Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «افکارنيوز»
2024-04-18@16:20:46 GMT

فرزندان خود را چگونه به رفتار خوب عادت دهیم؟

تاریخ انتشار: ۱۰ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۴۶۵۰۰۹

فرزندان خود را چگونه به رفتار خوب عادت دهیم؟

به گزارش افکارنیوز،

حمید خاکباز دکترای تخصص روانشناسی و مشاوره گفت: بهترین روش برای تقویت و هدایت رفتار کودکان، رویکردی سازنده و مثبت است، یعنی والدین به جای توجه به رفتار نادرست کودکان و گوشزد کردن پیامد‌های رفتار نادرست آنها، باید نسبت به کار‌های مثبت کودک توجه کنند و به فعالیت‌های او اهمیت دهند.

اخبار اجتماعی - او در ادامه افزود: توصیه می‌شود والدین برای شکل گیری رفتار مثبت در کودکان، نسبت به انجام موارد ذکر شده توجه کنند:

_ والدین باید الگوی رفتاری باشند: در واقع فرزندان رفتار والدین خود را تماشا می‌کنند و سرنخ‌هایی در مورد نحوه رفتار یاد می‌گیرند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برای مثال والدینی که تمایل دارند فرزندشان کلمه‌ی لطفا را در جملات خود به کار ببرد، باید ابتدا خودشان این کلمه را در صحبت‌های خود استفاده کنند. همچنین یا اگر نمی‌خواهند فرزندشان با صدای بلند و پرخاشگرانه صحبت کند، باید در زندگی روزمره با ملایمت و آرامش صحبت کنند.

_ بیان و انتقال احساس از والدین به فرزندان: والدین اگر صادقانه با فرزندان خود صحبت کنند که رفتار فرزند چه تاثیری بر پدر و مادر می‌گذارد؛ در واقع فرزند آن لحظه احساس خود را می‌تواند در رفتار والدین مشاهده کند. توصیه می‌شود والدین جملات خود را با ضمیر من شروع کنند تا به کودک فرصت نگاه و حل مساله از دیدگاه والدین داده شود. برای مثال والدین جمله من ناراحتم را به کار ببرند تا بتوانند بعد از ضمیر من احساس خود را بیان و منتقل کنند. همچنین بعد از بیان احساس خود، دلیل را بگویند تا با قضاوت فرزند رو به رو نشوند. به عنوان مثال من ناراحتم؛ زیرا صدای زیاد در خانه باعث می‌شود که نتوانم تلویزیون تماشا یا با تلفن صحبت کنم

_ به خاطر سپردن رفتار مثبت فرزند و ارسال بازخورد: فرزند خود را با جملاتی مانند نحوه خوب بازی کردن او تشویق کنید. بیان جملات انگیزشی و تشویقی از نمونه‌هایی مانند خانه را کثیف و نامنظم نکنی، بهتر است.

_ کاهش سطح انتظار از فرزند توسط والدین: پدر و مادر در صورت رابطه صمیمی با فرزند، می‌توانند با احساس و عواطف فرزند خود هماهنگ شوند؛ بنابراین نقش کاهش انتظار والدین از فرزندان بسیار حائز اهمیت است.

_ والدین فعالانه به صحبت‌های فرزند خود گوش دهند: به طور مثال اگر فرزند در بازی خود نتوانست پازل را حل کند، توصیه می‌شود والدین به کودک توجه و احساس ناراحتی او را درک کنند.

_ به قول و وعده‌هایتان عمل کنید: در صورتی که به فرزند خود قول می‌دهید در خصوص انجام کار‌های خوب، حتما به وعده خود عمل کنید.

_ ایجاد محیط امن و مناسب برای شکل گیری رفتار خوب فرزند: سعی کنید محیطی برای فرزند خود در نظر بگیرید که خطر آسیب دیدن کودک وجود نداشته باشد یا با وسایل خطرناک در ارتباط نباشد.

_ ایجاد قاعده و قانون برای فرزند درباره رفتار‌های مناسب و نامناسب: والدین در این قسمت سعی کنند انعطاف پذیری خود را در رابطه با فرزند افزایش دهند.

​_ قاطعانه عمل کردن زمان شکایت کودک : زمانی که کودکان از کار و موردی شکایت می‌کنند توصیه می‌شود والدین قاطعانه عمل کنند. به عنوان مثال اگر کودک شکایت می‌کند که من فلان وسیله را می‌خواهم، در صورتی که جواب والدین نه است باید قاطعانه نظر خود را بگویند و فرزند را با جمله شاید بخرم رو به رو نکنند.

_ ایجاد قواعد ساده و مثبت برای فرزند: برای مثال زمان عبور از خیابان به فرزند خود بگویید دستت را به من بده و از بیان جمله‌هایی مانند وارد خیابان نشو پرهیز کنید. در کل توصیه می‌شود جملات را به فرزند خود به حالت مثبت بیان کنید.

_ سپردن مسئولیت به فرزند: فعالیت‌هایی مانند تمیز کردن خانه و انجام قسمتی از کار‌های پدر و مادر به حس مسئولیت و نقش‌پذیری کودک در زندگی کمک می‌کند.

_ استفاده از کلمات همکاری به جای کلمات دستوری: برای فرزند خود توضیح دهید که به همکاری او نیاز دارید و توجه به کودک و صحبت با او بسیار مهم است.

