Web Analytics Made Easy - Statcounter

به نظر می‌رسد جراحی‌های زیبایی غیرضروری، همچون باتلاقی است که دست‌وپا زدن در آن، بیشتر فرد را در خود فرومی‌برد. افزایش متقاضیان جراحی‌های غیرضروری و بی‌مورد بدون در نظر گرفتن سن، جنس و پایگاه اجتماعی تا حدی گسترش‌یافته است که باید به شکل یک آسیب اجتماعی موردبررسی قرار گیرد.

راضیه نجار/ سرویس اجتماعی خبرگزاری فارس/ شیراز؛ گشت‌وگذاری کوتاه‌مدت در خیابان و محل‌های پرتردد شهر و یا چرخی کوتاه در فضای مجازی که این روزها به ویترینی برای نمایش جاذبه‌های ظاهری تبدیل‌شده است، کافی است تا ما را با خیل انبوهی از چهره‌هایی نظیر چسب‌زده بر روی بینی، لب‌ها، گونه‌های برجسته، چشم‌ها و ابروهای کشیده روبرو کند که در این میان، سن و جنس مطرح نیست؛ بالای شهر و پایین‌شهر هم ندارد؛ از دست‌فروش مترو گرفته تا فردی که پشت فرمان یک ماشین مدل‌بالا در خیابان‌های بالای شهر ویراژ می‌دهد!

 امروز پشیمانم و چه سود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

..؟!

دو سالی می‌شود که دیگر در جمع دوستانم حاضر نمی‌شوم! وقتی تصمیم به انجام این کار گرفتم خانواده‌ام خیلی مخالفت کردند؛ اما با اصرار و التماس من و نشان دادن نمونه‌هایی که خوب از آب درآمده بودند بالاخره با مسئولیت خودم آن‌ها را راضی کردم! اما امروز پشیمانم و چه سود...؟!

این‌ها حاصل گفته‌های مونا، دختر 25 ساله‌ای است که به خاطر چشم‌وهم‌چشمی با دوستانش، امروز دچار نوعی افسردگی شده است و دیگر دلش نمی‌خواهد مانند سابق در جمع دوست و آشنا و حتی فامیل، حضور یابد.

مونا در اوج جوانی تصمیم به عمل زیبایی بینی گرفت و پس‌ازاینکه عمل خوب از آب درنیامد، برای دومین بار خود را به تیغ جراحی سپرد اما همه‌چیز برخلاف تصورش پیش رفت به‌گونه‌ای که امروز دلش نمی‌خواهد کسی چهره جدیدش را ببیند!

این تنها نمونه کوچکی از هزاران هزار اتفاقی است که این روزها در کشورمان و حتی جهان با آن روبروهستیم. اتفاقی ناخوشایند که روزبه‌روز بیشتر وسعت پیدا می‌کند و نتایج خوبی را به همراه ندارد.

 افول ارزش‌های رفتاری و معنوی؛ راز  پشت پرده  جراحی‌های غیرضروری زیبایی

در واقع توجه به‌ظاهر و زیبایی‌های صورت و بدن امروزه تا حدی اهمیت یافته است که حتی افرادی با چهره‌های قابل‌قبول و بی‌نقص هم به فکر تغییر ترکیب چهره و بدن خود با انواع و اقسام جراحی‌ها می‌افتند که به‌گفته کارشناسان، پشت‌پرده این جراحی‌های غیرضروری چیزی جز مدگرایی، چشم‌وهم‌چشمی‌ها و افول ارزش‌های رفتاری و معنوی پنهان نشده است.

 گویا تنها زمانی که فرد چهره‌ای زیبا و بینی عمل‌کرده‌ای داشته باشد، موردپذیرش اجتماعی قرار خواهد گرفت و در غیر این صورت، از طرف گروه دوستان و همسالان، جامعه و خانواده موردپذیرش نخواهد بود!

اصالت، ایمان، صداقت، رفتار‌ومنش، تحصیلات و همه ویژگی‌های درونی و رفتاری که زمانی در همین جامعه ملاک انتخاب فرد در همسریابی، دوست‌یابی و پذیرش اجتماعی بود، جای خود را به بینی عمل‌کرده، گونه‌ برجسته و چشم‌ها و پوست بدون چین‌وچروک داده است.

