Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/کردستان معاون میراث فرهنگی استان کردستان، با تشریح معماری محله تاریخی "آغه زمان" در سنندج گفت: معماری این محله قدیمی نمونه ای از یک معماری منسجم با هویت اصیل خاص دوران تاریخی در سطح استان است.

محمد رشیدی در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: محله آغه زمان با مساحت نزدیک به ۲۵ هکتار در هسته مرکزی شهر سنندج قرار دارد که در حال حاضر با احداث خیابان شهیدان نمکی در اوایل دهه ۶۰ به دو قسمت آغه زمان شمالی و جنوبی تقسیم شده و احداث این خیابان به نوعی از آسیب گذارترین تخریبات شهری محسوب شده که باعث از هم گسیختگی بافت منسجم و منحصر به فرد این محله شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به اهمیت حفظ وضع موجود بافت قدیمی و تلاش در جهت بازآفرینی آن گفت: محله آغه زمان با داشتن مجموعه بازار سنندج، کلیسای مسیحیان و دو باب کنیسه یهودیان و خانه های تاریخی به نوعی دارای ویژگی ممتازی در سطح غرب کشور می باشد.

معاون میراث فرهنگی استان کردستان بیان کرد: از جمله خانه های تاریخی این محل می توان به خانه حاجی کریم عباسی، خانه حلیمه خانم موسایی، منزل رشیدی، منزل حاجی مسعود غمیان، منزل توماس مسیحی، منزل تنظیفی، منزل تامکی، منزل تارا، منزل نعمتی و موارد بسیار دیگر اشاره کرد.

وی با اشاره به اینکه معابر این محل دارای پیچیدگی خاص می باشد، اظهار کرد: معابر محله آغه زمان به لحاظ معماری و شهرسازی نشان دهنده یک فرهنگ خاص و هویت امنیتی و دفاعی می باشد و قلت عرض معبر و ارتفاع تقریبا زیاد بناها با نمای ساده کاه گلی، بر این ویژگی تاثیر مضاعف گذاشته است.

رشیدی عنوان کرد: تعدادی از خانه های اصیل به جا مانده محله غالبا به صورت مجموعه ای ساخته شده که این موضوع علاوه بر تاثیر باز دارندگی و دفاعی از لحاظ مسائل سازه ای و معماری بسیار یک پارچه و زیبا عمل می کنند که می توان به مجموعه منازل دکتر موسی و دکتر اقبال اشاره کرد.

وی خاطرنشان کرد: در راستای حفاظت از آثار تاریخی نسبت به مرمت بناهای تاریخی محله از جمله کلیسا، کنیسه یهودیان، منزل دکتر موسی، مجموعه بازار سنندج،  مساجد تاریخی، گرمابه های واقع در محله آغه زمان، منزل آقای وثوقی(حسینی) و موارد دیگر به تناوب اقدامات لازم صورت گرفته است. همچنین در سال 99 طرح مطالعاتی بافت تاریخی شهر سنندج جهت تدوین ضوابط اختصاصی در دست اقدام می باشد که محله ی آغه زمان از اولویت های کاری مطالعاتی در این خصوص می باشد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگ و هنر محله آغه زمان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۴۷۹۵۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نمایش اسب‌های اصیل نژاد ایرانی در همایشی در نطنز

رئیس اداره ورزش و جوانان شهرستان نطنز در این همایش گفت: در این همایش دو روزه سوارکارانی از ۲۰ استان کشور همچون اصفهان، تهران، قم، مرکزی، آذربایجان شرقی، همدان، کردستان، کرمانشاه، یزد استعداد وتوانایی اسب‌های پرورش یافته با نژاد ایرانی را به نمایش گذاشتند.

حسین اشرفی افزود: هدف از برگزاری این همایش، ترویج صنعت اسب‌داری و آشنایی جوانان و نوجوانان و خانواده‌ها با نژاد اسب ایرانی و نحوه نگهداری و پرورش اسب‌های نژاد ایرانی است.


او با اشاره به ثبت همایش سوارکاری این شهرستان در تقویم گردشگری کشور، گفت: در چهارمین همایش کشوری سوارکاری، بیش از ۲۰۰ چابک سوار با اسب‌هایی از نژاد کرد، عرب و دره‌شور حضور داشتند و هنر و استعداد خود را به نمایش گذاشتند.

باشگاه خبرنگاران جوان اصفهان اصفهان

دیگر خبرها

  • همکاری شهرداری و بنیاد ایران‌شناسی برای احیا هویت تاریخی شهر ارومیه
  • بناهای تاریخی، مُهر تاییدی بر فرهنگ و تمدن ایران زمین
  • سوم اردیبهشت ماه، زمان آغاز اعزام کردستانی ها به حج عمره
  • معماری شهر آفتاب بوشهر متناسب با نمای بومی اجرا می‌شود
  • نمایش اسب‌های اصیل نژاد ایرانی در همایشی در نطنز
  • محله‌ای در تهران که با سیب‌هایش معروف شد
  • محله‌ای که با سیب‌هایش معروف شد | همه نامداران دره گلاب
  • آتش سوزی منزل مسکونی در محله ده مجنون کرمانشاه مهار شد
  • ضرورت تعامل و همکاری شهرداری و بنیاد ایران‌شناسی در راستای احیا هویت تاریخی شهر ارومیه
  • کشتی با خرس در خیابان‌های تهران | تصاویر عجیب و تاریخی از معرکه‌گیرهای تهران