Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-04-19@13:39:11 GMT

طرز تهیه خاچاپوری، غذای سنتی گرجستان

تاریخ انتشار: ۹ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۴۶۱۸۳۷

طرز تهیه خاچاپوری، غذای سنتی گرجستان

بر اساس بررسی انجام شده در سال ۲۰۰۹ در گرجستان، ۸۸٪ از مردم این کشور خاچاپوری را به پیتزا ترجیح می‌دهند. جالب است این غذا بین افراد سالمند و مردها طرفداران بیشتری دارد. جالب است بدانید خاچاپوری به عنوان یکی از غذاهای اصلی این کشور، به عنوان معیاری برای سنجش گرانی و تورم در شهرهای مختلف گرجستان در نظر گرفته می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

علاوه بر گرجستان خاچاپوری در کشورهای شوروی سابق و روسیه هم طرفدار دارد، در ارمنستان یک غذای خیابانی محبوب است و در رستوران‌ها و مدارس هم عرضه می‌شود.

در این مطلب می‌خواهیم طرز تهیه یکی از لذیذترین انواع خاچاپوری را با استفاده از سه نوع پنیر و تخم‌مرغ که کمی پخته و عسلی می‌شود آموزش دهیم. حتما یک بار این غذا را در خانه برای ناهار یا در کنار شام امتحان کنید، شاید شما هم مثل گرجی‌ها آن را به پیتزا ترجیح دادید.

مواد لازم برای تهیه خمیر خاچاپوری

نمک   یک قاشق غذاخوری

شکر   یک قاشق غذاخوری

شیر کم‌چرب کاله   یک پیمانه

مواد لازم برای داخل خاچاپوری

خمیرمایه    یک قاشق غذاخوری

آرد    سه پیمانه

روغن   یک قاشق غذاخوری

طرز تهیه خمیر خاچاپوری

مرحله اول

در کاسه مخصوص مخلوط‌ ‌کن نمک، خمیرمایه، شکر و آرد را با هم ترکیب کنید.

آب و شیر را با حرارت ۴۶ درجه سانتی‌‌گراد گرم کنید و سپس آن را داخل کاسه روی آرد و سایر ترکیبات بریزید.

مواد را با هم ترکیب کنید و ورز دهید تا خمیر حالت نرم و ارتجاعی پیدا کند.

روغن را به خمیر اضافه کنید و دوباره به مدت یک دقیقه ورز دهید.

مرحله دوم

با کمی روغن کف و کناره‌های یک کاسه بزرگ را چرب کنید، خمیر را داخل آن بگذارید و با سلفون روی آن را بپوشانید. ظرف را به مدت یک ساعت در محلی گرم قرار دهید تا حجم خمیر دو برابر شود.

پوشش سلفون را بردارید و چند بار با دست روی خمیر را فشار دهید. سلفون را دوباره روی ظرف بکشید و بگذارید ۳۰ دقیقه دیگر هم در همان جای گرم بمانید.

در این فاصله، پنیر خامه‌ای، پنیر فتا و پنیر موزارلا را با هم ترکیب کنید.

مرحله سوم

خمیر را بیرون بیاورید و آن را روی سطحی که از قبل آرد پاشیده‌اید بگذارید، سپس به ۴ قسمت مساوی تقسیم کنید.

هر تکه خمیر را به اندازه ۲۰ سانتی‌متر پهن کنید، سپس دو سمت مخالف دایره را به سمت مرکز رول کنید، طوری که یک خمیر قایق شکل درست شود. سپس گوشه‌های خمیر را به هم فشار دهید.

سینی فر را با کاغذ مخصوص بپوشانید و خمیر را روی آن بگذارید.

مرحله چهارم

شکاف وسط هر کدام از خمیرها را کمی باز کرده و آن‌ها را با ترکیب پنیرها پر کنید. یک عدد تخم‌مرغ را بشکنید، سپس با یک برس تخم مرغ را روی خمیر بمالید.

فر را با دمای ۲۰۰ درجه سانتی‌گراد گرم کنید، سپس خمیر را داخل فر بگذارید و ۱۵ دقیقه بپزید تا روی آن طلایی شود.

با پشت قاشق روی خاچاپوری‌ ها را گود کنید و داخل آن یک عدد تخم‌مرغ بشکنید. حالا چند تکه کوچک کره روی پنیر بیندازید.

خاچاپوری‌ ها را به فر برگردانید و بگذارید ۵ تا ۶ دقیقه دیگر بپزند. بگذارید سفیده تخم مرغ کمی خودش را بگیرد اما سفت نشود. خاچاپوری شما آماده است.

قبل از سرو غذا، پنیر و تخم مرغ عسلی روی آن را با یک چنگال هم بزنید و بلافاصله نوش جان کنید!

 

منبع: کاله

منبع: پارسینه

کلیدواژه: غذای سنتی آشپزی سبک زندگی پارسی خبر یک قاشق غذاخوری تخم مرغ روی آن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۴۶۱۸۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیا اسرائیل پاسخ به ایران را به بعد از عید «پِسَح» موکول می‌کند؟ | عید «پِسَح» یهودیان چیست و تا کی ادامه دارد؟

زی‌سان: اخیرا ای‌بی‌سی نیوز با استناد به یک مقام آمریکایی گزارش داد که اسرائیل در طول برگزاری عید پسح به ایران واکنش نشان نخواهد داد با این حال این امر ممکن است تغییر کند.

