Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-25@01:40:18 GMT

تب بیش فعالی ارز بر جان تریکو

تاریخ انتشار: ۱۰ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۴۶۵۳۸۷

تب بیش فعالی ارز بر جان تریکو

ایسنا/مرکزی شهرستان محلات را می‌توان از معدود نقاطی در کشور است که انواع و اقسام مزیت‌های اقتصادی را در خود جای داده و در زمینه های متعدد اقتصادی فعال است و یکی از این زمینه ها صنعت تریکوبافی است.

این شهرستان که در جنوب شرقی استان مرکزی واقع شده در واقع به لحاظ ظرفیت های خود در حوزه گل و گیاه و صنعت سنگ و ماهیان زینتی شهره است، اما در کنار این مزیت‌ها، پس از تهران و مشهد سومین قطب تریکوبافی کشور است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در حال حاضر ۶۰ ماشین بافندگی در این شهرستان فعال است که متاسفانه به دلیل برخی از مشکلات با تمام ظرفیت کار نمی‌کنند.

مدیرعامل شرکت تعاونی تریکوبافان محلات در گفت‌وگو با ایسنا، عمده چالش این صنعت را وضعیت نرخ ارز دانست و گفت: با توجه به اینکه مواد اولیه این صنعت تماما وارداتی است و تولیدی در این حوزه در داخل صورت نمی‌گیرد، وابستگی این صنعت به ارز بسیار بالاست، ولی متاسفانه قیمت دلار ساعتی شده و به محض افزایش قیمت دلار، کارخانجات از فروش نخ امتناع می کنند.

جواد رمضانی تصریح کرد: اخیرا با توجه به افزایش نرخ دلار، قیمت هر کیلو نخ هشت هزار تومان افزایش یافته است به طوری که قیمت هر کیلو نخ به ۷۵ هزار تومان رسیده است و با هر نوسان در بازار ارز نیز بلافاصله فروش آن متوقف می‌شود تا قیمت جدید اعلام شود.

وی با تاکید بر اینکه افزایش روزانه قیمت ارز، قیمت تمام شده محصول را بالا می‌برد، افزود: در این روزها که شاهد کاهش قدرت خرید مردم هستیم، افزایش قیمت تمام شده تولیدات مسلما باعث کاهش فروش می‌شود و به نظر می‌رسد که سال پرتنشی را پیش رو داشته باشیم.

رمضانی با بیان اینکه صفر تا صد ماشین‌های بافندگی با یورو سروکار دارد، گفت: ابتدای سال ۱۳۹۸ قیمت یک سوزن بافندگی هشت هزار تومان بود، اما امروز به ۴۸ هزار تومان رسیده و با توجه به وارداتی بودن تمامی مواد اولیه و تجهیزات این صنعت، با افزایش قیمت دلار و یور هر روز هزینه تولید بالاتر می‌رود.

وی ظرفیت تولید صنعت تریکوی شهرستان محلات در شرایط کنونی را ۳۰ درصد عنوان و بیان کرد: در شرایط کنونی با تولید ۳۰ درصدی، هر ماشین بافندگی روزانه ۳۰ کیلوگرم نخ نیاز دارد که با توجه به قیمت نخ و بدون برآورد هزینه های جانبی، روزانه دو میلیون و ۴۰۰ هزار تومان نخ در این صنعت نیاز است که ماهانه ۷۵ میلیون تومان و طی ۱۰ ماه فرصت کاری این صنعت، ۷۵۰ میلیون تومان برای فعالیت یک ماشین نیاز است.

فروش عملا صفر است

این تولیدکننده تریکو اظهار کرد: صنعت تریکو در محدوده مهرماه تا دیماه فروش دارد و در حال حاضر فروش عملا صفر است، در گذشته فروش بنکداری داشتیم، اما اخیرا با توجه به شرایط موجود، به فروش آنلاین روی آورده‌ایم، همچنین اقلام تولیدی را با توجه به نیاز روز افزایش داده‌ایم.

