Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-19@19:32:15 GMT

سیگار کشیدن باعث بروز چه بیماری‌هایی می‌شود؟

تاریخ انتشار: ۹ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۴۵۴۰۱۹

سیگار کشیدن باعث بروز چه بیماری‌هایی می‌شود؟

استعمال دخانیات باعث بروز مشکلاتی مانند بیماری‌های قلبی عروقی، بیماری‌های تنفسی، سکته مغزی، بیماری‌های دهان و دندان و پیری زودرس پوست می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، اعتیاد به مواد مخدر یکی از مهمترین مشکلات اجتماعی، اقتصادی و بهداشتی است که تأثیرات جبران ناپذیری بر سلامت انسان می‌گذارد، به طوری که خطر ابتلا به سرطان دهان، مثانه، گلو، کلیه، رحم و لوزالمعده را افزایش می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

متخصصان معتقد هستند که استعمال دخانیات قابل پیشگیری‌ترین علت مرگ و میر در جهان است. در ادامه به بررسی تأثیرات استعمال مواد مخدر بر سلامت انسان می‌پردازیم:

تأثیر دخانیات بر قلب و عروق

سیگار کشیدن خطر ابتلا به بیماری‌های عروق کرونر قلب را افزایش می‌دهد و باعث ساخته شدن پلاک درون شریان‌های کرونری می‌شود. مصرف دخانیات سطح کلسترول خوب را کاهش و فشار خون را افزایش می‌دهد؛ در نتیجه زمینه بروز تصلب شرایین فراهم می‌شود. همچنین استعمال سیگار خطر لخته شدن خون را افزایش می‌دهد که این عارضه در صورت انسداد سرخرگ‌ها می‌تواند خطر ابتلا به سکته قلبی، سکته مغزی و بیماری سرخرگ‌های محیطی را افزایش دهد.

مصرف دخانیات و بیماری‌های تنفسی

ریه‌، عضوی است که به شدت تحت تأثیر مصرف سیگار قرار می‌گیرد؛ سیگار کشیدن می‌تواند باعث سرفه، خس خس سینه و آسم شود. استعمال دخانیات زمینه بروز بیماری‌های مهلک مانند ذات الریه، آمفیزم، برونشیت مزمن و سرطان ریه را فراهم می‌کند. بیماری آمفیزم در اثر تخریب ریه به وجود می‌آید که می‌تواند به دلیل صدمه مستقیم دود سیگار، اکسیدان‌های القا شده یا تولید مواد واسطه‌ای التهابی جدید به دلیل تماس با دود باشد. برونشیت مزمن نیز ناشی از مکانیسم‌های مشابه در راه‌های تنفسی است. نتایج بررسی‌های انجام شده توسط محققان نشان می‌دهد که خطر ابتلا به سرطان ریه در میان افراد سیگاری، ۲۰ برابر دیگر افراد است.

سیگار کشیدن و سکته مغزی

سیگار کشیدن خطر ابتلا به سکته مغزی را حداقل تا حدود ۵۰ درصد افزایش می‌دهد و می‌تواند باعث آسیب مغزی و حتی مرگ افراد شود. یکی از دلایل سکه مغزی در اثر سیگار کشیدن، افزایش خطر ابتلا به آنوریسم مغز است؛ آنوریسم یک برآمدگی در رگ خونی است که به دلیل ضعف در دیواره رگ‌های خونی به وجود آمده و باعث پارگی و در نهایت سکته مغزی می‌شود که می‌تواند آسیب جدی به مغز وارد کند.

مصرف دخانیات و بیماری‌های دهان

استعمال دخانیات باعث ایجاد مشکلاتی مانند بوی بد دهان و بیماری‌های لثه می‌شود. یکی از عوارض مصرف دخانیات، رنگ گرفتن دندان‌ها به علت نیکوتین موجود در آن است. علاوه بر این، دندان‌های افراد سیگاری معمولاً ترک‌های بسیاری دارد که به خاطر دمای بالای سیگار و استفاده از مایعات خنک بلافاصله بعد از مصرف آن است که اختلاف این دو دما باعث ایجاد ترک در دندان می‌شود. شدیدترین صدمه ناشی از استعال دخانیات در دهان و گلو، افزایش خطر ابتلا به سرطان‌های دهان است. نتایج بررسی‌های محققان نشان می‌دهد خطر سرطان دهان در میان افراد سیگاری ۶ برابر افراد غیر سیگاری است.

سیگار کشیدن و پیری زودرس پوست

سیگار کشیدن میزان اکسیژن موجود در پوست را کاهش می‌دهد و باعث می‌شود پوست افراد سریع‌تر پیر شود و تیره‌تر به نظر برسد. سموم موجود در بدن به دلیل استعمال دخانیات باعث بروز سلولیت نیز می‌شود. سیگار کشیدن احتمال چروک شدن پوست صورت به ویژه پوست اطراف چشم و دهان را تا سه برابر افزایش می‌دهد. ناخن‌ها و پوست انگشتان نیز ممکن است در اثر استعمال دخانیات زرد شوند.

کد خبر 430468

منبع: ایمنا

کلیدواژه: مصرف دخانیات سیگار بیماری های قلبی عروقی سکته مغزی بیماری مصرف دخانيات سکته قلبی بيماري هاي پوستي بیماری های ریه آمفیزم بيماری های دهان و دندان سيگار کشيدن شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق استعمال دخانیات افزایش می دهد مصرف دخانیات خطر ابتلا سیگار کشیدن سکته مغزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۴۵۴۰۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(ویدیو) مهارت شگفت‌انگیز جانی دپ در کشیدن نقاشی

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

منبع: viral vids

دیگر خبرها

  • (ویدیو) مهارت شگفت‌انگیز جانی دپ در کشیدن نقاشی
  • افزایش رفاه اجتماعی با اخذ مالیات بر عایدی سرمایه
  • افزایش ابتلا به بیماری کبدی با این نوشیدنی شیرین
  • مهمترین خبرهای ۲۹ فروردین/فقط «دخانیات» تحریم نشد!
  • افزایش بیماران ام اس در خراسان شمالی
  • زمستان معتدل و کوتاه، بلای جان گندمزارها
  • افزایش احتمال بروز پوکی استخوان و بیماری‌های قلبی با مصرف نوشابه
  • به آتش کشیدن پرچم رژیم صهیونیستی توسط یهودیان + فیلم
  • تا ۵ سال آینده در کشورهای پیشرفته سیگار پیدا نمی‌شود/ دخانیات تنها صنعتی که پس از انقلاب تحریم نشد!
  • یک «کام» تلخ تا مرگ زودرس/ فقط «دخانیات» تحریم نشد!