Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-23@15:49:36 GMT

آداب تعلیم و تعلم در اسلام چگونه است؟

تاریخ انتشار: ۸ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۴۴۴۵۲۰

آداب تعلیم و تعلم در اسلام چگونه است؟

انتشارات دفتر انتشارات اسلامی، کتاب آداب تعلیم و تعلم در اسلام نوشته دکتر سید محمد باقر حجتی را در قطع رقعی و ۸۰۲ صفحه به چاپ رسانده است.

به گزارش خبرگزاری شبستان، آدمی در آغاز ولادتش، فاقد علم، ادراک، تربیت و کمال است و به تدریج با آموزه‎های مستقیم و غیرمستقیم، استعدادهای نهفتة او به فعلیت رسیده و رشد می‎یابد، قرآن کریم می‎فرماید: «و اللّه اخرجکم من بطون امهاتکم لاتعلمون شیئا و جعل لکم السمع و الأبصار و الافئدة لعلکم تشکرون»؛ و خداوند، شما را از شکم مادرانتان خارج نمود درحالی که هیچ‎چیز نمی‎دانستید و برای شما گوش و چشم و عقل قرار داد تا شکر نعمت او را به‎جا آورید(نحل/78).

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از این‎رو، مکتب حیات بخش اسلام برای تربیت انسان در تمام مراحل زندگی برنامه‎های ویژه‎ای دارد تا او را برای رسیدن به عالی‎ترین مرحلة تکامل انسانی آماده سازد؛ زیرا آدمی تا خویشتن را نشناسد و رابطه‎اش را با جهان و آفرینندة آن نیابد و نداند از کجا آمده و در کجا و به سوی کدامین هدف در حرکت است، هرگز به هویت انسانی خود نخواهد رسید؛ و رسیدن به این موهبت تنها در پرتو تعلیم و تربیت صحیح به دست می‎آید.

 

ساختار کتاب

 

کتاب آداب تعلیم و تعلم در اسلام در شش بخش به رشته تحریر درآمده است:

بخش اول: مقدمه کتاب است که در آن به زندگى‌نامه شهید ثانى، دیباچه مؤلف و بحث فضیلت علم پرداخته شده است.

بخش دوم: در این بخش با عنوان آداب و وظایف معلم و شاگرد به آداب و وظایف هر یک از استاد و شاگرد پرداخته شده و عناوین مطالب آن عبارت است از: آداب و وظایف معلم و شاگرد نسبت به خود، آداب و وظایف معلم و شاگرد در درس و سایر اشتغالات، آداب و وظائف ویژه معلم، آداب و وظائف ویژه معلم با شاگردان و دانشجویان.

بخش سوم: آداب فتوا و مفتى و مستفتى عنوان بخش سوم و شرائط و اموری که باید هر مفتی واجد آنها باشد، احکام و آداب مفتی، در آداب فتوا و صادر کردن حکم، در احکام و آداب و مشخصات مسفتی از عنواوین بررسی شده در آن است.

بخش چهارم: با عنوان در مناظره و شرایط و آداب و آفات آن که در آن، موضوعات در شرایط و آداب مناظره و آفات آن و آفات و نتایج سوء بحث و مناظره نادرست واکاوی شده است.

بخش پنجم: آداب و آیین نگارش و نگاهدارى کتاب عنوان این بخش از کتاب است و در آن عناوینی چون اهمیت کتابت و نگارش و فوائد آن، باید نویسنده دارای خلوص نیت باشد، اهمیت جمع‌آوری کتب مفید و مورد نیاز، و استنساخ کتب در چه شرائطی روا است؟ به چشم می خورد.

بخش ششم: در  آخرین بخش این کتاب با عنوان خاتمه عناوین در اقسام علوم شرعی و دانش‌های اصیل دینی، علوم و دانش‌های فرعی دینی، درجات و مراتب اهمیت علوم دینی و مسائل مربوط به آن، و ترتیب و تسلسل علوم دینی در رابطه با محصل و دانشجو توضیح داده شده است.

 

ویژگی‌های اثر

1. این اثر یکی از با ارزش‌ترین کتاب‌ها در باب آداب تعلیم و تعلم است.

2. این اثر مختصر نیست و در آن به آداب تعلیم و تعلم به صورت مفصل پرداخته شده است.

3. نویسنده اثر شهید ثانی یکی از افتخارات شیعه است که دارای کتاب‌های اخلاقی است.

4. استخراج آداب از آیات قرآن و روایات از ویژگی‌های مهم این کتاب محسوب می‌شود.

5. توجه دادن خوانندگان به اثرات اخلاقی رعایت آداب تعلیم و تعلم از نکات مهم این کتاب است.

