Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@05:56:26 GMT

طرح جهادی تامین آب مهرشهر کرج اجرایی شد

تاریخ انتشار: ۱۰ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۴۶۷۰۹۴

طرح جهادی تامین آب مهرشهر کرج اجرایی شد

داود  صادقی روز سه شنبه به ایرنا گفت : از آنجا که بخشی از ساکنان مهرشهر در ماه های اخیر با افت فشار آب مواجه شدند و مردم از شرکت آبفا برای رفع این مشکل استمداد طلبیدند ، شرکت آبفای منطقه با تامین اعتبار برای حفر چاه های جدید و توسعه شبکه ها وارد عمل شد.

وی به ساکنان محدوده های آق تپه ،اکبرآباد و اخترآباد مهرشهر کرج اطمینان داد در کمتر از ۱۵ روز آینده مشکل قطعی و افت فشار آب این مناطق  برطرف شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیر امور آبفای منطقه مهرشهر کرج گفت: با تلاش شبانه روزی نیروهای آبفای منطقه و به کارگیری ماشین الات سنگین حفاری بیش  از۶۳۰ متر حفاری چاه بارعایت نکات ایمنی و در راستای تأمین وارتقای کیفیت وکمیت آب شرب محله های مذکور عملیاتی شده است .

صادقی بیان داشت: با توجه به رشد شتابان جمعیت در منطقه مهرشهر کرج، دراین ماه ها با مشکل کمبود آب مواجه شده ایم که این مشکل تا ۲۵ تیرماه جاری مرتفع می شود.

منطقه مهرشهر کرج اکنون حدود ۵۰۰ هزار نفر جمعیت دارد و پیوستگی  و الحاق محدوده های جدید سکونتی سبب توسعه و گسترش فضای شهری آن شده است.

احداث شهرک های مسکونی جدید و الحاق چند روستا به مهرشهر سبب شد تا این منطقه در کمتر از ۱۵ سال جمعیت آن چند برابر شود.

بخشی از محله های مهرشهر مانند آق تپه ،اخترآباد، سهرابیه، قزلحصار ، حسین آباد و اکبرآباد از محدوده های حاشیه نشین و محروم کرج محسوب می شوند.

شرکت آبفای استان البرز بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار مشترک دارد ضمن آنکه ۸۰ درصد آب شرب استان از منابع زیر زمینی تامین می شود.

بنا به گفته مسوولان آب منطقه ای و شرکت آبفای استان البرز کثرت جمعیت در این استان و استفاده بی رویه از سفره های زیر زمینی ، سبب تهی شدن منابع آب زیر زمینی این منطقه شده و خطرکم آبی البرز را تهدید می کند.

البرز دارای ۲ سد بزرگ مخزنی امیرکبیر و طالقان است که از منابع تامین  آب شرب استان های تهران ،البرز و قزوین به شمار می روند.

تاکنون سهم البرز از آب این سدها ۲۰ درصد تعیین شده است.

جمعیت البرز طی چهار دهه از حدود ۳۰۰ هزار نفر اکنون به بیش از سه میلیون نفر رسیده که افزایش مهاجرت ها سبب رشد شتابان جمعیت در این استان کوچک شده است.

وجود حدود ۱۱ هزار حلقه چاه غیر مجاز در ویلاها و اراضی کشاورزی استان البرز به عنوان تهدید جدی برای سفره های آب زیر زمینی این استان مطرح شده و دستگاه های اجرایی در تلاش هستند تا این چاه ها را به حداقل برسانند.

مصرف بی رویه آبهای زیر زمینی بنا به گفته داود نجفیان مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان البرز زنگ خطر برای نابودی منابع آب زیر زمینی استان از مدتها پیش به صدا درآورده و باید این وضعیت مهار شود .

هرچند طیسال زراعی جاری و سال گذشته  استان البرز شاهد بارندگی های خوبی بوده اما استفاده بی رویه از منابع آبی مجال تنفس و تقویت منابع آب زیر زمینی استان را نمی دهد .

