Web Analytics Made Easy - Statcounter

جلسه هم‌اندیشی دبیر و اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی عصر یکشنبه هشتم تیر ۱۳۹۹ با حضور محمدرضا مخبر دزفولی، منصور کبگانیان، عبدالله جاسبی، محمدرضا عارف، حجت الاسلام والمسلمین محمود محمدی عراقی، حجت الاسلام والمسلمین محمد قمی به صورت حضوری و محمدعلی کی نژاد، حجت الاسلام والمسلمین حمید پارسانیا و محمدمهدی طهرانچی به صورت مجازی به ریاست سعید رضا عاملی محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به گزارش روز دوشنبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، در ابتدای این جلسه، عاملی هدف از تشکیل جلسه را قاعده‌مندتر کردن فرآیند تصمیم سازی در جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی و بهره‌گیری بهتر از زمان جلسات صحن شورا عنوان کرد.

وی به ابلاغ بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی خطاب به جوانان از سوی رهبر معظم انقلاب در دهه فجر سال گذشته اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب در این بیانیه ظرفیت‌های انقلاب و ۷ راهبرد را تبیین کرده اند که ۵ راهبرد آن کاملا فرهنگی است و دو محور دیگر نیز فرهنگ مبنا هستند.

وی یادآور شد: برخی کارشناسان از این شورا  انتظار دارند که به موضوع بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی ورود کند. با توجه به تاکید اکثر اعضا درخصوص اهمیت موضوع بیانیه گام دوم انقلاب، شورای عالی انقلاب فرهنگی به این سند راهبردی ورود جدی خواهد داشت.
برنامه‌ریزی و برگزاری جلسات توسط اعضای شورا پیش از جلسه صحن شورای عالی
در ادامه جلسه عبدالله جاسبی بر ضرورت برنامه ریزی و برگزاری جلسات توسط اعضای شورا پیش از جلسه صحن شورای عالی و ارائه نظرات به منظور مدیریت بهتر زمان جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی با حضور روسای قوا تاکید کرد.
جاسبی تصریح کرد: یکی از اولویت ها در خصوص دستورات شورای عالی انقلاب فرهنگی آئین نامه ارتقاء است. متاسفانه نقش وتویی دادن به مقالات آی اس آی، جهت گیری تولید علم را تغییر داده است. به هر حال نظر من این است که باید مصوباتی در این خصوص داشت و نقش وتویی مقالات آی اس آی را لغو کرد.

تاکید بر شان سیاستگذار شورای عالی انقلاب فرهنگی
محمدرضا عارف عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه ضمن تشکر از زحمات انجام شده در چهار دهه گذشته در دبیرخانه این شورا بر ضرورت توجه به شان سیاستگذار شورای عالی انقلاب فرهنگی و نظارت شورا بر اجرای این سیاست ها تاکید کرد.
وی همچنین در خصوص بیانیه گام دوم انقلاب گفت: این بیانیه راهبرد کشور در چند دهه آینده است و مخاطب اصلی  و روح حاکم بر آن شورای عالی انقلاب فرهنگی است که باید بر اساس آن شورا چند سند راهبردی را تاکنون تصویب می کرد و دولت و مجلس را مکلف می کرد که این کارها را انجام دهند.

عارف همچنین تاکید کرد شورای عالی انقلاب فرهنگی از ورود به امور اجرائی پرهیز کند و جایگاه سیاستگذاری کلان را حفظ کند.
اسناد در شوراهای تخصصی بررسی و آماده نهایی سازی در صحن شورای عالی شود
منصور کبگانیان عضو و قائم مقام ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز گفت: اسناد کلانی هستند که هیچ جای دیگر نمی توانند آنرا تصویب کنند و یا برخی موارد که ممکن است با عوض شدن دولت ها مورد تغییرات اساسی واقع شوند که حضور شورا در این زمینه ها مفید و موثر بوده است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: از سال های قبل خیلی از اسناد قبل از طرح در صحن شورای عالی در شوراهای تخصصی بررسی و نهایی سازی می شود و در این جلسات دو سوم اعضا حضور دارند و در این صورت همگرایی بیشتر شده و وقت کمتری از جلسه برای تصویب گرفته می شود.
وی تصریح کرد: برای روان شدن و تسهیل تصویب اسناد، خوب است که خیلی از اسناد در شوراهای تخصصی بررسی و آماده نهایی سازی در صحن شورای عالی شود.
کبگانیان همچنین در موضوع بیانیه گام دوم انقلاب تاکید کرد که شورای عالی انقلاب فرهنگی باید بار جدی در این زمینه به دوش بکشد.

مشارکت بیشتر اعضای شورا در جلسات کارشناسی دبیرخانه بسیار راهگشاست
در ادامه این جلسه، محمدرضا مخبر دزفولی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان این که مشارکت بیشتر اعضای شورا در جلسات کارشناسی دبیرخانه بسیار راهگشاست، گفت: بعضی اوقات به ناگزیر بار روی دوش دبیرخانه می افتد.
وی همچنین ضمن تاکید بر اهمیت بیانیه گام دوم انقلاب تصریح کرد: مثلث علم، فرهنگ و اقتصاد گام دوم را محقق می کند و سند اقتصاد دانش بنیان نیز باید در شورای عالی و با مشارکت دانشمندان به تصویب برسد. ایشان نیز بر اولویت دادن به گام دوم تاکید کرد.