از عمر علم جراحی زیبایی در ایران مدت زیادی نمی‌گذرد؛ اما همین زمان کوتاه کافی است تا رتبه نخست جراحی بینی در دنیا را نصیب ایران کند.

البته ذات زیبایی و زیبایی‌پسندی و توجه به آن در همه دوره‌ها بر کسی پوشیده نیست؛ بلکه در مضامین دینی ما نیز به آن اشاره‌شده است. آن‌طور که از زبان بزرگان دین اسلام گفته‌شده است، خداوند زیباست و زیبایی را دوست دارد.

و البته نباید منکر شد که پیشرفت علم، جراحی زیبایی و پلاستیک به آن دسته از افرادی که دچار ناهنجاری‌های مادرزادی، نقص عضو ناشی از تصادف و سوختگی، بینی‌های بسیار بزرگ و غیرعادی و دیگر مشکلاتی که حق داشتن زیبایی نسبی و حضور در جامعه را از آن‌ها سلب کرده؛ کمک شایانی کرده است؛ اما در کنار افرادی که نیاز مبرم به جراحی‌های زیبایی دارند و این امر به تعادل روحی و جسمی در آن‌ها کمک می‌کند، افرادی در مطب‌ها و کلینیک‌های پزشکی دیده می‌شوند که نه‌تنها کوچک‌ترین نقصی در چهره خود ندارند، بلکه شاید بتوان گفت دارای چهره‌ای زیبا هستند و تنها به دلیل مشکلات روانی و وسواس در زیباتر به نظر رسیدن، در آن مکان حضور یافته‌اند.

در این میان، برخی از این افراد به‌یک‌بار جراحی راضی می‌شوند و در صورت انتخاب درست پزشک، به نقطه مطلوب خود دست می‌یابند؛ اما برخی در جراحی اول ناکام مانده و مجبور به جراحی‌های بعدی می‌شوند که نهایتاً بعضاً ناکام می‌ماند!

باتلاق جراحی‌های زیبایی غیرضروری، آسیبی اجتماعی که باید بررسی شود

به نظر می‌رسد جراحی‌های زیبایی غیرضروری، همچون باتلاقی است که دست‌وپا زدن در آن، بیشتر فرد را در خود فرومی‌برد. افزایش متقاضیان جراحی‌های غیرضروری و بی‌مورد بدون در نظر گرفتن سن، جنس و پایگاه اجتماعی تا حدی گسترش‌یافته است که باید به شکل یک آسیب اجتماعی موردبررسی قرار گیرد.

آگاهی از علل، پیامدها و راهکارهای جلوگیری از گسترش جراحی‌های زیبایی غیر لازم و بی‌جهت تا حدی به کاستن این آسیب اجتماعی کمک خواهد کرد.

نکته‌ قابل‌توجه دراین‌ارتباط این است که هیچ‌یک از کارشناسان، منکر زیبایی و زیبایی پسندی نیستند و تنها از جراحی‌هایی سخن می گویند افراد بی‌جهت و بدون ضرورت خاصی بر روی بدن خود اعمال می‌کنند.

مردم ‌فریب تبلیغات فضای مجازی را نخورند

دبیر انجمن راینولوژی ایران و پزشک متخصص گوش، حلق، بینی و جراحی سر و گردن خطاب به متقاضیان عمل جراحی بینی گفت: گول پزشک نماها را نخورید زیرا آنان از انواع فریب‌ها برای جلب مشتری استفاده می‌کنند و با نشان دادن عکس‌هایی در فضای مجازی مشتریان خود را فریب می‌دهند.

سید علی‌رضا مصباحی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در شیراز، از دنبال فرصت گشتن جهت سوءاستفاده از مشتریان توسط برخی پزشک‌نماها یادکرده و معتقد است: پزشک‌نماها در این عرصه از هر فرصتی برای فریب مشتریان استفاده می‌کنند، عکس‌های اینترنتی و غیرواقعی به مشتریان نشان می‌دهند که نمی‌توان قبل و بعد از عمل جراحی بینی را در آن دید و مقایسه کرد و این صرفاً یک سراب است.

