Web Analytics Made Easy - Statcounter

امروز ۱۰ تیرماه مصادف با سالروز آزادسازی مهران قهرمان است، شهری که طی ۱۰ روز نبرد سخت در عملیات کربلای یک آزاد شد و بار دیگر نوید بخش پیروزی اراده های مستحکم رزمندگان اسلام در برابر ارتش تا دندان مسلح رژیم بعثی عراق بود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از دیارآفتاب؛  با گذشت سال­ها از دوران حماسه، ایثار، جهاد و شهادت، همچنان یاد شهیدان حماسه‌آفرین ۸ سال دفاع مقدس مایه مباهات ملت ماست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خاطره پیروزی‌های باشکوه و افتخارآفرین رزمندگان اسلام همچون آزادسازی مهران از چنگال اشغالگران بعثی در دهم تیرماه ۱۳۶۵ طی عملیات کربلای یک، هرگز از ذهن ملت ما و از صفحات درخشان تاریخ انقلاب اسلامی پاک نخواهد شد.

امروز ۱۰ تیرماه مصادف با سالروز آزادسازی مهران قهرمان است، شهری که طی ۱۰ روز نبرد سخت در عملیات کربلای یک آزاد شد و بار دیگر نوید بخش پیروزی اراده های مستحکم رزمندگان اسلام در برابر ارتش تا دندان مسلح رژیم بعثی عراق بود.

شهر مهران طی سالهای آغاز و حتی در پایان جنگ و پذیرش قطعنامه سه بار به دست ارتش بعث عراق و یک‌بار در همکاری گروهک تروریستی منافقین، اشغال و هر بار با تلاش و همت رزمندگان اسلام آزاد شده است.

 تیرماه سال ۶۵ در چنین روزهایی عملیاتی تحت عنوان عملیات کربلای۱ آغاز شد که منجر به آزادسازی منطقه مهران و ارتفاعات فوق استراتژیک قلاویزان و چندین منطقه دیگر گردید، حرکت تاریخ سازی که جز با مجاهدت و ایثارگری انسان‌های پاک و استواری که از جنس آسمان بودند، انجام‌شدنی نبود.

با توجه شرایط حساس جنگ و اهمیت راهبردی مناطق اشغال شده و ضرورت ­های سیاسی و نظامی برای اجرای این عملیات به حدی بود که حتی امام خمینی (ره) تسریع در آزادسازی مهران را پیگیری می کردند تا جایی که ایشان مکرراً درباره مهران سؤال می­ کردند و دو بار به مسؤلان جنگ فرموده بودند: «پس مهران چه شد؟»، لذا همین توجه ویزه ایشان باعث شده بود تا رزمندگان بعد از آزاد سازی مهران شعار «مهران ازاد شد، قلب امام شاد شد» را بر روی دیوارهای شهر بنویسند، همچنن حضرت امام(ره) بعد از این عملیات در پیام به رزمندگان پیروز اسلام فرمودند: «مهران را هم خدا آزاد کرد».

طی این عملیات، منطقه‌ای به وسعت ۱۷۵ کیلومترمربع از خاک ایران و نیز عراق شامل شهر مهران و روستاهای اطراف آن، جاده دهلران -مهران، ارتفاعات حساس  قلاویزان و حمرین و نیز دو پاسگاه مرزی آزاد شد، همچنین عقبه‌های دشمن ازجمله شهرهای بدره و زرباطیه در دید و تیررس قوای خودی قرار گرفت.

به واسطه ی عملیات کربلای یک که توسط نیروی زمینی سپاه پاسداران با همراهی و پشتیبانی هوانیروز، تیپ زرهی و توپخانه ارتش انجام شد، حدود ۱۴۰۰ نفر از نیروهای دشمن اسیر و ۹۰۰۰ هزار نفر کشته و زخمی شدند و درمجموع ۱۱۷۰ دستگاه انواع تانک، نفربر و خودروی زرهی دشمن منهدم شد و بیش از ۲۰۰ دستگاه از این ادوات و هزاران قبضه سلاح سبک و نیمه سنگین نیز به غنیمت سپاه اسلام درآمد و همچنین طبق آمارها ۸۰۰ شهید و ۴۵۰۰ جانباز تقدیم انقلاب شد.

در عملیات کربلای یک که منجر به آزادسازی مهران گردید و با ایثار رزمندگانی از سراسر کشور به سرانجام رسید، تعداد ۸۰۰ رزمنده از استان مرکزی نیز حضور داشتند که ۵۹ تن از آنان به جایگاه رفیع شهادت دست یافتند که شهیدان «مهدی ناصری» و «یعقوب‌علی صیدی» ازجمله فرماندهان شهید این عملیات از استان مرکزی بودند.