وی، کیف، ماسک، دستکش و رویه کفش را از جمله اقلام جدید تولیدی در صنعت تریکو بیان کرد و افزود: ماشین‌های بافندگی که توانایی تولید این اقلام را داشته باشند بسیار گران هستند و در حال حاضر امکان وارد کردن آنها وجود ندارد و برای تولید انبوه این اقلام استهلاک ماشین آلات بسیار بالا می‌رود که شاید به صرفه نباشد، برای تولید رویه کفش که از بازاری چهارفصل و مناسب برخوردار است نیاز است که ماشین‌آلات ظریف بافت در اختیار باشد و استفاده از ماشین آلات فعلی برای تولید این محصول، فرسایش تجهیزات را بالا می‌برد.

از ثبات در این بازار خبری نیست

رمضانی با تاکید بر اینکه بازار صنعت تریکو فاقد نظارت و ثبات قیمت است، گفت: در حال حاضر ۶۰ دستگاه ماشین بافندگی در محلات فعال است و به موازات آن ۶۰ واحد خیاطی نیز وجود دارد چراکه صفر تا صد تولیدات در یک مجموعه انجام می‌شود، اما اغلب تولیدکنندگان با توجه به وضعیت قیمت نخ و مواد اولیه به تولید اقلام با نیاز کمتر به نخ تمایل دارند و حتی برخی اقدام به فروش دستگاه‌های خود کرده‌اند.

وی تصریح کرد: این شرایط فقط مختص تریکوبافان محلات نیست بلکه تمام صنعت تریکوبافی کشور با مشکلات عدیده دست به گریبان هستند، مشهد به عنوان قطب اول نساجی کشور نیز با چنین مشکلاتی روبروست، حتی در ترکیه که ۱۵ میلیون نفر در صنعت نساجی فعالند نیز همین شرایط رکود حاکم است، اما با همه این مشکلات تلاش شده است که محلات همچنان جزو سه قطب تریکوبافی کشور باقی بماند.

اگر بازار ارز کنترل شود ...

مدیرعامل شرکت تعاونی تریکوبافان محلات در خصوص راهکارها و کمک‌های دولتی به صنعت تریکوی کشور بیان کرد: به نظر می‌رسد که کاری هم از دست دولت برنیاید، دولت حتی برای کنترل بازار ارز نیاز به کمک دارد، ولی اگر این بازار کنترل شود قطعا می‌توان صنعت تریکو را نجات داد، قطعا با نگاهی درست به بازار ارز و رفع مشکلات صنعت تریکو می‌توان مانع تعدیل نیرو شد و این صنعت را به رونق گذشته بازگرداند.

به گزارش ایسنا، طی روزهای اخیر دلار حتی برای دقایقی مرز ۲۰ هزار تومان را هم رد کرد، اما فعلا به بیش از 19 هزار تومان رسیده و یورو نیز مرز 21 هزار تومان را رد کرده است، این نوسانات شدید برای صنعتی مانند تریکو که به صورت کامل وابسته به خارج است در واقع سقوط آزاد محسوب می‌شود و به تبع آن مشکلات اقتصادی را با بیکار شدن کارگران دوچندان می‌کند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: صنعت نساجی ارز محلات استانی اقتصادی استان مرکزی حال حاضر هزار تومان صنعت تریکو بازار ارز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۴۶۵۳۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رئیس سندیکای صنعت مخابرات ایران : بی‌کیفیتی مودم های تولید داخل بهانه است؛ به دنبال خرید مودم های ارزان‌قیمت و بنجل چینی اند

