Web Analytics Made Easy - Statcounter

موسی پور مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری کرمان، از جمع آوری معتادان متجاهر با تصویب ستاد کرونا خبر داد و گفت: متاسفانه معتادان متجاهر در همه جای شهر پراکنده هستند و از وسایل نقلیه عمومی استفاده می کنند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از راه آرمان، در تاریخ 6 تیر ماه سال جاری گزارشی با عنوان « زخم اعتیاد بر چهره اماکن تاریخی کرمان/میدان مشتاقیه در تصرف معتادان» مبنی بر اینکه در سایه اختلافات اجرایی مسئولان، میدان تاریحی کرمان به جولانگاه معتادان متجاهر و مکانی برای استعمال مواد مخدر تبدیل شده اس، در همین سایت منتشر شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خوشبختانه با پی گیری های صورت گرفته با تصویب ستاد کرونا این معتادان از سطح شهر جمع آوری خواهند شد، زیرا به دلیل شرایط کرونایی نه تنها این افراد برای خود که برای جامعه نیز خطرآفرین خواهند بود.

 

محمدرضا انارکی محمدی دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر در این رابطه به خبرنگار ما گفت:  باید سازکارهای لازم اندیشیده شود وقتی معتادان متجاهر جمع آوری می شوند اگر دچار بیماری کرونا باشند باعث سرایت به دیگران نشود و سازکار انجام شود .

وی افزود: جمع آوری معتادان به عهده نیروی انتظامی است که با تصویب ستاد کرونا نیروی انتظامی باید با پوشش مخصوص و رعایت پروتکل بهداشتی نسبت به جمع آوری اقدام کند که اگر معتادان دچار مبتلا به بیماری باشند هم نیروی انتظامی  و هم مرکزی که قرار است در آنجا اسکان یابند نیز دچار بیماری نشوند.

حفظ آرامش و امنیت مردم وظیفه پلیس است

ناصر فرشید جانشین فرمانده انتظامی استان کرمان نیز بیان کرد : سازمانهایی در این رابطه هستند که باید تکمیل کننده باشند وقتی این اشخاص توسط نیروی انتظامی باهماهنگی دستگاه قضایی جمع آوری شدند باید دستگاهی باشد تا آنها را تحویل  و نگهداری کند.

وی گفت : امید که با جلسه ای که صورت گرفته این بار این کار به صورت ویژه تر انجام  شود.

جانشین فرماندهی انتظامی استان کرمان عنوان کرد: حفظ آرامش و امنیت مردم وظیفه پلیس است که با حمایت ها و همراهی هایی که باید صورت گیرد و پی گیری های بعدی دستگاه ها که باید دخیل شوند این کار به شدت انجام خواهد شد.

سازمان بهزیستی، پلیس، شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر و سیستم قضایی ساماندهی معتادان متجاهر را به عهده دارند

عباس صادق زاده مدیرکل بهزیستی استان کرمان در این رابطه اذعان کرد: سازمان بهزیستی، پلیس، شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر و سیستم قضایی مسئله ساماندهی معتادان متجاهر را دنبال می کنند.

وی در ادامه افزود: دستگاه قضا حکم میدهد، پلیس، وظیفه جمع آوری را به عهده دارد و اداره کل بهزیستی وظیفه غربال، نگهداری و ساماندهی را در مدتی که دستگاه قضا تعیین می کند به عهده دارد.

مدیرکل بهزیستی استان کرمان اذعان کرد: جمع آوری معتادان از سطح شهر هر ماهه ادامه داشت تا اینکه متاسفانه اخیرا به شیوع گسترده کرونا برخوردیم، اتفاقاتی که از این دست شما در شهر ملاحظه می کنید به دلیل شرایط سخت کرونایی است که ستاد کرونا تجمع این اشخاص را که جزو گروه های با ریسک بالا هستند را ممنوع کرده است.

صادق زاده عنوان کرد: ما هم تابع تصمیمات ستاد کرونا کشور و استان هستیم که هر کدام از این موارد طرح و  اجازه جمع آوری داده شود قطعا همه دستگاه هایی که دخیل هستند این جمع آوری را انجام خواهند داد.

معتادان متجاهر ریسک بالایی دارند،آنان به پروتکل های بهداشتی اعتقادی ندارند

وی افزود: معتادان متجاهر ریسک بالایی دارند زیرا آنان به رعایت پروتکل بهداشتی اعتقادی ندارند و قطعا تجمع آنها نمی تواند مداوم باشد بلکه به طور مقطعی صورت می گیرد و نهایتا به مدت یک الی دو ماه آزاد می شوند و این امر شرایط را در جامعه سخت تر می کند و خطراتی که در  جامعه ایجاد می شود بیشتر است بدین جهت با جلسات متعددی که تشکیل شد، هم ستاد کرونا کشور و هم استان و کارشناسان دانشگاه علوم پزشکی استان تجویزی بر جمع آوری نداشتند و به همین دلیل تجمع و حضورشان در ملأ عام و میادین شهر زیاد شده است.