تاکید بر توجه به پیوست‌های احکام مقام معظم رهبری
حجت الاسلام والمسلمین محمود محمدی عراقی نیز در این جلسه ضمن تبریک دهه کرامت و میلاد امام رضا(ع) توجه به پیوست های احکام رهبر معظم انقلاب برای اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی را به عنوان مهمترین اولویت شورا نام برد.
وی بر جمع بندی کارهای گذشته بعنوان یک اولویت جدی تاکید کرد و گفت ما باید اشراف بر مصوبات قبلی داشته باشیم و از کار تکراری که قبلا به آن پرداخت شده پرهیز کنیم.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنین درخصوص بیانیه گام دوم اظهار داشت: اگر کار را در شوراهای تخصصی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی تقسیم کنیم قطعا نتیجه خوبی خواهیم گرفت.

اعضای حقیقی شورای عالی باید در دبیرخانه شورا حضور بیشتر داشته باشند
محمدعلی کی‌نژاد عضو عضو و رییس هیات عالی جذب شورای عالی انقلاب فرهنگی هم با یادآوری بازمهندسی شورای عالی در سال ۷۴، گفت: تشکیل شوراهای اقماری نیز از همان کار آغاز شد به این منوال که کارها بهتر است در شوراهای اقماری بررسی و کارشناسی شود و سپس در صحن شورای عالی مطرح شود و سوابق آن در دبیرخانه نیز برای رجوع وجود داشته باشد.
وی افزود: شورای معین شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز با همین هدف طراحی شد که موضوعات پس از شوراهای اقماری در شورای معین به استحضار دیگر اعضا برسد و وقت صحن شورای عالی گرفته نشود.
کی نژاد گفت: اعضای حقیقی شورای عالی باید در دبیرخانه شورا بیشتر حضور داشته باشند و این جلسه باید با حضور تمام اعضای شورای عالی به صورت هفته ای در دبیرخانه تشکیل شود.
رییس هیات عالی جذب شورای عالی انقلاب فرهنگی یادآور شد: یکی از مهم ترین وظایف شورای عالی موضوع سرمایه انسانی است و البته هیئت عالی جذب در هیچ کار دانشگاه دخالت نمی کند و هیئت عالی تنها نظارت بر اجرا را پیگیری می کند.

موضوعات مهم روز کشور بیشتر در صحن بررسی شود
همچنین حجت الاسلام والمسلمین محمد قمی رییس سازمان تبلیغات اسلامی انتقال دستورهایی که قابلیت بررسی در شوراهای اقماری دارد را جزو موارد مهم برشمرد و گفت: در هر مقطع زمانی یک مسئله مهم تر دارای اولویت را به تشخیص دبیرخانه شورا در صحن مطرح شود تا موضوعات مهم روز کشور بیشتر در صحن بررسی شود.
وی افزود: باید آنچه که در جلسات تخصصی می توانیم بحث کنیم در صحن شورا به بحث نگذاریم و مواردی در آنجا بحث شود که دارای اولویت خیلی بالا هستند و سایر موارد در شوراهای تخصصی بررسی شوند و تصمیمات آنها انفاذ داشته باشد. ایشان بعنوان مثال از پیامدهای فرهنگی کرونا بعنوان یک مساله روز مهم سخن گفت. پیامدهای گرانی ها بر زندگی مردم و تصمیم سازی در این خصوص خیلی اهمیت دارد.
مقررات اجرایی کشور باید منطبق با سیاست های شورای عالی باشد
حجت الاسلام والمسلمین حمید پارسانیا رییس شورای تخصصی حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به برخی موارد در عدم اجرای صحیح مصوبات شورا در کشور گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی کار سیاستگذاری را دارد ولی باید در مجاری اجرا از طریق اقدامات ملی این سیاست به اجرا برسد و برای اجرایی شدن مقررات اجرایی کشور باید منطبق با آن باشد.

در انتهای جلسه نیز سعیدرضا عاملی دبیرشورای عالی انقلاب فرهنگی ضمن تشکر از مشارکت اعضای شورا در جلسه در جمع بندی موضوع تاکید کرد: توجه به ماده ۱۷ آیین نامه داخلی این شورا در فرآیند تصمیم سازی وجه مشترک بیان اعضا شورای عالی انقلاب فرهنگی بود.

استفاده بیشتر از ظرفیت شوراهای تخصصی ضمن وفاداری به صحن شورای عالی برای پیشبرد بهتر امور، توجه بیشتر شورا و دستورات آن به نیازهای روز جامعه و توجه به شان سیاست گذاری شورای عالی انقلاب فرهنگی و ورود حداقلی به حوزه اجرا از دیگر محورهایی بود که عاملی در جمع بندی مورد توجه قرار داد.

