Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس اتاق بازرگانی تهران با اشاره به رشد پایه پولی ماهانه ۲.۴ درصدی در سال ۹۸، گفت: ادامه این روند در سال ۹۹ منجر می‌شود هر ماه ۱۶ هزار میلیارد تومان کسری بودجه داشته باشیم. به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، مسعود خوانساری امروز در جلسه هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران با ارائه گزارشی با موضوع تحلیل اقتصاد ایران گفت: با توجه به شیوع ویروس کرونا در دنیا پیش‌بینی رشد اقتصادی جهانی منفی ۴.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۹ درصد است.

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران افزود: بر اساس پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول رشد اقتصادی کشور‌های در حال توسعه منفی ۸ درصد سال ۲۰۲۰ خواهد بود.

وی افزود: صندوق بین‌المللی پول رشد اقتصادی ایران در سال ۲۰۲۰ را ۶- درصد و بانک جهانی این رقم را ۵.۳- درصد پیش بینی کرده است.

خوانساری اظهار داشت: در سال ۹۷، رشد اقتصادی کشور ۵.۴- درصد و در سال ۹۸، ۶.۵- درصد بوده که اگر پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول در خصوص رشد اقتصادی برای ایران محقق شود تا پایان سال ۹۸ در مجموع ۱۶ درصد اقتصاد کشور کوچک خواهد شد.

وی با بیان اینکه بر اساس آمار اختلافی بین بانک مرکزی و مرکز آمار ایران رشد اقتصاد ایران بدون نفت در سال ۹۷ و ۹۸ بین صفر تا ۱.۱ بوده است.

رئیس اتاق بازرگانی تهران در ادامه به ارزش افزوده صنعت ساخت در ۸ سال گذشته اشاره کرد و گفت: از سال ۱۳۹۰ تا پایان ۱۳۹۸ ارزش افزوده صنعت، منفی بوده و نشان می‌دهد که رکود در کشور حاکم است.

خوانساری گفت: سرمایه‌گذاری در بخش ماشین‌آلات نیز حاکی از آن است که رشد سرمایه‌گذاری در این بخش در ۷ فصل گذشته منفی بوده است.

رئیس اتاق بازرگانی تهران بیان داشت: نرخ رشد سرمایه نسبت به استهلاک از سال ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۶ روند نزولی داشته و در سال‌های ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ رشد سرمایه‌گذاری نسبت به استهلاک آن منفی بوده است که با ادامه این روند سرمایه‌گذاری در کشور زمین‌گیر می‌شود، زیرا استهلاک سرمایه‌گذاری در کشور بیشتر از میزان سرمایه‌گذاری بوده است.

وی همچنین به مصرف بخش خصوصی و دولتی اشاره کرد و گفت:‌از سال ۸۳ به بعد مصرف بخش خصوصی منفی بوده و در سال ۹۸ برابر ۱۳۸۷ یعنی در ۱۱ سال گذشته هیچ افزایشی در مصرف بخش خصوصی نداشته‌ایم.

وی اظهار داشت: بروز تورم در ۲۹ سال گذشته نشان می‌دهد که در ۲۸ سال از این سال‌ها نرخ تورم دو رقمی بوده و ۱۰ سال نرخ تورم ۲۰ درصد بوده است که اگر با تورم جهانی مقایسه کنیم میانگین تورم در جهان طی این مدت ۲.۵ درصد بوده است.

خوانساری اظهار داشت:‌ولی آنچه مسلم است در چند سال تورم‌های بسیار بالایی را شاهد بودیم به طوریکه در سال ۱۳۷۴ نرخ تورم ۴۸ درصد و در سال ۱۳۹۲ نیز نرخ تورم بالا بود و مجدد در سال‌های ۹۷ و ۹۸ تورم‌های ۲۷ و ۳۵ درصدی را مشاهده کردیم و پیش‌بینی تورم در سال ۹۹ بر اساس پیش بینی بانک مرکزی ۲۳ درصد است، اما بر اساس میانگین سه ماهه ابتدای امسال نرخ تورم ۲۸ تا ۳۰ درصد خواهد بود.

وی در زمینه نقدینگی و پایه پولی نیز گفت:‌از سال ۱۳۹۰ نقدینگی و پایه پولی رشد داشته است و در سال‌های ۹۷ و ۹۸ زیاد شده است و آخرین آمار نقدینگی که در خرداد ماه امسال اعلام شد میزان نقدینگی را ۲۶۲۵ هزار میلیارد تومان و پایه پولی نیز تا پایان سال ۹۸ برابر ۳۵۳ هزار میلیارد تومان بوده است.

