Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرآنلاین از گلستان : از روزهای نخست اسفندماه که این بیماری در بسیاری از کشورها از جمله ایران همه‌گیر شد، برای پیشگیری از شیوع گسترده کرونا، ترکمنستان نیز مرزهای خود را به روی کالاهای صادراتی ایران بست. بیشتر از ۱۰۰ روز مرزهای مشترک با این کشور از جمله در اینچه‌برون بسته بود. در این مدت کالاهای صادراتی در مرز دپو شد، کامیون‌های ترانزیت به گمرکات سایر استان‌ها فرستاده شدند و تعداد زیادی واگن در مرز معطل بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در پی از رایزنی‌های زیاد و چند بار خلف وعده ترکمنستان در بازگشایی این گذرگاه مرزی، از روز سوم تیرماه مبادلات ریلی بین دو کشور از سرگرفته شد.

سید ابراهیم حسینی مدیرکل گمرکات استان گلستان در این باره اظهار داشت: شیوع کرونا سبب شد از ابتدای اسفندماه محموله‌هایی که قرار بود به ترکمنستان و یا از طریق آن به کشورهای دیگر صادر شود، در مرز اینچه برون باقی بماند.

وی افزود: با بازگشایی مرز ریلی و از سرگیری مبادلات تجاری بین دو کشور همه واگن‌های حامل کالاهای ایرانی به این کشور صادر شد.

حسینی بیان داشت: در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه ۶۰ واگن و در روز پنج‌شنبه ۵۰ واگن دیگر به این کشور صادر شد و یک واگن حامل جو به همراه ۵ واگن خالی برای بارگیری محموله‌های جدید وارد کشورمان شده است.

وی با تأکید بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی و عبور واگن‌ها از تونل‌های ضدعفونی گفت: این محموله‌ها شامل سیمان، رول پلاستیک، کاشی و سرامیک، ظرف شیشه‌ای، وسایل و تجهیزات پارک بازی، میلگرد، سنگ معدنی و غیره بود که به کشورهای ترکمنستان، قزاقستان و ازبکستان صادر شد.

مدیرکل گمرکات استان افزود: صادرات مواد غذایی به ترکمنستان همچنان ممنوع است و در حال حاضر فقط کالاهای فاسدنشدنی از طریق مرزی ریلی به این کشور صادر می‌شود. از سوی دیگر با باز شدن مرزهای ریلی و از سرگیری مبادلات تجاری، انتظار داریم عشق‌آباد زودتر مرز زمینی و مسافری را نیز بازگشایی کند.

کاهش شدید صادرات استان

مدیرکل گمرکات استان در ادامه با بیان اینکه شیوع بیماری کرونا و بستن شدن مرز اینچه برون سبب افت شدید صادرات استان شده است، گفت: از ابتدای امسال تا پایان خردادماه ۲۳ میلیون و ۷۴۸ هزار و ۳۹۵ کیلوگرم کالا به ارزش ۲۰ میلیون و ۹۴۰ هزار و ۶۷۶ دلار از استان صادر شد.

وی بدون اینکه اشاره‌ای به آمارهای مدت مشابه سال گذشته در زمینه صادرات و واردات از گمرکات استان داشته باشد، اعلام کرد: در این مدت ۹۷۴ هزار و ۶۷ کیلوگرم کالا به ارزش ۲ میلیون و ۳۴۴ هزار و ۷۰۳ دلار از طریق گمرکات استان وارد کشور شده است.

حسینی درباره اقلام وارداتی گفت: ماشین‌های جوجه‌کشی و جوجه‌پروری مصنوعی، ماشین‌های حفاری به همراه تجهیزات جانبی، موم‌های مصنوعی و آماده،اسیدهای مونوکربوکسیلیک، استابلایزر و غیره اغلب از کشورهای ترکیه‌، چین و ویتنام وارد استان شد.

به گفته وی در این مدت عمده اقلام صادراتی استان نیز شامل پنیر، پریفرم شیرخشک صنعتی، رب گوجه، خامه، گوشت مرغ منجمد، پودر لباسشویی و غیره بوده که از طریق سایر گمرکات به کشورهای عراق، افغانستان، قزاقستان، ترکمنستان، چین، سوریه، روسیه، بلغارستان، رومانی و ترکیه صادر شده است.

48

کد خبر 1404373

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: استان گلستان گمرکات استان اینچه برون صادر شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۴۴۸۱۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نظارت دامپزشکی بر صادرات فرآورده خام دامی و خوراک آبزیان از مرز چذابه

 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان، محمدجواد مهدوی اصل گفت: در سال ۱۴۰۲ بیش از ۲۸ هزار تن انواع فرآورده خام دامی و خوراک آبزیان تحت نظارت‌های بهداشتی دامپزشکی از طریق پایانه مرزی چذابه به کشور عراق صادر شد.


وی افزود: در این رابطه بیش از ۱۸ هزار تن ماهی تازه، ۲۷ تن تخم مرغ و ۱۰ هزار تن خوراک آبزیان از پایانه مرزی چذابه با نظارت کارشناسان دامپزشکی به کشور عراق صادر شده است.


مهدوی اصل ادامه داد: این حجم از صادرات پس از بازرسی‌های بهداشتی قرنطینه‌ای لازم و صدور گواهی حمل بهداشتی دامپزشکی انجام شده است.


رئیس دامپزشکی دشت آزادگان با بیان اینکه دقت در بررسی بهداشتی محموله‌های صادراتی از جمله مواردی است که نقش مستقیمی در توسعه پایدار و رشد اقتصاد کشور دارد، اضافه کرد: ارسال محموله‌های صادراتی مرتبط با دام و طیور به دیگر کشور‌ها منوط به داشتن گواهی معتبر دامپزشکی است و بر این اساس همه محموله‌ها پس از احراز شرایط بهداشتی لازم توسط کارشناسان دامپزشکی، در سامانه یکپارچه قرنطینه دامی سازمان دامپزشکی کشور به صورت برخط ثبت می‌شود.

دیگر خبرها

  • مرکبات مازندران در سبد صادراتی ۱۶ کشور جهان
  • مظلومترین حلقه زنجیره ریلی تولیدکننده واگن است
  • همکاری فنی بنیاد مسکن گلستان در منطقه آزاد اینچه‌برون
  • صادرات مرکبات مازندران به ۱۶ کشور جهان
  • صادرات ۲۸ میلیون دلاری مرکبات مازندران به ۱۶ کشور جهان
  • مرکبات مازندران به ۱۶ کشور جهان صادر شد
  • نظارت دامپزشکی بر صادرات فرآورده خام دامی و خوراک آبزیان از مرز چذابه
  • جزییات اجرای پروژه های برون مرزی در حوزه برق و آب
  • ۱۰ کشور مقصد صادرات محصولات گلخانه‌ای گلستان
  • متوسط برداشت زعفران در هر هکتار ۳.۲ کیلو است