ماجرای نگرانی شهید بهشتی از تفسیر قرانِ خارج از عرف موسوی خوئینیها
تاریخ انتشار: ۹ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۴۶۰۶۱۳
مرحوم دعاگو در کتاب خاطرات او به ماجرای اختلاف شهید بهشتی و موسوی خوئینیها و همچنین تذکر شهید بهشتی به خوئینیها درباره تفاسیر قران وی توضیحاتی داده است. - اخبار سیاسی -
گروه تاریخ انقلاب خبرگزاری تسنیم- در روزهای گذشته انتشار نامه حجتالاسلام موسوی خوئینیها موجب انتقاد شخصیتهای سیاسی هر دو جریان اصولگرا و اصلاح طلب و بزرگان نظام به محتوای نامه وی شد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
مرحوم حجتالاسلام محسن دعاگو در کتاب خاطرات خود که توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شده است درباره زمینههای اختلافات شهید بهشتی با موسویخوئینیها میگوید: "یکى از آفتهایى که در بین ما روحانیون و علماى دینى وجود دارد ـ البته به غیر از روحانیون بسیار متدین ـ آفت ریاستطلبى است؛ «آفت العلماء حب الریاسه.» آن کسانى که به دنبال ریاست نیستند، با خداى خودشان قضایا را حل کردهاند. در آن زمان نسبت به آیتالله دکتر بهشتى رقابت و حسادتى وجود داشت. مخالفتهاى شخصى سبب مىشد که عدهاى نسبت به حزب جمهورى و اعضاى آن موضعگیرى کنند.
براى مثال بین آقاى موسوى خوئینىها و آقاى دکتر بهشتى رابطه خوبى وجود نداشت،خیلىها در جریان نبودند و نمىدانستند ریشه این اختلاف در چیست. در این قضیه حق با شهید بهشتى بود؛ البته آقاى موسوى خوئینىها روحانىاى فاضل، خوش بیان، سیاسى و مبارز بود و ویژگىهاى مثبت و خوبى در او وجود داشت. ماجرا از این قرار بود که آقای موسوى خوئینىها قبل از پیروزى انقلاب اسلامى جلسات تفسیر قرآن برقرار کرده بود که من نیز چند بار در آن جلسات حضور داشتم. من نمىخواهم درباره درست یا نادرستى دیدگاهایشان بحث کنم، بلکه فقط فضاى بحث تفسیر را بیان مىکنم. تفسیر ایشان خیلى روشنفکرانه بود. آنچه آقاى موسوى خوئینىها از الفاظ و عبارات قرآن استخراج مىکرد، بیش از اندازه واقعى آن بود. در حقیقت مىتوان گفت ایشان خارج از چارچوب اصطلاحات زبان عربى مطلب استخراج مىکرد. به طور طبیعى تعدادى از ائمه جماعات و روحانیون شمیران و تهران از شیوه تفسیر ایشان انتقاد مىکردند. جلسه تفسیر قرآن آقاى موسوىخوئینىها جمعیت زیادى را به خود جذب کرده بود، ولى در عین حال منتقدانى داشت که سخنان او را براى مرحوم بهشتى نقل کردند. دکتر بهشتى به تفسیر آقاى موسوىخوئینىها انتقاد کرد و براى او پیغام داد که «در حد عرف تفسیر کنید.»
آقاى خوئینىها از انتقاد شهید بهشتى ناراحت شد و به من گفت: «چه فرقى مىکند، به مانند آن است که آقاى بهشتى از یک لفظ مطلبى را استنباط کند و بر مبناى آن قرآن را تفسیر کند و من آن را تفسیر ندانم. چطور مىشود که اگر شما چیزى از یک لفظ در قرآن فهمیدید آن را مفهوم درست قرآن مىدانید، ولى برداشت من از همان لفظ عین قرآن نیست؟» من با مرحوم دکتر بهشتى صحبت کردم، گفتم: «قضیه پیغام شما براى آقاى موسوى خوئینىها چیست؟» آقاى بهشتى گفتند: «تفسیر قرآن یک عرفى دارد. تفسیر مفسر باید مستند باشد، الفاظ و عبارات، مفاهیم شناختهشدهاى دارند. نباید از چارچوب خارج شد. هرگاه ما از این حدود خارج شدیم، انتقادات از گوشه و کنار متوجه ما مىشود و برداشت سلیقهاى از قرآن حوزه تفسیر را آشفته مىکند.»
انتهای پیام/
R1381/P/S1,1412/CT1 بیشتر بخوانید... یادداشت صمدی در خصوص نامه موسویخوئینیها| «پردهی دود» در هنگامه شکست و عقبنشینی یادداشت قوچانی درباره خوئینیها: «رادیکالیسم» صفتی است که اصلاحطلبان برای خود انتخاب کردهاند یادداشت پرویز امینی درباره نامه موسوی خوئینیها: رادیکالیزم؛ لکنت در استدلال و بنبست در سیاستورزیمنبع: تسنیم
کلیدواژه: نامه موسوی خوئینی ها شهید بهشتی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۴۶۰۶۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
جزییات پروندههای قاچاق دختران/ ماجرای پروژه کینگ چیست؟
سردار سعید منتظرالمهدی؛ سخنگوی فراجا با تشریح گوشهای از دستاوردهای پلیس در مبارزه با انواع جرایم سازمان یافته و شبکهای اظهار کرد: پلیس به عنوان آخرین و مهمترین حلقه در لبه برخورد با ناهنجاریهای اجتماعی، از آخرین وضعیتِ زیر پوستِ شهر مطلع بوده و مطابق آن اقدام و عمل میکند.
