Web Analytics Made Easy - Statcounter

با وجود افزایش 50 تا 100 درصدی اجاره بهای مسکن از فروردین 99 حسن روحانی اعلام کرده که افزایش اجاره بها در کلانشهرها باید 20 درصد باشد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از آناج، رها شدگی بازار این روزها منحصر به کالاهای ضروری و مصرفی مردم نیست و در بخش مسکن افزایش بی سابقه‌ای وجود دارد. از فروردین ماه امسال و با وجود شیوع کرونا به یکباره اجاره بها و قیمت مسکن به صورت سرسام آوری بالا رفت و بسیاری از مستاجران مجبور شدند برای جست‌وجوی خانه متناسب با درآمدشان به محلات پایین تر و حتی حاشیه شهر پناه ببرند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با این حال در روزهای گذشته و بعد از افزایش 50 تا 100 درصدی اجاره بها حسن روحانی اعلام کرده که افزایش اجاره بها در کلانشهرها 20 درصد است و تخطی از این مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا غیرقانونی است! حال اینکه بعد از افزایش قیمت مسکن و اجاره بها دیگر افزایش 20 درصدی توجیهی ندارد.

اجاره در محلات تبریز چقدر آب می‌خورد؟

برای پیگیری میزان افزایش اجاره بها به سراغ یکی از بنگاه‌های معاملاتی در محله فجر تبریز رفتم. یکی از مستاجران که مهلت اجاره‌شان تمام شده و حالا به دنبال منزل دیگری است می‌گوید:" دو سال قبل آپارتمانی را در محل رسالت به قیمت 32 میلیون تمام رهن گرفته بودیم و سال گذشته هم همان قرارداد را تمدید کردیم اما امسال صاحب خانه بدون افزایش و کاهش پول پیش اجاره یک میلیون تومانی خواست و حاضرهم نیست که از اجاره کم و به پول پیش اضافه کند."

این زن و شوهر جوان بسیاری از محلات تبریز را گشته‌اند و حالا ظاهرا موردی در یکی از محلات خیابان فجر پیدا کرده‌اند. خانم جوان عنوان می‌کند:" پول پیش این خانه 50 میلیون و اجاره ماهانه‌اش 500 هزار تومان است که نسبت به خیلی از مناطق قیمت مناسب تری داشت و حالا می‌خواهیم قرارداد امضا کنیم."

پرس‌وجو از بنگاه‌های مناطق مرفه‌نشین شهر اما قیمت‌های عجیب و غریبی را در اجاره بها نشان می‌دهد. آقای خردمند صاحب یکی از معاملات ملکی در منطقه رشدیه تبریز است. وی درباره افزایش اجاره مسکن می‌گوید:" قبل از اینکه شما بیایید مستاجری که سال گذشته برایش خانه‌ای 150 متری اجاره کرده بودم اینجا بود. ظاهرا صاحب خانه به یکباره 100 میلیون تومان روی پول پیش و 1/5 میلیون تومان روی اجاره خانه گذاشته است."

 

رهن یا خرید؛ مساله این است!

با تعجب از آقای خردمند سوال می‌کنم که مگر مبلغ رهن و اجاره سال گذشته چقدر بوده که توضیح می‌دهد:" سال گذشته این خانه را با 200 میلیون رهن و ماهی 1.5 میلیون اجاره برای این مستاجر پیدا کردم اما امسال صاحبخانه زنگ زده که یا مبلغی که گفتم را در نظر بگیر و یا خانه را خالی کن."

این بنگاه‌دار تبریزی می‌گوید:" کسانی که چنین خانه‌هایی را اجاره می‌کنند وضع مالی نسبتا خوبی دارند اما حالا همین مستاجران هم کم آورده‌اند و با این افزایش قیمت‌ها ترجیح می‌دهند یا خانه‌ای کوچکتر و یا در محله‌ای کمی پایین‌تر اجاره کنند تا از پس اجاره بها بر بیایند. من می‌دانم که با پس انداز و کمی تلاش با این پول ها می‌شود یک آپارتمان 60 متری در همین تبریز خرید اما مستاجران چنین خانه‌هایی هم حاضر به صاحب خانه شدن با آن شرایط نیستند."

آقای خردمند درباره نحوه تعیین اجاره بها توضیح می‌دهد:" این روزها الگوی مشخصی برای تعیین اجاره بها وجود ندارد و بنگاه‌های معاملات ملکی به جای تعیین قیمت فقط واسطه قرارداد هستند، صاحبان خانه خودشان میزان اجاره را تعیین می‌کنند و اعتراض ماهم درباره اینکه ملک به این قیمت نمی‌ارزد، راه به جایی ندارد چون همه صاحب‌خانه‌ها با نگاه به برخی سایت‌ها به دلخواه خودشان قیمت تعیین می‌کنند."

افزایش 20 درصدی رهن در مناطق متوسط

به سراغ بنگاه املاک دیگری در محله عباسی تبریز می‌روم. ظاهرا این مناطق تنها جایی هستند که قبل از مصوبه ستاد مبارزه با کرونا همان افزایش 20 درصدی را داشته‌اند اما نه در اجاره بلکه در رهن خانه! آقای امیدی یکی از بنگاه‌داران این منطقه است که درباره افزایش اجاره بها عنوان می‌کند:" بسته به متراژ و نوساخت بودن یا نبودن خانه در این محلات قیمت افزایش یافته اما به طور متوسط افزایش قیمت‌ها همان 20 درصد است. البته این 20 درصد افزایش شامل حال پول رهن می‌شود و اجاره ها نزدیک به 50 درصد افزایش دارد!"

