Web Analytics Made Easy - Statcounter

برنامه زمان‌بندی در زمینه فعال سازی معادن ارائه شود
استاندار فارسدر این نشست که عصر سه‌شنبه برگزار شد، بر لزوم تلاش برای فعال سازی معادن غیر فعال این استان تاکید و بیان کرد: باید شرایطی برای واگذاری معادن پیش‌بینی شود تا سرمایه‌گذار در کوتاه‌ترین زمان فعالیت معدن را آغاز کند.
عنایت‌الله رحیمی افزود: صنایع ساختمانی و بنا علاوه بر بازار داخلی، نیازمند بازار خارجی است اما صنایع فلزی به اندازه کافی در خارج از کشور مشتری دارد و تحریم‌ها نتوانسته این صادرات را محدود کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی ادامه داد: سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس باید به گونه‌ای عمل کند که یک برنامه زمانبندی در زمینه راه‌اندازی معادن و صنایع معدنی ارائه دهد و دستگاه‌های این استان ملزم هستند در این زمینه به آنها کمک کنند.
استاندار فاررس اظهار داشت: استفاده از ظرفیت معادن مغفول بوده در حالی که می‌توانیم در این حوزه یک جهش خوبی داشته باشیم.
رحیمی اضافه کرد: محصولات حوزه معدن کالایی است که اگر چند ماه بماند مشکلی ایجاد نمی‌کند، در این شرایط اقتصادی رفتن به سمت محصولات معدنی ضریب اطمینان بیشتری در صادرات به همراه دارد.
شهرک فولاد ایجاد شود
استاندار فارس در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به گزارش ارائه شده در مورد وضعیت پروژه خط انتقال آب به کارخانه فولاد پاسارگاد، از اهتمام مدیران این کارخانه برای توسعه بخش‌های مختلف تولید و ایجاد اشتغال تقدیر کرد.
رحیمی، پیشنهاد داد: سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس، مکانی را در نزدیکی این کارخانه به عنوان شهرک فولاد ایجاد کند تا یک زنجیره کامل فولادی به وجود آید زیرا امروز خام فروشی به نفع ما نیست.
وی افزود: همچنین توجه به صنایع بالادستی صنعت فولاد نیز باید در دستور کار قرار گیرد، در این زمینه برنامه‌ریزی لازم صورت بگیرد و در این زمینه سرمایه‌گذار جذب شود.

رحیمی، بر ضرورت حل مشکلات فرا روی پروژه انتقال آب به سعادتشهر (مرکز شهرستان پاسارگاد) و شهرستان ارسنجان نیز تاکید کرد و گفت: تامین آب آب آشامیدنی یک نیاز ضروری است که باید دنبال شود.

اجرای پروژه‌های گلخانه‌ای و زنجیره آن دنبال شود
استاندار فارس همچنین به گزارش ارائه شده در مورد طرح‌های گلخانه‌ای این استان اشاره کرد و بیان داشت: سازمان جهاد کشاورزی باید وقت بیشتری را در زمینه اجرای پروژه ‌ای گلخانه‌ای و زنجیره های تولید آن بگذارد.
رحیمی ادامه داد: بانک کشاورزی نیز حتما به اجرای پروژه‌های گلخانه‌ای کمک می‌کند، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی این استان نیز پیگیری‌های لازم را انجام می‌دهد تا از محل تبصره ۱۸ قانون بودجه تسهیلات ارزان قیمت به این امر اختصاص داده شود.
وی اضافه کرد: چند مورد از پروژه‌های گلخانه‌ای به دلیل نبود تسهیلات متوقف شده است که این موضوع باید پیگیری و با پرداخت تسهیلات، رونقی در این زمینه ایجاد شود.
استاندار فارس گفت: در سال ۹۸ با راه‌اندازی ستاد گلخانه‌ها، هدف ایجاد ۶۵۰ هکتار گلخانه را تعریف کردیم که قسمتی از این هدف محقق شد و مابقی محقق نشده است لذا امسال باید هدف‌گذاری شود و تمام دستگاه‌های اجرایی در این زمینه همکاری کنند.
رحیمی افزود: آبفا فارس نیز باید در قبال پُرکردن چاه‌های غیرمجاز، ظرفیتی را برای بخش صنایع و گلخانه‌های این استان ایجاد کند.

