Web Analytics Made Easy - Statcounter

گزارش جدید بانک مرکزی از تحولات بازار مسکن شهر تهران نشان‌دهنده افزایش بیش از 104درصدی متوسط بهای هر مترمربع واحد مسکونی در خرداد سال 98 نسبت به مدت مشابه سال 97 است. این در حالی است که شمار معاملات حدود 60درصد کاهش داشت.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری برنا؛ بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران گزارش تحولات بازار مسکن شهر تهران را در خرداد 1398، منتشر کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بنا بر این گزارش در خرداد سال گذشته، متوسط قیمت فروش یک متر مربع زیربنای واحدهای مسکونی شهر تهران 132میلیون و 997هزار ریال بوده است و در سراسر این کلان‌شهر، 5هزار و 986 معامله صورت گرفته است.

همچنین بنا بر این گزارش، در مناطق 22گانه شهر تهران، بیشترین معاملات مسکن در ماه سوم سال گذشته در منطقه 5 صورت گرفته است، متوسط قیمت فروش یک مترمربع زیربنای واحد مسکونی در این منطقه 168میلیون و 279هزار ریال بوده است. کمترین شمار معاملات در خرداد سال 98 در منطقه 19 صورت گرفت که متوسط بهای فروش زیربنای واحدهای مسکونی در هر متر مربع این منطقه، 67میلیون و 879هزار ریال بوده است.

پس از منطقه 4 مناطق دو، ده، چهارده، هشت، هفت، پانزده، یک، نه، شش و یازده به ترتیب بیشترین معاملات را تجربه کردند. همچنین پس از منطقه 19، مناطق بیست و دو، بیست و یک، شانزده، نه، هفده، بیست، هجده، دوازده و سیزده به ترتیب کمترین معاملات را داشتند.  

همچنین در خرداد سال گذشته، بالاترین نرخ فروش یک مترمربع زیربنای واحد مسکونی مربوط به منطقه یک با متوسط قیمت 268میلیون و 141هزار ریال برای هر مترمربع زیربنای واحد مسکونی بوده و کمترین نرخ مربوط به منطقه 18 با متوسط قیمت 60میلیون و 215هزار در هر مترمربع می‌شده است.

ارقام گزارش بانک مرکزی گویای آن است که در خرداد سال گذشته شمار معاملات فروش در گران ترین نقطه تهران 109 مورد بیشتر از ارزان ترین نقطه شهر تهران بود.

این گزارش می افزاید: در خرداد سال 1398 متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع واحد مسکونی در شهر تهران به نزدیک 133میلیون ریال رسید که نسبت به ماه مشابه سال پیش 104.3درصد افزایش داشت. شمار معاملات انجام شده در این ماه نیز نزدیک به 6 هزار فقره بود که نسبت به خرداد سال 1397 معادل 59.8 درصد کاهش دارد.

علاوه بر این در سه ماهه نخست سال 1398 تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران به حدود 21.5 هزار واحد مسکونی افزایش پیدا کرد که در مقایسه با مدت مشابه سال پیش از آن، 44.8 درصد کاهش نشان می‌دهد.

بررسی توزیع تعداد واحدهای مسکونی معامله شده در شهر تهران به تفکیک عمر بنا حاکی از آن است که واحدهای تا 5 سال ساخت با سهم 39.7 درصد بیشترین سهم را به خود اختصاص داده‌اند. در این ماه شاخص کرایه مسکن استیجاری در شهر تهران و در کل مناطق شهری نسبت به ماه مشابه سال قبل به‌ترتیب معادل 23 و 20.7درصد رشد  را نشان می‌دهد.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: معاملات خرداد سال ۹۸ بهای مسکن زیربنای واحد شمار معاملات خرداد سال واحد مسکونی متوسط قیمت ترین نقطه مشابه سال سال گذشته شهر تهران فروش یک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۴۵۲۰۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش ۱۶.۲ واحد درصدی تورم تولیدکننده در سال ۱۴۰۲

به گزارش خبرگزاری مهر، بانک مرکزی در دوره جدید فعالیت خود در دولت سیزدهم رویکرد تثبیت و حرکت در راستای پیش‌بینی پذیر کردن اقتصاد ایران را برای ریل گذاری سیاست‌های پولی و بانکی اتخاذ کرده است. در همین ارتباط و همچنین در جهت تحقق شعار سال ۱۴۰۲ مبنی بر «مهار تورم، رشد تولید»، این بانک با اتخاذ سیاست تثبیت اقتصادی حول سه محور اصلی «ثبات‌بخشی و پیش‌بینی‌پذیر نمودن بازار ارز»، «کنترل نقدینگی» و «بازنگری در مقررات» اقدامات متعددی را در دستور کار خود قرار داد که برآیند سیاست‌ها و اقدامات اتخاذ شده توسط مجموعه اقتصادی دولت و بانک مرکزی در بهبود متغیرهای کلان اقتصادی به ویژه در کنترل نرخ تورم قابل مشاهده است.

