Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@14:33:34 GMT

قطعنامه ۲۲۳۱ آزمونی برای کشورهای مدعی نفوذ

تاریخ انتشار: ۱۰ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۴۷۳۳۷۳

قطعنامه ۲۲۳۱ آزمونی برای کشورهای مدعی نفوذ

بر اساس این  قطعنامه که سندی حقوقی، بین المللی، الزام‌آور و پشتوانه برجام بوده، تحریم تسلیحاتی ایران ۲۷ مهرماه امسال لغو می شود؛ تحریم هایی که قبل از برجام و براساس قطعنامه های سازمان ملل، خرید سلاح از سوی ایران و نیز خرید سلاح های ایران از سوی کشورهای دیگر را ممنوع کرده بود.

هر چه به ۲۷ مهرماه  و پایان پنجمین سال امضای برجام نزدیک‌تر می‌شویم، در واقع به روزی تاریخی برای کشورهای مدعی نفوذ و جایگاه در عرصه بین‌المللی نیز نزدیکتر شده ایم که باید میان الگوی چندجانبه‌گرایی و نظام تک قطبی یکی را انتخاب کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آمریکا که ۱۸ اردیبهشت ماه‌ ۱۳۹۷ (۸ می ۲۰۱۸ ) با فرمان دونالد ترامپ از برجام خارج شد، سیاست «فشار حداکثری» خود را بر محور اجماع سازی جهانی علیه جمهوری اسلامی ایران و هراس افکنی از قدرتمند شدن بیشتر ایران در منطقه قرار داده است.

برایان هوک نماینده ویژه آمریکا در امور ایران این روزها با حضور در امارات، عربستان و سرزمین های اشغالی، نمایش های ساختگی "نیکی هیلی" نماینده سابق سازمان ملل در آمریکا را ادامه می دهد تا بتواند در دل حاکمان عرب منطقه از پایان تحریم تسلیحاتی ایران هراس افکنی کرده  و راه را برای دور زدن قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت و تداوم تحریم های تسلیحاتی ایران که کاملا غیرحقوقی و فاقد مشروعیت است، هموار سازد.

سه کشور اروپایی آلمان، انگلیس و فرانسه نیز که از زمان اجرای برجام به دلیل ناتوانی در اجرای تعهداتشان بارها مورد انتقاد مقامات جمهوری اسلامی ایران قرار گرفته اند، با حمایت آمریکا قطعنامه ای را اخیرا به شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی پیشنهاد دادند که شورای حکام پس ازهشت سال (۳۰ خرداد ماه امسال) نخستین قطعنامه ضد ایرانی خود را پس از توافق برجام تصویب کرد. در واقع، اروپا با پیشنهاد این قطعنامه تعجب برانگیز ضدایرانی نشان داد که بیش از همیشه در برابر رویکرد یکجانبه‌گرایانه آمریکا ضعیف و منفعل است.

قرار است امروز سه شنبه نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد برای بررسی نهمین گزارش دبیرکل این سازمان درباره اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ برگزار شود. براساس این قطعنامه، دبیرکل سازمان ملل متحد موظف است هر ۶ ماه گزارشی از نحوه اجرای این قطعنامه به شورای امنیت ارائه دهد و سایر اعضا نیز درباره آن تبادل نظر کنند.

مجید تخت‌روانچی نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد در گفت و گو با ایرنا، درباره پیش بینی فضای نشست امروز می گوید: به نظرم نشست امروز، هم در مواضع کشورها و هم در موضع دبیرکل، حکایت از آن است که خواهان اجرای برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ هستند، همان چیزی که آمریکا علاقه‌ای به شنیدن آن ندارد اما بار دیگر مجبور می‌شود در این نشست آن‌ها را بشنود.

وی درعین حال هدف آمریکا را از بین بردن برجام می داند و تصریح می کند: خود ترامپ هم از ابتدا گفته بود که این توافق را قبول نداریم. در طول این چند سال هم تلاش زیادی کردند که مجبور نشوند به این کاری که الان به دنبالش هستند، برسند اما موفق نشدند و هرچه گذشت بیشتر در انزوای بین‌المللی قرار گرفتند. از این رو الان تلاش می‌کنند به سمتی بروند که دیگر برجامی در کار نباشد.

نماینده ایران در سازمان ملل متحد همچنین  قطعنامه ضد ایرانی شورای حکام  آژانس به پیشنهاد سه کشور اروپایی را بسیار نابجا و فاقد مبنای حقوقی می داند و می گوید: این قطعنامه، نوع رای‌گیری و رای نهایی آن، نشان‌دهنده آن بود که یک حرکت سیاسی است و برای فشار بر ایران تنظیم شده بود. در حالی که ما با آژانس در حال همکاری هستیم، ناگهان قطعنامه‌ای را علم می‌کنند و به تصویب آن اصرار می‌ورزند. این اصرار درباره موضوعی که ادعا می‌کنند ۱۷ سال پیش اتفاق افتاده است و خودشان هم می‌گویند که هیچ مشکل و خطر اشاعه‌ای نداشته است.

روانچی تاکید می کند: تصویب و اصرار این قطعنامه سوال برانگیز است و نشان می‌دهد یک حرکت سیاسی برای ایجاد فشار بر ایران است و به نظر ما در ادامه حرکت آمریکا است که در شورای امنیت دنبال می‌کند.