از آقای امیدی می‌پرسم که آیا به تازگی قراردادی را تمدید کرده است یا خیر که می‌گوید:" بله چندین قرارداد را در این روزها تمدید کردم. به طور مثال خانه‌ای که سال قبل با ده میلیون رهن و 300 هزار تومان اجاره بود را با همان پول پیش و 500 هزار تومان اجاره و خانه ای دیگر را از ده میلیون رهن و 200 اجاره به 12 میلیون رهن و 400 هزار تومان اجاره تمدید کردیم. در این منطقه هم افزایش قیمت‌ها زیاد است اما چون در سالهای قبل اجاره کم بود افزایش 50 درصدی در این منطقه کمتر به چشم می آید."

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: افزایش اجاره بها میلیون رهن افزایش قیمت هزار تومان صاحب خانه سال گذشته پول پیش قیمت ها خانه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۴۷۵۸۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش‌بینی قیمت مسکن تا پایان سال ۱۴۰۳ | برای خرید مسکن در ارزان‌ترین نقظه تهران باید این مقدار هزینه کنید

یک کارشناس بازار مسکن درباره وضعیت بازار اجاره در سال جدید گفت: سیاست خاصی که به صورت مقطعی جلوی افزایش قیمت‌ها را بگیرد، قابل تصور نیست. 

مسگری متذکر شد: با توجه به قیمت بالای مسکن، هر درصد افزایش قیمت می‌تواند بودجه مورد نیاز برای خرید مسکن را افزایش قابل توجهی دهد.

 فرشید پورحاجت گفت: به نظر می‌رسد تورم در سال ۱۴۰۳مجددا در بازار مسکن نقش‌آفرین خواهد بود و افزایش قیمت مسکن دور از ذهن متصور نیست، اما در حوزه رکود هم به نظر می‌رسد شکاف عمیقی که امروز در حوزه حقوق و دستمزد و منابع درآمدی مردم وجود دارد، باز هم نقش خود را در حوزه مسکن و ساختمان خواهد داشت.

پورحاجت افزود: دولت باید یک برنامه‌ریزی عاجل و سیاست‌ورزی مناسبی برای سال ۱۴۰۳ در حوزه مسکن و ساختمان داشته باشد. دولت به طور شفاف باید تکلیف خود را مشخص کند که آیا این رکود به نفع اقتصاد مسکن است یا این‌که مصیبت‌های زیادی را برای حوزه مسکن و ساختمان کشور و نیز اقتصاد کشور به دنبال دارد.

وی تصریح کرد: باید بپذیریم گردش نقدینگی‌ای که در حوزه مسکن و ساختمان ایجاد می‌شود، چرخ تولید چند صد نوع فعالیت اقتصادی، صنفی، تولیدی، توزیعی و خدماتی را با خود به گردش در می‌آورد و رکود در این صنعت باعث می‌شود صنایع پسین و پیشین با چالش روبه‌رو شوند.

عضو کانون سراسری انبوه‌سازان مسکن عنوان کرد: من اعتقاد دارم که دولت به عنوان سیاست‌گذار اصلی باید برنامه مشخصی را داشته باشد که ما بدانیم در سال ۱۴۰۳ با چه فرآیندی روبه‌رو هستیم.

همچنین سعید مسگری، اقتصاددان در یادداشتی در فضای مجازی درباره قیمت مسکن در سال جدید نوشت: سال گذشته که سال نسبتا باثباتی برای مسکن بود، قیمت مسکن ۲۴ درصد افزایش یافته است.

وی افزود: در سناریو خوشبینانه امسال هم همین حدود رشد خواهیم داشت. یعنی برای خرید یک آپارتمان ۷۰ متری در مناطق جنوبی تهران در پایان سال باید حدود یک میلیارد تومان بیشتر هزینه کرد.

این اقتصاددان با بیان این‌که سناریو بدبینانه (آغاز جهش) که بماند، تصریح کرد: مسکن همچنان دور و دست‌نیافتنی می‌شود.

مسگری متذکر شد: با توجه به قیمت بالای مسکن، هر درصد افزایش قیمت می‌تواند بودجه مورد نیاز برای خرید مسکن را افزایش قابل توجهی دهد.

وی عنوان کرد: اکنون تعلل در خرید مسکن می‌تواند بسیار گران تمام شود و منجر به دست‌نیافتنی شدن خانه شود.

منبع: خبرآنلاین

tags # قیمت مسکن سایر اخبار غذای ویژه انسان‌های اولیه چه بود و چه مزه‌ای داشت؟ | دستور پخت یک غذای مخصوص نئاندرتال‌ها! چه کسی لباس را اختراع کرد؛ آیا انسان‌های اولیه همیشه لخت بودند؟ اولین قتل در جهان چگونه اتفاق افتاد؟! انسان‌های نخستین چگونه صحبت می‌کردند؟

دیگر خبرها

  • آیا همه موجرها ثروتمند هستند؟
  • ۷ افسانه و سبدی از «خیال‏‏‌پردازی‏‏‌ها» در بازار اجاره مسکن
  • اجاره ‏‏‌بها «کنترل» شد یا «رکورد» زد؟
  • اجاره‏‏ بها «کنترل» شد یا «رکورد» زد؟
  • رکوردشکنی قیمت اجاره مسکن در دولت رئیسی
  • رهن کامل خانه در شهرک غرب تهران چند؟
  • پیش‌بینی قیمت مسکن تا پایان سال ۱۴۰۳ | برای خرید مسکن در ارزان‌ترین نقظه تهران باید این مقدار هزینه کنید
  • روند قیمت مسکن در سال ۱۴۰۳ چگونه خواهد بود؟
  • دولت هیچ نفعی از نوسانات نرخ ارز نمی‌برد/ کنترل بازار اجاره‌بها
  • نرخ خرید بازار مسکن تهران؛ خانه در هاشم آباد متری ۵۰ میلیون تومان