Web Analytics Made Easy - Statcounter

اتحادیه آفریقا از حل و فصل ۹۰ درصد اختلافات درباره سد النهضه پس از مذاکرات میان مصر، اتیوپی و سودان خبر داد.

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه خبری المیادین، موسی فکی محمد، رییس کمیسیون اتحادیه آفریقا در سخنانی با اشاره به مذاکرات اخیر درباره سد النهضه اظهار کرد که بیش از ۹۰ درصد از اختلافات درباره این سد پس از مذاکرات سه‌جانبه میان مصر، اتیوپی و سودان حل و فصل شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: کمیته‌ای متشکل از نمایندگان سه کشور مذکور و آفریقای جنوبی به همراه یک تیم فنی از اتحادیه آفریقا برای حل و فصل قانونی مسائل معلق در این زمینه تلاش می‌کند و این کمیته طی یک هفته گزارشی را درباره روند پیشرفت مذاکرات ارائه می‌کند.

ظهر جمعه نیز نشستی با حضور نمایندگان مصر، سودان، اتیوپی، مالی، کنگو و کنیا از طریق ویدئوکنفرانس برگزار شد.

بسام راضی، سخنگوی رسمی ریاست‌جمهوری مصر گفت: در پایان نشست سران مصر، سودان و اتیوپی و کشورهای آفریقا در دفتر ریاست اتحادیه آفریقا با توافق قانونی نهایی و الزام‌آوری برای تمام طرف‌ها درباره قواعد آبگیری و راه‌اندازی سد النهضه توافق کردند.

وی افزود: توافق میان این سه کشور شامل امتناع از اتخاذ اقدامات یکجانبه از جمله آبگیری سد النهضه قبل از رسیدن به این توافق و ارسال نامه‌ای با این مضمون به شورای امنیت است که قرار است دوشنبه نشستی را در این باره برگزار کند.

از سال ۲۰۱۱ که اتیوپی ساخت سد النهضه بر روی رود نیل را آغاز کرد، این موضوع به مناقشه آبی طولانی میان سه کشور مصر و اتیوپی و سودان تبدیل شده است.
چندین دور گفتگو بین مقامات سه کشور طی سال‌های گذشته با میانجیگری و ابتکار کشورهای مختلف از جمله آمریکا ، کشورهای عرب حوزه خلیج فارس و اتحادیه عرب انجام شده اما تاکنون به هیچ نتیجه مثبتی نرسیده است.

مصر و سودان نگران هستند که با آبگیری سد النهضه، سهم آبی هر یک از این کشورها کاهش یابد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: مذاکرات سد النهضه اتحادیه آفریقا اتحادیه آفریقا سد النهضه سه کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۴۴۲۲۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نتانیاهو : موجودیت اسراییل در خطر است

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی پنجشنبه شب گفت: شکاف داخلی در اسرائیل باید اکنون برطرف شود، چرا که ما با تهدید موجودیت روبه رو هستیم.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری «سما» فلسطین، نتانیاهو افزود: ما متعهد به پیروزی بر محور تروریسم [مقاومت] در غزه، آزادی گروگان‌ها و مقابله با تهدیدات آینده از ایران هستیم.

نتانیاهو در حالی این سخنان را بیان می کند که رسانه‌های رژیم صهیونیستی روز چهارشنبه از تشدید اختلافات در کابینه جنگ خبر دادند.

 شبکه ۱۴ تلویزیون رژیم صهیونیستی روز چهارشنبه گزارش داد که اختلافات بین وزرای شورای جنگ این رژیم در خصوص روند جنگ در غزه بالا گرفت.

بر اساس این گزارش، اختلافات میان نتانیاهو و اعضای شورای جنگ از جمله «یوآو گالانت» وزیر جنگ و «بنی گانتس» وزیر جنگ اسبق و عضو کنونی این شورا شدت یافته است.

در این گزارش آمده که با وجود گذشت بیش از ۶ ماه از آغاز جنگ غزه، رژیم صهیونیستی نتوانسته است جنبش حماس را شکست دهد. همین امر خشم صهیونیست‌هایی که منتظر تحقق وعده نتانیاهو مبنی بر «پیروزی کامل بر حماس» بودند، به دنبال داشته است.

اخیرا «وال استریت ژورنال» نیز با اشاره به اختلافات بین نتانیاهو، گانتس و گالانت، نوشت که با ورود جنگ غزه به هفتمین ماه خود، افکار عمومی در سرزمین‌های اشغالی در مورد عاقبت این جنگ دچار اختلافات بسیار شده و سه چهره اصلی نظامی این رژیم، در تلاشی مذبوحانه به ‌دنبال رفع تشویش از اذهان عمومی هستند.

در هفت ماه گذشته، این سه نفر بر سر موضوعات کلیدی برای تصمیم‌گیری نظیر چگونگی آغاز یک فشار نظامی قاطع، آزادی اسرا و اداره نوار غزه پس از جنگ دچار اختلافات شدید بوده اند. آنها اکنون بزرگترین چالش تاریخ رژیم صهیونیستی یعنی نحوه واکنش به پاسخ تنبیهی ایران مواجه‌اند.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • ظرفیت‌ معادن و کشاورزی آفریقا برای تجار ایرانی
  • واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان | تنش ها میان ایران و اسرائیل کاهش یافته است؟
  • نتانیاهو: اگر اختلافات را کنار نگذاریم از درون فرو می‌پاشیم
  • نتانیاهو: نباید اختلافات داخلی را علنی کنیم؛ با تهدید وجودی روبه‌رو هستیم
  • نتانیاهو : موجودیت اسراییل در خطر است
  • زمینه‌های ایجاد صلح و سازش میان مردم کرمانشاه بالا است
  • یک سالگی جنگ داخلی سودان
  • سلاح معروف ایرانی این بار معادلات آفریقا را تغییر می‌دهد
  • تشدید اختلافات میان اعضای کابینه جنگ رژیم صهیونیستی بر سر جنگ غزه
  • ساز مخالف اسلواکی در اتحادیه اروپا؛ باز هم پای روسیه در میان است