مدیرکل بهزیستی استان کرمان بیان کرد: اداره کل بهزیستی به دو شکل به اشخاص معتاد خدمات ارائه می دهد از جمله در ابتدا پاتوق هایی که این اشخاص سکونت دارند شناسایی شده  و همه آنها دارای شناسنامه دار هستند  (منظور از پاتوق ها، محل هایی که افراد معتاد در آن مستقر هستند ) کاملا از آنها اطلاع داریم.

صادق زاده اظهار کرد: قبلا اداره کل بهزیستی دارای تیم های سیاری بود که خدمات TIC یعنی خدمات «کاهش آسیب» را به آنان می رساند، در حال حاضر با توجه به شرایط کرونایی دو تیم دیگر شامل «مواسنتر» و «ون سنتر» در واقع یکسری خدمات سیار به خدمات قبل اضافه شده است.

وی گفت: ون سنتر خودرویی مجهز به ارائه خدمات مخصوص این افراد است که با مراجعه  به پاتوق های آنها  لوازم مورد نیاز و آموزش پروتکل های بهداشتی را ارائه می کند تا در حال حاضر با شرایطی که  زندگی می کنند خطرات کمتری برای خود  و جامعه داشته باشند.

مدیرکل بهزیستی استان کرمان در پاسخ به این سوال که آیا بالاخره معتادان متجاهر از سطح شهر و پارکها جمع آوری می شوند، یا نه؟ اذعان کرد: بحث جمع آوری مطرح شده است منتهی این جمع آوری تابع شرایط کرونایی استان است یعنی اگر وضعیت قرمز و حادتر شود جمع آوری نیز متوقف خواهد شد.

 1800 نفر معتاد متجاهر در سطح شهر کرمان وجود دارد

صادق زاده خاطرنشان کرد: جمع آوری چنین اشخاصی ریسک بالایی را می طلبد و اگر آنان ناقل بیماری باشند ریسک شان در پاتوق ها کمتر از تجمع آنها در مراکز خواهد بود، برای اینکه ظرفیت مراکز محدود است ضمن اینکه اگر بخواهیم در این شرایط اقدام به جمع آوری کنیم نیاز به یک پیش تصمیم کمیته ماده 16 است مبنی بر اینکه ما اگر بخواهیم معتادین را جمع آوری کنیم به ظرفیت حداکثر 40 نفر و این درحالی است که تعداد یک هزار و 800 نفر معتاد متجاهر پیش بینی آمار ما در شهر کرمان است.

از لحاظ نگهداری معتادان متجاهر در این شرایط کرونایی با محدودیت مکان روبرو  هستیم

وی با بیان اینکه اگر بخواهیم 40 نفر را در قرنطینه  و سپس 3 ماه در مرکز نگه داریم با محدودیت مرکز روبرو هستیم ، عنوان کرد: هم اکنون که هر روز وضعیت حادتر می شود، این اشخاص در شرایط حادتری به سر می برند پس بنابراین بهتر همین است که خدمات را در پاتوق ها افزایش دهیم و تمام خدماتی که نیاز است ارائه کنیم و جمع آوری به مصلحت نیست مگر اینکه ستاد کرونا مصوب کند که این طور اشخاص باید جمع آوری شوند که ما تابع شورا هستیم.

مدیرکل بهزیستی استان کرمان خاطرنشان کرد: 5 مرکز نگهداری معتادان در استان کرمان وجود دارد که کار نگهداری، درمان و ساماندهی را انجام می دهد و استان کرمان یکی از استان هایی است که کلکسیون کاملی از درمان را دارد.

4 مرکز ماده 16 فقط در استان کرمان وجود دارد

صادق زاده اذعان کرد: 4  مرکز ماده 16  در استان کرمان وجود دارد که در دیگر استان ها این تعداد وجود ندارد و تنها 14 استان در کشور هستند که مرکز ماده 16 دارند و استان کرمان به دلایل شرایط خاص دارای 4 مرکز است.

وی گفت: یک مرکز ماده 16 اصلی که توسط اداره کل بهزیستی اداره می شود، یک مرکز اخیرا توسط سپاه ثارالله راه اندازی شده و یک مرکز در شهرستان بم که یکی از مراکز اقماری بهزیستی است  و یک مرکزهم اخیرا مختص زنان راه اندازی شده است.

