Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-18@19:49:24 GMT

بوزین و مرخیل؛ جدال مین و آتش

تاریخ انتشار: ۸ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۴۴۷۲۰۲

بوزین و مرخیل؛ جدال مین و آتش

به گزارش ایرنا، منطقه حفاظت شده بوزین و مرخیل با مساحت حدود ۲۴ هزار هکتار در شهرستان پاوه و در مرز ایران و عراق قرار دارد و سالهاست که در لیست مناطق شکار ممنوع و حفاظت شده قرار گرفته است.

علت اهمیت بوزین و مرخیل برای محیط زیست ایران وجود گونه های بسیار نادر حیوانی و گیاهی همچون شوکا یا گوزن مینیاتوری است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آنچنان که فریدون یاوری مدیرکل محیط زیست استان کرمانشاه روز یکشنبه به ایرنا گفت: از روز پنجشنبه آتش به جان منطقه بوزین و مرخیل افتاده و نیروهای امدادگر و مردمی توانستند تا غروب روز شنبه آتش را مهار کنند.

اما شادی مهار آتش عمرش کوتاه بود و از امروز خبر سربرآوردن آتش زیر خاکستر دوباره کام طبیعت دوستان را تلخ کرد.

با توجه به صعب العبور بودن این منطقه مهار آتش با نیروی انسانی کار بسیار دشواری است به گونه ای که مدیرکل محیط زیست استان می گوید: آتش فقط با دست و دستگاه دمنده خاموش می شود و هرجا که جاده دسترسی داشته باشد نیز خودرو آتش نشانی به کمک می آید.

به گفته یاوری، کاربرد دستگاه دمنده محدود است و اگر ارتفاع پوشش گیاهی بالا باشد دیگر به کار نمی آید.

صعب العبور بودن و مین گذاری در این منطقه مرزی ایجاب می کند که آتش سوزی با کمک هواپیما و یا بالگرد آب پاش خاموش شود اما ظاهرا اصلا چنین موضوعی در حفاظت از محیط زیست ما جایگاهی ندارد.

یاوری نیز می گوید: ای کاش برای هر چند استان یک سایت مجهز به هواپیما و یا بالگرد آب پاش تعریف می شد چرا که به گفته او در منطقه ای مانند بوزین و مرخیل به دلیل صعب العبور بودن و شیب تند، امکان سقوط امدادگران بسیار زیاد است.

طبق برآوردی که مدیرکل محیط زیست کرمانشاه دارد تا غروب روز شنبه آتش به جان ۴۳۰ هکتار از منطقه افتاده و پوشش گیاهی آنجا را نابود کرده است؛ البته به گفته یاوری طبق بررسی نقشه های هوایی پوشش جنگلی کمتر آسیب دیده است.

با اینکه معمای چرایی این آتش سوزی ها حل نشده است اما به نظر نباید به دنبال موضوع پیچیده ای باشیم چرا که با توجه به بارندگی های خوب بهار امسال و رشد پوشش گیاهی در منطقه فقط یک ته سیگار روشن کافی است تا آتش به جان طبیعت بیندازد.

برای همین یاوری به نمایندگی از تمام طبیعت دوستان از مردم خواهش کرد تا بیشتر مراقب آتش روشن کردن در طبیعت باشند.

هرچند به گفته او آنجایی که عامل انسانی در میان نباشد؛ آتش سوزی را باید چرخه طبیعی برای تجدید حیات طبیعت دانست.

همچنین باید اشاره کرد که بخشی از منطقه حفاظت شده بوزین و مرخیل به دلیل مرزی بودن، در کشور عراق قرار دارد به گونه ای که مدیرکل محیط زیست کرمانشاه می گوید که با رصد های انجام گرفته، تردد گونه های جانوری بین کشور ایران و عراق مشخص شده است.

 به همین دلیل لزوم توجه و دیپلماسی محیط زیست بین ۲ کشور اهمیت فراوان دارد و باید طرف عراقی را نیز مجاب به حفاظت از این مناطق کرد.

نمونه دیگر این‌گونه مناطق مرزی که نیاز به حفاظت دارند؛ «قراویژ»، واقع در سرپل ذهاب با مساحت سه هزار و ۷۰۰ هکتار است.

یاوری در خصوص منطقه حفاظت شده قرواویژ نیز از مرزی بودن و تردد گونه های جانوری در خاک ۲ کشور ایران و عراق می گوید.

به گفته مدیرکل محیط زیست کرمانشاه، قراویژ این قابلیت را دارد که مانند سایر نقاط جهان به پارک صلح و دوستی بین ۲ کشور ایران و عراق تبدیل شود، طرحی که به نظر می رسد مشکلات داخلی کشور عراق و نیز موضوع کرونا مجال مطرح کردنش را نداده است.

