Web Analytics Made Easy - Statcounter

از سوی دیگر تاکنون یک نظر‌خواهی جامع از صنف نشر و فعالان در رویدادهای ملی و نمایشگاهی کتاب به منظور تعیین تکلیف این رویداد نیز صورت نگرفته است و تنها شنیده‌های حاکی از آن است که پیشنهاد برگزاری این رویداد به صورت چند پاره مطرح شده است. - اخبار فرهنگی -

خبرگزاری تسنیم- حمید روشن‌ضمیر

طی‌ روزهای اخیر فراخوان حضور ایران در نمایشگاه بین‌المللی فرانکفورت در سال جاری میلادی منتشر شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این فراخوان به ناشران ایرانی که تمایل دارند در بخش فیزیکی و مجازی این رویداد حضور داشته باشند راهکارهایی را ارائه می‌دهد که شاید مهمترین و متقن‌ترین آن تولید محتوا برای حضور در بخش مجازی این نمایشگاه در سال جاری است. همانطور که مدتی قبل نیز از پیگیری اخبار بر می‌آمد این نمایشگاه به عنوان بزرگترین و مهمترین رویداد نشر جهان پس از مواجهه شدن با انصراف بخشی از مهمترین ناشران جهان از شرکت در این رویداد در سال جاری که از تبعات فراگیر شدن ویروس کرونا به شمار می‌رفت و پس از بررسی همه جوانب تصمیم به برگزاری به صورت محدود گرفت که بر اساس آن با تغییراتی در سال‌های برگزاری این رویداد تعداد افراد و غرفه‌ها و نیز فاصله آنها از همدیگر مشمول تغییراتی شده و بخش ویژه‌ای نیز برای حضور ناشران در فضای مجازی در نظر گرفته شده است. این در حالی است که مقامات محلی و کشوری در جمهوری فدرال آلمان پروتکل‌های بهداشتی خود برای برگزاری رویدادهای نمایشگاهی در این کشور را به شکلی تنطیم کرده‌اند که برنامه‌های جمعی با اجرا در فضای باز کماکان خارج از دستور برگزاری قرار دارند و برنامه‌های نمایشگاهی نیز با پروتکل‌های محدود در دستور اجرا قرار دارند. نکته مهم در این تصمیمات استفاده از خرد جمعی و منطق علمی و تجاری و نیز دستورالعمل‌های بهداشتی برای تدوین آنها بوده که در نهایت مقامات این نمایشگاه و کشور را امیدوارکرده در عین مقابله با تبعات کرونا بتوانند رونق اقتصادی حاصل از این نمایشگاه‌ها را نیز لحاظ کنند.

در مقابل نگاهی به وضعیت رویدادهای اینچنینی در کشور خود می‌اندازیم. موسسه برگزار کننده نمایشگاه کتاب و دستگاه‌های اجرایی آن در حدود پنج ماه پس از اعلام تعویق برگزاری نمایشگاه کتاب عملا برنامه‌ای جامع و یا تصمیم‌گیری استراتژیکی برای برگزاری نمایشگاه کتاب تهران و حضور در رویدادهای بین‌المللی نشر ایران نگرفته‌اند و در معدود گفتگوهای خبری خود این مساله را منوط به تصمیم‌گیری ستاد ملی کرونا کرده‌اند که گویا مشغله‌های آن این روزها بسیار بیشتر از رسیدگی به چنین اتفاقاتی است که اقتصاد بخش قابل توجهی از اصنافی از ایران را در گرو خود دارد.

مقاومت و یا انفعال و سستی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مقابل برگزاری رویدادی بزرگ در فضای مجازی برای کمک به رونق صنعت نشر در کنار نامشخص بودن وضعیت حمایت‌های دولتی از آسیب‌دیدگان از کرونا در بخش فرهنگ را نیز باید به این مساله افزود

از سوی دیگر تاکنون یک نظر‌خواهی جامع از صنف نشر و فعالان در رویدادهای ملی و نمایشگاهی کتاب به منظور تعیین تکلیف این رویداد نیز صورت نگرفته است و تنها شنیده‌های حاکی از آن است که پیشنهاد برگزاری این رویداد به صورت چند پاره مطرح شده است.

این اتفاقات در کنار هم نشان از نبود هر نوع نگاه و برنامه استراتژیک در حوزه اقتصاد فرهنگی و جامعه‌شناسی فعالیت فرهنگی، مخطاب شناسی فعالیت‌های فرهنگی و در یک نگاه کلی فعالیت اجرایی و سیاست‌گذاری فرهنگی در دستگاه‌های دولتی و خصوصی در کشور ما دارد. دستگاه‌های فرهنگی در کشور ما همانند ستاد مدیریت بحران در ایران که در مواقع بحرانی همانند سیل سال گذشته به دلیل عملکرد ناقصش در کشور خود منشا بحران بود، در حال حاضر منشا بحران در حوززه نشر شده‌اند. در وضعیتی که ناشران ایرانی در پنج ماهه گذشته در بیشترین مضیقه مالی و فشار برای تولید اثر و فروش آن بوده‌اند و در شرایطی که وضعیت تخصیص ارز برای واردات کاغذ در سال جاری هنوز مشخص نیست و وضعیت عدم بخشودگی مالیاتی و موضوعاتی از این دست را نیز باید به آن افزود، دستگاه مجری نمایشگاه کتاب فراخوان حضور در نمایشگاه کتاب فرانکفورت را صادر می‌‌کند.