جمع آوری معتادان متجاهر از سطح شهر در ستاد کرونا تصویب شد

زهرا  موسی پور مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری کرمان نیز در این رابطه ابراز کرد: طی جلسه ای که اخیرا در ستاد کرونا انجام شد مصوب گردید که معتادان متجاهر از سطح شهر جمع آوری شوند.

وی گفت: به دلیل شرایط کرونایی که در حال حاضر وجود دارد این کار مثل گذشته به راحتی صورت نمی گیرد علت آن این است که اگر این افراد آلوده باشند تجمع آنها در یک محیط باعث آلودگی دیگران خواهد شد و لذا در سطح کشور شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر نامه ای به سایر شورا در سراسر کشور می زند مبنی بر اینکه تا اطلاع ثانوی جمع آوری معتادان متجاهر درست نیست.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری کرمان افزود: این نامه که مطرح شد مراکز ماده 16 موظف شدند همان معتادینی که جمع آوری کرده بودند نگهداری کنند و  از پذیرش معتادین جدید جلوگیری شود .

موسی پور عنوان کرد: تا اینکه من مجددا در یکی از جلسات طرح جمع آوری معتادان را  مطرح کردم که ستاد کرونای استان مسئولیت داد این جلسات تشکیل شود.

جمع آوری و نگهداری معتادان متجاهر در حال حاضر با شرایط کنونی هزینه بر است

وی بیان کرد: دانشگاه علوم پزشکی معتقد است که اگر بخواهید معتادان متجاهر را جمع آوری کنید نیاز به یک مرکز قرنطینه دارید  و بقیه نیز به مدت 14 روز در جایی دیگر قرنطینه شوند که علائم کرونا بروز کرد برای دیگران مشکل ایجاد نشود و این مستلزم هزینه هایی است.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری کرمان خاطرنشان کرد: طی جلسه اخیر تصویب شد که مراحل قرنطینه و بیمار یابی و 14 روز اولیه در مرکز 16 سپاه ثارالله طی شود و نگهداری های پس از آن یا در همین مرکز و یا اینکه به مراکز بهزیستی ارجاع شود.

موسی پور اذعان کرد: در خصوص جمع آوری معتادان و انتقال آنان نیاز به مجوز قاضی است که قاضی در شرایط فعلی تا اطمینان حاصل نکند که این اشخاص در شرایط استانداردی نگهداری می شوند قطعا مجوز جمع آوری نخواهد داد.

جمع آوری اشخاص معتاد یک کار چنددستگاهی و میانبخشی است

وی بیان کرد: از آنجایی که جمع آوری اشخاص معتاد یک کار چند دستگاهی و میانبخشی است باید همه این عوامل در کنار هم قرار گیرد تا این اتفاق رخ دهد.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری کرمان گفت: در حال حاضر آنان نیاز به لباس، دستکش و ماسک دارند که به اعتقاد مجریان مرکز 16 اینها هزینه هایی را می طلبد که شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر باید آن را تامین کند.

موسی پور تصریح کرد: اما اتفاق دیگری که در این زمینه وجود دارد ظاهرا در کلان شهرهایی از جمله تهران و خراسان برای اولین بار بعد از شرایط کرونایی معتادان متجاهر جمع آوری می شوند که در بین آنها مبتلا نیز وجود داشته و بعضا منجر به فوت نیز شده است لذا شورای هماهنگی و بهزیستی کشور  اعلام می کند تا نتیجه تهران و خراسان اعلام نشده سایر استان ها اقدام به چنین کاری نکنند.

وی افزود: در حال حاضر تا شورای هماهنگی نتیجه تهران  و اعتباری در این زمینه دریافت کند و زیرساخت های لازم برای نگهداری در شرایط کرونایی در مراکز 16 محیا شود و ازسوی دیگر برای قاضی این اطمینان حاصل شود که شرایط مناسبی برای جمع آوری است، به نظر می آید که نسبت به جمع آوری اقدام می شود.

اگر معتادان متجاهر مبتلا نباشند تجمع آنان در مراکز به بهبودی آنان کمک خواهد کرد

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری کرمان با بیان اینکه تجمع معتادان متجاهر در میدان تاریخی شهر چهره نازیبایی را ایجاد کرده، اذعان کرد: خود من از نزدیک از این محل بازدید کرده و موارد را به مسئولان رده بالا اطلاع داده ام و اینکه این معتادان دو وجه دارند اینکه جمع آوری آنها در هر حال ضرورت دارد که اگر مبتلا نباشند  تجمع آنان در مرکز 16 کمک می کند آنان زندگی سالمتری داشته باشند و می توان نسبت به  بهبودی و ترک آنان اقدام کرد.