وی می‌گوید: تب داغ جراحی زیبایی در جامعه ما یک معضل است، جراحی زیبایی اساس و اسلوبی دارد که اگر رعایت نشود راهی بی‌بازگشت بوده و می‌تواند به‌سلامت و زیبایی افراد صدمات جبران‌ناپذیری وارد کند.

برخی افراد حاضرند برای پرداخت بهای کمتر، بینی و صورت خود را در هر شرایطی جراحی کنند، این اعمال جراحی گاه در مطب‌ها و گاه در آرایشگاه‌های زنانه انجام می‌شود، درحالی‌که اعمال جراحی زیبایی باید زیرنظر متخصص پروانه‌دار صورت گیرد، مراکز علمی و درمانگاهی و بیمارستانی که این اعمال جراحی را انجام می‌دهند باید پروانه پزشک را در معرض‌دید مشتریان قرار دهند. این‌ها نیز حاصل صحبت‌های مصباحی به علاقه‌مندان انجام عمل‌های زیبایی است.

مرم فریب پزشک‌نماها را نخورند

عضو هیئت‌مدیره آکادمی جراحان گوش، حلق و بینی خاورمیانه گفت: مردم چگونه حاضرند صورت و زیبایی و سلامت خود را به تیغ کسانی بسپارند که حتی به پزشک بودن آن‌ها هم اطمینان ندارند؟

در این راستا نیاز است ‌دستگاه‌های نظارتی دقت و حساسیت بیشتری داشته باشند، مردم هشیار باشند و فریب پزشک‌نماها را نخورند.

عضو هیئت‌مدیره انجمن جراحان گوش، حلق، بینی و سرو گردن ایران، ضمن اشاره به لزوم بررسی انگیزه بیمار و در نظر گرفتن تبحر یک پزشک جراح، گفت: جراحی زیبایی یک علم توأم باهنر است، انتشار برخی از عکس‌ها و تصاویر در فضای مجازی و استناد به این عکس‌ها برای انتخاب پزشک کافی نیست، نمی‌توان صرفاً با دیدن یک تک عکس ادعا کرد که جراحی زیبایی بر اساس استانداردها انجام می‌شود. هر چیزی در اینترنت و فضای مجازی منتشر می‌شود لزوماً صحیح و مستند نیست. لذا نیاز است برای انجام یک عمل موفقیت‌آمیز ابتدا انگیزه بیمار بررسی و سپس پزشک مناسبی انتخاب شود.

لزوم مشارکت بیمه‌ها در تامین بخشی از هزینه‌های درمان و اعمال جراحی زیبایی

مصباحی بر لزوم مشارکت بیمه‌ها در تامین بخشی از هزینه‌های درمان و اعمال جراحی زیبایی تأکید می‌کند و می‌گوید: جراحی زیبایی فقط ترمیم نوک بینی نیست، متأسفانه بیمه‌ها به همه اعمال جراحی زیبایی به صورتی اعمال تجملی می‌نگرند و این نوع اعمال از شمول بیمه خارج است.

عضو هیئت‌مدیره آکادمی جراحان پلاستیک صورت آسیا و جراح زیبایی در شیراز بیان کرد: بسیاری از اعمال جراحی زیبایی، ترمیم سوختگی‌ها و صدمات ناشی از جنگ‌ها و تصادفات و حوادث است، سازمان‌های بیمه‌گر باید قبول کنند که با یک صورت آسیب‌دیده، فرد نمی‌تواند زندگی معمولی داشته باشد و آسیب روحی روانی می‌بیند، جراحی زیبایی باید توسط کارشناسان پزشک در سازمان‌های بیمه‌ای تائید شود درحالی‌که اغلب کارشناسان در سازمان‌های بیمه اصولاً پزشک نیستند و همه اعمال جراحی را رد می‌کنند.

