Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-18@00:16:46 GMT

ارزانی به بهای آلودگی

تاریخ انتشار: ۱۱ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۴۷۷۸۶۸

ارزانی به بهای آلودگی

بازار کیان دومین بازارچه کلانشهر اهواز است که مدت‌هاست پسماندهای شهری جزئی از چهره زشت و ناخوشایند روزانه این بازارچه شده است. این بازار یکی از قدیمی‌ترین بازارهای شهری و محل تهیه اقلام روزانه غذایی مردم می‌باشد؛ وجود پسماند و زباله، عبور حیوانات موذی و عدم رعایت نکات بهداشتی از جمله مشکلات و معضلات بازار کیان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در فیلم‌هایی که از وضعیت این بازار در فضای مجازی دست‌ به‌ دست می‌چرخد می‌توان به اوضاع و احوال نابسامان وضعیت بهداشت آن پی برد؛ در گوشه‌هایی از این بازار از میوه‌های فاسد گرفته تا لاشه‌های حیوانات براحتی و به‌وضوح دیده می‌شود که روی زمین رها شده و بین آنها نیز موجودات موذی مانند موش‌ها جولان می‌دهند. این درحالی است «غلامرضا سودانی»، مدیر شهرداری منطقه شش اهواز در گفت‌و‌گو با صدا‌ و سیمای خوزستان گفته 46 نفر با 20 خاور درکل منطقه اقدام به حمل پسماندها و نخاله‌ها می‌کنند. همچنین حمل زباله‌های این منطقه با 20 ماشین مخصوص حمل زباله به‌طور مرتب انجام می‌شود اما متأسفانه رعایت نکردن نکات بهداشتی در این بازار از طرف مردم و خود دستفروشان اتفاق می‌افتد و تا زمانی که کمک و همکاری در این زمینه وجود نداشته باشد این روند ادامه خواهد داشت و به هیچ نقطه مثبتی نمی‌رسیم.
وی به جابه‌جایی دستفروشان این بازارهم اشاره واظهار کرده ؛ مقرر شده بازارچه کیان به سمت بازارچه فردوس منتقل شود و تاکنون 490 پلاک جهت جابه‌جایی دستفروشان جانمایی شده است.
درهمین باره «علیرضا عالیپور»، معاون خدمات شهری شهرداری اهواز در گفت‌و‌گو با «ایران» اظهار داشت: بازار کیان از جمله بازارهایی است که خرید و فروش در آن به‌صورت سنتی انجام می‌شود و فروشنده و مشتری به این رویه عادت کرده‌اند؛ از طرفی هم رعایت نکردن نکات بهداشتی که اغلب  از سوی فروشندگان اتفاق می‌افتد چهره بسیار زشتی به این بازار داده است.
وی با بیان اینکه بازار کیان به‌دلیل اینکه اجناسش با قیمت کمتری نسبت به جاهای دیگر شهر به فروش می‌رسد مشتریان زیادی دارد، افزود: این بازار چون روباز است و اغلب میوه‌ها و سبزیجاتش نمی‌تواند زیاد زیر نور آفتاب و گرمای تابستان دوام بیاورد با قیمت کمتری به دست خریداران می‌رسد به همین دلیل هم مشتریانش زیاد است و محصولاتی هم که روزانه در این بازار عرضه می‌شود معمولاً بیشتر از نیاز مشتریان است و این مسأله موجب شده نکات بهداشتی هم رعایت نشود و فروشنده‌ها نیز به این مسأله اهمیتی ندهند.
معاون خدمات شهری شهرداری اهواز معتقد است، شهرداری اهواز از سال 80 تاکنون اقدامات عمرانی زیادی را برای فروشندگان این بازار انجام داده اما متأسفانه با استقبال فروشندگان مواجه نشده؛ در مجاورت بازار کیان (ضلع شرقی راه‌آهن) بازار فردوس برای فروشندگان آماده شده که با هماهنگی‌هایی که از طرف شورای تأمین استان انجام می‌شود، آماده استفاده خواهد بود. با صدور مجوز فعالیت از سوی شورای تأمین استان این بازار به‌طور رسمی فعالیتش را شروع خواهد کرد البته همکاری فروشندگان این بازار برای انتقال به بازار فردوس هم مهم است.
عالیپور با اشاره به اینکه دستفروشان بازار کیان با تشکیل تعاونی برای خود و گرفتن وام اقدام به خریدن تعدادی از غرفه‌های بازار فردوس کرده‌اند، ادامه داد: هم‌اکنون 520 واحد تجاری سرپوشیده برای فروشندگان بازارکیان آماده شده اما تمایلی به رفتن به این بازار ندارند.آن‌ها معتقدند در بازار جدید باید هزینه آب و برق و... بدهند بنابراین مقرون به صرفه نیست و ترجیح می‌دهند در کیان بمانند؛ در واقع در آمد و فروششان در بازار کیان بیشتر است.
معاون خدمات شهری شهرداری اهواز یادآور شد: برای رعایت حال دستفروشان حتی بالغ بر500 غرفه روباز هم در محوطه اطراف بازار فردوس برای دستفروشان و میوه فروشان پلاک‌بندی کردیم که با رعایت نکات بهداشتی و ایجاد نکردن سد معبر می‌توانند به کارشان ادامه دهند.
به‌گفته عالیپور، کلانشهر اهواز بالغ بر 20 بازار دارد که همه آنها به‌طور سنتی، دستفروشی و کپری دایرند؛ برخی فصلی هستند و برخی دیگر دائمی.

