Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر، کرسی علمی ترویجی با موضوع نقش و تأثیر علل و عوامل فرامادی در بلایای طبیعی، ۴ تیرماه توسط گروه کلام پژوهشکده حکمت و دین‌پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به صورت مجازی تحت نرم افزار اسکایپ برگزار شد.

در این کرسی علمی حجت‌الاسلام قاسم ترخان به ارائه مطالب خود پرداخت که در ادامه گزارش آن از منظرتان می‌گذرد:

آیا اسباب معنوی نقشی در دفع و رفع بلاهای طبیعی دارند؟ اگر آری آیا شرطی برای تأثیر این اسباب وجود دارد؟ و اساساً چگونه اینگونه از اسباب در جهان طبیعت نقش‌آفرینی می‌کنند؟

نوشتار حاضر در این کرسی با طرح سه دیدگاه انکارگرایی، نفی کارکرد حداکثری و نفی کارکرد حداقلی و گزینش دیدگاه اخیر به نقش‌های دوگانه اسباب معنوی پرداخته و عاملیت و مانعیت اسباب معنوی در پیدایی و مانایی بلایای طبیعی و همچنین نقش مقدمی- ذی‌المقدمی‌، اقتضایی- قطعی و مانایی و جامعیت اسباب معنوی را ارائه کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

البته این تأثیرگذاری را بدون شرط نمی‌داند و معیت با اسباب مادی، معنوی و مصلحت را از شرایط آن تلقی می‌کند.

نقش این اسباب زمانی مدلل خواهد شد که به ماهیت و چگونگی تأثیر اینگونه از اسباب اشاره شود. این مطلب در ضمن چهار نکته طول‌انگاری، حکومت اسباب معنوی و تأثیر از طریق استخدام علل طبیعی و در قالب منظومه سنت‌های الهی مورد امعان نظر قرار گرفته است.

۱- درباره نقش و کارکرد اسباب معنوی به نتایج زیر دست یافته است:

الف. اسباب معنوی می‌توانند عامل و مانع پیدایی و مانایی بلایای طبیعی باشند. توجه به گستره وسیع این گونه از اسباب در متون دینی می‌تواند تأییدی بر دیدگاه اخیر تلقی شود.

ب. نوعاً اسباب معنوی از دو نقش مقدمی- ذی‌المقدمی برخوردارند، از سویی وسیله‌ای برای حوائج‌اند و از سویی دیگر خود عبادت تلقی می‌شوند و رشد و کمال انسان را فراهم می‌سازند.

ج. این گونه از اسباب گاهی کارکرد اقتضایی و زمانی قطعی دارند. تأثیر در حالت اقتضایی مشروط به عدم مزاحمت عامل دیگری است.
د. از ویژگی‌های اسباب معنوی آن است که کارکرد مانا و جامع دارند. از این رو اکتفاء به اسباب مادی در دفع و رفع بلا خصوصاً در مواردی که بلا از سبب معنوی پدید آمده است، همه آثار و ابعاد بلا را در بر نمی‌گیرد علاوه بر اینکه موقتی خواهد بود. لازمه این سخن آن است که برای نائل شدن به توسعه پایدار لحاظ اسباب معنوی ضروری خواهد بود.

۲- تأثیرگذاری این گونه از اسباب آنگاه که در نقش مقدمی ظاهر می‌شوند، مشروط به شروط زیر می‌باشد:
الف. در اسباب اقتضایی تأثیر مشروط به معیت با اسباب مادی است. در این صورت نباید سبب معنوی جانشین سبب مادی شود.
ب. در اسباب اقتضایی تأثیر مشروط به معیت و عدم مزاحمت با اسباب معنوی دیگر است.
ج. شرط تأثیر در اسباب اقتضایی و قطعی وجود مصلحت است.