موسی پور افزود: اما مبنی را اگر بر این بگذاریم که آنان آلوده باشند به اعتقاد من جمع آوری ضرورت بیشتری پیدا می کند زیرا آنها در همه جای شهر پراکنده هستند و از وسایل نقلیه عمومی استفاده می کنند و به طور کل می توان گفت آنان ناقلان بدون علامت هستند و این تیپ، تیپی نیست که بخواهند به مراکز بهداشتی مراجعه کرده و خود را معرفی کنند.

وی تصریح کرد: به هر حال جمع آوری این گونه افراد کار مهم و ضروری است اگر چه تا زیرساخت ها آماده نشود می تواند مشکلات بسیاری را بوجود بیاورند.

در جمیع شرایط ساماندهی معتادان متجاهر لازم و ضروری است

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری کرمان گفت: اداره کل بهزیستی و کمیته ماده 16 سپاه نیز آمادگی پذیرش معتادان متجاهر را دارند و اما اگر بتوان اعتبارات بیشتری برای نگهداری معتادان اختصاص پیدا کند به نظر می آید مسئله مشکل خاصی نداشته باشد.

موسی پور خاطرنشان کرد: درست است که در حال حاضر به دلیل شرایط کرونا گردشگر نداریم اما شهروندان، هم استانی ها و سایر هموطنان می خواهند از فضای شهری استفاده کنند وقتی خانواده متوجه شود که این طور افرادی در سطح شهر آزادانه می چرخند ممکن است خانواده ها احساس امنیت نکنند بنابراین در جمیع شرایط ساماندهی معتادان متجاهر کار لازم و ضروری است که دستگاه های اجرایی باید انجام دهند.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر مدیرکل بهزیستی استان کرمان ساماندهی معتادان متجاهر معتادان متجاهر معتادان متجاهر جمع آوری معتادان اداره کل بهزیستی نگهداری معتادان کرمان وجود شرایط کرونایی نیروی انتظامی دلیل شرایط شرایط کرونا حال حاضر مرکز ماده 16 ستاد کرونا سطح شهر صادق زاده پاتوق ها موسی پور یک مرکز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۴۵۹۱۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جمع آوری هزار و ۱۹۹ کیلوگرم مواد غذایی فاسد در کرمان

سید محمد صابری گزارش آماری دانشگاه‌های علوم پزشکی استان کرمان در طرح سلامت نوروزی از ساعت ۷ و ۳۰ دقیقه ۷ فروردین ۱۴۰۳ تا ساعت ۷ و ۳۰ دقیقه ۸ فروردین ۱۴۰۳ را  اعلام کرد.  

وی با اشاره به اینکه طی این مدت، مصدومان تصادفی انتقال یافته با اورژانس ۱۲۸ نفر و بیماران غیر تصادفی انتقال یافته با اورژانس ۱۵۵ نفر بوده اند، افزود: ۴۱ مصدوم تصادفی و ۱۹۴ بیمار غیر تصادفی در محل حادثه درمان شدند.  

رئیس اورژانس کرمان با اشاره به ۳۴ مورد بازدید از بیمارستان ها، مراکز بهداشتی و درمانی و پایگاه‌های اورژانس پیش بیمارستانی بیان داشت:  طی ۲۴ ساعت، ۱ هزار و ۷۴۲ مورد بازدید‌ بهداشتی از اماکن صورت گرفته است که طی این بازدیدها، ۱ هزار و ۱۹۹ کیلوگرم مواد غذایی فاسد جمع آوری  و  ۱۲  مرکز و مکان متخلف تعطیل شده است.  

وی با اشاره به اینکه از ساعت ۰۷ و ۳۰ دقیقه ۷ فروردین تا ساعت ۷ و ۳۰ دقیقه ۸ فروردین  ۱۳۵ مورد بازدید حوزه غذا و دارو صورت گرفته است، از تولد ۱۵۲ مورد طی این مدت خبر داد.  

باشگاه خبرنگاران جوان کرمان کرمان

دیگر خبرها

  • تهدید سلامت افراد در استفاده نادرست از فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل
  • تقدیر از ورود شهرداری به موضوع معتادان متجاهر
  • جمع‌آوری ۹۳۰ کیلوگرم مواد غذایی فاسد در استان کرمان
  • جمع آوری ۹۰ معتاد متجاهر در طرح امنیت محله محور در ری
  • دستگیری ۷۰ خرده فروش مواد مخدر در آذربایجان شرقی
  • اجرای طرح آرامش در شهر توسط پلیس شهرستان اردل
  • جمع‌آوری ۵۰۰معتاد متجاهر در طرح نوروزی در آذربایجان شرقی
  • جمع آوری هزار و ۱۹۹ کیلوگرم مواد غذایی فاسد در کرمان
  • برخورد دامپزشکی شوشتر با عاملان کشتار کنار جاده‌ای دام
  • برخورد با عاملان کشتار کنار جاده‌ای دام در شوشتر