Web Analytics Made Easy - Statcounter

بدون شک تحقق توسعه پایدار، یکی از مهمترین اهداف سیاستگذاران و دولتمردان در کشور است که در این راستا بخش صنعت با توجه به گستره و تنوع فعالیت، می‌تواند ابزار مناسبی در راستای توسعه متعادل اقتصادی و به تبع آن توسعه سایر ابعاد سیاسی، فرهنگی و اجتماعی باشد.

این مهم، از ابتدای روی کار آمدن دولت تدبیر و امید همواره مورد توجه قرار گرفته و در این میان استان‌هایی نظیر چهارمحال و بختیاری از دستاوردهای شکل گرفته در این حوزه بی‌نصیب نمانده و در طول سالهای اخیر با وجود همه تنگناها و مشکلات ناشی از تحریم‌ها توانسته در این مسیر رو به جلو حرکت کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

چهارمحال و بختیاری دارای ظرفیت‌های قابل توجهی در بخش صنعت است ، برخی از این ظرفیت‌ها از جمله صنایع فلزی این استان در کشور منحصربه فرد است و وجود چهار کارخانه فولاد سفیددشت، توان آوران آسیا، ورق گالوانیزه و تازار چهارمحال و بختیاری تامین‌کننده نیاز کشور است و علاه‌بر آن سهم مهمی در صادرات صنایع فلزی کشور ایفا می‌کند.

این استان، تنها استانی است که ۲ مجتمع پتروشیمی در آن در حال احداث است.

پتروشیمی بروجن که یکی از چهار مجتمع پتروشیمی طرح‌های انشعاب دنا در خط لوله اتیلن غرب است و مجتمع پتروشیمی لردگان با تولیدات اوره و آمونیاک مجتمع دیگری است که در شهرستان لردگان در منطقه فلارد احداث شده و هم اینک دارای پیشرفت ۹۸ درصدی است.

این استان در زمینه تولید مواد شیمیایی و به عنوان تنها تولیدکننده نیترات پتاسیم و تولید ۶۵ درصد نیاز کشور به ورق قلع‌ اندود توانمند است.

چهارمحال و بختیاری در زمینه فولاد و سیمان طی سال‌های گذشته جهش خوبی داشته و در این زمینه با افتتاح نخستین واحد احیای مستقیم شرکت فولاد سفیددشت و کارخانه سیمان لردگان و همچنین داشتن کارخانه سیمان شهرکرد می‌تواند نقش مهمی در جهش تولید کشور ایفا کند.

در زمینه نساجی هم این استان دارای ویژگی‌های خاصی از جمله قدیمی‌ترین واحدهای صنعتی تولید نخ و پارچه، سپس انواع موکت و محصولات وابسته است و وجود تنها تولیدکننده چادر مشکلی خاورمیانه در این استان نیز شاهدی بر این مدعا است.

همچنین به دلیل اقلیم مناسب، این استان مورد توجه سرمایه‌گذاران صنعت مواد غذایی نیز بوده است. فرآوری ماهی قزل‌آلا، عسل، گز، خشکبار، میوه خشک و وجود شهرک تخصصی آب معدنی کوهرنگ با سرمایه‌گذاری قابل توجه در زیرساخت‌ها می‌تواند عامل مهمی برای توفیق صنعت با مزیت صادراتی بسته‌بندی آب معدنی باشد.

بخش زیادی از این ظرفیت‌ها در سال‌های اخیر و با تدبیر دولت یازدهم و دوازدهم شکوفا شده است و به ویژه در سال جاری که با عنوان سال جهش تولید نامگذاری شده برنامه‌های قابل توجهی برای رونق صنعت استان در نظر گرفته شده است.

وجود ۹۵۰ واحد صنعتی فعال در چهارمحال و بختیاری

۹۵۰ واحد صنعتی در استان فعال است که ۲۰ درصد این واحدها با ۱۰۰ درصد ظرفیت و مابقی بین ۳۰ تا ۶۰ درصد ظرفیت خود فعال هستند.

معاون صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری در همین رابطه با تشریح وضعیت صنعت استان به خبرنگار ایرنا گفت: ۹۵۰ واحد صنعتی در استان فعال است که ۲۰ درصد این واحدها با ۱۰۰ درصد ظرفیت و مابقی بین ۳۰ تا ۶۰ درصد ظرفیت خود فعال هستند.

محمدکاظم منزوی با بیان اینکه بیشترین و مهمترین صنایع شکل گرفته در استان از شهرستان بن تا بروجن ایجاد شده است، افزود: بیشترین تقاضای سرمایه‌گذاری و ایجاد صنایع در این منطقه است.