لزوم عملیاتی شدن ایده جنگل‌کاری در فارس در نقاطی که فاضلاب تسویه شده نیست
استاندار فارس، همچنین به موضوع جنگل‌کاری و استفاده از چوب در مناطق مستعد پرداخت و اظهار داشت: در مناطقی که آب و فاضلاب به صورت تسویه شده و پساب نیست، امکان کاشت جنگل برای استفاده از چوب آن وجود دارد که این موضوع باید در دستور سازمان جهاد کشاورزی، اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری و همچنین شرکت آب و فاضلاب این استان قرار گیرد.
وی ادامه داد: همچنین در برخی نقاط استان فارس مانند شهرستان‌های داراب و زرین دشت، سرزمین‌های شوری وجود دارد که برای استفاده از چوب و جنگل‌کاری می تواند یکی از ظرفیت‌ها و فرصت های این استان باشد.
رحیمی تاکید کرد: باید از هر ظرفیتی در استان فارس برای ایجاد ارزش افزوده، ثروت آفرینی و اشتغال بهره لازم را ببریم. 
استاندار فارس همچنین در این نشست از پیگیری‌های دستگاه‌های اجرایی استان برای تحقق جهش تولید و رفع مشکلات پیش روی مجموعه‌های تولیدی و به نتیجه رساندن مصوبات ستاد اقتصاد مقاومتی قدردانی کرد.
رحیمی افزود: امیدواریم بتوانیم با همکاری تمام دستگاه‌های اجرایی استان فارس، منویات رهبر معظم انقلاب را برای تحقق اهداف سال جهش تولید عملیاتی کنیم و دستور جلسه امروز (دهم تیرماه ۹۹)ستاد اقتصاد مقاومتی استان نیز در همین زمینه بود.

صدور ۶۴۷ پرونده بهره‌برداری از معادن در فارس

معاون امور معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس، هم در این نشست درباره احیا و فعال سازی معادن استان فارس گفت: پیرو راهبردهای وزارت صنعت، معدن و تجارت در مورد فعال سازی معادن غیرفعال، از ۲ ماه پیش بحث تعیین تکلیف اینگونه معادن را در دستور کار قرار دادیم.
سید داوود حسینی افزود: در حال حاضر ۶۴۷ پرونده بهره‌برداری معتبر برای معادن استان فارس صادر شده است.
وی ادامه داد: از کل پرونده‌های بهره‌برداری موجود، ۴۵۸ معدن فعال و در حال تولید هستند اما ظرفیتشان بین ۵۰ تا ۹۰ درصد محقق شده و برای هفت هزار نفر اشتغال ایجاد کردند.
معاون امور معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس اضافه کرد: ۱۸۹ معدن غیرفعال با سرمایه‌گذاری ۱۴۰ میلیارد تومان تعطیل هستند که ۲۹ درصد معادن را شامل می‌شوند.
به گفته حسینی، بیشترین معادن غیرفعال در استان فارس متعلق به شهرستان‌های شیراز، بوانات، خرم‌بید، آباده و نی‌ریز است.
وی اظهار داشت: عدم اراده و اهتمام لازم برای بهره‌برداری و فعال سازی معدن، وجود معارضان محلی، ممانعت اداراه‌ها و سازمان‌ها، عدم توجیه فنی و اقتصادی به دلیل کیفیت پایین، رکود بازار، نبود واحد فرآوریمناسب، مشکلات فنی و ایمنی در معدن و اختلاف شرکا و سرمایه‌گذاران از عمده‌ترین دلایل غیر فعال بودن معادن به شمار می‌آید.

معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس، همچنین با اشاره به راهکارهای فعال سازی یا تعیین تکلیف مجوزهای صادر شده در مورد معادن غیر فعال استان بیان کرد: از جمله این راهکارها، استفاده از ظرفیت ماده ۲۰ قانون معادن و ابطال مجوزها توسط شورای عالی معادن یا شورای معادن استان، استفاده از ظرفیت ماده ۵۴ آیین‌نامه اجرایی قانون معادن و انتزاع معادن که مهلت اعتبار پروانه بهره‌برداری آنها به اتمام رسیده و اعمال ماده ۱۹ قانون معادن برای رفع معارضان، هماهنگی و هم‌افزایی محلی با اداره‌های منابع طبیعی و محیط زیست با هدف تجدید موافقت‌ها و توسعه کارگاه‌هاست.
حسینی افزود: از دیگر راهکارها می‌توان به برگزاری مزایده معادن فاقد بهره‌بردار و استفاده از طرح احیا، توسعه و فعال سازی شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران اشاره کرد.