رئیس سندیکای صنعت مخابرات ایران، گفت: اپراتور ارتباطی که به دنبال مخفی کردن کیفیت نامطلوب سرویس اینترنتی خود به بهانه استفاده از مودم‌های تولید داخل است، در واقع به دنبال خرید کالاهای ارزان‌قیمت خارجی آنهم از نوع دست دوم و بنجل چینی است.   مهندس حسین ریاضی، رئیس سندیکای صنعت مخابرات ایران در واکنش به «اظهارات مدیر ارشد یک اپراتور اینترنتی مبنی بر اینکه به اجبار دولت از مودم بی‌کیفیت داخلی استفاده می‌کنیم» در گفت‌وگو با خبرنگار سیتنا اظهار داشت: همانطور که مستحضرید کیفیت ارائه سرویس توسط یک اپراتور ارتباطی، مجموعه ای از مشخصات فنی و امکانات فنی است که شامل بخش های هسته تجهیزات، انتقال آن و ترمینال است. اینکه یک اپراتور مدعی شود که به دلیل استفاده از ترمینال خاصی دچار اختلال شده مستلزم این است که از کیفیت شبکه خود مطمئن باشد و بداند که یک ترمینال دیگر، کیفیت ارائه سرویس آن اپراتور را بالاتر می برد.   ریاضی خاطرنشان کرد: صحبت ایشان پیرامون فیبرنوری و برای مشترکان است و باید ببینیم این اپراتور تا چه میزان تجربه ارائه سرویس در حوزه فیبرنوری را دارد؛ چراکه این اپراتور در این زمینه تجربه بالایی ندارد، اما سندیکای صنعت مخابرات ایران آماده است تا هر جایی که اپراتوری مدعی شد که کیفیت ارائه سرویس به دلیل استفاده از مودم شرکت خاصی از عضو سندیکا دچار مشکل شده است، عملیات تست و ارزیابی را برای کل شبکه این اپراتور انجام دهد تا عدم کیفیت سرویس های ارتباطی خود را با این بهانه مخفی نکنند و در تلاشیم تا بهترین ارزیابی را با کارشناسان این اپراتور داشته باشیم تا حقیقت را بیابیم.   رئیس سندیکای صنعت مخابرات ایران ادامه داد: اینکه دولت اجبار کرده این اپراتور از شرکت خاصی مودم خریداری کند حرف درستی نیست، البته که دولت دغدغه تولید و اشتغال و بومی سازی تکنولوژی را دارد و شکی نیست که این درخواست مردم است، اما نه به قیمت ارائه سرویس بی‌کیفیت به مشترکین که اپراتوری مجبور باشد از مودم تولید داخل استفاده کند؛ چراکه با همراهی دولت در این جهت گام برمی‌داریم که کیفیت ارائه سرویس به مردم دچار اشکال نشود.   ریاضی تاکید کرد: در جلسه ای که از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، وزارت ارتباطات و وزارت صمت، سندیکای صنعت مخابرات و اپراتورها حضور داشتند، اپراتورها موافقت نامه ای را امضا کردند که در وهله اول 20 درصد از نیاز توسعه از سمت تولیدکنندگان داخلی تامین شود و مابقی به شرط اینکه به درستی پیش رود و کیفیت مدنظر قرار گیرد، خریدهای خارجی انجام شود. بارها تذکر دادیم که اپراتورهای طرفدار خرید خارجی از خرید کالاهای دست دوم و بنجل چینی خودداری کنند، اما به دلیل اینکه این کالاها را ارزان تر تمام کنند با این ادعاها به دنبال اینگونه خریدهای خارجی هستند و تولید داخل را زیر سوال می‌برند. کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • مالیات عایدی بر سرمایه در بازار خودرو چه اثری دارد؟
  • نصف قیمت ماشین بخر! قسطی با ۵۰ درصد پیش‌پرداخت
  • فولاد خوزستان چرا هدف تحریم‌ها قرار گرفت؟
  • توزیع روزانه قارچ به ۵۵ تن رسید
  • به‌زودی، قیمت‌گذاری شوینده‌ها حذف می‌شود
  • رئیس سندیکای صنعت مخابرات ایران : بی‌کیفیتی مودم های تولید داخل بهانه است؛ به دنبال خرید مودم های ارزان‌قیمت و بنجل چینی اند
  • پوشاک مستعمل در مشهد آزادانه به فروش می‌رسد
  • اولین واکنش ایران خودرو به فروش پژوپارس با قیمت جدید
  • پاسخ ایران خودرو به فروش پژو پارس با قیمت جدید به متقاضیان
  • واکنش ایران خودرو به فروش پژو پارس با قیمت جدید به متقاضیان