Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، غلامعلی حدادعادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی در آئین تودیع و معارفه رئیس سابق و جدید حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی که امروز یکشنبه هشتم تیر ماه در تالار اندیشه حوزه هنری برگزار شد، ضمن تبریک دهه کرامت گفت: مجلس برای قدردانی از یک مدیر خدمتگزار و آرزوی موفقیت برای مدیری دیگر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حوزه هنری یک نهاد برآمده از انقلاب اسلامی است. برخی از دوستان به یاد ندارند اما در دی ماه ۱۳۵۷ که در آستانه پیروزی انقلاب اسلامی بودیم، بعضی از دوستان به فکر بودند که بعد از پیروزی باید چه کارهایی کرد. در این روزها بود که تدابیری برای انجام کارهای هنری پس از پیروزی انقلاب اندیشیده شد و اتفاقاتی در حال جوانه زدن بود. پس از تشکیل حوزه هنری بود که این نهاد جایگاه خود را در حوزه تدبیر آثار هنری تثبت کرد.

وی افزود: این مکان رویش‌های زیاد و ریزش‌های زیادی هم داشته است و در اینجا به دلیل اینکه می‌خواهم به اختصار حرف بزنم، به چند گزاره اشاره و توجه مدیر جدید حوزه هنری را به این نکات جلب می‌کنم. اول اینکه خداوند هنر را آفریده و انسان از هنر جدا نیست. دوم اینکه در واقع حقیقت بر بال هنر پرواز می‌کند و انسان بدون هنر نمی‌تواند زندگی کند و نکته سوم اینکه هر جامعه‌ای به هنر نیازمند است. این مطلب برای مدیران جامعه خیلی لازم است که بدانند که وظیفه آن‌ها در تأمین نان و آب خلاصه نمی‌شود اما بدانند هنر برای جامعه ضرورت دارد. هنر لازمه زندگی است که در هر امری به هنر احتیاج داریم.

حدادعادل تأکید کرد: هر حکومتی چه دینی و غیردینی، برای تأمین هنر و ایجاد آثار هنری باید تدبیر و تمشیت داشته باشد. در جایی مانند حوزه هنری و اساساً در جمهوری اسلامی تمامی آثار هنری باید منطبق با شرع ما باشد و اگر ما تولید هنری نکنیم، جامعه به سمت تولیدات هنری دیگران می‌رود.

وی افزود: مطلب دیگر اینکه ما به دلایل تاریخی در عرصه هنر ضعیف بوده‌ایم و ما را در این زمینه ضعیف خواستند، که متأسفانه بعد از مواجهه با غرب، دچار ضعف شدیم. ما از ناحیه هنر آسیب پذیریم و آسیب هم دیده‌ایم و می‌بینیم. شما ملاحظه کنید موسیقی‌های زیرزمینی که خیلی هم زیرزمین نیستند، مشغول انجام کارهای خود هستند که همه برای ما هشدار و علامت هستند.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی ادامه داد: همان طور که رهبر انقلاب امسال را سال جهش تولید اعلام کردند پس باید ما در حوزه، هم برای جهش تولید هنری تلاش کنیم. نکته دیگری که در این مجال می‌توانم به آن اشاره کنم اینکه باید توجه کنیم که همه افراد جامعه مانند ما فکر نمی‌کنند. پس ما باید برای همه افراد یک جامعه اثر و خوراک هنری سالم تولید کنیم. در این راستا حوزه‌های علمیه باید به کمک حوزه هنری بیایند تا بلاتکلیفی‌ها در حوزه هنر تمام شود. این شرایط باید پاسخگوی مسائل سیاسی و اجتماعی انقلاب اسلامی ما هم باشد. حوزه هنری باید عهده دار تولیدات آثار فاخر بوده و در جهت الگوسازی قدم بردارد. آن افرادی که به وضع فعلی موسیقی، سینما و تئاتر انتقاد می‌کنند بدانند که راه حل مساله، حل مساله است و نه پاک کردن صورت مساله. حوزه هنری هم برای این تأسیس شده که مساله را حل کند.

وی در پایان افزود: ما اگر چاره اندیشی نکنیم، قطعاً انقلاب اسلامی از این ناحیه ضربه خواهد خورد پس شهیدداده‌ها به فکر باشید که هنر برای فرد فرد انسان‌ها امری حیاتی بوده و به هیچ وجه حاشیه‌ای نیست. من به سهم خودم از زحمات محسن مؤمنی شریف تشکر کرده و برای جناب دادمان هم آرزوی توفیق می‌کنم پس باید همه به محمدمهمدی دادمان کمک کنیم که ایشان حوزه هنری را به سرمنزل مقصود برساند.