در همین زمینه، بررسی تحولات شاخص بهای تولیدکننده بیانگر روند کاهشی این شاخص در دولت سیزدهم است، به طوری‌که تورم ۱۲ ماهه شاخص بهای تولیدکننده از ۸۲.۶ درصد در شهریورماه سال ۱۴۰۰ به ۳۲.۶ درصد در اسفندماه سال ۱۴۰۲ (نرخ تورم سال ۱۴۰۲) کاهش یافته که موید کاهش قابل ملاحظه ۵۰.۰ واحد درصدی نرخ تورم شاخص بهای تولیدکننده در این مقطع است.

نمودار ۱- تورم دوازده ماهه و نقطه به نقطه شاخص بهای تولیدکننده (درصد) (۱۰۰=۱۳۹۵)

در همین راستا تورم نقطه به نقطه شاخص بهای تولیدکننده نیز در سال ۱۴۰۲ روند نزولی به خود گرفت به طوری که با کاهش ۱۷.۹ واحد درصدی، از ۴۲.۴ درصد در اسفندماه ۱۴۰۱ به ۲۴.۵ درصد در اسفندماه سال ۱۴۰۲ رسید. بررسی تحولات شاخص بهای تولیدکننده به تفکیک گروه‌های اصلی «کالا» و «خدمت» در سال ۱۴۰۲ حاکی آن است که کاهش تورم نقطه به نقطه شاخص بهای تولیدکننده در سال ۱۴۰۲ عمدتاً از جانب اقلام کالایی بود؛ به گونه‌ای که در بازه زمانی اسفند ۱۴۰۱ تا اسفند ۱۴۰۲، تورم نقطه به نقطه گروه اختصاصی «کالا» با کاهش ۲۴.۹ واحد درصدی از ۴۴.۷ درصد در سال ۱۴۰۱ به ۱۹.۸ درصد در اسفند ۱۴۰۲ کاهش یافت؛ در حالی‌که تورم نقطه به نقطه گروه اختصاصی «خدمت» با ۱.۴ واحد درصد کاهش، از ۳۷.۱ درصد به ۳۵.۷ درصد رسید.

در همین ارتباط، تورم ماهانه شاخص بهای تولیدکننده در اسفندماه ۱۴۰۲ رقم ۱.۶ درصد را ثبت کرد. بررسی تورم ماهانه به تفکیک گروه‌های اختصاصی «کالا» و «خدمت» نیز حاکی از تحقق تورم ۱.۵ درصدی گروه کالا (ضریب اهمیت ۶۵.۷ درصد) با سهم از تورم ۱.۰ واحد درصد و تورم ۱.۸ درصدی خدمات (ضریب اهمیت ۳۴.۳ درصد) با سهم از تورم ۰.۶ واحد درصد است.

کد خبر 6084535 سمیه رسولی

دیگر خبرها

  • ممنوعیت فروش امتیاز واحد‌های مسکونی طرح نهضت ملی مسکن
  • پشت پرده عجیب آگهی‌های فروش مسکن؛ وسوسه نشوید!
  • در خرید مسکن بی گدار به آب نزنید / پشت پرده آگهی های خانه ارزان
  • پشت پرده عجیب آگهی‌های فروش مسکن
  • نرخ خرید بازار مسکن در تهران؛ خرید مسکن در زمزم با ۲.۵ میلیارد
  • تورم ۱۲ماهه بهای تولیدکننده ۵۰ واحد درصد کاهش یافت
  • تورم ۱۲ ماهه بهای تولیدکننده ۵۰ واحد درصد کاهش یافت
  • تورم بهای تولیدکننده ۵۰ واحد درصد کاهش یافت
  • کاهش ۱۶.۲ واحد درصدی تورم تولیدکننده در سال ۱۴۰۲
  • ممنوعیت معامله امتیاز واحد‌های مسکونی طرح نهضت ملی مسکن