برچسب‌ها سید سعیدرضا عاملی شورای عالی انقلاب فرهنگی گام دوم انقلاب

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سید سعیدرضا عاملی شورای عالی انقلاب فرهنگی گام دوم انقلاب سید سعیدرضا عاملی شورای عالی انقلاب فرهنگی گام دوم انقلاب عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی حجت الاسلام والمسلمین بیانیه گام دوم انقلاب صحن شورای عالی دبیرخانه شورا صحن شورا اعضای شورا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۴۵۶۴۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خسروپناه: تعلیم و تربیت اولویت اصلی شورای عالی انقلاب فرهنگی است

به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، حجت الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در دیدار با فعالان تربیتی استان زنجان با بیان این مطلب گفت: تعلیم و تربیت در دولت و دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، به عنوان اولویت اصلی اعلام شده و راهبرد جدی این اولویت را در تعامل با فعالان مردمی در حوزه آموزش و پرورش در نظر گرفته است. جلسات منظمی نیز با وزارت آموزش و پرورش در قالب قرارگاهی و با مصوبات اجرایی در حال انجام است. انصافا هم دکتر صحرایی، تمام توان خود را در این کار گذاشته است و برای اولین بار است که سند تحول آموزش و پرورش در این وزارت خانه در حال اجراست و نقشه راه برای آن نوشته شده است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار کرد: در مدل حکمرانی ولایی که می‌توان لایه‌های مختلف آن را حکمرانی مردمی یا شبکه‌ای نامید، سندیتی در کار نیست و، چون تعاملات در شبکه، سیستماتیک و در هم تنیدگی است و این حکمرانی در تعلیم و تربیت باید در گام اول با مسئله شناسی در تعلیم و تربیت رسمی در قالب آموزش و پرورش یا در قالب‌های غیر رسمی با این مسائل مواجه است، روشن است که برای حل این مسائل، باید سیاست‌گذاری شده و فرآیند برنامه‌ای به وجود بیاد و کنشگران حل مسائل را با شناختی که از ظرفیت هر استان داریم، مشخص کنیم.

خسروپناه ادامه داد: گاهی برای حل یکی از مسائل، نیاز است قانون یا ماده واحده‌ای را در شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب شود. در این نظام شبکه‌ای، وظایف هر کدام از اعضا مشخص می‌شود، هم اکنون نیز این شبکه در دولت و آموزش و پرورش بسیار همراه است، تشکیل میز‌های تخصصی برای مسائل مرتبط با آموزش و پرورش نیز با حضور تشکل‌های مردمی از کل کشور در دبیرخانه شورا فعال شده و اعضا به صورت مجازی یا حضوری در این میز‌ها مشارکت دارند.

وی افزود: در برخی از مدارس نخبگانی کشور، تأکید بر مهاجرت نخبگانی است و با تعابیری اغواکننده، موضوع مهاجرت را مطرح می‌کنند.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: سرمایه عظیمی که در کشور در قالب دانش آموزان تربیت شده اند را تحویل کشور‌های دیگر می‌دهیم تا در بعضی مواقع، تئوری‌ها یا تولیداتی از آن حاصل شود، محصولات نظامی برای حمله به کشور‌های اسلامی باشد. در این زمینه باید گفت ما مقصریم و باید تدبیری در این زمینه داشته باشیم. این یک نمونه از مسئله شناسی در آموزش و پرورش است.

خسروپناه ابراز کرد: بعد از مسئله شناسی، سیاست‌گذاری و تدوین راهبرد مناسب و اینکه کدام کنشگران با چه ویژگی‌هایی باید این مسائل را حل کنند. گاهی مصوبه لازم است و زمانی نیز لازم است تعامل با وزیر آموزش و پرورش انجام شود یا روش دیگری که تا حل نهایی آن مسائل، همه مسائل بررسی و اجرا می‌شود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به فعالیت‌های صورت‌گرفته برای معرفی شیعه در جهان گفت: برگزاری جلسات گفتگوی بین ادیان و تأثیرات آن در سطح جهان مسیحیت و حتی بوداییان و دیگر فرقه ها، نشانگر ظرفیت‌های عظیم تمدنی شیعی است که باید این معارف هر چه بیشتر به جهان معرفی شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • اساسنامه شورای عالی نوجوانان و جوانان تصویب شد
  • تصویب و تکمیل اساسنامه شورای عالی نوجوانان و جوانان
  • گزارش تصویری | تقدیر دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی از سریال رستگاری
  • شورای عالی انقلاب فرهنگی جایگاه قانون‌گذاری ندارد!
  • خسروپناه: تعلیم و تربیت اولویت اصلی شورای عالی انقلاب فرهنگی است
  • حمایت دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی از طرح‌های فرهنگی
  • حمایت شورای عالی انقلاب فرهنگی از طرح‌های فرهنگی در کشور
  • سند هوش مصنوعی به زودی تصویب می شود
  • شورای عالی انقلاب فرهنگی مسئول راهبری تشکل های مردمی
  • شورای فرهنگ عمومی باید به قرارگاه تبدیل شود