وی، صنایع فلزی را از مهمترین و منحصربه‌فردترین صنایع فعال در استان دانست و گفت: وجود چهار کارخانه فولاد سفیددشت، توان آوران آسیا، ورق گالوانیزه و تازار چهارمحال بخش زیادی از نیاز کشور به محصولات فلزی را تامین می‌کند.

منزوی به جایگاه مهم این استان در صنایع نساجی نیز اشاره کرد و افزود: چهارمحال و بختیاری، در تولید موکت در جایگاه نخست کشور و در تولید الیاف و نخ در جایگاه سوم کشور قرار دارد و برند معروف چادر مشکلی حجاب از مهمترین ظرفیت‌های این استان در حوزه نساجی به شمار می‌رود.

معاون صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری، وجود شهرک آب معدنی را از دیگر ظرفیت‌های حوزه صنعت استان برشمرد و گفت: تاکنون ۲ برند آب معدنی را به کشور معرفی کرده‌ایم اما این قابلیت وجود دارد که این تعداد به ۶ برند افزایش پیدا کند.

منزوی با بیان اینکه ۹۰ درصد صنایع فعال در استان را صنایع کوچک تشکیل می‌دهد، اظهار داشت: امید است بتوان با هم‌افزایی بین‌بخشی با جذب سرمایه‌گذار بخش خصوصی و ورود شرکت‌ها و هلدینگ‌های مطرح کشور، سهم استان را از وجود صنایع بزرگ افزایش دهیم.

وی با اشاره به اینکه صنایع شکل گرفته در استان از تنوع بالایی برخوردار است، افزود: خوراک آبزیان، ماشین‌سازی و لوازم خانگی از جمله صنایع متوسط فعال در استان است و صنایع دیگری نظیر صنایع غذایی و آشامیدنی، شیمیایی، لبنیات و خشکبار تنوع‌بخش صنایع فعال در استان است که زنجیره تولید در تعدادی از این صنایع کامل شده است.

معاون صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه این استان ظرفیت ایجاد سالانه ۵۰ تا ۶۰ واحد صنعتی کوچک را دارد، تصریح کرد: همچنین این استان هر چهار سال یکبار ظرفیت ایجاد یک واحد صنعتی بزرگ را دارد که در کنار واحدهای صنعتی کوچک می‌توان سالانه یک هزار و ۵۰۰ شغل در بخش صنعت استان ایجاد کرد.

طی سه سال اخیر هیچ یک از واحدهای صنعتی فعال در استان تعطیل نشده و تمرکز مجموعه صنعت، معدن و تجارت استان بر فعال نگه داشتن واحدهای صنعتی موجود بوده است.

به گفته منزوی، طی سه سال اخیر هیچ یک از واحدهای صنعتی فعال در استان تعطیل نشده و تمام تمرکز مجموعه صنعت، معدن و تجارت استان بر فعال نگه داشتن واحدهای صنعتی موجود بوده است.

وی افزود: با وجود نوسانات قیمت ارز، تحریم‌ها و مشکلات بخش تولید، از تعطیلی واحدهای صنعتی جلوگیری شد و واحدهایی که فعال هستند از تجربه بیشتر و عملکرد بهتری در حوزه کاری خود برخوردار شدند.

تکمیل طرح‌های صنعتی بزرگ عملکرد درخشان دولت در چهارمحال و بختیاری

منزوی تصریح کرد: مهمترین دستاورد دولت در بخش صنعت استان در کنار تکمیل طرح‌های بزرگ صنعتی، تثبیت شرایط صنعتی است به طوری که پس از تعطیلی گسترده واحدهای صنعتی استان از سال ۸۰ ، این روند از سال ۹۰ به بعد متوقف شد.

معاون صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری، تامین نقدینگی را از مهمترین چالش‌های بخش صنعت استان برشمرد و گفت: نوسانات نرخ ارز، تورم و کمبود مواد اولیه از دیگر چالش‌های موجود است که امید است بتوان از این مرحله گذار عبور کرده و واحدهای فعال همچنان سرپا بمانند.

منزوی خاطر نشان کرد: ناتوانی برخی واحدهای صنعتی در بازپرداخت تسهیلات بانکی و مشکلات مربوط به کرایه‌های حمل و نقل از دیگر چالش‌های موجود است.

