Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری عنوان کرد: واقعیت این است که این روزها امیدوار به رونق سالن های نمایش چه در حوزه هنری و چه سایر تالارهای نمایشی نیستم البته مردم حق دارند چرا که سلامتی شان واجبتر از دیدن نمایش است حتی اگر همه پروتکل ها هم رعایت شود.

به گزارش خبرنگار تئاتر خبرگزاری فارس، پس از چهار ماه تعطیلی سالن های فرهنگی هنری چون سالن های تئاتر شاهد بازگشایی تالارهای نمایشی از ابتدای تیر ماه هستیم اما هنوز هم تک و توک سالن ها باز شدند مثلا در تئاتر شهر تنها یک نمایش به اجرا می رود، تئاتر مستقل دو تا سه نمایش و .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

. سالن هایی چون ایرانشهر ، هامون و... نیز هنوز تعطیل هستند و به زودی تصمیم به بازگشایی دارند.

اما هنوز صحبتی از بازگشایی سالن های مهر و ماه حوزه هنری نشده است در حالیکه این سالن ها در ایام سال همیشه استقبال گر کرهای نمایشی به ویژه از گروه های شهرستانی بود و جشنواره هایی را نیز در طول سال مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری برگزار می کرد. 

کوروش زارعی هنرمند پیشکسوت تئاتر، سینما و تلویزیون امسال و در ایام کرونایی تلاش زیادی برای اجرای کارهایی از نوع آنلاین و فعالیت های متفاوتی در قالب تئاتر انجام داد از جمله برپایی جشنواره نقالی نقشا و برپایی ده شب تعزیه آنلاین در حوزه هنری از این دست اقدامات است که حال می بایست ببینیم چه برنامه ای برای برپایی سالن های تئاتر مهر و ماه حوزه هنری در دست دارد. در این ارتباط با زارعی به گفت وگو نشستیم که مشروح آن را در ادامه می خوانیم:

 

*آقای زارعی لطفا بفرمایید در ارتباط با وضعیت سالن های مهر و ماه حوزه هنری و تصمیماتتان مبنی بر بازگشایی سالن ها توضیح دهید و اینکه قرار است از چه تاریخی و با چه اجراهایی کارها را شروع کنید؟ باتوجه به اینکه خیلی از سالن ها الان بازگشایی شده اما حوزه هنوز در این زمینه اقدامی نکرده است.

ما هر سال فراخوان تولید و اجرا برای حوزه داریم امسال هم آثار و نمایشنامه هایی که برای ما فرستاده شده، خوانش شده و نمایشنامه هایی که مورد پذیرش هم قرار گرفته به کارگردان ها برای تولید آثار اعلام شده است. 

چند فیلم هم برای ما فرستاده اند و گروه های خوب شهرستانی که اجرای موفق در استان ها داشتند، آنها هم هستند احتمالا ما اواخر تیرماه با کار آقای صمد رحیمی از هنرمندان گرگانی اجراها را شروع می کنیم و فعلا دفتر تولید ما تا پایان شهریور اجراهایش را مشخص کرده تا ببنیم وضعیت بهداشتی و پروتکل ها در شرایط آن زمان به کجا می انجامد اگر که به لحاظ کرونایی و اجتماعی دچار مشکل نشدیم، نیم سال دوم را هم ادامه خواهیم داد.

نخستین کار نمایشی حوزه پس از کرونا اجرای صمد رحیمی از هنرمندان تئاتری گرگانی است که با رعایت پروتکل ها به صحنه خواهد رفت

ضمن اینکه ما یک فراخوان تولید به نام تئاتر آپارتمانی یا تئاترمان دادیم که قرار است تا شهریور ماه هم برگزیده های آن تولیدات مشخص شوند، کارهای خوبی از دل تئاترمان با موضوع و محتوای کرونا اگر تولید بشود ما شش ماه دوم سال را هم با این پروژه تئاترمان ادامه خواهیم داد.

بهرحال موضوع کرونا الان در اجتماع موضوعیت دارد و تلاش داریم شش ماه دوم سالن ها را نیز با این اجراها که الان حدود 45 اثر برای مرحله بازبینی مورد تصویب قرار گرفته و بالاخره بیست تا از این کارها هم تأیید شود ما شش ماه دوممان را هم با این پروژه خواهیم بست.