وی با تاکید بر این که اقدامات و ماموریتهای پلیس به ویژه پلیس امنیت عمومی فراجا در راستای حفظ سلامت جامعه و ارتقاء امنیت و آرامش در دو بخش جرایم آشکار و پنهان پیگیری میشود؛ افزود: در یکی از این جرایم بینِ بخشی (نیمه آشکار و نیمه پنهان) به پروژه "سرویسِ اسکورت" و انهدام شاخه خارجی باند فساد و فحشاء که اقدام به شناسایی، جذب و انتقال دختران برای خدمات جنسی و قاچاق آنها به خارج از کشور مینمودند اشاره کنم که از نقاط درخشان کارنامه کاری همکارانم در پلیس امنیت عمومی فراجا است.
به گفته منتظرالمهدی در فاز اول این پرونده ۲۴ نفر، در فاز دوم ۵۷ نفر دستگیر و در فاز سوم نیز تعداد زیادی شناسایی شده که پرونده آنها در دست اقدام و پیگیری است.
معاون فرهنگی و اجتماعی فراجا در ادامه به «پروژه کینگ» که شبکهای سازمان یافته برای قاچاق زنان به کشورهای ترکیه و گرجستان بود، اشاره کرد و گفت: ارتباطات آنها با باندهایِ تجارتِ مستهجن و غیر اخلاقیِ خارج از کشور مشخص و در نهایت اعضای اصلی را در تهران، البرز، پایانه فرودگاهی و گذرگاه مرزی بازرگان دستگیر و تحویل مراجع قضائی دادند.
سخنگوی پلیس با اشاره به پرونده "چَتِر بِیت" که اقدام به تهیه فیلمهای مستهجن و مروج فساد به صورت برنامه زنده برای شبکهها و سایتهای منتشر کننده محتوای غیر اخلاقی مینمود، گفت: متاسفانه برخی از دخترانِ کم سن و سال و جوان (۱۵ تا ۲۶ سال) در دام سرکرده شبکه "چَتِربِیت" که در قالب کارآفرینی برای جوانان در رشتههای کامپیوتر، زبان انگلیسی، طراحی سایت و شبکه و ... تبلیغ مینمود گرفتار آمده و پس از شناسایی، ساماندهی و آموزش، اقدام به تولید فیلمهای جنسی زنده برای مردان با ملیتهای مختلف آلمانی، فرانسوی، آمریکایی، اوکراینی، روسی، انگلیسی و ... میکردند.
معاون فرهنگی و اجتماعی فراجا در ادامه با اشاره به پرونده بزرگ و چندوجهی "رافائل" که با هدف تغییر ذائقه فرهنگی مردم به سوی ابتذال و حیا زدایی از جامعه عفیف دختران و زنان ایرانی دست به کار شده بودند، گفت: پلیس توانست با انواع اقدامات فنی ۲ سر شبکه اصلی، ۵ پل ارتباط داخل و خارج، ۸ عکاس و فیلمبردار فیلمهای مستهجن و ۵۰ مدل را شناسایی و دستگیر و سکوهای تبلیغاتیِ آنان را مسدود کند.
وی خاطر نشان کرد: البته کار بر روی این پرونده به اتمام نرسیده است؛ رافائل از سرشاخههای اصلی خارج از کشور است که تبعه یکی از کشورهای آمریکای جنوبی و ساکنِ کشورهای همسایه است و تعاملات وسیعی با انواع باندهای فساد، فحشا و سایتهای شرط بندی با گردش مالی بالا در خارج کشور دارد و در این سو نیز ارتباط گستردهای با تولیدکنندگان محتواهایِ مبتذلِ ایرانی و سطحِ یک این پرونده که به خارجِ کشور تردد داشتند، دارد؛ پلیس در این پرونده و بطور خاص از مسیر سازمان جهانی اینترپل و سایرِ راههای قانونی و بینالمللی در حال پیگیری است.
سخنگوی پلیس در ادامه به سراغ پرونده "لِوِل آپ دنس" که به بهانه اجرای مسابقه رقص در کشورهای همسایه اقدام به شناساییِ دختران برای اهداف غیر اخلاقی، فیلمهای مستهجن، قاچاقِ انسان و تشکیل شبکههای فحشا و ... مینمودند، رفت و گفت: پشت پرده برخی از تبلیغات به ظاهر مفرح و کم خطر، اقدامات غیرقانونی و غیراخلاقی گستردهای است که مستقیما خانوادهها را تهدید میکند.
وی تصریح کرد: پلیس امنیت عمومی به پرونده "سایه" همان خانهی فسادِ یکی از مناطق مرفه تهران که زیر شاخههای متعددی داشته ورود کرد که پس از رصد و پایشِ اطلاعاتی دقیقِ صورت گرفته در فاز یکِ این پرونده ۸ زن و ۲ مرد از سرشبکههای اصلی و دایرکنندگان فحشا شناسایی، دستگیر و به دستگاه قضا تحویل داده شدند و در فاز دوم که گستردگی جغرافیایی یافته، اما تمرکز و عمده فعالیتها در تهران بود نیز ۵ زن و یک مرد در تور اطلاعاتی گرفتار و دستگیر شدند.
منبع: تسنیم
tags # اخبار حوادث سایر اخبار آیا انسان میتواند در فضا تولید مثل کند؟ | رابطه جنسی و زایمان در فضا چگونه است؟ بعد از فضا چه چیزی وجود دارد، جهان کجا تمام میشود؟! (تصاویر) مرکز واقعی جهان کجا است؟ فضانوردان چگونه در فضا دستشویی میکنند؟ | سرنوشت مدفوع انسان در فضا چه میشود؟