Web Analytics Made Easy - Statcounter

در جلسه ستاد تنظیم بازار در ۴ تیرماه قیمت عرضه مرغ در بازار ۱۵ هزار تومان تعیین می‌شود اما از همان ساعات اعلام قیمت مصوب گوشت مرغ، این محصول پروتئینی با قیمت‌های بین ۱۷ تا ۲۰هزار تومان عرضه شد اما همچنان پس از گذشت چندین روز از این مصوبه، هیچ کاهشی در قیمت مرغ اتفاق نیافتاده است.

خبرگزاری فارس – اردبیل/ سرویس اقتصادی: پس از افزایش قیمت گوشت قرمز در بازار، گوشت مرغ به یکی از پرمصرف‌ترین محصولات غذایی در بین مردم تبدیل شد و قیمت مناسب این محصول تا چند هفته گذشته سبب افزایش تمایل مردم به خرید این محصول پروتئینی و جایگزینی آن با گوشت قرمز شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما افزایش قیمت به یک‌باره گوشت مرغ در روزهای اخیر سبب ایجاد شوک در بین مردم شده و قدرت خرید مردم برای خرید این محصول نیز به شدت کاهش یافت.

 

 
گوشت مرغ که پیش از این با قیمتی در حدود ۱۱ هزار تومان بر سر سفره‌های کوچک شده مردم قرار می‌گرفت با اوج به یک‌باره به قیمت‌های نجومی ۱۸ تا ۲۰ هزار تومان در بازار رسید و همین امر سبب تعجب مردم از افزایش به یک‌باره قیمت این محصول شد.
 
با توجه به شرایط اقتصادی حاکم برجامعه و مشکلات عدیده اقتصادی پیش آمده برای مردم به خصوص اقشار متوسط و کم‌درآمد جامعه این‌بار پس از حذف گوشت قرمز از قوت غالب اقشار با درآمد پایین، شاهد حذف گوشت مرغ از سفره‌های مردم شدیم.

در فروردین‌ماه سال‌جاری رکورد کمترین قیمت مرغ در بسیاری از استان‌های کشور و به‌خصوص استان اردبیل معادل ۹ هزار و ۶۰۰ تومان ثبت می‌شود که قیمت‌ها مابین ۱۰ هزار تا ۱۲ هزار تومان نیز در همین ایام متغیر بود.

روند باثبات و گاه حتی نزولی قیمت میانگین مرغ در کشور تا نیمه اردیبهشت‌ماه به‌صورت بسیار نامحسوس ادامه پیدا می‌کند.

 

۳۰ فروردین سال‌جاری خبری مبنی بر معدوم کردن جوجه‌های یک روزه در کارخانه‌های کشور منتشر می‌شود. اتفاقی که واکنش‌های بسیاری را از مسؤولان اقتصادی، اجتماعی و حتی مذهبی در پی دارد که جواب متولیان این اتفاق، عدم صرفه اقتصادی برای پرورش و فروش این جوجه‌ها در بازار گوشت و مرغ است.

اما از نیمه اردیبهشت ماه سال‌جاری قیمت جوجه یک روزه و قیمت ذرت داخلی افزایش پیدا کرده و پس‌ از این اتفاقات اثر کاهش تولید مرغ و افزایش نهاده‌ها در بازار خودنمایی می‌کند، به‌نحوی‌که در چند روز پایانی دومین ماه سال ۹۹، مرغ به بالاترین قیمت امسال خود یعنی ۱۳ هزار و ۱۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم به‌طور میانگین در کشور می‌رسد.

 

این در حالی‌ است که در جلسه ستاد تنظیم بازار در ۴ تیرماه قیمت عرضه مرغ در بازار ۱۵ هزار تومان تعیین می‌شود اما از همان ساعات اعلام قیمت مصوب گوشت مرغ، این محصول پروتئینی با قیمت‌های بین ۱۷ تا ۲۰هزار تومان عرضه شد.

اما همچنان پس از گذشت چندین روز از این مصوبه، هیچ کاهشی در قیمت مرغ اتفاق نیافتاده و هم‌چنان این محصول با قیمت‌های مابین ۱۷ تا ۱۹ هزار تومان در مناطق مختلف شهر اردبیل به فروش می‌رسد.
 
تولیدکنندگان گوشت مرغ بر این باورند که با توجه به افزایش قیمت نهاده‌های دامی قیمت ۱۵ هزار تومانی کفاف هزینه‌های آنها را نداده و صرفه اقتصادی ندارد و اما از طرفی دیگر افزایش قیمت این محصول سبب کاهش قدرت خرید مردم می‌شود.

 

 
اغلب تولیدکنندگان مرغ می‌گویند که از اوایل امسال با مشکل تامین و قیمت نهاده‌های دامی مواجه‌اند و همین امر سبب ایجاد بازار سیاه و افزایش قیمت نهاده‌های دامی شده که در پی آن هزینه‌های تولید مرغ بالا رفته است.

این در حالی‌است که نهاده‌های دامی که جزو محصولات وارداتی به کشور است با ارز دولتی وارد کشور شده و نباید مشکلی از بابت تامین و قیمت نهاده‌های دامی رخ دهد؛ اما به دلیل عدم نظارت بر بازار و عرضه این محصول استراتژیک شاهد افزایش قیمت این محصول در طی چند ماه اخیر هستیم.