از دلایل جراحی‌های زیبایی بدون ضرورت که بگذریم، به پیامدها و آسیب‌های جسمی و روحی می‌رسیم که در بسیاری از موارد حتی با صرف هزینه‌های سنگین نیز قابل جبران نیست و در مواردی حتی منجر به خودکشی شده است.

مشکلات تنفسی و چسبندگی‌های مخاط در جراحی‌های بینی، از بین رفتن عضو جراحی‌شده، عفونت‌های ناشی از ژِل تزریق‌شده در زیرپوست، نرسیدن به نقطه‌ی مطلوب و جراحی‌های مجدد، سرزنش‌های اجتماعی، کاهش مقبولیت اجتماعی و خودکشی از عوارضی است که این جراحی‌ها می‌تواند گریبان‌گیر افراد شود و نه‌تنها به زیبایی نمی‌افزاید بلکه مشکلاتی به‌مراتب بیشتر از قبل را به همراه دارد.

کارشناسان و پزشکان برای کُند شدن سرعت جراحی‌های زیبایی بی‌حدوحصر در جامعه و نیز کنترل افسار این معضل، راهکارهایی را مطرح کرده‌اند.

باید گفت که هزینه‌های مادی و معنوی این راه‌حل‌ها به‌مراتب کمتر از مشکلات و معضل‌های روحی و جسمی به وجود آمده پس ازاین‌گونه جراحی‌ها است.

مهم‌ترین راهکارهایی که در تمامی نظر‌گاه‌های کارشناسان به‌طور مشترک بیان می‌شود، نظارت دقیق سازمان نظام پزشکی بر پزشکان این حوزه و پرونده‌های تشکیل‌شده و نیز اطلاع‌رسانی و افزایش آگاهی دراین‌باره است.

ضرورت اصلاح الگوهای فرهنگی 

به نظر می‌رسد نخستین راهکار رهایی از این معضل در قبول واقعیت و راهکارهای بعدی در بازسازی درونی، فرهنگ‌سازی، آموزش در خانواده‌ها و نظام آموزشی، اصلاح الگوهای فرهنگی و تسلیم شدن در برابر مقدرات الهی به‌عنوان یک مسلمان است.

مشکل روان‌شناختی بدریختی معضلی که به دامن ایرانیان افتاده است

عضو هیئت‌علمی بخش روانشناسی دانشگاه شیراز نیز در گفت‌وگو با فارس دراین‌باره توضیح داد: افرادی که مایل به انجام عمل‌های زیبایی هستند یا از ظاهر خود راضی نبوده و یا می‌خواهند بهتر باشند.

مهدی‌رضا سرافراز این افراد را دچار نوعی اختلال روان‌شناختی دانست که هر چه هم تغییراتی در ظاهرشان ایجاد می‌کنند راضی نمی‌شوند و انگار همه یک جای کار می‌لنگد!

وی نوع شدید این اختلال روان‌شناختی را متوجه افرادی دانست که همواره از عمل‌های جراحی زیبایی خود ناراضی هستند و همیشه شکایت دارند.

سرافراز یکی از مهم‌ترین انگیزه‌های روی آوردن به اعمال جراحی زیبایی را نوع ارتباط با آدم‌های اطراف عنوان کرد و اظهار داشت: وقتی برقراری ارتباط با اطرافیان با توجه به‌ظاهر اهمیت می‌یابد و تمرکز به روی ظاهر فرد است لذا استقبال از این نوع جراحی‌ها بیشتر می‌شود تا در پی آن فرد بیشتر مورداحترام قرار گیرد.

این فعال حوزه روانشناسی در شیراز تأکید کرد: در این میان به نظر می‌رسد افراد به‌اندازه کافی دوست داشته نمی‌شوند و یا محبت کسب نمی‌کنند لذا به سمت این تفکر پیش می‌روند که با تغییری در ظاهرشان بیشتر دوست داشته خواهند شد.

