Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@01:39:40 GMT

بی‌گدار به آب زد و برنگشت

تاریخ انتشار: ۹ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۴۵۲۳۹۸

بی‌گدار به آب زد و برنگشت

بسیاری از این دریاچه‌ها و رودخانه‌ها ظاهری آرام اما باطنی خروشان دارد و همین ویژگی در تنگناها، آرامش و حتی زندگی شناگران تازه‌کار و گاهی کهنه‌کار را هم به چالش می‌کشد.

دریاچه‌های پشت سد و رودخانه‌های استان تهران نیز نه تنها از ظاهری فریبنده برخوردار بوده، بلکه موجب شده است تا تهران طی برخی از برهه‌ها در زمره استان‌های صدرنشین در حوادث ناشی از غرق‌شدگی قرار گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در یکی از آخرین شناهای بین مرگ و زندگی، جوانی در منطقه ممنوعه سد لتیان در شمال‌شرقی پایتخت دل به آب زد و دیگر هیچگاه به آغوش خانواده‌اش بازنگشت.

ساعت ۱۳:۴۱ روز جمعه، ۶ تیر بود که حادثه غرق‌شدگی این جوان در لواسان کوچک، چناربن ۳ و ابتدای سد لتیان به سامانه ۱۱۵ اعلام شد و بلافاصله تکنسین‌های اورژانس به محل حادثه اعزام شدند.

به گفته رییس مرکز اورژانس تهران ناجیان غریق زمانی این جوان را از آب بیرون کشیدند و عملیات اکسیژن‌درمانی را بر روی وی انجام دادند که کار از کار گذشته و شنای وی برای همیشه ناتمام مانده بود.

«پیمان صابریان» می‌گوید این اولین گزارش غرق‌شدگی در تیرماه نبود بلکه چند روز قبل از آن هم جوان تبعه کشور افغانستان به دلیل غرق‌شدگی در منطقه حسن‌آباد در جنوب تهران جان باخت.

وقتی وارد محدوده رود جاجرود، دریاچه‌ها و مخازن سدهای پنجگانه تهران از جمله سدلار، لتیان، امیرکبیر، طالقان و ماملو می‌شویم، با بنرها و تابلوهای «شنا کردن ممنوع» روبرو می‌شویم اما وجود مسافران و چادرهایی که در حریم این مناطق برپا کرده‌اند، خلاف این علایم هشداردهنده را نشان می‌دهد و گویی ضرب‌المثل بی‌گدار به آب زدن به گوش این افراد نرسیده است.

این ضرب‌المثل در روزگاران قدیم و زمانی که مردم برای عبور از عرض رودخانه باید از داخل آب و قسمت‌های کم‌عمق عبور می‌کردند، به کار می‌رفته است و فرهنگ دهخدا نیز آن را با احتیاط نکردن و بی‌پروا به کاری پرداختن مترادف می‌داند.

چرا مخازن سدها برای شنا کردن مناسب نیست؟

مخازن سدها هرچند در ظاهر با چهره شفاف و زلال شبیه به استخرهای بزرگ است اما به دلایلی از جمله شرایط رسوبی درون مخزن، نبود دید کافی، مکش جریان آب و لغزندگی، مکان‌های مناسبی برای شنا نیست.

گاهی حتی کار به شنا کردن هم نمی‌رسد و به علت نرم و لغزنده بودن حاشیه مخزن، شناگر سُر می‌خورد یا در لایه‌های مختلف آب به خاطر تغییر ناگهانی دما دچار گرفتگی عضله و از دست رفتن توان و تعادل شده و در نهایت دچار سکته می‌شود.

مدیر دفتر بهره‌برداری از تاسیسات آبی و برقابی شرکت آب منطقه‌ای تهران می‌گوید: برخلاف ظاهر آرام دریاچه و مخزن سدها، شرایط در داخل آب به مراتب بسیار خطرناک‌تر از دریاهای مواج است.

محمد شهریاری با تاکید بر وارد نشدن گردشگران و مسافران به حریم سدها و کانال‌های آبی، اضافه کرد: مردم هشدارها را جدی بگیرند و با بی‌توجهی به علایم و هشدارها خود را با حوادث مواجه نکرده و بهره‌برداری از منابع آبی را با اختلال روبرو نکنند. 

