Web Analytics Made Easy - Statcounter

«فریدون یاوری» سه‌شنبه شب در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه اکنون به همراه ۵۰ تن از نیروهای محیط زیست در منطقه حفاظت شده بوزین و مرخیل حضور داریم، افزود: از صبح امروز سه نقطه را خاموش کردیم اما به دلیل شدت وزش باد بازهم آتش در ۲ نقطه دیگر شعه ور شد و امکان خاموش کردن این نقاط به دلیل خستگی بیش از حد نیروهای مستقر، شیب تند و سخت گذر بودن منطقه و همچنین وزش باد امروز امکان پذیر نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گفته او، اکنون در ۲ نقطه از منطقه حفاظت شده بوزین و مرخیل شامل نقطه «هیرتا» و «زیر پاسگاه مرزبانی» شاهد شعله ور شدن آتش هستیم و تلاش می کنیم زبانه های آتش به آن طرف جاده سرایت نکند.

وی اظهار داشت: اکنون نیروهای مستقر در منطقه از جاده به عنوان میان بر برای جلوگیری از سرایت آتش به آن طرف منطقه استفاده می کنند و تلاش ما این است که از پیشروی آتش جلوگیری نماییم.

وی اظهار داشت: ۲۵ دستگاه دمنده اکنون در دست نیروهای ما در منطقه برای مهار آتش وجود دارد اما به دلیل حجم و ارتفاع آتش دمنده ها نیز کارآیی لازم را ندارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه در ادامه به رایزنی های خود با استاندار، فرماندار پاوه و سایر مسوُولان استانی برای کمک به مهار آتش اشاره کرد و گفت: قرار شد فردا (چهارشنبه) ۳۰ نفر نیروی آموزش دیده برای کمک به مهار آتش به نیروهای مستقر در منطقه بپیوندند.

یاوری افزود: در صورت اضافه شدن نیروهای کارآمد و آموزش دیده با امکانات موجود می توانیم آتش را مهار کنیم.

او در مورد استفاده از بالگرد نیز گفت: استفاده از بالگرد به دلیل موقعیت جغرافیایی منطقه و ارتفاع شعله های آتش جوابگو نیست و کمکی به مهار آتش نخواهد کرد.

آتش سوزی در منطقه حفاظت شده بوزین و مرخیل امروز وارد ششمین روز خود شد و عصر یکشنبه سه تن از نیروهای مردمی منطقه به نام های «مختارخندانی» از مؤسسین انجمن ژیوای شهرستان پاوه، «یاسین کریمی» عضو کمیته عملیاتی این انجمن و نیز «بلال امینی» در حین مهار آتش جان خود را از دست دادند.

براساس برآوردهای اولیه تاکنون هزار و ۴۰۰ هکتار جنگل و مرتع این منطقه در آتش سوخته است.

منطقه حفاظت شده بوزین و مرخیل باهدف حمایت از گونه با ارزش شوکا و ارزش‌های رویشگاهی با مساحت ۲۳ هزار و ۷۲۴ هکتار در پاییز هزار و ۳۷۴ به عنوان منطقه شکار و تیراندازی ممنوع و در سال ۱۳۷۸ حفاظت شده اعلام شد.

شهرستان پاوه در ۱۲۰ کیلومتری شمال غربی کرمانشاه و در منطقه ای کوهستانی واقع شده که بیش از ۷۷ هزار هکتار منابع ملی شامل جنگل و مرتع دارد، منطقه حفاظت شده بوزین و مرخیل حدود ۲۳ هزار ۷۲۴ هکتار مساحت دارد و در منطقه صفر مرزی در بخش باینگان واقع شده است.

استان کرمانشاه ۲ میلیون و ۴۹۹ هزار هکتار مساحت دارد که ۷۰ درصد آن را عرصه‌های منابع طبیعی با بیش از ۵۲۷ هزار هکتار جنگل و یک میلیون و ۱۹۲ هزار هکتار مرتع تشکیل داده است.

برچسب‌ها مراتع سازمان حفاظت محیط زیست اطفای حریق باینگان پاوه کرمانشاه

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مراتع سازمان حفاظت محیط زیست اطفای حریق باینگان پاوه کرمانشاه مراتع سازمان حفاظت محیط زیست اطفای حریق باینگان پاوه کرمانشاه منطقه حفاظت شده بوزین و مرخیل هزار هکتار مهار آتش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۴۷۶۴۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رفع تصرف پنج هکتار عرصه ملی شهرستان بویراحمد از سودجویان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای کهگیلویه و بویراحمد، سعید جاویدبخت افزود: نیروهای یگان حفاظت منابع طبیعی حین گشت و کنترل در شهرستان بویراحمد و مناطق گنجه ای بزرگ، پریکدان و سریز سودجویان را شناسایی کردند.

وی بیان کرد:سودجویان متخلف با کاشت نهال هایی از گونه های انگور، بادام، گردو، آلو، سیب قصد استفاده غیرقانونی از عرصه های ملی را داشتند.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد نیز در این خصوص گفت: در یک قطعه از این اراضی ملی تصرف شده، عرصه ای به مساحت سه هزار متر مربع فرد متخلف با حفر گودال، اقدام به انتقال و کاشت درختان گردو و سیب با قدمت ۱۰ ساله کرده بودند.

سرهنگ ابراهیم جانی نسب تاکید کرد: این اقدام به منظور قدیمی جلوه دادن درختان، فریب و انحراف ماموران انجام شده بود که با هوشیاری تیم عملیاتی یگان حفاظت منابع طبیعی، نقشه مرموزانه متخلفان بی اثر شد.

وی با اشاره به اینکه براساس تبصره یک ماده ۵۵ قانون حفاظت از جنگل ها هر نوع کاشت درختان مثمر در این عرصه ها جرم است تاکید کرد: سودجویانی که اقدام به قطع درختان جنگلی کنند براساس میزان قطر درختان جریمه می شوند.

جانی نسب ضمن دعوت از شهروندان به مشارکت فعالانه در امر حفاظت از منابع طبیعی به عنوان بزرگترین سرمایه ملی از مردم خواست تا گزارش تخریب، آتش سوزی و تصرف اراضی ملی را به سامانه رایگان و ۲۴ ساعته ارتباطی ۱۵۰۴ و ۱۳۹ یگان حفاظت جنگل و مرتع گزارش دهند.

دیگر خبرها

  • پاکسازی بیش از ۹۱۲ هکتار از اراضی خراسان رضوی
  • رفع تعرض از ۱۷۷ هکتار زمین دولتی
  • رفع تعرض از ۱۷۷ هکتار زمین دولتی در سراسر کشور
  • اشغالگران به مناسبت عید یهودیان حرم ابراهیمی را بستند
  • آزادسازی یک هکتار از اراضی ملی بابل
  • مهار تورم ماهانه و نقطه به نقطه در استان یزد/ شمارش معکوس برای اصلاح نرخ تورم سالانه
  • تورم ماهانه و نقطه به نقطه یزد مهار شد
  • مهار کامل تورم ماهانه و نقطه به نقطه استان یزد
  • مسلمانان روهینگیا همچنان با پاکسازی قومی مواجه هستند
  • رفع تصرف پنج هکتار عرصه ملی شهرستان بویراحمد از سودجویان