*با توجه به پروتکل های بهداشتی هنرهای نمایشی و وزارت فرهنگ و ارشاد شما چه برنامه ای برای اعتمادسازی حضور مخاطب در سالن ها دارید؟

ما از همان ابتدای سال درحوزه هنری که ارباب رجوع و کارمند و رفت و آمد داشتیم، دستگاه های ضدعفونی را در ورودی های حوزه و اتاق ها قرار دادیم. قطعا تا زمان بازگشایی سالن ها نیز دستگاه های ضدعفونی را ورودی سالن ها قرار می دهیم که مردم با آنها خود را ضدعفونی کنند . خود تماشاگران هم می بایست ماسک همراه خود بیاورند و استفاده کنند و در نهایت سعی می کنیم به آنچه وزارت ارشاد در عرصه موازین بهداشتی و سلامتی مردم تعیین کرده ، پایبند باشیم.

*آقای زارعی شما به حضور مخاطب تئاتر در این ایام چقدر امیدوار هستید، بهرحال در این ایام کرونایی خیلی ها شاید این دغدغه را داشته باشند که مخاطب به سالن نیاید یا اینکه این اعتماد مدتها طول بکشد و بهرحال شریاط 50 درصدی سالن ها قرار است لحاظ شود؟

خیر واقعیت این است که من امیدوار نیستم. من نه تنها امیدوار نیستم که مخاطب به سالن های خودمان بیاید بلکه برای ورود تماشاگر به دیگر سالن ها مثلا سالن های دولتی چون تئاتر شهر هم امیدی ندارم. بهرحال این موضوع حساس و خطرناک است و مردم احتیاط می کنند. مردم شاید الان در خیابان ها و کوچه و بازار ازدحام کنند اما آن به خاطر معیشتشان است چون به خاطر درآمد و زندگی و معیشتان مجبور به کار هستند تا چرخ زندگیشان بچرخد.

یعنی اگر همین الان دولت اعلام کند که معیشت مردم را تأمین کند و کسی بیرون نیاید، هیچکس بیرون نمی آید لذا هم شرایط اقتصادی در این شرایط کرونایی و مراقبت های بهداشتی هست که مانع از ریسک کردن تماشاگر برای ورود به سالن ها می شود. 

امیدوارم این اتفاق بیافتد و زحمت همکاران و دوستان تئاتری من به هدر نرود و سلامت مردم هم تأمین شود.

*یعنی خود شما اگر تصمیم گیرنده بودید سالن ها را بازگشایی می کردید یا خیر؟ به هرحال یک بخش و دغدغه معیشت هنرمندان است که می بایست تأمین شود دیگر درست است؟

من اصلا و قطعا سالن ها را بازگشایی نمی کردم همین الان اگر خود هنرمندان به خاطر اجرا و شرایطشان به ما اصرار نکنند ما تمایلی به اجرا نشان نمیدهیم چرا که سلامتی مردم در اولویت قرار دارد. اما اگر گروهی اصرار داشته باشد که کاری را به صحنه ببرد ما هم سالن در اختیارش قرار میدهیم وگرنه خود ما تمایلی نداریم که در این شرایط مردم را به سالن هایی بیاوریم که خدایی نکرده مشکلی برایشان پیش بیاید و جان انسان ها برای من خیلی ارزشمند تر از این است که برای یک تئاتر دچار مشکل شوند.

*آقای زارعی به هرحال ممکن است طبق پیش بینی ها این شرایط تا انتهای سال هم ادامه پیدا کند ، با توجه به دغدغه هایی که مردم تأمین مسائل مالی و معیشتی هنرمندان وجود دارد فکر می کنید چه کاری می بایست کرد؟

قطعا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت کار و اقتصاد و دارایی و تأمین اجتماعی می بایست کاری در این عرصه انجام دهند تا هنرمندان زندگی شان بچرخد وگرنه خیلی از هنرمندان ما دچار مشکل در این شرایط شده اند. متأسفانه به هنرمندان قول حمایت دادند اما متأسفانه این اتفاق نیافتاد و تنها قشری که الان دچار این بحران است فکر میکنم همین هنرمندان تئاتر هستند. ظاهرا مظلوم تر از هنرمندان تئاتر در جامعه فرهنگی ـ هنری وجود ندارد و هر چه هم که این بچه ها فریاد می زنند ، فریادشان به جایی نمی رسد و کسی متوجه این مشکلات بچه های تئاتر نیست و این خیلی خطرناک است.

