Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمانشاه اعلام کرد: سه نفر از دوستداران محیط زیست در جریان اطفاء حریق مراتع منطقه حفاظت شده بوزین مرخیل شهرستان پاوه جان باختند.

به گزارش عصرایران، جلیل بالایی یکشنبه شب در گفت و گو با ایرنا افزود: این افراد عصر امروز هنگام اطفاء حریق در محاصره قرار گرفته بودند و به علت وزش باد شدید نتوانستند جان خود را از مهلکه نجات دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اظهار داشت: بوزین مرخیل در منطقه مرزی واقع شده و فاقد سکونت و صعب العبور است که به دلیل مناسب بودن سطح مرتع محل حریق وسیع و شدید بوده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمانشاه گفت: پس از کسب اطلاع از شعله ور شدن مجدد آتش فرماندار پاوه به همراه اعضای ستاد بحران و نیروهای متولی و مردمی در محل حاضر شدند و حدود ساعت ۱۹ امروز وزش باد و محاصره نیروهای مردمی گزارش شد که با تماس و پیگیری نماینده مردم اورامانات در مجلس شورای اسلامی و دستور مهندس بازوند استاندار هماهنگی برای اعزام نیروهای کمکی و پرواز بالگرد صادر شد که به دلیل شرایط زمانی و هوا اجازه عملیات پرواز از حیث فنی داده نشد.

وی اضافه کرد: اقدامات نجات و انتقال مصدومین و متوفیان ادامه دارد و اطلاعات تکمیلی متعاقبا اطلاع رسانی می شود.

استاندار و رییس ستاد بحران استان با تسلیت فوت سه نفر از فداکاران خدمت و دوست داران محیط زیست به خانواده آنان و مردم پاوه و اورامانات فرماندار و رییس ستاد بحران شهرستان را مامور بررسی علل و عوامل آتش سوزی و اقدامات تکمیلی در اطفای حریق و گزارش به مردم کرد.

از روز پنجشنبه آتش به جان منطقه بوزین و مرخیل افتاده و نیروهای امدادگر و مردمی توانستند تا غروب روز شنبه آتش را مهار کنند.

اما شادی مهار آتش عمرش کوتاه بود و از امروز خبر سربرآوردن آتش زیر خاکستر دوباره کام طبیعت دوستان را تلخ کرد.

با توجه به صعب العبور بودن این منطقه مهار آتش با نیروی انسانی کار بسیار دشواری است به گونه ای که مدیرکل محیط زیست استان می گوید: آتش فقط با دست و دستگاه دمنده خاموش می شود و هرجا که جاده دسترسی داشته باشد نیز خودرو آتش نشانی به کمک می آید.

منطقه حفاظت شده بوزین و مرخیل باهدف حمایت از گونه با ارزش شوکا و ارزش‌های رویشگاهی با مساحت ۲۳ هزار و ۷۲۴ هکتار در پاییز ۱۳۷۴ به عنوان منطقه شکار و تیراندازی ممنوع و در سال ۱۳۷۸ حفاظت شده اعلام شد.

شهرستان پاوه در ۱۲۰ کیلومتری شمال غربی کرمانشاه و در منطقه ای کوهستانی واقع شده که بیش از ۷۷ هزار هکتار منابع ملی شامل جنگل و مرتع دارد، منطقه حفاظت شده بوزین و مرخیل حدود ۲۳ هزار ۷۲۴ هکتار مساحت دارد و در منطقه صفر مرزی در بخش باینگان واقع شده است.

استان کرمانشاه ۲ میلیون و ۴۹۹ هزار هکتار مساحت دارد که ۷۰ درصد آن را عرصه‌های منابع طبیعی با بیش از ۵۲۷ هزار هکتار جنگل و یک میلیون و ۱۹۲ هزار هکتار مرتع تشکیل داده است.