منطقه حفاظت شده بوزین و مرخیل باهدف حمایت از گونه با ارزش شوکا و ارزش‌های رویشگاهی با مساحت ۲۳ هزار و ۷۲۴ هکتار در پاییز ۱۳۷۴ به عنوان منطقه شکار و تیراندازی ممنوع و در سال ۱۳۷۸ حفاظت شده اعلام شد.

شهرستان پاوه در ۱۲۰ کیلومتری شمال غربی کرمانشاه و در منطقه ای کوهستانی واقع شده که بیش از ۷۷ هزار هکتار منابع ملی شامل جنگل و مرتع دارد، منطقه حفاظت شده بوزین و مرخیل حدود ۲۳ هزار ۷۲۴ هکتار مساحت دارد و در منطقه صفر مرزی در بخش باینگان واقع شده است.

استان کرمانشاه ۲ میلیون و ۴۹۹ هزار هکتار مساحت دارد که ۷۰ درصد آن را عرصه‌های منابع طبیعی با بیش از ۵۲۷ هزار هکتار جنگل و یک میلیون و ۱۹۲ هزار هکتار مرتع تشکیل داده است.

برچسب‌ها سرپل ذهاب سازمان حفاظت محیط زیست پاوه کرمانشاه عراق پروندهٔ خبری آتش در کمین جنگل ها و مراتع

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سرپل ذهاب سازمان حفاظت محیط زیست پاوه کرمانشاه عراق سرپل ذهاب سازمان حفاظت محیط زیست پاوه کرمانشاه عراق منطقه حفاظت شده بوزین مدیرکل محیط زیست بوزین و مرخیل ایران و عراق هزار هکتار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۴۴۷۲۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توسعه باید با دانش سنتی و بومی هر منطقه همراه شود

معاون سازمان حفاظت محیط زیست کشور با اشاره به لزوم استفاده از دانش سنتی در مسائل توسعه‌ای، گفت: بحث‌های توسعه‌ای بدون توجه به پیشینه و ویژگی تمدنی و اقلیمی امکان‌پذیر نیست. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شهرکرد، نورالله مرادی شامگاه سه‌شنبه در نشست خبری اولین همایش ملی دانش سنتی محیط زیست با خبرنگاران و اصحاب رسانه استان، با اشاره به اینکه یکی از برنامه‌های اصلی سازمان حفاظت محیط زیست و معاونت آموزش بحث پرچمداری است، اظهار داشت: در بحث پرچمداری هر کدام از استان‌های کشور یک موضوع تخصصی محیط زیست را به عنوان پروژه اصلی آن استان برای تولید محتوا برای کل کشور در دستور کار دارند و پرچمداری 31 استان مشخص است.

معاون آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست کشور، افزود: دانش سنتی یکی از این موضوعات است و می‌تواند آغازگر پرچمداری باشد، برنامه‌ها و دستورالعمل‌ها تدوین شده است، ما از استان چهارمحال و بختیاری شناخت داشتیم و پژوهشگران بسیاری در این زمینه فعال بودند به همین دلیل این استان برای موضوع دانش سنتی انتخاب و دبیرخانه و شورای مشورتی استان تشکیل شد.

وی گفت: به حوزه دانش بومی کمتر توجه شده و اساسا در منظومه ذهنی مدیران اجرایی ما کمتر وجود داشته و از کل دانش سنتی در این سال‌ها دو بروشور عامیانه و سطحی بود که کار را دشوار می‌کرد، موضوع دانش سنتی جدید بود و مقاله و اطلاعات خاصی در این زمینه نبود و باید جمع‌آوری می‌شد و به بنیان خاص تبدیل می‌شد.

مرادی ادامه داد: مدل طراحی شد و کارهای مختلفی انجام و برای هر استان نحوه جمع‌آوری اطلاعات دانش بومی ابلاغ شد و استان‌ها موازی‌کار در استان چهارمحال و بختیاری کار جمع‌آوری دانش بومی در حوزه محیط‌زیست را شروع کردند.

مرادی افزود: یکی از کارهایی که باید انجام می‌شد ایجاد حس هویت برای این شاخه دانش بود که یک راه آن تولید ادبیات است که یکی از راه‌های آن برگزاری همایش در راستای سایر فعالیت‌ها بود.

وی عنوان کرد: تعداد 240 مقاله به همایش ارسال و 210مقاله انتخاب شد و 13مقاله طی دو روز برگزاری همایش ارائه می‌شود، همچنین 7وبینار قبل از همایش برگزار شد،  کتاب چکیده مقالات به زودی تهیه می‌شود و تهیه کتاب اصل مقالات هم در دستور کار است.

