Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها ـ با تکمیل شدن ناحیه کارگاهی ظریفان و استقرار فروشندگان صنایع‌دستی در حاشیه شهر، عملاً بازار فروشندگان صنایع‌دستی در داخل شهر با مشکلات اساسی مواجه خواهد شد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از زنجان، با آغاز کلنگ‌زنی ناحیه صنعتی ظریفان در اواخر سال 93 مقرر شد این ناحیه صنعتی پس از مدت حداکثر سه تا چهار سال در قسمت شمالی عوارضی آزادراه زنجان-قزوین افتتاح شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این پروژه که با همکاری اداره‌کل میراث‌فرهنگی و شهرک‌های صنعتی استان کلید خورد با هدف عرضه صنایع دستی و استفاده از ظرفیت رهگذران طراحی شد تا بتواند حمایت اساسی از صنایع دستی زنجان انجام گیرد. البته این طرح از همان ابتدا با اعتراضات گسترده مردمی و کارشناسان مواجه شد چرا که آن‌ها معتقد بودند اجرایی شدن این طرح در خارج از شهر سبب می‌شود مسافران و گردشگران تمایلی به حضور در داخل و بافت مرکزی شهر نداشته باشند. البته مسئولان مربوطه از همان روزهای نخستین با توجیه کردن اقتصادی این طرح از پاسخ دادن به سوالات کارشناسان طفره می‌رفتند.

مشکلات فعالان گردشگری و صنایع دستی گلستان برای استفاده از تسهیلات کروناییدوره‌های فروش مجازی برای هنرمندان صنایع دستی استان مرکزی برگزار می‌شودگزارش| روایت تسنیم از بازار رو به افول صنایع دستی در چهارمحال و بختیاری / دستان نقش‌آفرین اما مهجور

با تکمیل شدن ناحیه کارگاهی ظریفان و نیکان و استقرار فروشندگان صنایع‌دستی در حاشیه شهر، عملاً  بازار فروشندگان صنایع‌دستی در داخل شهر با مشکل اساسی و جدی مواجه خواهد شد و با توجه به اینکه در اوایل این طرح مسئولانی که سنگ این ناحیه کارگاهی را به سینه می‌زدند به فروشندگان صنایع‌دستی قول دادند که در همان ناحیه به تمام فروشندگان واحد تعلق خواهد گرفت ولی با گذشت چند سال همین مسئولان تصمیم گرفتند این واحدها را از طریق برگزاری مزایده به فروش برسانند و معتقدند درخواست‌ها به قدری بالا است که نمی‌توانیم انتظارات همه را برآورده کنیم.

حال سئوالی که در اینجا مطرح می‌شود این است که اگر این ناحیه صنعتی سودده بود پس چرا بخش خصوصی در سال‌های 95 و 96 هیچ رغبتی برای حضور در این طرح نشان نداد؟ مسئولان چه توجیهی دارند که عرضه صنایع‌دستی در خارج شهر هیچ تاثیری بر کاهش گردشگران در داخل شهر نخواهد داشت؟ این ایده نه چندان قوی به پیشنهاد کدام سازمان انجام شد؟ آیا عاقبت مکان‌یابی این طرح همچون بسیاری از طرح‌های بزرگ استان همچون مکان‌یابی غلط در ساخت استادیوم 15 هزار نفری و یا احداث پایگاه شمالغرب هلال‌احمر پس از مدتی خودنمایی خواهد کرد؟

ایرج احمدی، مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان زنجان در گفت‌وگو با تسنیم با اشاره به زمین‌های کارگاهی ظریفان اظهار داشت: مقرر بود زمین‌های ناحیه صنعتی ظریفان بین هنرمندان صنایع‌دستی در سال 98 به مزایده گذاشته شود ولی متاسفانه در سال 98 این مزایده برگزار نشد.

البته احمدی در ادامه موقعیت مکانی ناحیه صنعتی ظریفان را پیشانی شهر توصیف کرد و معتقد بود  باید از این ظرفیت به نحو احسن استفاده کرد و نباید گذاشت این منطقه تبدیل به حاشیه شهری شود.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان زنجان با اشاره به مشکلات به وجود آمده برای دادن این زمین‌ها به متقاضیان گفت: با توجه به متقاضیان زیاد این زمین‌ها در این ناحیه مجبور به واگذاری از طریق مزایده هستیم.

وی در پاسخ به این سئوال که چرا به همه فروشندگان صنایع‌دستی واحدی اختصاص نمی‌یابد، پاسخ داد: طبق قانون زمینی که بیشتر از یک متقاضی داشته باشد باید به مزایده گذاشته شود و زمین‌های شهرک صنعتی ظریفان به دلیل داشتن متقاضیان زیاد شامل این قانون می شود. البته ناگفته نماند برای جلوگیری از رانت و حضور برخی دلال‌ها قیمت‌گذاری این زمین‌ها از سوی کارشناسان دادگستری انجام خواهد شد.

به گفته وی متقاضی یا باید پروانه بهره‌برداری از صنایع دستی را داشته باشد یا جواز کسب از اصناف را که بیش از 100 نفر از سازمان صنایع دستی و 600 تا 700 نفر نیز از طرف اصناف برای گرفتن این زمین ‌ها معرفی شده‌اند.

عدم استقبال بخش خصوصی

البته احمدی در ادامه اعتراف کرد که در سال‌های گذشته  این زمین‌ها به پیمانکار برای بخش خصوصی با هزینه‌ای بالغ بر 20 میلیارد تومان واگذار شد ولی پیمانکار مربوطه حاضر به ساخت و ساز نشد.