لینک کوتاه: asriran.com/0035H6

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: کرمانشاه هزار هکتار حفاظت شده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۴۵۲۲۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیا کیفیت آب سد چمشیر مشکلی دارد؟

مدیرعامل آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد گفت: کیفیت آب سد چمشیر طبق بررسی‌‌ها مشکلی ندارد و نباید عده‌ای به فضاسازی‌های کاذب و غیر علمی ادامه دهند. - اخبار استانها -

آرش مصلح در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در یاسوجبا اشاره به اینکه حجم مخزن سد چمشیر در حال حاضر 654 میلیون متر مکعب و EC آب 2018 است، اظهار داشت: قبل از اینکه سد چمشیر اجرا شود، EC رودخانه بیشتر از 3 هزار بود که هم اکنون وضعیت EC آب بهتر  و هم حجم آب رودخانه در وضعیت بهتری است.

وی عنوان کرد: الان رودخانه زهره در جریان بوده و بر اساس آمار و گزارش‌ها، پس از احداث سد چمشیر، رهاسازی آب رودخانه و میزان آب رودخانه در پایین دست بیش از میزانی بوده که رودخانه در سال‌های گذشته در این زمان از سال آب داشته است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد ابراز کرد: رهاسازی آب بر اساس درخواست کشاورزان و درخواست سازمان محیط زیست انجام می‌گیرد و در حال حاضر سد چمشیر نقش تنظیم دبی آب رودخانه را دارد.

مصلح ادامه داد: منطقه گرمسیر بافت جنگلی ندارد، اما گز در حاشیه رودخانه و جایی که رطوبت وجود داشته باشد می‌روید و اگر الان سد نداشتیم، سیلاب وارد رودخانه می‌شد و همه گز‌هایی که در حاشیه رودخانه سبز شده‌اند با خود می‌برد و آن‌ها را تخریب می‌کرد، اما الان با حضور سد، پوشش گیاهی گز در بیشه‌ها بیشتر شده است و حتی مردم خیرآباد که آب سد کوثر از آنجا عبور می کند، بخاطر وجود گز‌هایی که در منطقه بلند شده‌اند، گلایه می‌کردند.

وی افزود: پایین دست سد چمشیر هیچگونه جنگل و گیاهی وجود ندارد، تنها چیزی که وجود دارد بافت گیاهی گز بوده که عمدتاً در فصل بهار و تابستان رشد می‌کنند، و باید ببینیم در هفته‌های آینده این منطقه چه شکلی می‌شود.

مصلح با بیان اینکه سد چمشیر از بهمن ماه 1402 تاکنون بیش از 309 میلیون متر مکعب سیلاب را کنترل کرده است، یادآور شد: سد‌های استان کهگیلویه و بویراحمد سیلاب را می‌گیرند و کنترل می‌کنند، و در زمان نیاز، کم کم آن‌را آزاد می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه اگر کسی در جایگاه اعتراض باشد، سازمان محیط زیست و منابع طبیعی یا مردم پایین دست سد هستند که تاکنون هیچ اعتراضی نشده است، ابراز کرد: حتی اداره کل محیط زیست اعلام کرده که پرندگان سیبری روی سد چمشیر آمده‌اند، قطعاً شرایط اکوسیستمی خوب بوده که این اتفاق افتاده است، اگر سازمان محیط زیست اعتراضی به‌خاطر وضعیت اکوسیستم منطقه داشته باشد، اعتراض می‌کند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • آغاز کوچ عشایر و ممنوعیت ورود دام به مناطق ییلاقی
  • اعلام فراخوان برای جذب سرمایه‌گذار منطقه چالابه
  • حضور یک قلاده پلنگ در شهرستان کوهسرخ مشاهده شد
  • تخریب ساخت و ساز غیرمجاز در منطقه حفاظت شده فومن
  • ثبت نخستین حضور پلنگ در کوهسرخ
  • مشاهده و ثبت پلنگ برای نخستین بار در شهرستان کوهسرخ
  • تخریب ساخت و ساز غیر مجاز در منطقه سیاهمزگی
  • احتمال وقوع آتش سوزی در مراتع به دلیل غنی شدن پوشش گیاهی منطقه
  • آیا کیفیت آب سد چمشیر مشکلی دارد؟
  • وضعیت خوب بارندگی‌های امسال و غنی شدن پوشش گیاهی