 

مشکلی در تامین نهاده‌های دامی در کشور نداریم

کاظم خاوازی در روزهای گذشته در سفر دو روزه به استان اردبیل و در بازدید از مجموعه آرتا پروتئین اردبیل اظهار کرد: نهاده‌های دامی در سطح کشور به وفور وجود دارد و همه دستگاه‌ها از جمله بانک مرکزی و وزارت صمت در تلاشند تا نهاده‌های دامی به شکل مناسب در سطح کشور توزیع شود.

وی افزود: ستاد تنظیم بازار با تلاش‌ حداکثری خود در حال تنظیم قیمت نهاده‌های دامی است تا نهاده‌ها با قیمت مناسب و معقول برای کنترل بازار در اختیار تولیدکنندگان قرار بگیرد.

 اما حبیب اسدالله نژاد نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشت چند روز پیش گفته بود: در صورت تامین نهاده‌ها با ارز دولتی قیمت تمام شده مرغ زنده ۱۱ هزار و۵۰۰ تومان تا ۱۱ هزار و۷۰۰ تومان و قیمت تمام شده مرغ گرم ۱۷ هزار تومان خواهد شد.

وی افزود: با وضع فعلی نهاده‌ها، قیمت مرغ زنده به بیش از ۱۴هزار تومان خواهد رسید و اگر ضریب ۱/۴۵ را هم برای تبدیل مرغ زنده به گرم اعمال کنیم قیمت مرغ گرم در بازار از ۲۰ هزار تومان عبور خواهد کرد.

 

 
به گزارش خبرنگار فارس، با توجه به شرایط پیش آمده در خصوص قیمت مرغ چنین به نظر می رسد که مسؤولان صرفا با تامین نرخ ارز دولتی برای واردات نهاده‌های دامی پروسه تعدیل و تنظیم قیمت این محصول استراتژیک و در پی آن محصول نهایی یعنی مرغ را ناقص پیموده و از نظارت مستمر بر بازار و عرضه مناسب این محصول غافل شده‌اند در حالی‌که باید این نظارت تا عادی شدن شرایط موجود بر بازار تداوم داشته باشد.
 
اما در کنار آن یکی دیگر از اقدامات اساسی که باید در این خصوص از سوی مسؤولان انجام گیرد کاهش وابستگی‌های محصولات استراتژیک و مهم به بازارهای خارجی است؛ امروزه در حالی‌که سالانه ۱۲۸ میلیون تن انواع محصولات کشاورزی در کشور تولید می‌شود و میزان تولید محصولات کشاورزی افزایش یافته اما هم‌چنان در خصوص تامین نیاز کشور به برخی از محصولات استراتژیک با مشکل مواجهیم.

 

به طوری‌که در حال حاضر ۷۵ درصد نیاز کشور به نهاده‌های دامی از طریق واردات تامین می‌شود که عواملی هم‌چون عدم اجرای الگوی کشت و واردات بی‌رویه برخی از محصولات از جمله دلایل این امر است.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، سرپرست معاونت بازرگانی وزارت صمت در آخرین جلسه ستاد تنظیم بازار از آغاز عرضه گسترده گوشت مرغ در سراسر کشور با اختصاص ۱۵ هزار تن سهمیه گوشت مرغ خبر داد و حال باید دید که آیا با عرضه این محصول به نرخ دولتی سبب تعدیل در بازار و کاهش قیمت این محصول در طی روزهای آتی خواهد شد؟ قیمتی که زیاد به مذاق تولیدکنندگان خوش نیامده و پیشتر از این نسبت به تعیین این قیمت برای عرضه مرغ واکنش نشان داده بودند.
 
گزارش: مهران عقلمند

انتهای پیام/3463/117

منبع: فارس

کلیدواژه: افزایش قیمت بازار گوشت مرغ اردبیل قیمت نهاده های دامی ستاد تنظیم بازار قیمت این محصول افزایش قیمت هزار تومان قیمت مرغ گوشت مرغ قیمت ها ۱۵ هزار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۴۷۹۶۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت گوشت قرمز امروز ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳

قیمت گوشت گوسفندی در بازار روز برای تاریخ ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ اعلام شد که بر اساس آن هر بسته گوشت چرخ کرده گوسفندی ۱۰۰۰ گرمی ۵۳۰ هزار تومان است.

به گزارش اقتصاد آنلاین، قیمت ران گوسفندی بسته بندی شده در بسته ۳ گیلوگرم ۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان است برای خرید ران گوسفندی کامل هم باید ۲ میلیون و ۹۹۰ هزار تومان پرداخت کنید.

قیمت گردن گوسفندی هم امروز ۷۵۴ هزار تومان اعلام شده است.

شما در جدول زیر می‌توانید قیمت انواع گوشت قرمز در بازار تهران را مشاهده کنید: 

دیگر خبرها

  • بازگشت بازار خودرو به ساحل آرامش
  • توزیع شش تن گوشت منجمد در آبادان
  • قیمت گوشت قرمز امروز ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • کاهش قیمت برنج ایرانی از ۱۵۰ هزار تومان به ۸۰ هزار تومان
  • قیمت برنج ایرانی سقوط کرد
  • ۷.۵میلیارد دلاری که بازار را تنظیم نکرد
  • کاهش قیمت برنج ایرانی
  • ۹۵ هزارتن نهاده دامی در اختیار جامعه عشایر قرار گرفت
  • سقوط قیمت برنج ایرانی از ۱۵۰ هزار تومان به ۸۰ هزار تومان
  • راهنمای کامل خرید آجرنما در سال 1403 + قیمت