وی قضاوت از روی ظاهر را یکی از موارد مرسوم در جامعه ما عنوان کرد و افزود: رسانه‌ها، صداوسیما و فیلم‌ها در همه دنیا به‌ویژه ایران همواره بر ظاهر تمرکز دارند و وقتی قرار است یک فرد بیچاره را نشان دهند ظاهری زشت را برای او در نظر می‌گیرند و از طرفی ظواهر زیبا برای نشان دادن افرادی با تمکن مالی بالا و سطح اجتماعی بالاتر است لذا ظاهر در ارتباطات ما نقشی دارد که وقتی فرد از ظاهرش ارضا نمی‌شود به سمت عمل‌های جراحی روی می‌آورد.

سرافراز در بخش دیگری از این گفت‌وگو به انصاف پزشکان معالج در این حوزه نیز اشاره‌ای کرد و گفت: قانون مدون و رسمی در جامعه پزشکی وجود ندارد مبنی بر اینکه وقتی فردی برای عمل‌های زیبایی مراجعه می‌کند اول او را به یک روانشناس معرفی کرده تا ابعاد روان‌شناختی ماجرا بررسی شود تا بتوان تشخیص داد که آیا فرد واقعاً به عمل نیاز دارد یا دچار اختلال روان‌شناختی بدریختی بدنی است.

وی ضمن تأکید بر آموزش پزشکان در این حوزه، تقویت عزت‌نفس فرد در خانواده، مدرسه و جامعه را مهم‌ترین عامل پیشگیری از افراط در انجام این عمل‌ها دانست و فضای مجازی را نیز ویترینی جهت نمایش جاذبه‌های ظاهری عنوان کرد که همان تقویت عزت‌نفس و دوست داشته شدن می‌تواند تا حدی تأثیرات منفی این فضا را خنثی کند.

نبود آمار مستند از هزینه عمل‌های جراحی و  تعداد عمل‌های  روزانه

به گزارش فارس، به دلیل ضعف موجود در حوزه آمار، آمار مستندی از هزینه عمل‌های جراحی و همچنین تعداد عمل‌هایی که روزانه انجام می‌شود، در دسترس وجود ندارد.

لذا به نظر می‌رسد فرهنگ‌سازی در مرحله اول در خانواده و سپس در جامعه مهم‌ترین عامل در پیشگیری از عمل‌ها و جراحی‌های غیرضروری توسط افراد به‌ویژه جوانان است که امروز به شکل یک آفت درآمده و به باتلاقی بدل شده است که جوانان را در خود فرومی‌برد!

انتهای پیام/ م

منبع: فارس

کلیدواژه: جراحی زیبایی حلق فارس فضای مجازی حلق اعمال جراحی زیبایی جراحی های غیرضروری جراحی های زیبایی عمل های جراحی نظر می رسد روان شناختی پزشک نماها فضای مجازی مهم ترین عضو هیئت جراحی ها عمل ها تا حدی عکس ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۴۵۸۰۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تولید دستگاه حفاری زیر دریا، دستاوردی از ایرانیان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا وسیما، تولید دستگاه حفاری زیر دریا، دستاوردی دیگر از متخصصان یک شرکت دانش بنیان ایرانی است. 

بر اساس این گزارش، این تجهیز جز دستگاه‌های راهبردی با فناوری بالا در جهان محسوب می‌شود و از آن برای انتقال آب دریا به تاسیسات آب شیرین کن‌ها در جنوب کشور استفاده می‌شود. 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • آخرین وضعیت جاده‌های کشور؛ امروز جمعه ۳۱ فروردین / تردد روان در محورهای شمالی
  • نتانیاهو برای جلوگیری از صدور قرار بازداشت توسط دادگاه لاهه دست به دامن اروپایی‌ها شد
  • درمان رایگان بیماران بی بضاعت توسط پزشک خیر اندیش
  • تولید محصولی کاربردی در جراحی لاپاراسکوپی
  • قلع و قمع درختان معضل این روز‌های جنگل‌های روستای پای طوف جلیل + فیلم
  • تولید دستگاه حفاری زیر دریا، دستاوردی از ایرانیان
  • نقش سلبریتی‌ها و فضای مجازی در موج گرایش به جراحی‌ها و خدمات زیبایی
  • فیک بیوتی
  • تردد روان در جاده های فارس
  • حجاب در خدمت سلامت روان جامعه