منابع مالی لازم برای صنایع معدنی فارس تامین شود

معاون برنامه‌ریزی وسرمایه گذاری سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس هم در این نشست، با ارایه گزارشی از وضعیت صنایع معدنی در این استان گفت: الزامات توسعه صنایع معدنی استان، تامین سرمایه و نقدینگی است، از سوی دیگر برگشت سرمایه در صنایع معدنی دارای ریسک پایینی است لذا باید سیاست‌گذاری کلان استان در حوزه بانکی به عنوان یک برنامه تکلیفی تدوین و ابلاغ شود.
سید رضا ساداتی افزود: بخشی از طرح های مهم صنایع معدنی موجود استان، نظیر طرح‌های فولادی، سیمان ،کاشی و سرامیک، معطل نقدینگی و تامین مالی هستند که انتظار است مصوبه الزام‌آور به سیستم بانکی استان برای تامین منابع مورد نیاز این صنایع صادر شود.
وی ادامه داد: عمده شکل‌گیری صنایع معدنی به خصوص نخستین حلقه پس از معدن، نیازمند سیاست‌گذاری و حمایت همه جانبه برای ایجاد زیرساخت‌های مورد لزوم توسط حدود ۱۱ دستگاه خدمت رسان است.
معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس بیان کرد: سایر صنایع با ایجاد شهرک‌های صنعتی، از حمایت‌های زیرساختی، قوانین حمایتی و بودجه‌های دولتی برخوردار هستند اما به دلیل عدم امکان استقرار عمده صنایع معدنی آنها از حمایت‌های مورد اشاره برخوردار نیستند و به همین سبب به تمهیدات لازم برای پشتیبانی و سیاست‌گذاری‌های حمایتی نیاز دارند.
ساداتی اظهار داشت: فناوری و ارزبری یکی از مشکلات جدی توسعه صنایع معدنی این استان به شمار می‌آید که در این زمینه نیز نیازمند چاره‌اندیشی و اولویت‌گذاری هستیم.

پنج برابر شدن سطح گلخانه‌های فارس در دولت تدبیر و امید
رییس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس نیز در این جلسه با ارائه گزارشی از پروژه‌های گلخانه‌ای این استان، میزان اشتغال ایجاد شده و درصد صرفه جویی از منابع آب در این حوزه گفت: سال ۱۳۹۸، ایجاد ۶۵۰ هکتار گلخانه در استان در را در برنامه کاری قرار دادیم که افزون بر۶۷۰ هکتار متقاضی ایجاد گلخانه در قالب مجتمع ها، شهرک‌ها و گلخانه‌های کوچک مقیاس و انفرادی داشتیم.
محمد مهدی قاسمی افزود: بیشترین تعهدات ایجاد گلخانه متعلق به شهرستان‌های جهرم، سپیدان، فسا، شیراز، فراشبند، لامرد و نی‌ریز هستند.
وی ادامه داد: سطح گلخانه‌های ایجاد شده در فارس از 125 هکتار در سال 92 به رقم 724 هکتار در سال 98 افزایش یافته که این میزان بیانگر حدود پنج برابر افزایش است. 

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس بیان کرد: البته افزایش این میزان گلخانه با برنامه‌های پیش‌بینی شده انطباق ندارد که دلیل عمده آن نبود و کمبود تسهیلات است.
قاسمی افزود: در حال حاضر بیش از ۲۲۰ میلیارد تومان پرونده تسهیلاتی در زمینه گلخانه‌ها تشکیل شده که حتی ۱۲۰ میلیارد تومان آن تامین وثیقه شده است و باید توجه داشت که همچنان در حوزه توسعه گلخانه‌ها در استان نیاز به تسهیلات داریم.
وی اضافه کرد: انتظار است، بحث گازرسانی و همچنین اختصاص یارانه برای واحدهای تولیدی گلخانه‌ای در دستور کار قرار گیرد و علاوه بر این در ارتباط با موضوع پاسخ به استعلام‌های دستگاه‌های اجرایی برای ایجاد گلخانه با سرعت بیشتری انجام شود.
قاسمی افزود: برخی نقاط استان به طور ذاتی آب شور دارند که انتظار است برای تهیه آب شیرین کن‌ها در این مناطق مجوز مورد نیاز داده شود.
 

برچسب‌ها جهش تولید شیراز استانداری فارس فارس پروندهٔ خبری سال ۹۹؛ سال جهش تولید

منبع: ایرنا

کلیدواژه: جهش تولید شیراز استانداری فارس فارس جهش تولید شیراز استانداری فارس فارس معدن و تجارت استان فارس سازمان جهاد کشاورزی پروژه های گلخانه ای دستگاه های اجرایی فعال سازی معادن استاندار فارس گلخانه ای صنایع معدنی سازمان صنعت بهره برداری گلخانه ها جهش تولید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۴۷۶۸۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لزوم رسیدگی به صنایع فعال استان گلستان

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت گلستان گفت: در راستای تحقق جهش تولید باید به واحدهای دارای مشکل در شهرک‌های صنعتی رسیدگی شود تا اشتغال و تولید افزایش پیدا کند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از گلستان، رمضان بهرامی ظهر امروز _سه‌شنبه بیست‌وهشتم فروردین- در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: وجود قوانین سختگیرانه، یکی از مشکلات جدی بخش خصوصی است، چراکه در کشور ما قوانین سختی در حوزه اقتصادی و زیرساخت‌ها وجود دارد.