به گزارش «زی‌سان»، «پسح» از شامگاه دوشنبه سوم اردیبهشت آغاز و روز ۱۱ اردیبهشت با جشن دیگری که پایان این عید هشت روزه است، خاتمه می‌یابد.

عید پسح که به آن פסח (pésach) هم گفته می‌شود، یکی از مهم‌ترین اعیاد یهودیان است. این عید هفت یا هشت روز به طول می‌انجامد و یادآور رهایی قوم بنی‌اسرائیل از بردگی در مصر باستان به رهبری حضرت موسی است.

تاریخچه عید پسح

عید پسح به رخدادی در تاریخ یهودیان به نام «خروج از مصر» اشاره دارد. طبق روایت تورات، قوم بنی‌اسرائیل سال‌ها در مصر در اسارت و بردگی فرعون بودند. خداوند حضرت موسی را برگزید تا آنها را از این اسارت نجات دهد.

موسی با معجزات الهی، فرعون را مجبور کرد که بنی‌اسرائیل را آزاد کند. اما فرعون پس از مدتی پشیمان شد و به دنبال آنها روان شد. در آستانه رسیدن به دریای سرخ، خداوند به موسی دستور داد که عصای خود را به دریا بزند. دریا شکافته شد و بنی‌اسرائیل از میان آن عبور کردند، اما فرعون و سپاهش در دریا غرق شدند.

آداب و رسوم عید پسح

عید پسح با آداب و رسوم خاص خود همراه است که از جمله آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

سدر: در اولین شب عید پسح، مراسمی به نام «سدر» برگزار می‌شود. در این مراسم، خانواده‌ها دور هم جمع می‌شوند و داستان خروج از مصر را می‌خوانند، سرود‌های مخصوص عید پسح را می‌خوانند و غذا‌های سنتی عید پسح را میل می‌کنند. از جمله غذا‌های سنتی این عید می‌توان به ماتزوت (نان فطیر)، خرمر، سبزیجات تلخ و شراب اشاره کرد.

ماتزوت: نان فطیر یا ماتزوت یکی از مهم‌ترین نماد‌های عید پسح است. این نان یادآور عجله بنی‌اسرائیل در فرار از مصر است که فرصت کافی برای پخت نان با خمیر ورآمده را نداشتند.

حظر خوردن خمیر ترش: در طول عید پسح، خوردن هرگونه خمیر ترش ممنوع است. این رسم نیز به یاد دوران بردگی در مصر است که بنی‌اسرائیل فرصت کافی برای پخت نان با خمیر ورآمده را نداشتند.

اهمیت عید پسح

عید پسح برای یهودیان از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. این عید不仅 یادآور رهایی از بردگی و اسارت است، بلکه نمادی از امید، آزادی و رستگاری نیز به شمار می‌رود.

عید پسح در سال ۲۰۲۴

عید پسح در سال ۲۰۲۴ از غروب خورشید روز ۱۵ آوریل (۲۵ فروردین) آغاز شد و تا غروب خورشید روز ۲۳ آوریل (۳ اردیبهشت) ادامه داشت.

نکات تکمیلی درباره عید پسح

عید پسح با عید پاک مسیحیان همزمان است. با این حال، تاریخ و آداب و رسوم این دو عید با یکدیگر متفاوت است.

در برخی از کشورها، عید پسح یک روز تعطیل رسمی است.

عید پسح برای یهودیان سراسر جهان از جمله ایران، اسرائیل و آمریکا از اهمیت زیادی برخوردار است.

tags # اسرائیل ، ایران ، اخبار سیاسی سایر اخبار (تصاویر) عجیب‌ترین موجودات دریایی جهان؛ از شیطان دریایی تا ماهی خون‌آشام! حقایقی عجیب درباره اژد‌های کومودو؛ از بچه‌داری بدون جفت‌گیری تا شنیدن بوی خون از ۴ کیلومتری! چه کسی لباس را اختراع کرد؛ آیا انسان‌های اولیه همیشه لخت بودند؟ اولین قتل در جهان چگونه اتفاق افتاد؟!

دیگر خبرها

  • آیا اسرائیل پاسخ به ایران را به بعد از عید «پِسَح» موکول می‌کند؟ | عید «پِسَح» یهودیان چیست و تا کی ادامه دارد؟
  • سقوط وحشتناک کامیون نفت‌کش در ‌رودخانه بندر خمیر
  • طرز تهیه کوکی پنیری ژاپنی؛ یک شیرینی شیک و خوشمزه برای پذیرایی (فیلم)
  • شاید گولسیانی تا پایان لیگ با پرسپولیس بماند
  • ناریجه؛ کترینگ و تهیه غذا در زمینه سفارش‌گیری غذای سازمانی
  • طرز تهیه کباب لاهماجون ، خوشمزه‌ترین کباب ترکی
  • تهیه بیش از ۳۰۰ دارو از ۱۲۰۰ گیاه دارویی در کشور/ ارسال ۳۵۰ قلم داروی طبیعی به کمیسیون قیمت
  • رشد تهیه دارو از گیاهان دارویی در کشور
  • نماینده خوب پرسپولیس فعلا همین‌جا خوب باش!
  • طرز تهیه کباب لاهماجون، خوشمزه‌ترین کباب ترکی