۳۲ طرح تولیدی نیمه‎تمام در چهارمحال و بختیاری تکمیل می‌شود

امسال ۳۲ طرح تولیدی و صنعتی نیمه‌تمام با پیشرفت فیزیکی بالای ۶۰ درصد در استان وارد مدار بهره‎برداری می‎شود که از این تعداد ۹ طرح از جمله طرح‌های بزرگ صنعتی استان به شمار می‌رود.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری نیز به برنامه‌های این سازمان در سال جهش تولید اشاره کرد و گفت: امسال ۳۲ طرح تولیدی و صنعتی نیمه‌تمام با پیشرفت فیزیکی بالای ۶۰ درصد در استان تکمیل و وارد مدار بهره‎برداری می‎شود که از این تعداد ۹ طرح از جمله طرح‌های بزرگ صنعتی استان به شمار می‌رود.

سجاد رستمی افزود: برای تکمیل این واحدها به ۱۱ هزار و ۱۶۳ میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

وی تصریح کرد:پتروشیمی لردگان با پیشرفت ۹۶ درصدی، صنایع فولاد چهارمحال با پیشرفت ۸۴ درصدی، خاور سیمان پارسیان با پیشرفت ۸۵ درصدی، صنایع متالوژی آسیا با پیشرفت ۷۵ درصدی، واحد تولیدی نساجی نگین بروجن با پیشرفت ۸۶ درصدی، واحد صنعتی آواگستر بروجن با پیشرفت فیزیکی ۷۰ درصدی، کوهرنگ غلطک پارس با پیشرفت ۷۱ درصدی، صنایع متالوژی آسیا با پیشرفت ۷۵ درصدی و شرکت تیوا تجارت ماهان با پیشرفت فیزیکی ۲۰ درصدی از جمله این طرح‌های مهم و استراتژیک به شمار می‌رود.

رستمی، تامین سرمایه در گردش ۹۱۷ واحد صنعتی برای تثبیت اشتغال و افزایش ظرفیت تولید در استان را از دیگر برنامه‌های این سازمان برای سالجاری برشمرد و گفت: برای اجرای این برنامه به ۶ هزار و ۱۵۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری همچنین از اختصاص ۶۳۰ میلیارد ریال برای نوسازی و بازسازی ۲۰ واحد صنعتی در استان خبر داد و گفت: این اقدام در راستای افزایش ظرفیت این واحدهای صنعتی و رونق اشتغال انجام می‌گیرد.

رستمی، ایجاد اشتغال را از مهمترین دستاوردهای تکمیل این طرح‌های صنعتی دانست و گفت: پیش‌بینی می‌شود با افتتاح این طرح‌ها برای چهار تا پنج هزار نفر در استان فرصت شغلی ایجاد شود.

وی، حمایت از کالای ایرانی و تلاش برای تحقق جهش تولید را در راس اهداف این سازمان اعلام کرد و گفت: در همین راستا اقداماتی نظیر تامین مواد اولیه و کمک به نقدینگی واحدها، در اختیار قرار دادن سرمایه در گردش با اعطای تسهیلات بانکی، کمک به نوسازی و بازسازی واحدهای تولیدی و بازاریابی به ویژه بازارهای هدف صادراتی در دستور کار این سازمان قرار گرفته است.

۱۹ واحد صنعتی چهارمحال و بختیاری به چرخه تولید بازگشت

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری، احیای واحدهای صنعتی راکد را از دیگر دستاوردهای دولت در بخش صنعت برشمرد و گفت: از مجموع واحدهای صنعتی راکد با قابلیت راه‌اندازی دوباره در استان هشت واحد باقی مانده است که این واحدها در سالجاری به چرخه تولید بازمی‌گردد.

رستمی افزود: ۲۷ واحد صنعتی راکد با سرمایه‌گذاری ۶۵۸ میلیارد ریال با قابلیت راه‌اندازی دوباره در این استان شناسایی شده است که از این تعداد ۱۹ واحد طی سال‌های گذشته به چرخه تولید بازگشته است.

وی ادامه داد: امسال نیز هشت واحد از این تعداد واحدها احیاء می‌شود که در مجموع با فعال شدن این ۲۷ واحد صنعتی برای ۷۹۶ نفر در استان فرصت شغلی ایجاد می‌شود.

رستمی با اشاره به فعالیت ۹۵۰  واحد صنعتی و تولیدی فعال در استان، تصریح کرد: این واحدها با سرمایه‌گذاری بیش از ۳۴ هزار میلیارد ریال زمینه اشتغال ۲۱ هزار و ۳۳۰ نفر را در استان فراهم کرده است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری افزود: همچنین یک هزار و ۴۲۵ واحد صنعتی و تولیدی در استان با سرمایه‌گذاری بیش از ۱۲۰ هزار میلیارد ریال در دست اجرا است.

رستمی خاطرنشان کرد: با تکمیل و بهره‌برداری از این واحدهای در دست اجرا برای ۲۶ هزار و ۴۹۳ نفر در استان اشتغالزایی می‌شود.

