Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-25@17:24:59 GMT

کاپ طلای کثیف به غـرب تهران رسید

تاریخ انتشار: ۹ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۴۵۷۱۹۳

کاپ طلای کثیف به غـرب تهران رسید

همشهری آنلاین_ ثریا روزبهانی:   در این طرح قرار است با حمایت و مشارکت شهروندان در هر خانه که کوچک‌ترین واحدهای اجتماعی محسوب می‌شود، پسماند کمتری تولید و اگر پسماندی هم باقی ماند، وارد چرخه بازیافت شود. هم‌چنین با اجرای تفکیک زباله و مدیریت پسماند از منازل شهروندان می‌توان با برخی پدیده‌ها و ناهنجاری‌های اجتماعی مانند زباله‌گردی، مقابله یا با دفن کردن زباله‌های جمع‌آوری شده در «آرادکوه» خداحافظی کرد، اما همه این اتفاق‌ها و اهداف زمانی محقق خواهد شد که شهروندان و اهالی تمام قد پای این طرح بایستند و به عوامل اجرایی کمک کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 
فرهنگسازی و تشویق شهروندان به تولید کمتر پسماند در کنار جداسازی زباله‌ها در بدو تولید از رویکردهای اصلی طرح کاپ است. در همین راستا، محله «صدرا» در منطقه 22 به‌عنوان محله پایلوت برای اجرای این طرح انتخاب شده است. 

 وعده‌ها و طرح‌هایی که اجرا نشد 

اغلب اهالی این محله اجرای این طرح را در کاهش تولید زباله و کمک به حفظ محیط‌زیست مفید می‌دانند، اما برخی از آنها دغدغه و نگرانی‌هایی دارند که هریک می‌تواند مانعی برای اجرای مطلوب این طرح به حساب بیاید. «امیر احمدی»، دبیر شورایاری محله صدرا، به دغدغه‌های شهروندان در این‌باره اشاره می‌کند و می‌گوید: «من خود جزو طرفداران این طرح هستم. ولی ساکنان محله براین باورند که چه تضمینی وجود دارد این بار هم مسئولان شهری به اجرای این طرح پایبند باشند. آنها در این مدت به برخی از قول‌ها و وعده‌هایشان مانند تأمین سرانه‌ها یا رفع مطالبات اهالی عمل نکرده‌اند و اعتماد و اطمینان شهروندان نسبت به برنامه‌های اجرایشان کمرنگ‌تر شده است. به همین دلیل این اتفاق موجب می‌شود تا از طرح‌های خوبی مانند کاپ استقبال نشود و اهالی برای شرکت در این طرح، تمایلی نداشته باشند. همین موضوع بر روند اجرای آن تأثیر دارد.» هم‌چنین «میلاد یوسفی»، یکی دیگر از ساکنان محله صدرا، مشکل جمع‌آوری زباله‌های را عنوان می‌کند و می‌گوید: «قرار است در قالب این طرح، مخازن جداگانه‌ای در ساختمان‌ها تعبیه شود و شهروندان به شکل مجزا پسماندهای خود مانند شیشه، ظروف پت، پلاستیک و... را در مخازن قرار دهند. در نهایت نیروهای پسماند هفته‌ای یک یا دو بار، پسماندهای خشک را جمع‌آوری کنند. اگر اهالی در این طرح شرکت کردند و براساس خواسته مسئولان شهری زباله‌های تر و خشک تفکیک شد، چه انتظاری می‌توان داشت وقتی سطل‌های بزرگ زباله به‌صورت مداوم شست‌وشو و پاکسازی نمی‌شوند، این بار زباله‌ها برای چند روز در خانه یا مجتمع مسکونی نماند و مخازن آنها به جولانگاهی برای جانوران موذی تبدیل نشود و یا با توجه به اینکه فصل تابستان و هوا گرم است، بوی نامطبوع، اهالی را آزار ندهد. به همین دلیل برای شرکت در طرح کاپ،‌ تردید دارم.»