رئیس اتاق بازرگانی تهران گفت:‌رشد پایه پولی و نقدینگی در سال ۹۸، ۳۱.۳ درصد و پایه پولی ۳۲.۸ درصد افزایش یافته است.

خوانساری گفت: پایه پولی به صورت متوسط در سال ۹۸ هر ماه ۲.۴ درصد رشد داشته که ادامه رشد پایه پولی در سال ۹۹ منجر به کسری بودجه ۲۰۰ هزار میلیارد تومانی می‌شود که البته مرکز پژوهش‌های مجلس نیز کسری ۱۸۵ هزار میلیارد تومانی را برای کسری بودجه در سال ۹۹ پیش‌بینی کرده است.

وی اظهار داشت: بنابر این ماهانه با حدود ۱۶ هزار میلیارد تومان با کسری بودجه مواجه خواهیم بود.

ادامه دارد...

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: خوانساری رئیس اتاق بازرگانی تهران شیوع ویروس کرونا رئیس اتاق بازرگانی تهران هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری رشد اقتصادی پایه پولی کسری بودجه منفی بوده سال ۹۸ سال ۹۹ پیش بینی نرخ تورم بر اساس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۴۴۳۶۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نرخ تورم ماهانه و نقطه به نقطه استان یزد کاهش یافت

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری یزد گفت: رتبه بر اساس بالاترین نرخ تورم به کمترین نرخ است، نرخ تورم نقطه به نقطه استان یزد هم پس از چند ماه به زیر میانگین کشوری رسیده است.

به گزارش گروه استان‌ها خبرگزاری دانشجو، محمدعلی شاه‌حسینی، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری یزد در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه در سال ۱۴۰۲ اقدامات گسترده‌ای برای کاهشی شدن تورم در استان و مهار آن انجام شد، اظهار کرد: بر اساس آمار‌های اعلام شده از سوی مرکز آمار ایران برای فروردین ۱۴۰۳، تورم استان استان یزد کاهشی بوده است.

وی خاطرنشان کرد: به این ترتیب تورم استان یزد در فروردین ماه دو و سه دهم درصد بوده که نسبت به مقدار مشابه کشور حدود سه دهم درصد کاهشی بوده است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری یزد یکی از مهمترین گروه‌هایی که تورم آن در استان کاهشی بوده را گروه کالایی خوراکی‌ها و غیرخوراکی‌ها دانست و افزود: تورم خوراکی‌ها، دخانیات و آشامیدنی‌ها در استان یزد در فروردین ۲.۲ دهم درصد بوده است.

شاه‌حسینی تورم غیرخوراکی‌ها و خدمات در استان را ۲.۴ دانست و عنوان کرد: با این آمار استان یزد در گروه کالا‌های خوراکی رتبه ۲۵ و در گروه کالایی غیرخوراکی‌ها رتبه ۲۶ کشور را دارد.

وی با بیان اینکه این رتبه بر اساس بالاترین نرخ تورم به کمترین نرخ است، در ارتباط با نرخ تورم نقطه به نقطه استان یزد هم گفت: نرخ تورم نقطه به نقطه استان یزد هم پس از چند ماه به زیر میانگین کشوری رسیده است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری یزد خاطرنشان کرد: در فروردین ماه نرخ تورم نقطه به نقطه کشوری ۳۰.۹ درصد بوده در حالی که این نرخ در استان یزد ۲۹.۳ دهم درصد شده است.

دیگر خبرها

  • رئیس فراکسیون کارگری: عدم افزایش حق مسکن و پایه سنوات کارگران هیچ توجیهی ندارد
  • عدم افزایش حق مسکن و پایه سنوات کارگران هیچ توجیهی ندارد
  • نرخ تورم ماهانه و نقطه به نقطه استان یزد کاهش یافت
  • پیشرفت فیزیکی بیمارستان کسری به ۹۸ درصد رسید
  • کاهش ۱۷۰ هزار میلیاردی مالیات با دستکاری دولت و مجلس
  • کاهش ۷۰ هزار میلیاردی درامدهای مالیاتی در بخش دوم بودجه
  • تورم فروردین ماه اعلام شد
  • تداوم رشد اقتصادی و کاهش تورم در سال ۲۰۲۴ (+اینفوگرافی)
  • سهم ۶۴ درصدی عملیات‌های عمرانی از بودجه ۱۴۰۳ شهرداری اشنویه
  • دغدغه بی ثباتی قیمت‌ها به ایستگاه سوئیس رسید