جمع‌بندی

 کسانی که در امر تعلیم و تعلم هستند با خواندن این کتاب می‌توانند با آداب کامل اسلامی این امر آشنا شده و از برکات ارزشمند این کتاب بهره مند شوند.

 

برشی از کتاب

در صفحه 66 و 67 کتاب در باب آداب هم نشینی این مطالب آمده است:

مجالست و همنشینی با هفت فرقه، موجب فزونی هفت خصلت می گردد: 1- مجالست با اغنیاء و دولتمندان موجب فزونی دلبستگی به دنیا و ازدیاد گرایش و تمایل عصبی انسان به مسائل دنیوی می شود . 2- نشست و برخاست با تهی دستان و فقراء سبب ازدیاد رضای درونی و شکر و سپاس انسان در برابر همان مقداری از نعمتها می گردد که خداوند نصیب او ساخته است . 3- همدمی با پادشاهان مایه فزایندگی قساوت و سخت دلی و باعث ازدیاد تکبر انسان می شود. 4- همنشینی با زنان بر مراتب جهل و هوسرانی آدمی می افزاید. 5 - مجالست با کودکان و خردسالان موجب فزایندگی جرأت و جسارت انسان نسبت به گناه و باعث تأخیر و مسامحه در توبه و تعویق در بازگشت به خدا می شود. 6- مخالطت و شدآمد انسان با افراد صالح و شایسته، بر گرایش انسان در طاعت از خداوند متعال، فزونی می بخشد. 7- رفت و آمد و مجالست با علماء و دانشمندان بر علم و آگاهی انسان می افزاید و فرد از این رهگذر، اندوخته های علمی خود را غنی تر می‌سازد.

 

انتشارات دفتر انتشارات اسلامی، کتاب آداب تعلیم و تعلم در اسلام نوشته دکتر سید محمد باقر حجتی را در قطع رقعی و 802 صفحه به چاپ رسانده است و علاقه‌مندان می‌توانند برای خرید این کتاب به انتشارات دفتر انتشارات اسلامی به آدرس: قم، ابتدای بلوارامین، بلوار جمهوری اسلامی، نبش کوچه2 مراجعه کنند.

پایان پیام/49

منبع: شبستان

کلیدواژه: انتشارات اسلامی تعلیم و تعلم اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۴۴۴۵۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ثبت ۴۱ میراث ناملموس از استان البرز در فهرست آثار ملی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز البرز؛ رحیم خاکی گفت: استان البرز با دارا بودن فرهنگ و پیشینه غنی مانند سایر استان‌ها دارای رسوم و آیین‌های خاصی است که به خصوص در روستا‌های شهرستان‌های البرز هنوز برخی از آنها پابرجا مانده است. وی حفظ این آیین‌ها و رسومات را موجب غنای فرهنگی و تاریخی استان عنوان کرد و گفت: آنچه به ارزشمندتر شدن موجودیت فعلی یک سرزمین کمک می‌کند آگاهی از تاریخ و پیشینه فرهنگی و اجتماعی مردمان آن سرزمین و انتقال آن به آیندگان است.  او افزود: در تلاشیم سیاهه برداری میراث ناملموس استان را برای شناسایی تمام آداب، رسوم و فرهنگ‌های دیرینه البرز با همکاری جمعی از البرزپژوهان انجام دهیم که نقش مردم و فعالان فرهنگی در شناسایی و معرفی انواع آداب و رسوم و آیین‌های خاص مناطق مختلف استان البرز پررنگ است.

دیگر خبرها

  • آمار خوبی از میزان موالید و جوانی جمعیت در کشور مشاهده نمی‌شود
  • دیدار جمعی از مدیران دانشگاه علوم پزشکی با نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی
  • دیدار جمعی از مدیران دانشگاه علوم پزشکی با نماینده ولی فقیه در استان
  • تاریخ طب در ایران پس از اسلام در فهرست صد کتاب ماندگار قرار گرفت
  • کارل گوستاو یونگ؛ مردی که «خواب دید» و یک کتاب شگفت‌انگیز نوشت!
  • استقبال ۵هزار نفر از جشنواره فرهنگی و هنری ورزشی سلماس
  • ثبت ۴۱ میراث ناملموس از استان البرز در فهرست آثار ملی
  • نیروهای مسلح زینت ولایت، عزت دین و ضامن امنیت کشور هستند
  • برای بانوان بی‌حجاب پرونده قضایی تشکیل نمی‌شود
  • برای زنان در طرح حجاب پرونده قضایی تشکیل می‌شود؟