Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایلنا، میدان گازی رام یا رهام (RHUM) یک میدان گازی فراساحلی است که در 400 کیلومتری شهر آبردین در آب‌های ساحلی اسکاتلند در دریای شمال قرار دارد. بر اساس قراردادی که پیش از انقلاب و در سال 1973 بین شرکت ملی نفت ایران و بریتیش‌پترولیوم منعقد شد، 50 درصد از درآمد به‌دست‌آمده از بهره‌برداری این میدان گازی متعلق به شرکت ملی نفت ایران است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این قرارداد در سال 1977 به کشف نخستین چاه انجامید، اما به دلیل مشکلات فنی پیچیده و فشار زیاد گاز استخراج از آن تا سال 2006 طول کشید، شرکت BP سال 2018 میلادی سهام خود را به یک شرکت کوچک‌تر انگلیسی بنام سریکا انرژی واگذار کرده و سهم ایران از درآمد این میدان در یک حساب امانی گذاشته می‌شود.

Capex میدان برای توسعه 585 میلیون دلار در نظر گرفته شد. این میدان دارای دو چاه تولیدی به نام های R1 و R2 است و توانایی تولید روزانه 13.700 BOPD گاز را داشته و می‌تواند 5 درصد از نیاز روزانه انگلستان را تأمین کند.

آمریکا میدان مزبور را از تحریم‌های خود را در ابتدا تا سال 2018 و بعد تا سال 2021 مستثنی دانسته با توجه به این موضوع آیا ایران می‌تواند از این فرصت به نحوی استفاده کرده و نسبت به توسعه آن برای مقاصد خود بهره ببرد؟ هرچند میزان ذخایر گازی کم و نیمی از آن متعلق به ایران است، اما در شرایط تحریم، جدی گرفتن توسعه این میدان در جغرافیا و آب‌های متعلق به اروپا چه میزان می‌تواند استراتژیک باشد و جایگاه ایران را در بازار انرژی ارتقا دهد؟

محمود خاقانی در این خصوص به ایلنا گفت: این میدان بزرگترین میدان گازی فلات قاره و دریای شمال است درجه حرارت و فشار بالا از جمله مختصات آن است، در نتیجه از جمله میدان‌هایی است که برای تولید به تکنولوژی بالایی نیاز دارد، علاوه بر اینکه خود دریای شمال یک محیط بسیار چالشی برای تولید نفت و گاز است که تولید از آن را ویژه کرده است.

وی با بیان اینکه قرارداد با بی‌پی برای توسعه این میدان جزء سرمایه‌گذاری‌های خوب قبل از انقلاب بوده که شرکت ملی نفت ایران درگیر شده است، افزود: فعلا به دلایل اقتصادی برای انگلیس از تحریم‌ها نیز مستثنی است.

این کارشناس بین‌الملل تصریح کرد: این میدان در توسعه روابط اقتصادی اسکاتلند که یک خودمختاری در پادشاهی انگلیس و  علاقمند به توسعه روابط تجاری با ایران است، می‌تواند ایفای نقش کند. زیرا در سال‌های  ملی شدن صنعت نفت اکثر مهندسانی که در صنعت نفت ایران کار می‌کردند اسکاتلندی بودند و در واقع به دلیل علاقه‌ای که برای توسعه روابط با ایران داشت، نوید مرتفع شدن تحریم‌ها برای این کشور خوشایند بوده، هر چند لندن این موضوع را نمی‌پسندد.

وی اظهار داشت: بهر حال این میدان جزء میادین قابل توجه در تامین امنیت انرژی انگلستان به شمار می‌رود و مشارکت ایران در توسعه آن می‌تواند در سطوح دیگر از جمله تنها پالایشگاه اسکاتلند با نام گرنجمومف که آمادگی واردات نفت از ایران را داشته مثمرثمر واقع شود. 

خاقانی در ادامه گفت: غیر از موضوع تحریم برخی از مشکلات داخلی نیز همواره ما را از بسیاری اقدامات مهم باز داشته است، به دلیل اینکه اعتقاد به اینکه تحریم هستیم قوی‌تر از خود تحریم است بنابراین مسئولین شرکت ملی نفت توجه جدی به این خواسته نشان ندادند اما هنوز این فرصت وجود دارد، توسعه رام می‌تواند به عنوان پشتوانه برای ضمانت و تامین مالی، خدمات فنی و مهندسی از اسکاتلند و صادرات کالا به ایران و بالعکس و حتی انگلیس مدنظر قرار داده شود، ضمن اینکه این میدان سودده هم است به طوری که در سال 2016 حدود 32 میلیون دلار سود داشته است.