وی همچنین به یکی دیگر از مشکلات پیش‌رو در این پروژه اذعان کرد که مغازه‌داران و اصناف داخل شهر مخالف ساخت این واحدها در خارج از شهر هستند و دلیل آن‌ها هم این است که با ساخته شدن این واحدها دیگر مسافران و گردشگران به داخل شهر نخواهند رفت.

با تمام آنچه که گفته شد همچنان بسیاری از کارشناسان معتقدند که عرضه صنایع‌دستی در حاشیه شهر کار کاملا اشتباهی است و اگر مسئولان وقت تخصص و دانش اقتصادی داشتند هیچ‌گاه با عرضه این صنعت که سهم بسزایی در اقتصاد استان دارد، در حاشیه شهر موافقت نمی‌کردند.

همچنین کارشناسان بر این باورند که شاید افتتاح این ناحیه کارگاهی بتواند استقبال رهگذران را به خود جلب کند و بتواند برای بسیاری از جوانان اشتغالزایی کند ولی از سوی دیگر افتتاح ناحیه کارگاهی ظریفان و نیکان در عوارضی‌ آزادراه‌های زنجان-قزوین و زنجان-تبریز به شدت در کاهش حضور گردشگران در بافت مرکزی شهر تاثیرگذار خواهد بود و از سوی دیگر وقتی گردشگری به مرکز شهر مراجعه می‌کند می‌تواند علاوه بر خرید صنایع‌دستی، از دیگر صنف‌ها خریداری کند و همین عامل سبب پویایی اقتصاد شهر می‌شود ولی وقتی گردشگری به داخل شهر مراجعه نکند اقتصاد کسبه و بازار به شدت ضربه می‌بیند.

اما در پایان باید اشاره کرد که یکی از ضعف‌های مسئولان استانی در سال‌های گذشته که بر همگان نیز ثابت شده ضعف در مکان‌یابی پروژه‌هاست که امروزه به قدری پروژه نیمه‌کاره در استان وجود دارد که تمام کارشناسان اذعان می‌کنند مکان‌یابی اکثر این پروژه ها اشتباه بوده و اکنون نیز پیش‌بینی می‌کنند با افتتاح این ناحیه کارگاهی شاید در آینده مسئولان جدید استان از مکان‌یایی اشتباه این پروژه‌ها از مسئولان وقت گلایه کنند.

گزارش از فاطمه عسگری

انتهای پیام/ش

R7707/P/S6,59/CT7 بیشتر بخوانید... گزارش| روایت تسنیم از بازار رو به افول صنایع دستی در چهارمحال و بختیاری / دستان نقش‌آفرین اما مهجور گزارش|بی‌مهری مسئولان زنجان به یادمان شهدای "نیک‌پی"؛‌ آیا میراث فرهنگی مقصر اصلی است؟ دوره‌های فروش مجازی برای هنرمندان صنایع دستی استان مرکزی برگزار می‌شود

منبع: تسنیم

کلیدواژه: فروشندگان صنایع دستی کارگاهی ظریفان ناحیه کارگاهی صنعتی ظریفان حاشیه شهر ناحیه صنعتی زمین ها مکان یابی داخل شهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۴۷۲۸۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فروش شش میلیارد تومان صنایع دستی در خراسان رضوی در ایام نوروز

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما استاندار خراسان رضوی (رئیس ستاد اجرایی خدمات سفر  استان) گفت: در خراسان رضوی ۸۸۲ غرفه عرضه و فروش صنایع دستی در ایام نوروز برپا شده است.

یعقوبعلی نظری افزود: این غرفه‌ها با هدف معرفی، فروش و ترویج صنایع دستی و هنر‌های سنتی استان و استفاده زائران و گردشگران از صنایع دستی به عنوان سوغات سفر راه اندازی شده است.   استاندار خراسان رضوی ادامه داد: حضور زائران و گردشگران فرصتی است برای خدمت و هم‌چنین فروش صنایع‌دستی به کسانی که در استان خراسان رضوی و شهر مشهد حضور پیدا می‌کنند.   او با اشاره به اقدامات و برنامه ریزی صورت گرفته برای برپایی بازارچه‌ها و غرفه‌های صنایع دستی اظهار کرد: این غرفه‌ها در فضایی به مساحت ۸ هزار و ۳۹۷ متر مربع در ۱۸ شهرستان خراسان رضوی راه اندازی شده است.   نظری گفت: بیش از ۹۰ رشته صنایع دستی در استان فعال است که هنرمندان شرکت کننده در غرفه‌های صنایع دستی از ۵۲ رشته صنایع دستی صنایع دستی و در قالب ۵۸ بازارچه حضور دارند.   استاندار خراسان رضوی گفت: تا پایان چهارمین روز تعطیلات نوروزی بالغ بر ۲۵۰ هزار نفر از این بازارچه‌ها بازدید کرده‌اند و حدود ۶۵ میلیارد ریال صنایع دستی از آنها خریداری کرده‌اند.

دیگر خبرها

  • فروش ده میلیارد ریالی صنایع دستی در کاشان
  • فروش نوروزی بیش از پنج میلیارد تومان صنایع دستی در مازندران
  • موزه صنایع دستی زنجان
  • فروش بیش از ۵۲ میلیارد ریال صنایع‌ دستی در مازندران
  • فروش ۶ میلیاردی صنایع‌دستی فارس از بازارچه‌های نوروزی
  • تخفیف ۲۰ درصدی بازارچه‌های نوروزی صنایع‌دستی در کرمانشاه
  • موزه صنایع‌دستی در عمارت دارایی زنجان + فیلم
  • مسئولان استان ایلام برای تحقق شعار سال تلاش کنند
  • صنایع دستی زنجان/ از جدال با فلز تا تار و پودهای فرش بیدگینه
  • فروش شش میلیارد تومان صنایع دستی در خراسان رضوی در ایام نوروز