کد خبر 4960099 علیرضا سعیدی

منبع: مهر

کلیدواژه: محمدمهدی دادمان حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی محسن مومنی شریف مراسم تودیع و معارفه تالار اندیشه حوزه هنری غلامعلی حدادعادل تئاتر ایران فیلم سینمایی ویروس کرونا موسیقی ایرانی سازمان سینمایی فیلم کوتاه حوزه هنری شبکه پنج سیما برنامه تلویزیونی آلبوم موسیقی محمدمهدی دادمان شبکه سه سیما سریال ایرانی سینمای مستند انقلاب اسلامی حوزه هنری حوزه هنر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۴۴۳۰۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعتبار حوزه هنری فقط نیم درصد بودجه فرهنگی است

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز قزوین، برنامه‌های حوزه هنری انقلاب اسلامی باید بر اساس زیست بوم محور باشد.
هفته هنر انقلاب اسلامی مزین به نام شهید "سید مرتضی آوینی" است، زیرا ان شهید تلاش کرد که با هنر و کلامش، اندیشه و فلسفه وجودی دین، هنر و به وجود آمدن انسان را نشان دهد و حرکت انقلابی را در دنیای هنر، ایجاد کند و به یادگار بگذارد.
امروز نگاه حوزه هنری انقلاب اسلامی معطوف به تمرکزگرایی از مرکز است و بر اساس زیست بوم و فرهنگ آن استان، جریان هنر انقلاب اسلامی را پایه ریزی می‌کند حوزه هنری قزوین توانسته در این راستا گام بردارد تا پایگاه خوبی برای هنرمندان باشد.
رئیس حوزه هنری قزوین در برنامه گفت و گوی ویژه خبری گفت: حوزه هنری از ابتدای دوران تحولی به تدوین زیست بوم اقدام نمود که مشتمل بر ۲۴ سوال بود. آنچه که در استان قزوین در حال اتفاق افتادن است تا اهداف قابل دستیابی جزو این سوالات بود. این سند در اختیار نهاد‌های هنری از جمله صداوسیما قرار گرفت.
امامقلی گفت: هنر پیشران پیشرفت یکی از چشم انداز‌های این سند است که استان قزوین ویژگی‌های خاصی دارد. از بعد ضعف و قدرت در این سند دقت شده است. تولید مستند با عنوان نواحی منفصل شهری و شهر مهرگان و ... در دستور کار قرار دارد. مستند کوتاه در خصوص سایت پسماند محمدآباد و سایر مستند‌هایی که با نگاه‌های ناظر به حکمرانی در حال تولید است.
حوزه هنری انقلاب اسلامی امروز به عنوان پرچمدار هنر انقلاب اسلامی ایفای نقش می‌کند و هر جایی که جریان انقلابی وجود داشته باشد یا قرار است که به وجود بیاید، حوزه هنری باید پیشگام باشد.
یکی از مشکلات استان موضوع سهم استان از زیرساخت‌های هنری از جمله سینما، گالری‌ها و سالن‌های نمایش است و ضروری است که نگاه ویژه‌ای به مقوله زیرساخت‌های هنری در استان انجام و یک جریان سازی در راستای نگاه به مراکز فرهنگی به ویژه ورود بخش خصوصی به حوزه زیرساخت‌های هنری شکل گیرد.
رئیس حوزه هنری گفت: کمبود صندلی مابه ازای سرانه جمعیت استان قزوین را تبدیل به یکی از استان‌های محروم کرده است. دو سالن سینما با صندلی‌های فرسوده نیاز به بازسازی جدی دارد. با رایزنی‌های انجام شده بناست که از محل مصوبات سفر ریاست جمهوری اعتباراتی اختصاص دارد، اما نیاز به تصمیمات سخت دارد. نسبت زیرساخت‌های استان در زمینه فرهنگ و هنر ناعادلانه است.
وی تصریح کرد: تنها گالری نگارخانه استان در حوزه هنری همیشه فعال است، اما با توجه به کمبود جا، هنرمندان برای استفاده از آن در نوبت قرار می‌گیرند. آنچه از نان شب برای فرهنگ و هنر استان لازم است فکرافزار و نرم افزار در این زمینه است. اگر بخواهیم مثلا هنرمند خوشنویس را به تعداد دوبرابر برسانیم متاسفانه باید بگوییم که جزیره‌ای تصمیم گرفته می‌شود. کل بودجه فرهنگی استان ۷۰۰ میلیارد تومان است که اعتبار اختصاصی به برای حوزه هنری سه میلیارد تومان است که تقریبا حدود نیم درصد را شامل می‌شود.
امامقلی گفت: ستاد وقتی به استان منتقل می‌شود احتمال تصویب و اجرای سوژه‌ها بیشتر می‌شود. برای برداشتن قدم‌های بلند اعتبارات بسیار کم است مگر اینکه بازرگانان، اتاق بازرگانی و شهرک‌های صنعتی و ... پای کار بیایند.
موسیقی یکی از هنر‌های بسیار مهم در عرصه انقلاب اسلامی به شمار می‌رود و از آنجایی که جوانان گرایش بسیار فراوانی به آن دارند، اگر بتوان برای آن برنامه‌ریزی مناسبی شود به طور قطع اثرات و ثمرات مفیدی بر جای می‌گذارد.

دیگر خبرها

  • لزوم داشتن نگاه جدی به نفوذ دانش به بخش کشاورزی
  • هسته های هنری در استان بوشهر ایجاد می شود
  • معرفی ۱۰ چهره برتر هنر انقلاب اسلامی استان بوشهر
  • برنامه‌های حوزه هنری باید زیست بوم محور باشد
  • اعتبار حوزه هنری فقط نیم درصد بودجه فرهنگی است
  • افزایش شور و نشاط اجتماعی در سطح جامعه اعتیاد را کاهش می‌دهد
  • بهره‌مندی ۲۵۰۰ مددجو از ظرفیت‌های هنری بهزیستی در اردبیل
  • مقاومت مجاهدانه مردم فلسطین روی دیوارنگاره میدان انقلاب
  • استاندار خراسان رضوی: رژیم صهیونیستی بسیار آسیب پذیر است
  • تعهد نسل جوان امروز در مسیر هنر انقلاب