Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، هفتم و هشتم تیرماه به مناسبت بمباران شیمیایی سردشت در سال ۶۶ که موجب قتل عام اهالی این شهر شد، به عنوان روز مبارزه با سلاح‌های میکروبی و شیمیایی نامگذاری شده است، سردشت نخستین شهر قربانی سلاح‌های شیمیایی در جهان محسوب می شود، ساعت ۱۶:۳۰ دقیقه روز یکشنبه ۷ تیرماه ۱۳۶۶ فاجعه‌ای انسانی اتفاق افتاد و چند فروند هواپیمای عراقی بر فراز آسمان سردشت به پرواز در آمدند و ۷ بمب خردل بر سر مردم این شهر فرو ریختند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

متاسفانه بر اثر این حمله وحشیانه ۱۱۰ نفر به درجه رفیع شهادت نائل و بیش از ۸ هزار نفر بر اساس آمار‌های رسمی مصدوم شدند، استفاده از سلاح شیمیایی در جبهه‌ها و حتی مناطق مسکونی صفحه دردناک‌ هشت سال مقاومت ملت ایران در برابر تهاجم رژیم بعثی عراق بود. طبق آخرین بررسی‌ها رژیم بعثی عراق در طول هشت سال دفاع مقدس ۶ هزار بمب شیمیایی در قالب ۲۴۲ نوبت بمباران جنایت‌های گسترده‌ای را مرتکب شد که تنها بخش کمی از این جنایت در رسانه‌های غربی منعکس شد.

بیشتر بخوانید

سلاح‌هایی که جان می‌گیرند؛ نفس مردمان سردشت هنوز بوی خردل می‌دهد سلاح های شیمیایی استراتژی نظامی عراق در جنگ تحمیلی

عباس کبریایی زاده نائب رییس سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی و استاد فارماکولوژی گروه سم شناسی و فارماکولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران که در زمینه سم شناسی سلاح های شیمیایی و میکروبی تحقیقاتی در دوران جنگ تحمیلی انجام داده است، در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: بعد از جنگ جهانی دوم رقابت شدیدی بین بلوک و شرق و غرب در تولید سلاح‌های شیمیایی صورت گرفت، در ماه‌های نخست جنگ تحمیلی عراق استفاده از سلاح‌های بیولوژیک و شیمیایی را شروع کرد و استفاده از این سلاح‌ها به استراتژی نظامی عراق تبدیل شد.

او ادامه داد: سال ۵۹ عراق از عوامل میکروبی در دهلاویه استفاده کرد و به دلیل همراهی کشور‌های غربی و امریکا جسارت صدام  در استفاده از سلاح‌های بیولوژیک و شیمیایی بیشتر شد و ما شاهد بودیم که سلاح‌های شیمیایی و میکروبی به عنوان یک سلاح روزمره مورد استفاده قرار می‌گرفت، از سال ۶۳ به بعد یک استراتژی متداول نظامی عراق استفاده از این سلاح‌ها بود.

کبریایی زاده اظهار کرد: کشور‌های اروپایی و آمریکایی‌ها دانش فنی تولید سلاح‌های شیمیایی و میکروبی به ویژه گاز خردل و عوامل اعصاب و خون را به عراق منتقل کردند و صدام کارخانه‌های تولید این سلاح‌ها را ایجاد کرد، افزون بر این کشور‌های اروپایی سلاح‌های ساخته شده را هم  در اختیار عراق قرار می‌دادند.

بیشتر بخوانید

کابوس‌هایی با طعم خردل/ سلاح‌های شیمیایی که نفس‌ها را تنگ می‌کنند

اروپایی ها آنتی دوت‌های سلاح‌های شیمیایی را به ایران نمی فروختند

 استاد فارماکولوژی گروه سم شناسی دانشکده داروسازی علوم پزشکی تهران بیان کرد: من در زمان جنگ تحمیلی دانشجوی داروسازی بودم و در جبهه‌ها حضور داشتم و می‌دیدم که چطور به دلیل کمبود آنتی دوت‌ها مصدومان شیمیایی جان خود را از دست می‌دادند، متاسفانه ما در آن زمان حتی نمی‌توانستیم آنتی دوت‌های سلاح‌های شیمیایی را از کشور‌های اروپایی خریداری کنیم و تلاش‌های دکتر عباس شفیعی پدر داروسازی نوین ایران و همکارانش موجب شد بتوانیم آنتی دوت‌های سلاح‌های شیمیایی را در ایران تولید کنیم و خوشبختانه آنتی دوت‌های سلاح‌های اعصاب و خون در دانشکده داروسازی علوم پزشکی تهران تولید شد و مورد استفاده قرار گرفت.

کبریایی زاده با اشاره به استفاده داعش از سلاح های شیمیایی علیه مردم عراق بیان کرد: در حملات داعش به عراق از سلاح‌های شیمیایی مثل تابون، سارین و عوامل تاول زا استفاده کردند و ایران آنتی دوت‌های سلاح‌های شیمیایی را در اختیار کشور عراق قرار داد،  این سوال مطرح می‌شود که این سلاح‌ها چطور در اختیار داعشی‌ها قرار گرفته بود؟

سلاح های شیمیایی مورد استفاده در جنگ ایران و عراق

این محقق سم شناسی سلاح های شیمیایی و میکروبی درباره انواع سلاح های شیمیایی و میکروبی مورد استفاده در جنگ تحمیلی علیه ایران بیان کرد: عوامل شیمیایی جنگی متنوع هستند و ما آن‌ها را به چند دسته تقسیم می‌کنیم، یک سری عوامل شیمیایی هستند که به آن‌ها خفه کننده یا عوامل آسیب رسان به مجاری تنفسی گفته می‌شود، این عوامل مشتقات کلر هستند که در طول جنگ ایران و عراق مورد استفاده قرار گرفتندو مصدومان در سال‌های نخست جنگ با این عوامل آلوده شدند.