امیدوارم مجلس یازدهم فکری به حال این شرایط بکند.

*شما به این امر امیدوار هستید؟ اینکه مجلس این دوره برای هنرمندان تئاتر قدمی بردارد؟

بهرحال با این روحیه جهادی که ما از آقای قالیباف در شهرداری و دیگر پست ها داشتند و همیشه این روحیه سرآمد بوده امیدوارم این روحیه جهادی در مجلس و رأس آن مثل همه پست ها و مسئولیت هایی که داشته نیز همینطور باشد و جهادی خود و نماینده ها وارد این مبحث شوند و فکری به حال هنرمندان به طور اخص هنرمندان تئاتر بکنند.

*آقای زارعی با توجه به سابقه ای که حوزه برای کار آنلاین امسال در کرونا پیدا کرد و ده شب اجرای تعزیه آنلاین داشتید آیا برنامه ای برای ارتقا و اجرای چنین کارهایی در ادامه سال نیز دارید یا خیر؟

بله ما برای ماه محرم، صفر و اربعین چنین برنامه ای داریم تا اگر شرایط طوری نباشد که فعالیتی حضوری داشته باشیم از این ظرفیت که ما در ایام شب های قدر و جشنواره شاهنامه خوانی و نقالی نقشا داشتیم در اینجا استفاده خواهیم کرد . در نهایت بیکار نخواهیم بود و سعی میکنیم مرتب کار کنیم و فعال باشیم.

 

*از دیگر برنامه هایتان این روزها اختتامیه جشنواره نقشا در آرامگاه فردوسی بود برای دیگر جشنواره ها و برنامه ها چه تدارکی دارید آیا قرار است آنها را هم برگزار کنید یا خیر؟

الان در حال برنامه ریزی برای جذب منابع برای برپایی جشنواره نقالان علوی هستیم این روزها در تدارک هستیم تا در ایام غدیر و دهه ولایت هستیم این جشنواره هر سال برگزا رمی شود سال گذشته به خاطر مسائل مالی نتوانستیم جشنواره ار برگزار کنیم اما تلاش میکنیم تا امسال با کمک خود امام علی این جشنواره را برگزار کنیم.

*هنر تئاتر در ایام کرونایی چقدر می تواند مثمرثمر باشد؟

ببینید همین وضعیت ماههای گذشته تا الان و فعالیت هنرمندان تئاتر چه در عرصه نمایش های آنلاین و چه سایر حوزه ها به هر شکل یک خدمت به جامعه انسانی است. تئاتر بهرحال غذای روح است دروهله اول خیلی از همین هنرمندان این ایام تلاش کردند به مردم روحیه و ارامش بدهند اما بهرحال ما نیاز به گامی بیش از این داریم . 

در همین تماشاخانه سرو این مدت عده ای از هنرمندان با تهیه ماسک و دستکش و سایر مسائل ضدعفونی و کمک حال نیازمندان شدند حتی بیش از بیست و پنج هزار ماسک بهداشتی برای شهرها و روستاها و حتی مراکز بیمارستانی تهیه کردند این دوستان خطرات را در این ایام به جان خریدند اما جا نزدند ، غر نزدند و کار کردند.هیچ جای دنیا هنرمندان تئاتری چنین کاری نکردند که در ایران کنار پزشکان و پرستاران خط مقدم ایستادند و سعی کردند کمک به سلامت روح و جسم مردم کنند.

تئاتری‌ها همواره در کنار مردم هستند . برای سلامتی جسم و روح مردم هرکاری از دستشان بربیاید انجام می دهند انتظار داریم بعد از این همه ماه مسئولان و سیاستگذاران برای هنرمندان تئاتر فکری بکنند چرا همیشه باید هنرمندان تئاتر مظلوم باشند واقعا دردناک است که هنرمندی این روزها حقوق و بیمه بیکاری و هیچ چیز نداشته است و در خرج خودش مانده باشد . هنرمند تئاتر برای سلامت مردم تلاش میکند و می بایست حمایت شود.