_ اهمیت دادن به فرزند توسط والدین: برخی از کار‌هایی که کودک می‌تواند انجام دهد را به او بسپارید تا عزت نفس فرزند خود را افزایش دهید.

_ حس شوخ طبعی و طنز را در تمام زمینه‌های زندگی و روابط والدین با فرزند حفظ کنید: توصیه می‌شود در بازی کردن نقش‌های مختلف با کودک، بیان لطیفه و جملات طنز آمیز استفاده کنید؛ زیرا این موضوع به حفظ و شکل گیری رفتار‌های مناسب کمک می‌کند.

 

منبع: افکارنيوز

کلیدواژه: کودک روانشناسی رفتار خوب متخصص روانشناسی توصیه می شود والدین برای فرزند فرزند خود

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۴۶۵۰۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نکات نگهداری از گیربکس دستی خودرو

 در سرتاسر جهان، مفهوم "راننده کامل" یا "راننده بی‌عیب و نقص" وجود ندارد، به این معنی که هیچکس عادت‌های رانندگی عالی ندارد.

به گزارش رویداد24، عدم استفاده از دنده عقب و فراموشی استفاده از چراغ راهنما اصولاً تأثیرات منفی بر رانندگی سایر رانندگان دارد. به عبارتی دیگر، برخی از عادات نادرست در رانندگی می‌توانند بر وضعیت رانندگی سایر افراد تأثیر بگذارند. در این گزارش، برخی از عادات نادرست در رانندگی که می‌توانند گیربکس دستی خودرو را خراب کنند، بررسی خواهند شد.

استراحت دادن دست بر روی دسته دنده

بعضی از رانندگان عادت دارند که در حین رانندگی دست خود را بر روی دسته دنده قرار می‌دهند، اما آگاهی ندارند که این حرکت ساده می‌تواند در طولانی مدت باعث خرابی قطعات گیربکس شود. تعمیرکاران خودرو معتقدند که قرار دادن دست بر روی دسته، باعث اعمال نیروی بیشتری به اتصالات و چرخ‌دنده‌های هماهنگ‌کننده می‌شود، که ممکن است به آسیب دیدن این قطعات منجر شود.

توقف خودرو پشت چراغ قرمز بدون خلاص کردن

بسیاری از رانندگان، به ویژه کسانی که تازه کار هستند، عادت دارند پای خود را همیشه بر روی پدال کلاچ قرار دهند و حتی در زمان‌های توقف خودرو پای خود را از روی کلاچ بر نمی‌دارند. آن‌ها غافل از این هستند که اگر خودرو را در حالت دنده قرار ندهند، جعبه دنده سریع‌تر از حالت عادی خراب می‌شود و باید قطعات آن را به طور مکرر تعویض کنند.

گرفتن طولانی مدت ترمز در سرپایینی‌ها

همانطور که بسیاری از رانندگان عادت دارند پای خود را بر روی پدال کلاچ نگه دارند، برخی دیگر نیز عادت به گرفتن ترمز در زمان‌های طولانی در شیب‌ها دارند. اما تعمیرکاران خودرو می‌گویند که نگه داشتن ترمز برای کاهش سرعت در شیب‌ها باعث ایجاد فشار غیرضروری بر روی لنت‌ها و دیسک ترمز می‌شود. به جای این عمل، می‌توانید از دنده‌های سنگین استفاده کنید و با استفاده از ترمزگیری‌های کوتاه و سبک، سرعت خودرو را کنترل کنید.

عدم تعویض به موقع دنده

بعضی از رانندگان عادت دارند که در یک دنده حرکت کنند، به عنوان مثال در دنده ۴ با پایین آمدن دور موتور، به جای تعویض دنده به ۳، در همان دنده ادامه می‌دهند و از انجام این کار خودداری می‌کنند. اما به نظر کارشناسان، اگر دور موتور از یک حدی پایین‌تر یا بالاتر باشد و در همان دنده شتاب‌گیری انجام شود، در واقع فشار زیادی بر روی موتور وارد می‌شود.

رانندگان باید به این نکته توجه کنند که باید به موقع اقدام به تعویض دنده کنند و این کار را به هیچ عنوان فراموش نکنند. در صورتی که دور موتور بسیار پایین یا بالا باشد، تعویض دنده به دنده معکوس (مثلاً از ۴ به ۳) به منظور حفاظت از موتور و جلوگیری از وارد آمدن فشار زیادی بر روی آن، ضروری است.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • یک عادت مهم برای کاهش تاثیر استرس بر قلب
  • حق حضانت فرزند، اهرم فشار والدین
  • نکات نگهداری از گیربکس دستی خودرو
  • رفتار صحیح با کودکانی که زیاد کابوس می‌بینند | ۵ اقدامی که باید هنگام کابوس دیدن کودکتان انجام دهید
  • سرمربی الهلال: مطمئنم به فینال صعود می‌کنیم
  • شهریار مغانلو ترک عادت نکرد؛ گلزنی در دربی اصفهان
  • به این زوج دفاعی سپاهان عادت کنید
  • این ۵ عادت سلامت پوست را به خطر می‌اندازند
  • روش‌های تربیتی مناسب فرزندان اتیسمی + فیلم
  • آینده‌ای درخشان از آن فرزندان شماست!