با حضور لشگر ۱۷ علی بن ابی طالب(ع) سه گردان از استان مرکزی نقش‌آفرین پیروزی در عملیات کربلای یک بودند، گردان‌های «علی ابن ابیطالب (ع)»، «روح‌الله (قدس سره)» و «ولیعصر (عج)» در عملیات «کربلای۱» توانستند در قالب نیروهای خط‌شکن و عمل‌کننده اصلی در منطقه حضور یافته و پیروزی رزمندگان را رقم بزنند.

انتهای پیام/

 

منبع: دانا

کلیدواژه: عملیات کربلای یک رزمندگان اسلام آزادسازی مهران آزاد شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۴۷۲۵۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیام فرمانده ارتش؛ پاسخ هر تجاوزی را کوبنده‌تر خواهیم داد

به گزارش همشهری آنلاین امیر سرلشکر سید عبدالرحیم موسوی فرمانده‌کل ارتش جمهوری اسلامی ایران، با حضور در مرکز فرماندهی و واپایش عملیات ارتش، وعده صادق را جلوه زیبایی از وحدت و هم‌افزایی ارتش و سپاه و وزارت دفاع عنوان کرد.

فرمانده‌کل ارتش افزود: این عملیات که با محوریت نیروی هوافضای سپاه، هم‌افزایی ارتش و وزارت دفاع و هدایت ستادکل نیروهای مسلح با موفقیت انجام شد، کام همه دوستان انقلاب اسلامی را شیرین و دشمنان را از قدرت بازدارندگی ایران شگفت‌زده کرد.

موسوی، با شکرگزاری به درگاه احدیت و تبریک این موفقیت و ظهور قدرت اراده ملت ایران به محضر فرماندهی معظم کل قوا، از ستادکل نیروهای مسلح که با تدبیر شایسته و هم‌افزا و راهبری دقیق عملیات، اراده و همت رزمندگان اسلام را هم‌جهت و معطوف به هدف، به فرجامی غرورآفرین، رهنمون ساخت، قدردانی کرد.

فرمانده‌کل ارتش خاطرنشان کرد: به دلاورمردان سپاه پاسداران خداقوت و دست‌مریزاد عرض می‌کنم و از آحاد همرزمان عزیز نقش‌آفرین، به‌ویژه رزمندگان پدافند و نیروی هوایی و خانواده محترم فرماندهان و رزمندگان که همواره با تحمل سختی‌ها، توفیقات نیروهای مسلح را میسر ساخته‌اند، صمیمانه قدردانی می‌کنم.

وی بر ضرورت تداوم هوشیاری و آمادگی مرکز فرماندهی و واپایش عملیات ارتش برای اقدام، تأکید و خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران به‌دنبال گسترش جنگ نیست لیکن در جنگ اراده‌ها، پاسخ هر تجاوزی را کوبنده‌تر از قبل خواهد داد.

موسوی، همچنین از خداوند بزرگ برای ملت سربلند ایران، عزت روزافزون و برای محور مقاومت به‌ویژه مردم مظلوم فلسطین و غزه قهرمان، پیروزی نهایی و برای رژیم کودک‌کش صهیونیستی تسریع در زوال مختوم را مسئلت کرد.

کد خبر 847158 برچسب‌ها خبر ویژه دفاع - ارتش جمهوری اسلامی

دیگر خبرها

  • سرلشکر موسوی: ایران پاسخ هر تجاوزی را کوبنده‌تر از قبل خواهد داد
  • دست مریزاد فرمانده ارتش به سپاه
  • پیام فرمانده ارتش؛ پاسخ هر تجاوزی را کوبنده‌تر خواهیم داد
  • تقدیر فرمانده کل ارتش از رزمندگان عملیات وعده صادق
  • «وعده‌ صادق» روح تازه‌ای به رزمندگان مقاومت دمید
  • ◄ تـامـلی بر موضوع آزاد سـازی نرخ بلیت هواپیما باتوجه به تـجربه دیگر کشـورها
  • آغاز نشست هم اندیشی سراسری هیات‌های رزمندگان اسلام در مشهد
  • عملیات وعده صادق تداعی کننده والفجر هشت بود
  • تجلیل از پیشکسوتان ارتش نوعی «جهاد تبیین» برای نسل امروز
  • دور جدید توانمندی حزب الله ضد تل‌آویو آغازشده/اسرائیل شکست خورده