۳- چگونگی تأثیر این گونه از اسباب را باید در ضمن چهار نکته مورد امعان نظر قرار داد.
الف. اسباب معنوی در طول اسباب مادی اثر می‌کنند و از این جهت نباید آنها را جایگزین و در عرض اسباب مادی به شمار آورد.
ب. اسباب معنوی بر اسباب مادی حکومت دارند؛ یعنی به عنوان عامل قاهر بر علل مادی سلطه داشته و می‌توانند جریان عالم را عوض کنند.
ج. بر اساس اصل سنخیت، تأثیر اسباب معنوی بر عالم طبیعت از طریق استخدام علل طبیعی می‌باشد.
د. تأثیر اسباب معنوی در قالب منظومه سنن الهی است و نباید آن را خارج از دایره سنن مشروط و مطلق الهی ارزیابی کرد.

در ادامه این کرسی حجج اسلام حسن پناهی آزاد و سیدسجاد ایزدهی به نقد مطالب ارائه شده پرداختند.

کد خبر 4961451

منبع: مهر

کلیدواژه: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ویروس کرونا معرفی کتاب دهه کرامت ویروس کرونا کنفرانس بین المللی دکتر علی شریعتی سازمان تبلیغات اسلامی فلسفه امام رضا ع سید جواد میری مجمع عالی حکمت اسلامی فعالیت های قرآنی معرفی نشریات سازمان اوقاف و امور خیریه بلایای طبیعی اسباب معنوی اسباب مادی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۴۶۰۱۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وظیفه جدید زلاتان در میلان

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ نشریه گاتزتا دلواسپورت در شماره امروز (یکشنبه) خود نوشته است که باشگاه زلاتان را مأمور انجام خریدهای تابستانی‌اش کرده است.

به گزارش تسنیم، بر اساس گزارش نشریه چاپ میلان، در حالی که انجام امور ورزشی قضیه به زلاتان سپرده شده است، امور مالی هم توسط جورجو فورلانی صورت خواهد گرفت.

زلاتان اما ظاهراً علاوه بر تصمیم‌گیری درباره خریدهای تابستانی میلان، در مورد آینده سرمربی تیم استفانو پیولی نیز نقشی پررنگ خواهد داشت.

ایبرا یک سال پس از پایان دادن به دوران بازیگری‌اش در میلان، ماه دسامبر سال گذشته از سوی مدیران شرکت ردبرد کپیتال پارتنرز، مالک باشگاه میلان، به عنوان مشاور ارشد و به منظور کمک به توسعه باشگاه در داخل و خارج از زمین بازی استخدام شد. با این حال او در سلسله مراتب سازمانی باشگاه میلان نقشی رسمی ندارد و جری کاردیناله، مالک شرکت ردبردز به عنوان مشاور فنی روی ستاره سوئدی حساب می‌کند. یکی از مسائلی هم که کاردیناله برعهده زلاتان گذاشته تعیین تکلیف آینده استفانو پیولی است. سرمربی روسونری تا ماه ژوئن سال 2025 قرارداد دارد اما گفته می‌شود که نتیجه دو بازی بعدی تیمش مقابل رُم در لیگ اروپا و اینتر در سری A سرنوشت او را تعیین خواهد کرد.

258 258

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1895076

دیگر خبرها

  • تأثیر معجزه آسای خاکشیر و عسل برای سلامتی بدن
  • ورود شخصیت‌های خارجی به محصولات خواب کودکان
  • تشریح کارکرد کمیته فضای مجازی کنگره ملی شهدای استان
  • قیمت ساندرو در بازار امروز ۲۷ فروردین ۱۴۰۳
  • قیمت جدید مدل‌های مختلف پیکان اعلام شد/ جدول قیمت
  • معرفی دیدنی‌ترین جاذبه‌های گردشگری اصفهان/از راز عجیب «منارجنبان» تا ساختارهای تاریخی «مادی»
  • صاعقه در پنجاب بلوچستان جان ۲۵ نفر را گرفت
  • طرحی معنوی برای کاهش نگرانی بیماران قبل از جراحی + فیلم
  • وظیفه جدید زلاتان در میلان
  • بازیگرم، نه مأمور امنیتی