او ادامه داد: دسته دیگر عوامل شیمیایی هستند که باعث می‌شوند تنفس سلولی و انفعال اکسیژن متوقف شود، عوامل خون در این دسته سلاح‌های شیمیایی قرار دارند و سردسته آن‌ها عامل سیانور است، در جنگ ایران و عراق در حملات شیمیایی حلبچه از عوامل سیانوژن استفاده شد، عراقی‌ها در حلبچه، جوفیر و جزایر مجنون از عوامل شیمیایی خون استفاده کردند که ترکیبات سریع الاثر هستند و جزو مرگبارترین سلاح‌های شیمیایی محسوب می‌شوند.

کبریایی زاده بیان کرد: دسته دیگر سلاح‌هایی هستند که می‌توانند سیستم اعصاب خودکار و مرکزی را به شدت تحت تاثیر قرار دهند و موجب مرگ شوند، ترکیباتی مثل تابون، سارین و سومان در این دسته قرار می‌گیرند و عراق از هر سه ترکیب در جنگ ایران و عراق استفاده کرد.

چرا عراق از گاز خردل بیشتر استفاده می کرد؟

این محقق سم شناسی سلاح های شیمیایی و میکروبی بیان کرد: دسته دیگر سلاح‌های شیمیایی عوامل تاول زا هستند که از آن‌ها به عنوان عوامل خردل یاد می‌شود، ۹۰ درصد مصدومان شیمیایی با گاز خردل آلوده شدند چرا که تولید، ذخیره و استفاده از خردل در موشک‌ها آسان  است اما متاسفانه گاز خردل عوارض طولانی مدت دارد و سال‌ها مصدومان را گرفتار می‌کند.

نائب رییس سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی یادآوری کرد: افزون بر این‌ها عراق در جنگ با ایران از سلاح‌های بیولوژیکی که عمده آنها آفلاتوکسین‌ها بودند و عوامل کوتاه اثر برای ناتوانی نیرو‌های ایران هم استفاده کرد.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: سلاح شیمیایی جنگ تحمیلی جانبازان شیمیایی مصدومان شیمیایی سلاح بیولوژیک سردشت سلاح های شیمیایی و میکروبی جنگ ایران و عراق عوامل شیمیایی مورد استفاده کبریایی زاده سلاح ها جنگ تحمیلی گاز خردل سم شناسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۴۴۴۴۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت دینار عراق امروز دوشنبه ۲۷ فروردین ۱۴۰۳

امروز قیمت ۱۰۰ دینار عراق در بازار آزاد مانند دیروز با افزایش قیمت روبرو بوده است، قیمت ۱۰۰ دینار عراق که دیروز با افزایش قیمت ۱۳۰ تومانی به ۴,۴۴۰ رسیده بود، امروز دوشنبه ۲۷ فروردین ۱۴۰۳ با افزایش ۷۵ تومانی (۱.۶۹ درصد) به ۴,۵۱۵ رسید.

بالاترین قیمت ۱۰۰ دینار عراق در ۲۴ ساعت گذشته ۴,۵۱۵ تومان و در پایین‌ترین قیمت در رقم ۴,۵۱۵ تومان خرید و فروش می‌شد.

قیمت فعلی ۱۰۰ دینار عراق نسبت به هفته گذشته ۶.۷۴ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

همچنین بهای هر واحد ۱۰۰ دینار عراق در شش ماه گذشته حدود ۱۶.۰۷ درصد افزایش یافته است.

در حال حاضر هر ۱۰۰ دلار آمریکا برابر است با ۱۵۲,۸۰۰ دینار عراق.

در حال حاضر یک میلیون تومان برابر است با ۲۲,۱۴۸ دینار عراق.

منبع: رکنا

tags # قیمت دینار عراق سایر اخبار غذای ویژه انسان‌های اولیه چه بود و چه مزه‌ای داشت؟ | دستور پخت یک غذای مخصوص نئاندرتال‌ها! چه کسی لباس را اختراع کرد؛ آیا انسان‌های اولیه همیشه لخت بودند؟ اولین قتل در جهان چگونه اتفاق افتاد؟! انسان‌های نخستین چگونه صحبت می‌کردند؟

دیگر خبرها

  • با عوامل خسارت‌زای گندم و جو در مازندران مبارزه شد
  • کارنامه ننگین حامیان دیروز صدام و امروز اسرائیل
  • قیمت دینار عراق امروز دوشنبه ۲۷ فروردین ۱۴۰۳
  • مبارزه با عوامل خسارتزا در ۱۰۵ هزار هکتار مزارع گندم و جو مازندران
  • توزیع ۶۰ هزار و ۸۱۵ تن کود کشاورزی در بین بهره برداران استان قزوین
  • گردان‌های حزب‌الله عراق عملیات «وعده صادق» را تبریک گفت
  • کارنامه ننگین حامیان دیروز صدام و امروز اسراییل
  • وضعیت مصدومان‌شیمیایی سردشت بررسی شد/ ۸۰ نفر در صف ارزیابی
  • بررسی وضعیت مصدومان شیمیایی سردشت
  • ۲۵ درصد سهم سلامت مردم در اختیار وزارت بهداشت است