معاون آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست کشوربا اشاره به اینکه این همایش دو سالانه و به میزبانی استان چهارمحال و بختیاری است، گفت: گام بعدی این است که دانش سنتی هر استان را جداگانه منتشر و در نهایت همه به دبیرخانه استان چهارمحال و بختیاری ارسال شود و اطلس دانش بومی و سنتی ایران را منتشر کنیم.

مرادی با اشاره به لزوم استفاده از دانش سنتی در مسائل توسعه‌ای، بیان کرد: بحث‌های توسعه‌ای بدون توجه به پیشینه و ویژگی تمدنی و اقلیمی امکان‌پذیر نیست اساسا تمدن ایرانی یک تمدن محیط زیستی است و در همه ابعاد این بوم سازگان شاهد فعل و انفعالات زیست‌محیطی است از جمله شعر،قصه، معماری و غیره نشان چگونگی اقلیم ماست.

وی ادامه داد: انسان تلاش کرده خود را با محیط و اقلیم سازگار کند، این ویژگی تمدنی ماست و در سایر شئون تمدنی نمود پیدا می‌کند، اشعار نظامی و منوچهری دامغانی و متون عرفانی ما آکنده از محیط زیست ماست و تمدن ما همواره نسبت به محیط زیست حساس بوده اما بخشی مورد بی‌توجهی قرار گرفته است.

معاون آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست کشور مطرح کرد: ما معتقدیم برای جمع‌آوری دانش بومی در حوزه محیط زیست و استفاده از آن دیر است و اگر استفاده نکنیم بخش‌های دیگری از آن را هم از دست می‌دهیم.

مرادی تشریح کرد: پس از پایان این همایش نشست آسیب‌شناسی خواهیم داشت و ضعف و کاستی‌ها بررسی می‌شود و به تقویت همایش در سال‌های آتی می‌پردازیم. مهم‌ترین بستر برای حفظ محیط زیست نهاد رسمی آموزش و پرورش است، اگر بتوانیم آموزش و پرورش قوی در حوزه محیط زیست داشته باشیم، بسیاری از مشکلات را نداریم، نسل‌سازی از آموزش و پرورش است، تفاهم‌نامه‌ و برنامه‌هایی با این نهاد داریم که حفظ محیط زیست را در پی دارد.

وی ادامه داد: یکی از کارهای مورد تاکید مخاطب شناسی است، در گذشته مخاطبین ما محدود بودند اما تلاش کردیم دانش و اطلاعات در اختیار عموم مردم قرار دهیم و روی همه اقشار کار شود . 128هزار عضو شورای شهر و روستای کشور، ورزشکاران، کانون فوتبال، هنرمندان، روحانیون، دانشگاه‌ها، معلمین آموزش و پرورش، زنان و غیره از جمله جامعه هدف برای آموزش مسائل زیست محیطی هستند، همچنین 2000 خانه محیط زیست در کشور برای عمومی کردن آموزش ایجاد شد که فعالیت‌های خوبی در آن شد.

معاون آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست کشور، تصریح کرد: دانش سنتی و بومی در تقسیم‌بندی اساسا به چیزی گفته می‌شود که متعلق به جامعه است و فردی نیست و مباحث مردم گیاه‌شناسی، هواشناسی سنتی، آب‌شناسی سنتی، کشاورزی سنتی، فرهنگ، قصه‌ها، معماری، نحوه برداشت محصول و غیره در حوزه دانش سنتی است و مانند محیط زیست همه چیز را در بر می‌گیرد و برنامه‌ریزی برای بین‌المللی شدن دانش سنتی باید انجام شود.

انتهای پیام/7540/

دیگر خبرها

  • حضور پلنگ برای نخستین بار در کوهسرخ (فیلم)
  • حضور یک قلاده پلنگ در شهرستان کوهسرخ مشاهده شد
  • (ویدیو) حضور پلنگ برای نخستین بار در کوهسرخ
  • تخریب ساخت و ساز غیرمجاز در منطقه حفاظت شده فومن
  • ثبت نخستین حضور پلنگ در کوهسرخ
  • حضور پلنگ برای نخستین بار در کوهسرخ مستندسازی شد
  • مشاهده و ثبت پلنگ برای نخستین بار در شهرستان کوهسرخ
  • تخریب ساخت و ساز غیر مجاز در منطقه سیاهمزگی
  • احتمال وقوع آتش سوزی در مراتع به دلیل غنی شدن پوشش گیاهی منطقه
  • توسعه باید با دانش سنتی و بومی هر منطقه همراه شود