 آبی و سیاه را فراموش نکنید 
همکاری و تعامل مردم با طرح‌های سازمان مدیریت پسماند، مسیر دستیابی به اهداف طرح کاپ را تسهیل می‌کند. طرحی که نتیجه اجرای آن بهبود کیفیت محیط‌زیست و سلامت شهروندی خواهد بود. «فرزانه فیض»، مدیر اداره بازیافت شهرداری منطقه 22، درباره اجرای طرح کاپ در این منطقه توضیح می‌دهد و می‌گوید: «اجرای طرح کاپ (کاهش تولید پسماند) با هدف ارائه روش مدیریت بهینه پسماندهای شهری در شهرک صدرا با جمعیت نزدیک به 5 هزار نفر به‌عنوان نخستین پهنه اجرای طرح در منطقه 22 از اواخر خرداد ماه آغاز شده است.» طرح کاپ در حقیقت حرکت به سوی تولید زباله کمتر، تولید شیرآبه کمتر و افزایش بازیافت است. در همین راستا، فعالیت‌ها و برنامه‌های متعددی برای شهروندان منطقه در حال اجراست. فیض به این اقدامات اشاره می‌کند و می‌گوید: «اقدامات اولیه لازم برای آغاز طرح در حال انجام است و تاکنون فعالیت‌هایی در رابطه با آموزشگران، نظرسنجی از شهروندان، جلسات تعاملی با هیئت‌مدیره، اعضای شورایاری و همکاران شهرداری ناحیه 2، معاونت اجتماعی منطقه، سازمان مدیریت پسماند، آموزش در فضای مجازی، تهیه موشن‌های آموزشی، آموزش غرفه‌داران، تبلیغات در فضای مجازی، تشکیل کانال آموزشی و اطلاع‌رسانی رؤسای ساختمان‌های واقع در محله صدرا، توزیع مخازن 50درصد، انجام شده است.» 

 زباله‌های خشک هفته‌ای 2 بار و ترها یک روز در میان 

در طرح کاپ، نگاه کاهش پسماند وجود دارد که باید بین مردم به فرهنگ عمومی رایج تبدیل شود تا شهر قابل زیست و شرایط برای نسل‌های بعدی بهتر شود. فیض، در پاسخ به دغدغه‌های اهالی محله درباره اجرای این طرح، می‌گوید: «یکی از نقاط اصلی تفاوت این طرح با سایر طرح‌های اجرا شده، حذف مخازن از سطح معابر و تعبیه مخازن مناسب در داخل بلوک‌های ساختمانی و کاهش تناوب جمع‌آوری پسماندهای‌تر به یک روز در میان و جمع‌آوری پسماندهای خشک طی 2 روز در هفته است. بر اساس این طرح، مخازن‌تر، سیاه رنگ و مخازن خشک، آبی رنگ در اختیار هر بلوک ساختمانی قرار می‌گیرد و پس از شهرک صدرا در سایر شهرک‌ها و برج‌های منطقه نیز این طرح اجرا می‌شود. با اجرای طرح کاپ به تدریج شاهد حذف مخازن کنونی زباله و جایگزینی مخازن 3گانه در بازه زمانی در بیشتر ساختمان‌های تجاری، اداری و مسکونی خواهیم بود. اصل مهم در اجرای این طرح، کاهش تولید پسماند است که در همه دنیا وجود دارد که به شکل تدریجی پسماندهای حجیم و قابل بازیافت را جداسازی و به مواد اولیه تبدیل کنیم. بازیافت و استفاده دوباره پسماندها از لحاظ اقتصادی می‌تواند اشتغال ایجاد کند. هم‌چنین با فرهنگسازی و شرکت خانواده‌ها در تفکیک زباله‌ها می‌توانیم اثرات مهمی در زمینه اقتصاد و محیط‌زیست نیز داشته باشیم.»