 

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: شهرداری اهواز نکات بهداشتی بازار فردوس بازار کیان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۴۷۷۸۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ساماندهی دستفروشان در قالب طرح ویژه شهرداری تهران

در قالب طرح ساماندهی آسیب‌های اجتماعی در نواحی شهر تهران قرار است آسیب‌های از جمله متکدیان، معتادین متجاهر، جمع‌آوری پسماند خشک غیر مجاز و دستفروشان ساماندهی شوند. - اخبار اجتماعی -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، جلسه طرح ساماندهی آسیب‌های اجتماعی در نواحی شهر تهران این بار در منطقه 7 با حضور سید محمد فیاض؛ مدیرکل هماهنگی، نظارت و کنترل امور مناطق شهرداری تهران ، عبدالمجید رحمانی؛ دبیر مرکز رصد پایش و مدیریت آسیب‌های اجتماعی کلانشهر تهران، شهردارمنطقه 7 برگزار شد.

در ابتدای جلسه نصراله آبادیان؛ شهردار منطقه 7 ضمن تاکید بر اینکه طرح ساماندهی آسیب‌های اجتماعی با همه توان در منطقه 7 در حال اجراست به  ارائه گزارشی از فعالیت‌های اجرا شده در این منطقه پرداخت و گفت: شناسایی کلونی‌ها و پاتوق‌های تجمیع افراد جامعه هدف، تامین گشت حامی شهر و اتوبوس، ناامن سازی معابر و چهارراه‌ها، از حیث حضور و فعالیت افراد جامعه هدف، اجرای طرح ساماندهی کلونی‌ها و پاتوق‌های ویژه شهر تهران توسط واحد گشت فوریت‌های اجتماعی سازمان، مراقبت دائمی از نقاط آسیب نواحی به منظور صیانت از معابر، میادین و کلونی‌های پاکسازی شده، بهسازی فضاهای بی دفاع شهری و پاتوق‌های تجمیع مددجویان جامعه هدف، شناسایی زباله‌گردها و محل دپوی ضایعات، شناسایی مراکز غیرمجاز و فروش ضایعات تنها بخشی از اقدامات منطقه در فرآیند اجرایی شناسایی بود.

در ادامه سید محمد فیاض؛ مدیرکل هماهنگی، نظارت و کنترل امور مناطق شهرداری تهران ضمن تشریح روند وظایف دستگاه‌های اجرایی مرتبط با طرح ساماندهی آسیب‌های اجتماعی افزود: این طرح باید در سه قالب گشت مشترک شهربان و نواحی، گشت پسماند و گشت آسیب‌های اجتماعی در مناطق اجرا شود.

مدیرکل هماهنگی، نظارت و کنترل امور مناطق شهرداری تهران با بیان اینکه گشت شناسایی و مستندسازی، اطلاع به گشت‌های اجرایی ذیربط، ضبط و تحویل بار به ایستگاه‌های میانی از وظایف گشت مشترک شهربان و نواحی و همچنین جمع‌آوری و مستندسازی ضبط و تحویل بار به ایستگاه میانی، ارجاع عوامل به گشت‌های آسیب و توقیف و برخورد قضایی و انتظامی از وظایف گشت پسماند خواهد بود، گفت: اجرای مراحل جمع‌آوری زباله‌گردها و خودروهای غیر مجاز در چهارگام انجام می‌پذیرد.