وی با تاکید بر اینکه شعار سال بدون تسهیل قانون محقق نخواهد شد، افزود: فرض را بر این می‌گیریم که با شعار سال، مردم ۵۰ درصد از سرمایه خودشان را در بخش تولید بیاورند سوال اینجاست آیا ۵۰ درصد دیگر را بانک‌ها در قالب تسهیلات پرداخت خواهند کرد؟ بسته حمایتی سازمان اقتصاد دارایی برای جهش تولید کجاست؟ سازمان تأمین اجتماعی در کجا قرار دارد؟ دستگاه‌هایی مانند شرکت توزیع برق چه خدماتی به تولید خواهند داد؟ در صورت بی‌توجهی به این موارد تحقق شعار سال مانند سال‌های قبل خواهد بود.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت گلستان اضافه کرد: فعلاً در دستگاه‌های اجرایی ظرفیتی وجود ندارد، مگر اینکه سازمان تأمین اجتماعی و مالیاتی به بخش‌هایی که افزایش تولید و اشتغال دارند در بحث تأمین اجتماعی و مالیات تخفیف دهند.

وی ادامه داد: آن‌گونه که به نظر می‌رسد اغلب تغییرات باید در سیاست‌های کلان کشور لحاظ شود، چراکه وقتی صحبت از مشارکت مردم می‌کنیم به دو دسته سرمایه‌های خُرد و کلان تقسیم می‌شوند و به این ترتیب افرادی که از سرمایه کلان برخوردار بودند از قبل وارد حوزه تولید شدند بنابراین شاید اگر مشکل همین واحدهای تولیدی را حل کنیم جهشی در بخش اشتغال اتفاق بیفتد.

به اعتقاد رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت گلستان، افرادی که سرمایه‌های خُرد دارند هم باید نقدینگی‌شان به مانند بخشی نظیر بورس هدایت شود اما باز هم می‌بینیم که این سازوکارها باید در سطح کلان کشور تصمیم‌گیری شود و مواردی نیست که بتوان به صورت استانی درباره آن تصمیم‌گیری کنیم.

وی اضافه کرد: بهتر است در راستای تحقق جهش تولید به واحدهای دارای مشکل در شهرک‌های صنعتی رسیدگی شود تا اشتغال و تولید افزایش پیدا کند.

بهرامی با بیان اینکه اغلب مشکلات واحدهای تولیدی، سرمایه در گردش و زیرساختی است، افزود: مالیات و تأمین اجتماعی از دیگر مواردی است که تولیدکنندگان همواره با آن درگیر هستند.

وی معتقد است: باید تعداد صنایع بزرگ در استان شناسایی شود و مشکلات این واحدها بررسی شود تا چالش‌های پیش‌روی آنها حل شود.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت گلستان، فقدان مدیریت درست را از دیگر مشکلات تولید در بخش دولتی و خصوصی دانست و گفت: اول باید این مشکل حل شود، چراکه اگر تسهیلات نیز به صنایع ارائه شود بازهم تولید به معنای واقعی اتفاق نخواهد افتاد، چراکه باز در فروش با مشکل مواجه خواهیم شد.

وی با تاکید بر اینکه هر سرمایه‌داری نمی‌تواند تولیدکننده خوبی باشد، افزود: در کشور معمولاً در مدیریت سرمایه‌گذاری مشکل داریم.

بهرامی ادامه داد: با فرض بر اینکه واحد صنعتی با ظرفیت بالای ۹۰ درصد کار کند، بخش عمده محصول باید به بازارهای خارجی عرضه شود و سوال اینجاست آیا زمینه صادرات در حال حاضر وجود دارد؟ فرض بر اینکه صادرات انجام شد، باز در برگشت پول با مشکل مواجه هستیم، اینها همه مواردی است که به رکود تولید دامن می‌زند.

کد خبر 745125

دیگر خبرها

  • لزوم رسیدگی به صنایع فعال استان گلستان
  • استخراج بیش از ۲میلیون تن زغال سنگ کک شو از معادن خراسان جنوبی
  • زمینه اشتغال ۳۸۲ نفر در معادن آذربایجان‌غربی فراهم شد
  • تولید فولاد مازاد کشور ۱۰ میلیون تن است
  • بهره‌برداری از معدن تاش تعیین تکلیف شود
  • احیای و فعال سازی ۷۴ معدن در آذربایجان غربی/برگزاری مزایده برای فعال سازی ۱۸۰ معدن غیرفعال
  • احیاء ۵۴ معدن راکد در آذربایجان‌غربی در سال گذشته
  • زمینه اشتغال ۳۸۲ نفر در معادن آذربایجان غربی فراهم شد
  • مراسم معارفه مدیر عامل شرکت ملی صنایع مس ایران برگزار شد
  • اشتغال زایی، اولین آورده توسعه معادن کوچک برای اقتصاد