هنرمندان ارزشی تئاتر سفیران فرهنگی و مفاهیم انسانی کشورند ، رهبر معظم انقلاب می فرمایند تئاتر منبر است بلکه فراتر از منبر است. بنابراین حرف من این است که سیاست مداران، نمایندگان مجلس و همه مسئولان فکری به حال این زندگی مختل شده هنرمندان تئاتر بکنند تا بیش از این مشاغلشان اسیب نبیند و تئاتر مورد احترام و ارزش باشد.

*نکته پایانی درباره رسالت حوزه هنری برای تولید نمایش های ارزشی بفرمایید؟

 ببینید حوزه هنری انقلاب رسالت اش این است که به  موضوعات انقلابی و ارزشی و دفاع مقدسی و اندیشه ها و مبارزات حضرت امام خمینی (ره) بپردازد ما احساس دین میکنیم. خود من کوروش زارعی نسبت به امام و مبارزات و پیروزی انقلاب احساس دین کرده و میکنم . منظورم این است که اگر امروز ما کشوری امن و انقلابی داریم و مردم در آن در امنیت کار زندگی می‌کنند ، دچار مشکلات خارجی و دخالت های بیگانگان نیستند و خودشان در سرنوشت خود نقش دارند حتی آن را رقم می‌زنند، همه اینه مرهون انقلاب و پیروزی آن و امام خمینی (ره) است. بنابراین این وظیفه ما است که در این عرصه کار تولید کنیم حال در این ایام کرونایی قدری دست همه بسته شد امیدواریم در این دوره برای ادامه سال جبران کنیم.

امام خمینی (ره) عمر و جوانی اش را برای این انقلاب اسلامی ایران گذاشت. از نظر من ظلم است که در حیطه تئاتر به شخصیت برجسته و والایی که مانا و ماندنی است کاری نکنیم لذا من به عنوان یک شخصیت تئاتری وظیفه و رسالت خود می دانم که برای امام خمینی(ره) کار کنیم و امسال هم تلاش داریم جشنواره نقالی علوی را با همین مضامین و نزدیک به موضوعات دینی و ارزشی مان به اجرا برسانیم که امیدواریم شرایط کرونایی اجازه بدهد حتی اگر نشود هم باز به گونه دیگری بدون افتتاحیه و اختتامیه آن را تنها با حضور هنرمندان اجرا کنیم.

انتهای پیام/

 

منبع: فارس

کلیدواژه: کوروش زارعی حوزه هنری مدیر مرکز هنرهای نمایشی کرونا بازگشایی سالن تئاتر هنرمندان تئاتر ایام کرونایی امام خمینی آقای زارعی برنامه ای پروتکل ها حوزه هنری سالن ها سال هم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۴۵۲۱۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری نمایشگاه تخصصی هنرهای قرآنی «روایت باران»

 به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، سید مجید پوراحمدی با اشاره به جزئیات برگزاری نمایشگاه "روایت باران" گفت: این نمایشگاه با همکاری و حمایت صندوق اعتباری هنر در راستای تحقق شعار سال و همچنین تأکیدات وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی در جهت فراهم نمودن زمینه‌های مشارکت‌های مردمی وحضور موسسات فرهنگی و هنری بخش خصوصی برای تقویت کسب و کار‌های فرهنگی و هنری برگزار می‌شود.

رئیس هیئت مدیره صندوق اعتباری هنر در عین حال توضیح داد: تلاش ما این است که در سال جاری، فعالیت‌های این مجموعه با مشارکت فعالان عرصه فرهنگ و هنر انجام و زمینه‌های جهش تولیدات هنری و فرهنگی در این حوزه را فراهم کنیم.

پوراحمدی با اشاره به ارائه ۳۶ نوع خدمت و حمایت صندوق اعتباری هنر از جامعه فرهنگ و هنر کشور تأکید کرد: در این راستا با عنایت به تعیین شعار سال "جهش تولید با مشارکت مردم" از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی، صندوق اعتباری هنر نیز مصمم است مجموعه فعالیت و سیاست‌های خود را بر مبنای تحقق این شعار برنامه ریزی نماید. از این رو یکی از مکان‌هایی که برای تحقق این هدف مدنظر قرار گرفته، فرهنگسرای نیاوران است.