آیا بهتر نبود تصمیم‌گیرندگان و سیاستگذاران بخش کتاب در این مقطع به جای صرف وقت برای چنین تصمیم‌هایی و تدارک برنامه برای این اتفاق مکانیسم‌ها و شیوه‌های برنامه‌ریزی این رویداد که منجر به مدیرت بحرانی به بزرگی همه‌گیری کرونا شده و نیز برنامه اجرایی برای برگزاری این رویداد را دقیق‌تر مطالعه و سعی در اصلاح رویه‌های خود در کشور می‌گرفتند؟

به تصریح بسیاری از فعالان نشر در ایران در صورت تداوم وضعیت موجود و تدارک ندیدن برنامه‌ای حمایتی و خاص در این زمینه برای نشر ایران، بخش زیادی از بدنه نشر ایران طی سال جاری از صحنه این فعالیت محو خواهند شد. در چنین شرایطی اقدام عاجل برنامه‌ریزی کوتاه و بلند مدت برای مدیریت این بحران است.شاید در این راه بهتر این باشد که به جای صرف وقت برای حضور در نمایشگاه فرانکفورت حداقل برای سال جاری، برای تعیین تکلیف وضعیت نمایشگاه کتاب تهران و نظر‌خواهی جامع از ناشران درباره این اتفاق و شکل و سیاق آن و نیز انتظارات آنها و تعیین تکلیف مقدورات موجود برای حمایت از آنها وقت صرف کرد.

انتهای پیام/

R1439/P/S4,35/CT12 واژه های کاربردی مرتبط معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نمایشگاه کتاب فرانکفورت بیشتر بخوانید... حاشیه فرهنگ|نوش‌داروی قاچاق کتاب را کجا باید جُست؟ حاشیه فرهنگ| گریه‌های غریب برای خانه کتاب حاشیه فرهنگ| تعطیلی بنیاد ادبیات داستانی و مرثیه‌سرایی بر مزاری خالی

منبع: تسنیم

کلیدواژه: معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نمایشگاه کتاب فرانکفورت معاونت فرهنگی وزارت ارشاد نمایشگاه کتاب فرانکفورت برگزاری این رویداد نمایشگاه کتاب حاشیه فرهنگ تعیین تکلیف سال جاری نشر ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۴۶۶۸۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«شهر آفتاب» فضای مناسب برای برگزاری نمایشگاه کتاب را ندارد + فیلم

علیرضا نادعلی سخنگوی شورای شهر تهران پیش از آغاز دویست و سی‌امین جلسه شورای شهر تهران با اشاره به برگزاری جلسه هم‌اندیشی اعضای شورای شهر تهران اظهار کرد: این جلسه با دعوت مهدی چمران و با حضور اکثریت اعضا صبح امروز برگزار شد.

وی درباره موضوعات مطرح شده در جلسه هم‌اندیشی تصریح کرد: موضوعات داخلی در جلسه امروز مطرح شد و درباره کلیات برنامه‌ها و اقدامات شورا تا یک سال و نیم عمر این شورا نکاتی مطرح شد تا بتوانیم بر مبنای همدلی، همبستگی اقدامات را پیگیری و دنبال کنیم.

سخنگوی شورای شهر تهران درباره شکایت دیوان عدالت اداری از شورای شهر تهران در رابطه با یکی از مصوبات شورا تصریح کرد: جزئیات این موضوع را نمی‌دانم و از ریاست شورای شهر تهران پیگیری بکند.

نادعلی در رابطه با برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب در سال جاری تصریح کرد: بنا بر برنامه‌ریزی انجام شده و با توجه به اعلام معاونت فرهنگی وزارت ارشاد نمایشگاه بین‌المللی کتاب امسال در مصلی برگزار خواهد شد.

وی در پاسخ به این سوال که چرا نمایشگاه پرمخاطب از جمله نمایشگاه کتاب در شهر آفتاب برگزار نمی‌شود، گفت: تاکید شورا بر این است که چنین نمایشگاه‌هایی در محل شهر آفتاب برگزار شود، اما مساحت مورد نیاز برای نمایشگاه کتاب در شهر آفتاب فراهم نشده و به همین جهت این نمایشگاه امسال نیز در محل مصلی برگزار خواهد شد.

سخنگوی شورای شهر تهران در پاسخ به این سوال که مسئولان نمایشگاه شهر آفتاب اعلام کردند که مشکلی برای تامین مساحت مورد نیاز نمایشگاه کتاب در شهر آفتاب ندارند، گفت: نمایشگاه کتاب یک رویداد ملی و بین‌المللی است و قاعدتا در برگزاری این نمایشگاه کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران و همچنین در نهایت در معاونت فرهنگی وزارت ارشاد تصمیم می‌گیرد و امیدواریم ان‌شاءالله سال آینده، سال آخر این دوره از مدیریت شهری، سرانجام نمایشگاه کتاب در محل شهر آفتاب برگزار شود.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی شهری

دیگر خبرها

  • دیپلماسی فرهنگی می‌تواند پیوست برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران باشد
  • محل برگزاری نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ اعلام شد
  • «شهر آفتاب» فضای مناسب برای برگزاری نمایشگاه کتاب را ندارد + فیلم
  • تصویر ایران در جهان اسلام درباره اهتمام به قرآن اصلاح شد
  • مصلی امام خمینی (ره) برای برگزاری نمایشگاه کتاب آماده می‌شود
  • برگزاری ۹۰ رویداد در نود سالگی دانشگاه تهران
  • نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران الگوی مدیریتی مشارکت در بین رویداد‌های کشور است
  • جزئیات برگزاری سی‌وپنجمین نمایشگاه کتاب تهران اعلام شد
  • ۳ اولویت اجرایی جایزه جوانی جمعیت/ ضرورت معرفی الگوهای فرزندآوری در جامعه
  • نمایشگاه کتاب تهران در حوزه گردشگری ادبی نیاز به استراتژی دارد