Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از میزان، مینو رفیعی امروز در نشست خبری طرح غربالگری بینایی گفت: یکی از برنامه‌های مهم سازمان بهزیستی، غربالگری کودکان ۳ تا ۶ سال برای جلوگیری از بروز تنبلی چشم است. البته با توجه به بیماری کرونا تغییراتی در این برنامه انجام شده است تا میزان خطر ابتلا را تا حد امکان کاهش دهیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به اینکه این برنامه هر سال در آبان‌ماه شروع می‌شود، گفت: اجرای غربالگری حدود دو تا سه ماه طول می‌کشید. این برنامه در نیمه اول سال به ندرت و در برخی از استان‌ها به صورت پراکنده اجرا شده است، اما با توجه به هشدارهای وزارت بهداشت مبنی بر موج دوم بیماری در نیمه دوم سال کار سخت‌تر می‌شود و محدودیت‌هایی ایجاد می‌کند که در برنامه تاثیرگذار است. از همین رو از ۱۵ تیرماه غربالگری شروع و تا پایان مهرماه تمام می‌شود.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه برخی استان‌ها در وضع قرمز کرونا قرار دارند و پرخطر هستند، پروتکلی تهیه و به استان‌ها ارسال شده است و تاریخ ۱۵ تیرماه آغاز طرح غربالگری اعلام شده است. این اقدام امسال با دستگاه است تا غربالگر هیچ تماسی با بچه نداشته باشد. این دستگاه به گونه‌ای است که فاصله بچه با غربالگر یک متر است و هیچ تماسی برقرار نمی‌شود و در عرض چند ثانیه غربالگری انجام می‌شود و در نتیجه میزان خطر کمتر می‌شود.

به گفته وی، باید یکی از والدین همراه کودک باشد و استفاده از ماسک و موارد بهداشتی از موضوعاتی است که در این پروتکل مشخص شده است.

رفیعی خاطرنشان کرد: استان‌ها باید با ستاد کرونا در استان هماهنگ باشند تا چنانچه مناطقی قرمز هستند، برنامه به تعویق بیفتد. به عبارت بهتر غربالگری فقط در مناطق سفید انجام می‌شود و اگر وضعیت کرونایی استانی قرمز باشد، ممکن است برنامه در تیرماه اجرا نشود. چون سلامت کودکان در غربالگری برای ما بسیار اهمیت دارد.

او گفت: پیشگیری از تنبلی چشم را با شرایط کرونا سازگار کردیم و خانواده‌ها باید قبل از مراجعه به مراکر خودارزیابی انجام دهند و اگر تب، خستگی و یا سابقه تماس با بیمار کرونایی را دارند دراند تا دو هفته به پایگاه‌ها مراجعه نکنند.

رفیعی تاکید کرد: اگر خانواده هریک از این علائم را داشته باشند باید دو هفته بعد مراجعه کنند و اگر مبتلا شده‌ باشند تا یک ماه بعد از بهبود مجاز به ورود به پایگاه نیستند و همه این موارد بر اساس پروتکل‌های وزارت بهداشت است و کمیته پیشگیری از بیماری اهی سازمان تدوین کرده و به کل کشور ابلاغ کرده‌اند و ما تلاش می‌کنمی هم خدمات را ارائه دهیم و هم از بیماری جلوگیری کنیم.

مدیرکل پیشگیری از معلولیت‌های سازمان بهزیستی از غربالگری ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار کودک در سال گذشته خبر داد و گفت: ۱۹ هزار و ۶۰۰ کودک با مشکل تنبلی چشم در سال گذشته شناسایی شده است.

رفیعی تصریح کرد: حدود ۲ میلیارد تومان برای جراحی چشم کودکانی که با تنبلی چشم مواجه بودند از طرف سازمان بهزیستی پرداخت شده است و ۱۰۰ اپتومتریست و ۲۰ هزار غربالگر با ما همکاری داشته‌اند. در طول ۲۳ سال گذشته مجموع غربالگری انجام شده حدود ۴۳ میلیون نفر است که نزدیک به ۳۰۰ هزار کودک با تنبلی چشم شناسایی شده‌اند. با این برنامه با مداخله به هنگام از مشکلات بینایی و کم‌بینایی و نابینایی یک چشم جلوگیری کنیم.