از این رو، علاوه بر آمریکا، اروپا نیز با فشار ترامپ به دنبال تکرار الگوی اجرا شده در شورای حکام آژانس است و قصد دارد قطعنامه‌ای را برای محدودسازی تسلیحاتی ایران پیشنهاد دهد که عدم پایبندی اروپا به قطعنامه ۲۲۳۱ عملا همراهی با آمریکا در مسیر تخریب کامل برجام است.

حرکت اروپا در این مسیر عملا به این معنی است که هر چهار عضو غربی امضاکننده برجام از توافق خارج شده و دیگر سندی به نام برجام وجود نخواهد داشت.

 از سوی دیگر، چگونگی اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ برای مجموعه کشورهای عضو برجام از جمله چین و روسیه نیز بسیار مهم و تعیین کننده است. آمریکا طبق سند راهبردی امنیت ملی خود، تمرکز منافع خاورمیانه‌ای خود را در رقابت با روسیه و چین قرار داده و مهار ایران در امتداد آن قرار گرفته است.

در پایان می توان گفت سیاست کاخ سفید علیه ایران در آستانه انتخابات سوم نوامبر (۱۳ آبان ماه امسال) ریاست جمهوری آمریکا، اگرچه عدم رویارویی نظامی همراه با صبوری استراتژیک توام با تحریم‌های بیشتر است اما تلاش می‌کند هزینه‌های یک جنگ فرسایشی را بر جمهوری اسلامی ایران تحمیل کند.

در واقع، از آنجا که جمهوری اسلامی ایران با راهبرد «مقاومت فعال» ظرفیت‌های لازم را در بخش‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و نظامی ایجاد کرده و قدرت بازدارندگی خود را ارتقا داده است، آمریکا و متحدینش با سیاسی کردن پرونده‌های فیمابین، تلاش می‌کنند اجازه استفاده از ظرفیت‌های حقوقی و دیپلماتیک را از تهران بگیرند.

برچسب‌ها برجام روسیه شورای امنیت سازمان ملل اتحادیه اروپا چین ایالات متحده آمریکا قطعنامه 2231

منبع: ایرنا

کلیدواژه: برجام روسیه شورای امنیت سازمان ملل اتحادیه اروپا چین ایالات متحده آمریکا قطعنامه 2231 برجام روسیه شورای امنیت سازمان ملل اتحادیه اروپا چین ایالات متحده آمریکا قطعنامه 2231 جمهوری اسلامی ایران سازمان ملل متحد تسلیحاتی ایران قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت شورای حکام بین المللی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۴۷۳۳۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گروسی: ایران به دنبال دستیابی به سلاح هسته‌ای نیست

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با ادعای اینکه ایران چند هفته و نه چند ماه فرصت دارد تا اورانیوم غنی‌شده کافی برای ساخت بمب هسته‌ای را به دست آورد، اعلام کرد با این وجود این بدان معنا نیست که تهران قصد دارد به سلاح هسته‌ای دست یابد.

براساس گزارش النشره، گروسی با تاکید بر اینکه اهداف هسته‌ای کنونی ایران مشخص نیست و فقط قابل پیش بینی است، گفت: آژانس بین المللی انرژی اتمی همواره از مذاکرات ایران و آمریکا حمایت می‌کند.

ابراز نگرانی مدیرکل آژانس در حالی درباره برنامه هسته‌ای ایران مطرح می‌شود که ایران یک سال و نیم پس از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای(برجام)در سال ۲۰۱۸، متحمل شدن تحریم‌های بازگردانی‌شده واشنگتن و بدعهدی شرکای اروپایی در کاهش تاثیر تحریم‌های آمریکا، اعلام کرد که در پنج گام تعیین‌شده و طبق بند ۳۶ برجام از انجام دادن برخی تعهدات داوطلبانه خود در توافق فاصله می‌گیرد.

محدود کردن امکانات نظارتی آژانس در تاسیسات ایران نیز اقدام متقابل تهران در واکنش به قطعنامه تنبیهی آمریکا و شرکای اروپایی برجام در دو سال گذشته انجام شد. اما مذاکرات میان ایران و آژانس برای حل‌وفصل مسائل پادمانی باقی‌مانده ادامه دارد و ایران تا کنون به تعهدات خود در بیانیه‌های مشترک با آژانس عمل کرده است.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل ایران

دیگر خبرها

  • درخواست اتحادیه عرب برای اجرای قطعنامه آتش‌بس غزه
  • ممانعت روسیه از تصویب قطعنامه آمریکایی استقرار سلاح در فضا
  • واکنش مسکو: به قطعنامه سلاح‌های هسته‌ای در فضا
  • روسیه قطعنامه آمریکا درباره عدم استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا را وتو کرد
  • سرپیچی رژیم صهیونیستی از قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل
  • طعنه سردار سلیمانی به کشورهای منطقه /هیچ پرنده خارجی نمی‌تواند از آسمان ایران عبور کند
  • جامائیکا کشور مستقل فلسطین را به رسمیت خواهد شناخت
  • آمریکا: در حال مذاکره مستقیم با ایران درباره برجام نیستیم
  • گروسی: ایران به دنبال دستیابی به سلاح هسته‌ای نیست
  • بهروز افخمی: باید به سینمای چین و روسیه نفوذ کنیم