 خداحافظی با زباله‌گردها 

مدیر اداره بازیافت شهرداری منطقه 22 اهداف این طرح را حذف زباله‌گردی، کاهش تولید پسماندتر و افزایش تفکیک زباله‌ها، کاهش آلودگی محیط‌زیست و حذف جانوران موذی ناشی از انتشار زباله‌ها در محیط عنوان می‌کند و در ادامه می‌گوید: «مردم پسماندهای خشک را به آسانی در سطل‌های زباله می‌اندازند و این زباله‌ها برای افراد فرصت‌طلب درآمد هنگفتی را ایجاد کرده است، اما اگر این دور باطل تعطیل شود، نه تنها پدیده زباله‌گردی کمرنگ می‌شود، بلکه حجم تولید پسماند نیز کاهش می‌یابد. هرچه ضریب همکاری شهروندان در مدیریت بهینه پسماند، تفکیک از مبدأ و تحویل پسماندهای تفکیک شده به عوامل شهرداری بالاتر باشد، کمتر شاهد پدیده زباله‌گردی خواهیم بود. از این رو، انجام امور مرتبط با طرح کاپ (کاهش پسماند)، به رسیدن به این هدف‌ها کمک می‌کند.» او از آبگیری پسماندهای‌تر برای جلوگیری از فساد و تولید بو و شیرابه سمی و بیماری‌زا، تفکیک حداکثری زباله‌های خشک شامل کاغذ، کارتن، شیشه، پت و پلاستیک، وسایل الکترونیک و فلزی، کم حجم‌سازی و شست‌وشوی بطری‌های شیشه‌ای و پلاستیکی پیش از ذخیره‌سازی در مخازن خشک برای جلوگیری از فساد و تولید بو به‌عنوان نکات کلیدی و مهم این طرح یاد می‌کند و درباره برنامه زمان‌بندی جمع‌آوری زباله‌ها می‌گوید: «قرار است با اجرای طرح کاپ، جمع‌آوری زباله تر از در بلوک‌ها یک روز در میان، ساعت 23 و جمع‌آوری زباله خشک 2 روز در هفته، در روزهای شنبه و چهارشنبه، از ساعت 11 تا 13 انجام شود. هم‌چنین پایش روزانه وضعیت تخلیه مخازن‌تر و خشک، پایش میزان مشارکت شهروندان در تفکیک پسماند خشک ازتر و میزان تناژ بار پسماند خشک طی هر هفته، آموزش مجدد بلوک‌هایی که همکاری کمتری در اجرای طرح داشته‌اند، بررسی مشکلات، معضلات و مزایای اجرای طرح از طریق نظرسنجی و دریافت پیشنهادهای شهروندان و بازبینی و انجام اصلاحات مورد نیاز برای بهبود طرح، از جمله تدابیری است که شهرداری منطقه برای اجرای دقیق این طرح پیش گرفته است.»

آموزش چهره به چهره

اداره پسماند تکه نهم پایتخت در راستای اجرای طرح کاهش پسماند(کاپ)، پیش از شیوع ویروس «کرونا» در 32 ساختمان وابسته به شهرداری منطقه طرح کاپ را اجرا کرده است. آموزش روش‌های کاهش و تفکیک پسماند از مبدأ به کارکنان، توزیع 598 عدد مخزن تفکیک زباله‌های تر از خشک در اداره‌ها و آموزش چهره به چهره به 200 خانوار و توزیع 5 هزار و 166 مخزن «کارتن پلاست» با هدف کاهش تولید پسماند در منازل مسکونی به شکل مستمر و هفتگی از جمله اقدامات این اداره به شمار می‌رود. هم‌چنین در مراکز خدمات‌رسان منطقه مانند سازمان‌های زمین‌شناسی، هواشناسی، اداره برق، مخابرات و مالیات سرای محله‌ها، کلینیک‌های فضای سبز، سوله بحران، مرکز فن‌آوری هوشمند شهری، ایستگاه33 آتش‌نشانی، اسکان کارگری و فرهنگسرای «رویش» با ارائه آموزش کاهش و تفکیک پسماند از مبدأ و توزیع مخازن کارتن پلاست و پلاستیکی، طرح کاپ اجرا شده است.
مکان اجرای طرح خانه شهروندان 
منطقه 5 تمرکز ویژه‌ای بر موضوع مدیریت پسماند دارد. به همین سبب، تمهیدات متعددی را برای مدیریت بهینه پسماند از جمله آموزش و فرهنگسازی درباره تفکیک پسماندهای خشک ازتر در مبدا، در دستور کار اجرایی خود قرار داده است. در همین راستا، برنامه‌ها و اقدامات مرتبط با مدیریت بهینه پسماند را از قبیل ابلاغ الزامات اجرای طرح کاپ به همه واحدهای ستادی و اجرایی، فعالیت‌های گسترده آموزشی و اطلاع‌رسانی پسماند با محوریت کاهش تولید، آبگیری و کم حجم‌سازی پسماند در اداره‌ها، سرای محله‌ها، شهرک‌ها و اماکن مسکونی و راسته‌های تجاری در دست پیگیری و اجرا ادارد. اجرای موفقیت‌آمیز طرح کاپ، نیازمند آموزش تک تک شهروندان و مشارکت هرچه بیشتر آنهاست.