فیاض افزود: در گام اول توسط شهردار ناحیه محل‌های غیرمجاز دپوی پسماند در محدوده ناحیه شناسایی و پس از انجام مستندسازی، مراتب جهت اخذ حکم قضایی به شهردار منطقه ارسال می‌شود، سپس در گام دوم باید با راه‌اندازی گشت حریم‌بان در هر ناحیه و در دو شیفت کاری جهت مشارکت در طرح و انجام گشت‌زنی و جمع‌آوری و اطلاع‌رسانی درباره محل‌های حضور زباله‌گردها و خودروهای غیرمجاز به واحدهای گشت پسماند صورت می‌پذیرد.

مدیرکل هماهنگی، نظارت و کنترل امور مناطق شهرداری تهران با بیان اینکه راه‌اندازی 25 واحد گشت پسماند در دو شیفت با همراهی ضابطین قضایی یگان حفاظت توسط سازمان مدیریت پسماند جهت جمع‌آوری زباله‌گردها و توقیف خودروهای غیرمجاز حمل پسماند بر اساس احکام مطرح شده در گام سوم در صورت می‌گیرد.

وی در ادامه با تشریح گام چهارم این طرح تأکید کرد؛ در صورت اثبات و احراز وابستگی عوامل زباله‌گرد و خودروی غیرمجاز حمل پسماند با پیمانکار طرف قرارداد با مجموعه شهرداری، در اسرع وقت برخورد قانونی با متخلف انجام خواهد شد.

ماموریتی برای ساماندهی دستفروشان در مترو نداریم

در ادامه عبدالمجید رحمانی دبیر مرکز رصد، پایش و مدیریت آسیب‌های اجتماعی کلانشهر تهران به تشریح چگونگی راه‌اندازی طرح ساماندهی آسیب‌های اجتماعی پرداخت و گفت: با توجه به اهمیت رسیدگی و کاهش مباحث مرتبط با آسیب‌های اجتماعی، نیازمند هماهنگی و همکاری بین بخشی سازمان‌ها و نهادهای ذیربط هستیم.

رحمانی با اشاره به اینکه به منظور ساماندهی بصری شهر تهران در بحث متکدیان، معتادین متجاهر، جمع‌آوری پسماند خشک غیر مجاز و دستفروشان، در یک اقدام اصولی، باید چهره پایتخت اصلاح شود، افزود: طرح ساماندهی آسیب‌های اجتماعی زمانی در شهر تهران به نتیجه مطلوب و دلخواه خواهد رسید که حمایت و همراهی تمامی ارگان‌ها و دستگاه‌های متوالی را به دنبال داشته باشد.

دبیر مرکز رصد، پایش و مدیریت آسیب‌های اجتماعی شهر تهران خاطرنشان کرد: از مجموعه کارهایی که در این طرح دنبال می‌شود؛ بحث ساماندهی مشاغل و زباله‌گردها با معاونت خدمات شهری است. بحث متکدیان، معتادان متجاهر، کودکان کار و خیابان و ساماندهی بی‌خانمان‌ها هم با سازمان خدمات اجتماعی است که ذیل معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران باید کار را دنبال کنند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • سقوط بیش از یک درصدی بهای نفت در بازار جهانی
  • آلودگی هوا در ۲ شهر خوزستان
  • ساماندهی دستفروشان در قالب طرح ویژه شهرداری تهران
  • چرا شیرخشک در بازار خوزستان کمیاب شده؟
  • ثبات نسبی در بازار انرژی در پی کاهش تنش‌ها در خاورمیانه
  • یکه‌تازی صاحبان مجتمع‌های تجاری در بازار اجاره‌بها
  • موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند
  • کاهش نسبی بهای نفت در بازار جهانی
  • ریزش قابل توجه بهای سکه و طلا در کمتر از ۲۴ ساعت
  • قیمت طلا، سکه و ارز در بازار اهواز، ۲۷ فروردین ۱۴۰۳