وی تاکید کرد: ما متاسفانه در دیپلماسی انرژی بیشتر روی بخش انرژی هسته‌ای تمرکز کرده‌ایم، زمانی که از سال 1384 به بعد تحریم‌ها را کاغذپاره خواندیم فضا را به نفع رقبا باز گذاشتیم و کشورهای دیگر در شرایط تحریم ایران توانستند اهداف بلندپروازانه‌ای را عملیاتی کنند، به طوری که روسیه چندین خط لوله از آتلانتیک تا دریای سیاه را اجرایی کرده و در روزهایی که ما از بازار بیرون بودیم حضور خود را بشدت پررنگ کند.

 این کارشناس حوزه بین‌الملل خاطرنشان کرد: اکنون زمان آن فرا رسیده که برنامه کلان انرژی تعریف شود، باید بدانیم که انرژی هسته‌ای در مقایسه با نفت و گاز چند درصد می‌تواند در سبد انرژی دنیا نقش داشته باشد.  در جهان امروز که عصر نفت رو به اتمام است و گاز به عنوان انرژی عبوری از انرژی‌های فسیلی به سمت انرژی‌های نو و دوستدار محیط زیست مطرح است باید در دیپلماسی انرژی تجدیدنظر کنیم و از حوزه‌های مشترک به فوریت بهره‌برداری و برای منافع نسل آینده برنامه‌ریزی کنیم.

منبع: ایلنا

کلیدواژه: انرژی هسته ای ایران سرمایه قطر فنی و مهندسی شرکت ملی نفت توسعه روابط میدان گازی دریای شمال نفت ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۴۶۶۹۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ثبات نسبی در بازار انرژی در پی کاهش تنش‌ها در خاورمیانه

شرایط سیاسی در جهان آنچنان طی ماه‌های اخیر دچار تنش‌های مختلف بوده است که اقتصاد و در راس آن بازار انرژی را به میزان زیادی تحت تاثیر خود قرار داده است. از این رو، بازار بیش از آنکه از دست نامرئی آدام اسمیت (عرضه و تقاضا) تبعیت کند، اکنون تابع شرایط سیاسی جهان است. 

به گزارش خبرگزاری رویترز، پس از آنکه کابینه رژیم صهیونیستی تصمیم مشخصی برای پاسخ به حمله ایران نگرفت و تلاش کشور‌های غربی به منظور کاهش تنش‌ها در خاورمیانه، بهای نفت در بازار انرژی امروز شاهد ثبات نسبی بود. 

بر این اساس، نفت برنت دریای شمال با ۵ سنت افزایش، ۹۰ دلار و ۱۵ سنت در هر بشکه داد و ستد شد. بهای نفت وست تگزاس اینترمیدیت آمریکا نیز برای تحویل در ماه مِی با ۱۴ سنت افزایش، به ۸۵ دلار و ۵۵ سنت رسید. 

نگرانی درباره پاسخ تهران به حمله اسراییل به کنسولگری ایران در دمشق، بهای طلای سیاه را در روز جمعه به بالای ۹۲ دلار رسانده بود که بالاترین بهای نفت از ماه اکتبر به حساب می‌آمد. 

با این وجود، جنت یلن، وزیر خزانه داری آمریکا امروز از دور جدید تحریم‌های جدید ایالات متحده علیه ایران به دلیل حمله به اسراییل خبر می‌دهد. در صورتی که این تحریم‌ها ظرفیت صادرات نفت خام تهران را تحت تاثیر قرار دهد، بازار به آن واکنش منفی نشان خواهد داد.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل اقتصاد بین الملل

دیگر خبرها

  • ثبات نسبی در بازار انرژی در پی کاهش تنش‌ها در خاورمیانه
  • تحریم‌ناپذیری در فروش نفت‌خام و تجارت انرژی کشور با اجرای سیاست پالایشگاه‌داری فراسرزمینی
  • پیگیری توسعه روابط اقتصادی و گردشگری ایران و روسیه
  • تلاش دولت سیزدهم به مهار تورم و توسعه روابط بین‌الملل منجر شد
  • زمینه همکاری و توسعه روابط بین کرمان و روسیه وجود دارد
  • اولین سرمایه‌گذاری مستقیم صندوق توسعه ملی در صنعت نفت
  • چرا صنعت نفت برای سرمایه گذاری خارجی با وجود تحریم ها جذاب بود؟
  • 5 کولر گازی و برقی برای مغازه
  • دولت بر ایجاد بازار گسترده ای برای نفت خام ایران به ویژه در شرق آسیا متمرکز شده است
  • رشد اقتصادی حاصل از گسترش تجارت نفتی ایران در شرایط تحریمی