ممنوعیت استفاده از چارت E 

مدیرکل پیشگیری از معلولیت‌های سازمان بهزیستی کشور در ادامه با بیان اینکه امسال غربالگری فقط با دستگاه اجرا می شود، گفت: امسال از چارت E برای سنجش بینایی کودکان استفاده نمی‌شود تا تماس فیزیکی غربالگر با افراد برقرار نشود و زمان غربال هم کاهش بیابد. در روش دستگاه فاصله کودک تا غربالگر یک متر است و غربالگری فقط چند ثانیه طول می‌کشد به همین دلیل زمان و خطر کمتر است.

به گفته وی در برنامه امسال فقط یک والد باید همراه کودک باشد و استفاده از ماسک، ضد عفونی کردن و عدم استفاده از بروشور در محل غربالگری ابلاغ شده است.
معاون پیشگیری از معلولیتهای سازمان بهزیستی با اشاره به اینکه یکی از بندهای مهم این پروتکل این است که هر استان باید با ستاد کرونا استان حتما هماهنگ باشد افزود: به این ترتیب اگر شرایط استانی قرمز است باید برنامه عقب بیفتد تا شرایط عادی‌تر شود.

رفیعی با بیان اینکه در درجه اول سلامت کودکان و خانواده‌ها برای ما مهم است اظهار کرد: درواقع غربالگری را با شرایط کرونا سازگار کردیم. همچنین اگر خانواده‌ها دارای علائم آبریزش، سرفه، تب، خستگی مزمن هستند یا سابقه یا احتمال تماس با بیمار کرونایی را داشتند باید تا دو هفته به پایگاه مراجعه نکنند. همه برنامه‌ها توسط کمیته پیشگیری از بیماری‌های واگیر سازمان بهزیستی ابلاغ و تهیه شده است.

این مسئول با بیان اینکه این طرح در پایگاه‌های سیار به ویژه در مناطق روستایی و پایگاه‌های بهزیستی، بسیج، مساجد، سلامت شهرداری و ... اجرا می‌شود، گفت: هزینه این طرح در مراکز دولتی۳۳۰۰ تومان و در مراکز غیردولتی ۶۸۰۰ تومان است.

کد خبر 526974 برچسب‌ها چشم غربالگری تنبلی

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: چشم غربالگری تنبلی سازمان بهزیستی غربالگری فقط تنبلی چشم استان ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۴۷۷۳۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فیلمی از شدت بارش باران بهاری در بوئین میاندشت

همزمان با آغاز فصل بهار بارشی‌های بهاری در اقصی نقاط کشور آغاز شده است در بعضی از مناطق به ویژه مناطق کوهستانی شاهد بارش برف هستیم و در دیگر مناطق کشورمان شاهد بارش شدید باران هستیم، شدت بارش باران در برخی شهر‌ها به قدری است که معابر را تبدیل به دریاچه کرده است.

شهروند خبرنگار ما فیلمی از شدت بارش باران شهرستان بویین میاندشت استان اصفهان به نمایش گذاشته است که می‌توانید در ادامه مشاهده کنید.

منبع: سعید بهارلو قره بلطاقی - اصفهان

بیشتر بخوانید:

فیلمی از شدت بارندگی اهواز در روز‌های آغازین فصل بهار

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

برای یادگیری اصول تصویربرداری خبری به صفحه «آموزش تصویربرداری برای شهروندخبرنگاران» مراجعه کنید

 

 

باشگاه خبرنگاران جوان شهروند خبرنگار شهروند خبرنگار

دیگر خبرها

  • ممنوعیت تردد موتور سیکلت در محور‌های اصلی و مناطق ییلاقی تفت و مهریز
  • ممنوعیت تردد موتورسیکلت در مسیر تفت و مهریز
  • شرایط برای شیوع عوامل خسارت‌زای مرکبات در استان بوشهر فراهم است
  • گزارش|ممنوعیت استخدام رسمی در طول برنامه هفتم
  • کشاورزان بوشهری مراقب شیوع بیماری زنگ زرد گندم باشند
  • پیشنهاد حذف ممنوعیت استخدام رسمی در برنامه هفتم
  • اهمیت اجرای نظام مراقبت بیماری‌های واگیر و غیر واگیر در کیش
  • مشارکت ۷۵۰ هزار کردستانی در پویش غربالگری دیابت و فشار خون
  • ممنوعیت افروختن آتش در جنگل‌ها و مناطق تالابی گیلان
  • فیلمی از شدت بارش باران بهاری در بوئین میاندشت