سرمایه‌گذاری در بخش صنعت، معدن و تجارت استان در سال گذشته ۴۰ درصد رشد داشته که این مهم نشانه تمایل سرمایه‌گذاری در استان است.

وی با اشاره به رشد ۴۰ درصد سرمایه‌گذاری در بخش صنعت، معدن و تجارت استان در سال گذشته، اظهار داشت: پیش‌بینی می‌شود تمایل به سرمایه‌گذاری در استان در سالجاری نیز با شدت بیشتری تداوم یابد.

به گزارش ایرنا، با وجود ظرفیت‌های بسیاری که در بخش صنعت چهارمحال و بختیاری ایجاد شده است اما سهم این بخش در تولید ناخالص استان ۱۲.۶ درصد است که این رقم با توجه به میانگین کشوری آن که ۳۴.۲ درصد است،  نشان می‌دهد که بخش صنعت در استان همچنان دارای ظرفیت‌های بیشماری است که شکوفایی بیش ازپیش آن می‌تواند مسیر توسعه‌یافتگی چهارمحال و بختیاری را هموارتر کند.

چهارمحال و بختیاری دارای ۱۰ شهرستان با جمعیتی افزون بر ۹۷۹ هزار نفر است.

برچسب‌ها وزارت صنعت معدن و تجارت دولت تدبیر و امید چهارمحال وبختیاری کارآمدی دولت

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت صنعت معدن و تجارت دولت تدبیر و امید چهارمحال وبختیاری کارآمدی دولت وزارت صنعت معدن و تجارت دولت تدبیر و امید چهارمحال وبختیاری کارآمدی دولت معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری معاون صنایع سازمان صنعت چهارمحال و بختیاری معدن و تجارت استان پیشرفت فیزیکی سرمایه گذاری سرمایه گذاری واحدهای صنعتی شمار می رود فعال در استان میلیارد ریال برشمرد و گفت بخش صنعت بخش صنعت صنعت استان واحد صنعتی درصد ظرفیت جهش تولید ظرفیت ها آب معدنی ۶۰ درصد طرح ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۴۷۹۰۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طرح صنعتی تولید نخ ابریشم در چهارمحال و بختیاری ۶۴ درصد پیشرفت دارد

به‌گزارش جام جم آنلاین به‌نقل از  روابط عمومی صمت، سرپرست اداره طرح و برنامه ریزی صنعتی چهارمحال و بختیاری گفت: این طرح صنعتی با هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری هم اکنون ۶۴ درصد پیشرفت اجرایی دارد.

 

محمدعلی چراغیان افزود: این طرح صنعتی در زمان بهره برداری زمینه اشتغال ۱۳۶ نفر را فراهم می کند. وی گفت: نخ ابریشم خالص از الیاف های طبیعی و مرغوب با زیبایی و مقاومت عالی است که در بسیاری از کارخانه ها و نساجی های پارچه ابریشم بافی به عنوان مواد اولیه از اهمیت منحصر به فردی برخوردار می شود.

 

چراغیان افزود:در کارخانجات تولید نخ ابریشم خالص ایرانی، این محصول به طور استاندارد و با تنوع بالا بر اساس نیاز مشتریان تولید می شود؛ بنابراین نه تنها در ایران بلکه در خارج از کشور نیز به خوبی از آن استقبال می شود. ایران با تولید ۱۴۵ تن نخ ابریشم، رتبه هشتم جهان را در اختیار دارد..

دیگر خبرها

  • صنعت نساجی استان زنجان جزو صنایع برتر کشور است
  • رشد۱۲ درصدی تولیدکالا‌های مهم و استراتژیک صنعتی چهارمحال و بختیاری
  • احیای ۱۶ واحد صنعتی و معدنی در چهارمحال و بختیاری
  • طرح صنعتی تولید نخ ابریشم در چهارمحال و بختیاری ۶۴ درصد پیشرفت دارد
  • فراخوان انتخاب برترین‌های صنعتی و معدنی ۱۴۰۳ در چهارمحال و بختیاری
  • بازگشت ۳۰ واحد صنعتی هرمزگان به چرخه تولید
  • ایجاد شغل برای ۱۳۶ نفر با بهره برداری از واحد تولیدی نخ ابریشم
  • افزودن ۹ واحد صنعتی به جمع شرکت‌های دانش بنیان‌های کشور
  • رشد ۲۸ درصدی واحد‌های صنعتی دانش بنیان چهارمحال و بختیاری
  • چهارمحال و بختیاری در جایگاه ششم صدور پروانه کسب الکترونیکی کشور