شهریاری اضافه کرد: زمانی که حادثه‌ای در دریاچه‌ها و مخازن سدها اتفاق می‌افتد، تا اتمام پیگیری موضوع و در نهایت انجام عملیات نجات یا کشف جسد، سامانه بهره‌برداری از تاسیسات با اختلال روبرو می‌شود.

مدیر دفتر بهره‌برداری از تاسیسات آبی و برقابی شرکت آب منطقه‌ای تهران با بیان اینکه از ابتدای امسال تاکنون ۹ نفر در کانال‌ها و سدهای تحت پوشش این شرکت غرق شده‌اند، بیان کرد: با در نظر گرفتن غرق‌شدگان در رودخانه کرج، این آمار به حدود ۲۰ نفر می‌رسد؛ سال گذشته هم تعداد غرق‌شدگان در تاسیسات آبی این استان به ۲۸ نفر رسید که اگر این بی‌توجهی ادامه پیدا کند، تعداد فوتی‌ها متاسفانه افزایش می‌یابد.

«شهریاری» با اشاره به اینکه تاسیسات آبی تهران ایمن‌سازی شده، بیان کرد: اقداماتی از جمله فنس‌کشی، دیوارکشی و نصب علایم هشدار صورت پذیرفته و گشت‌های خودرویی و قایقی در حال گشت‌زنی است اما با وجود این موارد، متاسفانه شاهد تخریب دیوارکشی و بریدن فنس‌ها و ورود غیرمجاز به حریم کانال‌ها و مخازن سدها هستیم.

توجه به هشدارها و رعایت مسایل ایمنی به حفظ جان کمک می‌کند اما بی‌توجهی به این هشدارها و بی‌گدار به آب زدن‌ها همچنان و بی‌دلیل ادامه دارد. 

برچسب‌ها شهر تهران شنا شرکت آب و فاضلاب استان تهران

منبع: ایرنا

کلیدواژه: شهر تهران شنا شرکت آب و فاضلاب استان تهران شهر تهران شنا شرکت آب و فاضلاب استان تهران بهره برداری تاسیسات آبی مخازن سدها دریاچه ها غرق شدگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۴۵۲۳۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف ۳ میلیون لیتر سوخت قاچاق در بندرکلاهی شهرستان میناب

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مرکز خلیج فارس، فرمانده نیروی انتظامی هرمزگان گفت: سوخت‌های قاچاق به ارزش سه هزار میلیارد ریال، از مخازن و محل‌های دپو گازوئیل در چند منزل کشف شد.

سردار علی اکبر جاویدان گفت: در این زمینه ۱۷ فروند قایق موتوری فعال در قاچاق سوخت توقیف، ۲۶۵ عدد انواع مخازن فلزی و پلاستیکی آغشته به سوخت جمع آوری و ۷۵ کیلومتر لوله انتقال سوخت امحا و تخریب شد.

بیشتر بخوانید؛ کشف ۱۲۴ هزار لیتر گازوییل قاچاق در هرمزگان

دیگر خبرها

  • کشف ۳ میلیون لیتر سوخت قاچاق در بندرکلاهی شهرستان میناب
  • تامین آب شرب، صنعت و کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد/سدها پر شد
  • این سد از بروز فاجعه انسانی در سیستان و بلوچستان جلوگیری کرد
  • بی گدار به آب زد تا نجاتگر باشد/ روایت فداکاری یک مادر در سیل کازرون
  • گروسی: حمله به تاسیسات هسته‌ای قدغن است/به‌زودی راهی تهران می‌شوم
  • اظهارنظر گروسی درباره هسته‌ای شدن ایران/ به تهران می‌روم
  • ذخیره غیر اصولی آب به خاطر ترس از خشکسالی 
  • نیمی از ورودی آب سدها در یک ماه اخیر تامین شد
  • در خرید مسکن بی گدار به آب نزنید / پشت پرده آگهی های خانه ارزان
  • کشف پاتوق مافیای زباله در این منطقه تهران | ۱۲ میلیارد تومان جریمه پیمانکاران شهرداری در صورت دیدن زباله گرد بر سر مخازن