کد خبر 526209

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: مدیریت بهینه پسماند کاهش تولید پسماند جمع آوری زباله پسماندهای خشک شهرداری منطقه مدیریت پسماند اجرای طرح کاپ اجرای این طرح تفکیک پسماند تفکیک زباله زباله گردی محیط زیست زباله ها منطقه 22 هم چنین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۴۵۷۱۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشارکت مردم بندرانزلی در سامانه هوشمند تفکیک زباله از مبدا

ایسنا/گیلان مدیر سازمان پسماند شهرداری‌های گیلان با بیان اینکه در تمام دنیا یکی از روش‌های شناخت شهروند نمونه، میزان همکاری در حوزه مدیریت پسماند است، گفت: جمع آوری زباله به روش هوشمند می‌تواند عامل ترغیب مردم برای تفکیک زباله از مبدا و مشارکت در استفاده از سامانه‌های هوشمند شود و تا حد زیادی در رفع معضل زباله گردی موثر است.

شهرام توانا امروز چهارشنبه، پنجم اردیبهشت در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: ما مثل تمام کشورهای دنیا به ناچار با توجه به افزایش حجم استفاده مردم از سامانه‌ها و سکوها در فضای مجازی باید به سمتی می‌رفتیم که شهروندان به روش‌های هوشمند زباله را تفکیک کنند. لذا در چند شهر ایران این مساله به صورت آزمایشی انجام شد و بعد از آن در قالب یک دستورالعمل اجرایی، روش‌های هوشمند جمع آوری پسماند خشک توسط وزارت کشور به تمام شهرداری‌ها ابلاغ شد.

وی افزود: در بندرانزلی نیز این امر طی دوره یکساله به صورت آزمایشی آغاز شد تا آرام آرام و با گام‌های مشخص پیش برویم که خوشبختانه شاهد همکاری خوب شهروندان بودیم به طوری که در اوایل سال گذشته کمتر از ۵۰۰ نصب سامانه بهروب را شاهد بودیم ولی الان ۴ هزار نصب داریم.

وی با بیان اینکه میانگین تولید زباله در شهرستان بندرانزلی روزانه تا ۱۲۰ تن است، افزود: ۱۰ تن آن خشک است که همه این زباله‌های خشک ارزش بازیافتی و اقتصادی ندارد از جمله پارچه، چوب، خاک روبه، زباله‌های بهداشتی، و ... اما موادی از جمله پلاستیک، پت، آهن، لاک، آلومینیوم، مشما ارزش بازیافتی دارد.

توانا در خصوص میزان جمع آوری پسماند و زباله خشک تفکیک شده توسط سامانه بهروب در بندرانزلی گفت: از ۱۰ تن زباله خشک؛ ۷ تن قابل ارزش است اگر این مقدار زباله را به عنوان سقف میزان با ارزش‌ها در نظر بگیریم بهروب در هر مرحله جمع آوری در روز بین ۸۰۰ تا هزار کیلو جمع آوری می‌کند یعنی یک هفتم زباله ها و این عدد قابل توجهی است.

مدیر سازمان پسماند شهرداری‌های استان گیلان تصریح کرد: البته نباید از این مساله غفلت کرد که مابقی زباله‌های خشک توسط زباله گردها جمع آوری می‌شود.

توانا به اهمیت جلوگیری از پدیده زباله‌گردی اشاره کرد و گفت: این امر مقوله‌ای است که به دلیل تبعات منفی همچنین تعداد بالای گاراژهای ضایعاتی که باعث پلشتی و چهره بد شهری می‌شود، دادستانی محترم نیز به برخورد با این مساله به عنوان مدعی العموم ورود پیدا کرده و احساس می‌شود جمع آوری زباله به روش هوشمند عامل ترغیب مردم برای تفکیک زباله از مبدا و مشارکت در استفاده از سامانه های هوشمند می‌شود و تا حد زیادی در رفع معضل زباله گردی موثر است.

