Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «عصر ایران»
2024-04-19@21:49:14 GMT

هرکول چطور به ایران آمد؟ (فیلم)

تاریخ انتشار: ۱۰ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۴۶۴۵۲۲

‍‍‍‍‍‍

کیفیت پایین:

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

کیفیت خوب:

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

عصر ایران؛ محسن ظهوری ـ طولانی‌ترین رشته کوه ایران، زاگرس در مسیر پرپیچ‌وخم خود به دیواره‌ای عظیم می‌رسد؛ «بیستون»، جایی در استان کرمانشاه که کتیبه داریوش هخامنشی شهرتش را عالمگیر کرده. اما این نقش‌برجسته تنها اثر تاریخی این محوطه نیست؛ منحصربه‌فردترین تندیس ایران روی این کوه است؛ هرکول، نام‌آورترین پهلوان اساطیر یونان.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پسر زئوس خدای خدایان که در نخستین آزمون خود شیر نری را کشت و پوستش را از تن درید. داستان هرکول ایران را در این قسمت از «ایران به روایت آثار» می‌بینید. مجموعه ویدئویی «ایران به روایت آثار» هر هفته شنبه‌ها و سه‌شنبه‌ها در سایت عصر ایران منتشر می‌شود و قسمت بعدی آن را می‌توانید روز شنبه ۱۴ تیرماه ببینید.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

در قسمت قبل منتشر شد:

ایران به روایت آثار؛ قسمت سیزدهم: حلقه ارجان

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

تندیس هرکول پهلوان یونانی سال ۱۳۳۷ در جریان ساخت جاده همدان به کرمانشاه، پیدا شد. وقتی قسمتي از شانه‌اش نمایان شد، تیم باستان‌شناسی به سرپرستی «علی حاکمی» به محل آمد و آن را از زیر خاک بیرون آوردند. تندیس سر نداشت و دست چپش هم قطع شده بود. با یافتن هر دو و الحاق آن به پیکره، هرکول ایران نمایان شد. مردی تنومند به طول حدودا یک‌ونیم متر که بر آرنج دست چپ خود لم داده و همچنان که پیاله‌ای را به این دست گرفته، دست راست را بر زانوی پای راست گذاشته. نشانه‌ای از قدرت و آسودگی در پیروزی دارد. پشت‌سرش درختی است که کماندان و تیردانی از آن آویزان شده و کنارش هم گرز بزرگی به چشم می‌خورد. می‌گویند احتمالا درخت پشت هرکول زیتون است که برای یونانیان مقدس بوده و هرکول هم گرزش را از آن ساخته.

زیر این تندیس نقشی از یک شیر غران کنده شده. این نقش را ابتدا پوست شیر توصیف کردند که هرکول بر تخت خود آویزان کرده، اما پژوهشگران در بررسی‌های بعدی خود به این نتیجه رسیدند که این شیر همزمان با هرکول حکاکی نشده و نقشی قدیمی‌تر از آن است؛ چرا که خمیدگی کمر شیر از بین رفته و مشخص است بعدها نقش هرکول روی نقش قدیمی شیر حک شده است. اما از کجا می‌دانیم که این تندیس هرکول یونانی است و چرا رستم ایرانی نباشد؟

این را از کتیبه‌ پشت او فهمیده‌اند. کتیبه‌ای به خط یونانی که گرچه نوشته‌ای مبهم دارد، اما نام هرکول در آن آمده. طبق نوشته این کتیبه، فهمیده‌اند که این تندیس به مناسبت پیروزی در جنگ ساخته شده؛ پیروزی سپاهی از سلوکیان بر سپاه اشکانی در اوایل شهریورماه سال ۱۵۳ پیش از میلاد، یعنی حدود ۲هزار و ۱۸۰ سال پیش، در زمان اوج درگیری بین اشکانیان به رهبری مهرداد اول و سلوکیان به رهبری دیمِتریوس دوم. جنگ‌هایی که در ابتدای آن سلوکیان توانستند مناطقی از خاک اشکانیان را نیز اشغال کنند. تندیس هرکول باید در یکی از این پیروزی‌ها بر دل کوه حک شده باشد؛ پیش از آن‌که سپاه مهرداد اول، سلوکیان را شکست دهد، تا سرزمین‌های بابل پیشروی کند و دیمِتریوس دوم شاه سلوکی را اسیر کند.

اما اشکانیان پس از پیروزی بر سلوکیان، این تندیس را از بین نبرده‌اند و آن را همچنان حفظ کردند. اشکانیان دلیلی برای از بین بردن این تندیس ندیدند چرا آن‌ها به فرهنگ و هنر یونانی علاقه‌مند بودند. بر سکه‌های آن‌ها خط یونانی دیده می‌شود و تندیس‌های دیگری هم از هرکول در دوره آن‌ها ساخته شده که یکی از نمونه‌های آن در موزه شوش قرار دارد.

تندیس هرکول بیستون، بعد از کشف سالم نماند. چندبار سرش را دزدیدند که هربار پیدا شد و نهایتا کارشناسان میراث فرهنگی مجبور شدند سر هرکول را در موزه نگه داشته و مولاژی از آن را به جایش نصب کنند. پس از انقلاب، عورت پیکره و پیاله در دست هرکول را هم خراب کردند که تا جای ممکن مرمت شد. حالا هرکول همچنان بر دیواره بیستون لم داده و به روبه‌رو خیره شده. با پیاله‌ای که برای چندمین‌بار به دستش داده‌اند تا ژست لمیده و آسوده‌اش از بین نرود. البته اگر بگذارند.

لینک کوتاه: asriran.com/0035DW

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: ایران به روایت آثار هرکول ایران بیستون اشکانیان سلوکیان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۴۶۴۵۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آخرین روز مسابقات ربوکاپ آزاد ایران

عکاس علی احمدوند

دیگر خبرها

  • بازگشت هرکول جیبی به ترکیب استقلال
  • آخرین روز مسابقات ربوکاپ آزاد ایران
  • برترین‌های جشنواره فیلم شهرنما تجلیل شدند
  • بمب خنده در ایران ترکید
  • نحوه کشته شدن معمر قذافی / انفجار مجسمه‌های بودا در بامیان / حال و هوای شانگهای از دهه 30 تا 80 میلادی / اسرای عراقی با پرچم ایران در تهران
  • تصاویر| رژه روز ارتش در سراسر ایران
  • تقدیم اجرای «هیدن» به آتیلا پسیانی
  • پل طبیعت هم رنگ پرچم ایران می‌شود
  • مستندی درباره پدر موشکی ایران
  • ویترین تسنیم شماره ۶۴۶