Web Analytics Made Easy - Statcounter

فریدون یاوری در گفت و گو با ایسنا، درباره آخرین وضعیت آتش‌سوزی منطقه حفاظت شده بوزین و مره‌خیل اظهار کرد: علی رغم همه تلاش‌هایی که روز گذشته انجام شد، هنوز آتش مهار نشده و در دو منطقه اصلی شعله‌ور است.

وی ادامه داد: امروز(یازدهم تیر) بنا داریم جاده‌ای که در منطقه بوزین و مره‌خیل قرار دارد را تبدیل به آتش‌بُر کنیم و نیروها و امکانات را در این جاده متمرکز کنیم تا آتش به سمت دیگر جاده نرود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرکل محیط زیست استان کرمانشاه با بیان اینکه اگر آتش به این جاده برسد به احتمال زیاد خاموش خواهد شد، یادآوری کرد: امیدواریم آتش امروز به جاده برسد و بتوانیم آن را مهار کنیم.

یاوری از حضور نیروهای یگان حفاظت محیط زیست و منابع طبیعی در منطقه یاد کرد و افزود: قرار است امروز حدود 30 نفر از ورزشکاران استان نیز برای کمک به مهار آتش به منطقه بیایند.

وی اظهار کرد: برای مهار آتش این منطقه به نیروهای انسانی و دمنده نیاز داریم که هر دوی آنها در اختیار است، اما برخی مشکلات روند کار را دشوار می‌کند.

مدیرکل محیط زیست استان کرمانشاه بالا بودن ارتفاع آتش که در برخی نقاط به بیش از یک متر می‌رسد را یکی از دشواری‌ها دانست و ادامه داد: در چنین شرایطی حتی کارکرد دمنده هم با محدودیت مواجه می‌شود.

یاوری خاطر نشان کرد: از سوی دیگر شیب این محدوده زیاد و دره‌ها عمیق است و حضور نیروهای انسانی در عمق دره به دلیل تجمع دود می‌تواند باعث خفگی آنها شود.

وی با بیان اینکه خوشبختانه در جریان این آتش‌سوزی به گونه‌های جانوری منطقه آسیبی وارد نشده، گفت: عمده جانوران این منطقه مانند شوکا و یا حتی پلنگ که در بوزین و مره‌خیل ثبت شده، بزرگ جثه هستند و از همین رو به محض دیدن آتش به مناطق مجاور که امن است، فرار می‌کنند.

مدیرکل محیط زیست استان کرمانشاه ادامه داد: روز گذشته این موضوع را به عینه دیدیم که دسته ای از شوکاها در حال فرار از مجاورت آتش به مناطق امن بودند.

آتش سوزی در منطقه حفاظت شده بوزین و مره خیل استان کرمانشاه از پنجشنبه هفته گذشته آغاز شده است. متاسفانه در جریان اطفای حریق این منطقه سه نفر از دوستداران محیط زیست جان خود را از دست دادند.

      

منبع: اکوفارس

کلیدواژه: استان کرمانشاه بوزین و مره خیل محیط زیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۴۸۱۲۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حضور پلنگ برای نخستین بار در کوهسرخ مستندسازی شد

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان رضوی،  مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: پس از سالها اعلام و مشاهده حضور پلنگ در منطقه کوهسرخ توسط افراد محلی و طبیعت گردها، سرانجام حضور این گونه توسط دوربین محمود رمضان نژاد رییس نمایندگی حفاظت محیط زیست شهرستان کوهسرخ ثبت و مستندسازی شد.

مهدی اله پور افزود :  این منطقه دارای ارزش زیستی زیادی است و دارای گونه های ارزشمندی همچون پلنگ، گربه پالاس، کفتار، گربه وحشی، کل و بز و قوچ و میش است و این ثبت و مشاهده پلنگ، محیط بانان و فعالان محیط زیست منطقه را بسیار امیدوار کرده است.

وی بیان کرد: پلنگ، گربه سانی شب زی و مخفی کار است و به همین دلیل مشاهده و ثبت حضورش در روز و به راحتی ممکن نیست و چون یکی از گونه های بسیار ارزشمند در چرخه تنوع زیستی است مشاهده و ثبت آن در یک منطقه، ضمن این که گواهی بر غنای زیستگاهی آن منطقه است مسیر حفاظتی آن محدوده را تغییر خواهد داد.

اله پور افزود: این منطقه از لحاظ اکولوژیکی، دارای اکوسیستم متنوعی است و برای گونه های پستاندار علفخوار همچون کل و بز و قوچ و میش و دیگر گونه های حیات وحش نیز بسیار مناسب است.

وی ادامه داد: حدود ۳۵ درصد منطقه سید مرتضی کاشمر داخل شهرستان کوهسرخ قرار گرفته است و حدود ۱۰.۲ درصد کل شهرستان کوهسرخ تحت پوشش مناطق تحت مدیریت اداره کل حفاظت محیط زیست استان قرار دارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی در خصوص ویژگی‌ها و منابع طبیعی این شهرستان، به زیستگاه های کوهستانی و ارتفاعات آن که باعث به وجود آمدن منابع آبی و زیستگاه مطلوب برای بقای گونه های مهم گوشتخوار و علفخواران بزرگ جثه در سطح منطقه شده است اشاره کرد.

پلنگ ایرانی هم اکنون در فهرست قرمز اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت (red list) طبقه‌بندی شده و در کنار اردک سرسفید جزء گونه‌های در معرض خطر یا (ENDANGERED) به شمار می‌رود.

 
 

دیگر خبرها

  • حضور پلنگ برای نخستین بار در کوهسرخ (فیلم)
  • اعلام فراخوان برای جذب سرمایه‌گذار منطقه چالابه
  • حضور یک قلاده پلنگ در شهرستان کوهسرخ مشاهده شد
  • (ویدیو) حضور پلنگ برای نخستین بار در کوهسرخ
  • تخریب ساخت و ساز غیرمجاز در منطقه حفاظت شده فومن
  • ثبت نخستین حضور پلنگ در کوهسرخ
  • حضور پلنگ برای نخستین بار در کوهسرخ مستندسازی شد
  • مشاهده و ثبت پلنگ برای نخستین بار در شهرستان کوهسرخ
  • تخریب ساخت و ساز غیر مجاز در منطقه سیاهمزگی
  • آیا کیفیت آب سد چمشیر مشکلی دارد؟