وی با بیان اینکه نکته مهم در فعالیت بهروب این است مردم تا جایی که می‌توانند این زباله ها را در منزل تفکیک کنند زیرا با این کار زباله کثیف و بی‌ارزش نمی‌شود، گفت: تفکیک زباله در مبدا، روش‌های هوشمندسازی و حتی روش‌های منظم جمع آوری هفتگی به ما کمک می‌کند که بدانیم در چه ساعتی و چه زمانی این زباله را تحویل بدهیم و یا با استفاده از این سکوها و اعلام آمادگی برای تحویل زباله، مسئولین این امر در اسرع وقت جهت تحویل زباله ها مراجعه می‌کنند.

توانا با بیان اینکه هزار کاربر هر هفته با ما همکاری می‌کنند، تصریح کرد: با توجه به استقبال خوب مردم در بندرانزلی از سامانه بهروب، مساله را با جناب آقای استاندار مطرح کردیم و ایشان عین این مطلب را برای تمام شهرداری‌های استان گیلان ابلاع کردند و هم اکنون تمام شهرداری‌های گیلان به صورت نظام‌مند این سامانه را در اختیار دارند.

مدیر پسماند شهرداری‌های استان گیلان با تاکید بر اینکه مردم علاوه بر استفاده از سکوی بهروب برای تحویل زباله های خشک، جهت کارهای دیگر هم می توانند از این سامانه استفاده کنند که از آن جمله کمک های نیکوکاری است، گفت: چون کسانی که در این حوزه همکاری می‌کنند پول گزینه اول آنها نیست هر چند مهم هست ولی می‌خواهند یک کار روشمند انجام دهند لذا این موارد در سامانه بهروب تعریف شده است.

توانا تصریح کرد: در تلاش هستیم دو سکوی دیگر ایجاد کنیم که انحصار برای یک گروه نباشد تا علاوه بر ایجاد فضای رقابتی مردم هم به راحتی با سکوهایی که در اختیار دارند زباله‌های خود را مبادله کنند.

وی افزود: در تمام دنیا یکی از روش‌های شناخت شهروند نمونه، میزان همکاری در حوزه مدیریت پسماند است و از سال ۹۹ که وزارت کشور به تمام شهرداری‌ها این مساله را در قالب دفترچه عوارض بهای خدمات مدیریت پس‌ماند، ابلاغ و تعیین کرد شهرداری‌های به شهروندانی که در حوزه تفکیک از مبدا کمک کرده و مشارکت دارند تخفیف دهد، با این شیوه می‌توانیم میزان همکاری شهروندان در خصوص تفکیک زباله از مبدا را رصد و بر اساس آن تخفیفات لازم را در حوزه نوسازی و عوارض به فعالان این عرصه اعطا کنیم.

مدیر سازمان پسماند شهرداری‌های استان گیلان با بیان اینکه مشارکت در این کار نیاز به فرهنگ سازی دارد، گفت: باید تلاش کنیم با افزایش میزان توسعه و کاربری در این فضا مردم بتوانند با راحت‌ترین، ساده‌ترین و کم انرژی ترین روش؛ بهترین خروجی را از این همکاری داشته باشند.

 انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ساماندهی لندفیل سراوان ۸۴ درصد پیشرفت دارد/ضرورت مدیریت زباله تر خانگی
  • مشارکت مردم بندرانزلی در سامانه هوشمند تفکیک زباله از مبدا
  • تولید روزانه ۷۰۰ تن زباله در محدوده شهر همدان
  • زباله سوزهای مدرن چطور کار می کنند؟ | تجربیات کشورهای مدرن در زمینه مقابله با پسماندهای به درد نخور
  • پاکسازی مناطق شمالی کرج از زباله ها
  • ضرورت اجرای آموزش جمع‌آوری پسماند و تفکیک زباله در مدارس
  • سرانه ۶۰۰ گرمی تولید زباله شهروندان یزدی
  • کاهش چشم گیر حضور زباله گردها در تهران | مدیرعامل پسماند: ۸۰ درصد فعالیت زباله گردها کم شده است
  • تولید زباله فضایی هند صفر می‌شود
  • اکثر زباله گردها اتباع هستند