شرکت آب منطقه ای استان البرز از بهار ۹۸ به صورت جدی طرح تغذیه آبخوان ها ( سفره های زیر زمینی ) را از محل سیلاب ها اجرایی کرده که تاکنون موفق به تزریق بخش قابل توجهی آب از رودخانه های فصلی استان به این سفره ها شده است.   

درزمان حاضر بخشی از مناطق شهری و روستایی استان البرز با افت فشار و کمبود آب مواجه هستند و برهمین اساس مسوولان آبفای استان بر۲ نکته کلیدی یعنی پرهیز از مصرف بی رویه و انسداد چاه های غیرمجاز آب تاکید و توصیه دارند.

برچسب‌ها معاونت آب و آبفا وزارت نیرو کرج

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کرج کرج آب زیر زمینی استان البرز مهرشهر کرج منابع آب بی رویه سفره ها شرکت آب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۴۶۷۰۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۳۱۹ هزار هکتار از اراضی لرستان در قالب طرح جهش تولید زیر کشت رفته است

 

‌مجید طائف در حاشیه بازدید از پایگاه نوآوری طرح جهش تولید در شهرستان کوهدشت بیان کرد: ۳۷۰ هزار هکتار از اراضی تعهد لرستان در طرح جهش تولید در دیم زار‌ها است.

وی اضافه کرد: تاکنون ۳۱۹ هزار هکتار از اراضی لرستان یعنی ۸۶ درصد تعهد ما در قالب طرح جهش تولید در دیم زار‌ها زیر کشت رفته است.

طائف یادآور شد: تعداد کل ادوات کشاورزی تامین شده لرستان در قالب همین طرح در دو سال ۷۴۳ دستگاه بوده است.

وی در ادامه به آمار طرح جهش تولید در شهرستان کوهدشت اظهار کرد: سقف تعهد ما ۶۹ هزار و ۷۰۰ هکتار بوده که تاکنون ۴۸ هزار و ۵۱۲ هکتار یعنی ۶۹.۶ درصد انجام شد.

مدیرکل ستاد اجرایی فرمان امام (ره) در لرستان افزود: در این طرح در کوهدشت ۳۷ هزار و ۳۴۵ گندم و ۱۰ هزار و ۶۵ هکتار جو کشت شده و ۵۲ دستگاه نیز ادوات تامین شده است.

این مسئول گفت: اصلاح الگوی کشت، رعایت تناوب، توسعه کشاورزی محفاظتی و توسعه مکانیزاسیون از محور‌های اصلی طرح جهش تولید است که ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره)، منابع مالی آن را تامین می‌کند.

مدیرکل ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در لرستان یادآور شد: ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در دو سال گذشته ۳۸ میلیارد تومان برای تامین ماشین آلات، تامین نهاده‌ها و بیمه این طرح سرمایه گذاری کرده و ۳۰۰ مهندس کشاورزی هم امسال به کشاورزان در اجرای این طرح کمک می‌کنند.

طائف افزود: مزارع گندم، جو، حبوبات و دانه‌های روغنی دیم زیر پوشش طرح جهش تولید در دیم زار‌ها قرار دارد که در تلاشیم تولید محصولات دیم استان در پایان پنج سال دو برابر شود.

 

باشگاه خبرنگاران جوان لرستان خرم آباد

دیگر خبرها

  • استخدام نیروی زمینی ارتش
  • آمادگی رژیم صهیونیستی برای تخلیه رفح و آغاز عملیات زمینی
  • ۳۱۹ هزار هکتار از اراضی لرستان در قالب طرح جهش تولید زیر کشت رفته است
  • مشکل خط انتقال آب زرند مرتفع شد
  • توزیع ۳۵ هزار بسته معیشتی در مناطق سیل زده استان سیستان و بلوچستان توسط ستاد اجرایی فرمان امام
  • توزیع بسته‌های معیشتی در مناطق سیل زده جنوب
  • ‌انتقال آب رودخانه کرج به البرز برای عبور از تنش تابستان
  • با وجود بارش های اخیر؛ البرز همچنان عطش دارد
  • البرزهم چنان عطش دارد
  • ترکیه منطقه حایل در شمال عراق ایجاد می کند/ حمله زمینی گسترده به شمال عراق بعد از سفر اردوغان