مدیرعامل صندوق اعتباری هنر در ادامه سخنان خود به هتک حرمت به مقام شامخ قرآن کریم در یکی از کشور‌های اروپایی اشاره کرد و گفت: این اقدام باعث جریحه دار شدن افکار و اندیشه‌های مسلمانان در سراسر جهان شد از این رو تصمیم گرفتیم در جهت توجه جامعه و آحاد مردم به مفاهیم و مضامین قرآن کریم با زبان هنر، برنامه‌ریزی جامعی داشته باشیم.

مدیرعامل صندوق اعتباری هنر در عین حال تصریح کرد: خوشبختانه هنرمندان کشور عزیزمان در ادوار مختلف همیشه این افتخار را داشته اند که آثار فاخر قرآنی را خلق و تولید کنند.

پوراحمدی ادامه داد: در این راستا برگزاری نمایشگاهی از آثار هنری اساتید و هنرمندان برجسته و خبره در حوزه خط و خوشنویسی با موضوع قرآن در فرهنگسرای نیاوران را در دستور کار صندوق قرار دادیم.

وی افزود: این نمایشگاه تحت عنوان "روایت باران" با حمایت و همکاری صندوق هنر و یکی از موسسات فعال هنری، در حوزه هنر ایرانی- اسلامی از ۳۱ فروردین تا انتهای اردیبهشت ماه سال جاری با محوریت خط و خوشنویسی آثار قرآنی در عرصه هنر‌های تجسمی در فرهنگسرای نیاوران برگزار می‌شود.

رئیس هیئت مدیره صندوق اعتباری هنر در ادامه دفاع از ساحت قرآن به عنوان کتاب آسمانی مسلمانان با زبان هنر، توسعه و ترویج فرهنگ و هنر ایرانی و اسلامی با محوریت قرآنی، افزایش تولید آثار هنری قرآنی با حمایت از هنرمندان حوزه قرآن را از جمله اهداف برگزاری این رویداد عنوان کرد.

مشاور وزیر فرهنگ و مدیر عامل صندوق اعتباری هنر با اشاره به حضور و ارائه آثار هنری توسط هنرمندان برجسته و پیشکسوت عرصه هنر‌های تجسمی به‌ویژه حوزه خط و خوشنویسی، گفت: تلاش ما این است ضمن تقدیر و تجلیل از هنرمندان مشارکت کننده در این رویداد هنری، بستر تعاملی میان هنرمندان این عرصه را نیز فراهم نمائیم.

پوراحمدی یادآور شد: در این نمایشگاه بیش از ۱۷۰ اثر از هنرمندانی، چون یدالله کابلی خوانساری، مهدی فلاح، علی اشرف صندوق‌آبادی، محمدعلی قربانی، حیدر موسوی، احمد شفیعی‌ها و ... در معرض دید علاقه‌مندان و بازدید کنندگان گذاشته خواهد شد.

مشاور وزیر فرهنگ و مدیر عامل صندوق اعتباری هنر با دعوت از علاقمندان برای بازدید از این نمایشگاه گفت: با توجه به مجموعه آثار برجسته و نفیس خط و خوشنویسی هنرمندان کشور از علاقه‌مندان و دوستداران آثار هنری دعوت می‌شود با حضور در فرهنگسرای نیاوران از این رویداد بزرگ هنری و قرآنی دیدن فرمایند.

نمایشگاه "روایت باران" عصر جمعه ۳۱ فروردین ماه جاری با حضور جمعی از هنرمندان برجسته و پیشکسوت و علاقمندان، در محل در گالری‌های ۱ و ۲ فرهنگسرای نیاوران گشایش می‌یابد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • شب شعر و شاهنامه به همت حوزه هنری کهگیلویه و بویراحمد برگزار شد
  • نمایش طرح‌های گرافیکی هنرمندان استان همدان با موضوع اقدام تنبیهی وعده‌ی صادق 
  • برگزاری نمایشگاه تخصصی هنرهای قرآنی «روایت باران»
  • برگزاری اختتامیه دهمین دوره هفته هنر انقلاب/ هدیه‌ای که تقدیم مردم غزه شد
  • اختتامیه دهمین دوره هفته هنر انقلاب برگزار شد
  • تجلیل از هنرمندان برتر استان مرکزی
  • برپایی کارگاه تجسمی وعده صادق در قم
  • برگزاری کارگاه تجسمی «وعده صادق» در قم
  • هنرهای قرآنی می‌تواند موضوع گردشگری هنری باشد
  • تجلیل از هنرمندان حوزه دفاع مقدس