Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایلنا»
2024-03-29@07:50:14 GMT

تلاش برای ثبت بخش تالاب ایرانی در کنوانسیون رامسر

تاریخ انتشار: ۱۱ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۴۸۱۴۲۱

به گزارش ایلنا،‌ کنوانسیون رامسر قدیمی‌ترین معاهده بین المللی  با تاکید بر حفاظت از طبیعت در جهان است و آغاز آن در دوم ماه فوریه ۱۹۷۱ ( ۱۳ بهمن ۱۳۴۹) در شهر ایرانی رامسر بوده است که کنوانسیون نام خود را از این شهر اقتباس کرده است. قانون الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران پروتکل اصلاحی کنوانسیون مربوط به تالاب‌های مهم بین‌المللی، به ‌ویژه تالاب‌های زیستگاه پرندگان آبزی (کنوانسیون رامسر) را در خردادماه ‌١٣٦٤ مجلس شورای اسلامی تصویب کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طرف‌های معاهده در این کنوانسیون تالاب‌های حائز اهمیت سرزمین خود را با توجه به معیارهای کنوانسیون در فهرست مربوطه به ثبت می‌رسانند تا حفظ و حراست و بهره‌برداری صحیح از آنها را در سرزمین خود تسهیل کنند و با اعمال مدیریت صحیح تنوع زیستی به ویژه پرندگان آبزی در تالاب‌های مربوطه را افزایش دهند و تسهیلات لازم برای حفاظت تالاب‌ها و پرندگان آبزی را فراهم کنند. نماینده و سازمان مرجع کنوانسیون رامسر در ایران، سازمان حفاظت محیط‌ زیست است که مسؤولیت نظارت و اجرای آن را برعهده دارد.  

بیش از ۳ میلیون هکتار تالاب در کشور وجود دارد که حدود ۵/۱ میلیون هکتار از مجموع مساحت تالاب‌های ایران در کنوانسیون رامسر ثبت شده است و سازمان حفاظت محیط زیست در تلاش است  تا پایان سال جاری بخشی از تالاب هورالعظیم شامل حوضه های یک، دو و سه را که ارزش زیستگاهی و اکولوژیکی بالاتری دارند در کنوانسیون رامسر ثبت کند.

به همین منظور با توجه به معیارهای جدید کنوانسیون رامسر مربوط به شناسایی تالاب‌های با اهمیت بین المللی نشستی مشورتی با حضور نمایندگانی از وزارتخانه‌های اطلاعات و بخش‌های حقوقی و محیط زیست امورخارجه با موضوع «ثبت تالاب مرزی هورالعظیم درکنوانسیون رامسر» با ریاست احمدرضا لاهیجان زاده معاون محیط زیست دریایی و تالاب ها سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد.

در این نشست وضعیت اکولوژیکی و چالش‌های زیست محیطی پیش روی تالاب هورالعظیم مورد بحث و بررسی قرار گرفت و اعضای حاضر در جلسه نظرات و دیدگاه‌های خود را درباره راهکارهای حقوقی برای پیوستن تالاب مذکور در کنوانسیون رامسر ارائه کردند و همچنین در این جلسه مقرر شد سازمان حفاظت محیط زیست فرم اطلاعات تهیه شده برای تالاب هورالعظیم را اصلاح  و درجلسه آتی تصمیم نهایی اتخاذ شود.

در ادامه این نشست، احمدرضا لاهیجان زاده معاون محیط زیست دریایی و امور تالاب‌ها گفت: براساس اسناد بالادستی تعهداتی به عهده مجلس و سازمان حفاظت محیط زیست است و یکی از آن‌ها ثبت تالاب‌های کشور در کنوانسیون رامسر است

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۱۷۲ کشور عضو کنوانسیون رامسرهستند، افزود: تالاب با ارزش هورالعظیم هنوز در کنوانسیون رامسر ثبت نشده است و سازمان حفاظت محیط زیست در تلاش است بخش اکولوژیک این تالاب شامل حوضه‌های یک، دو و سه را در کنوانسیون رامسر ثبت کند.

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اهمیت ثبت تالاب‌ها‌ی کشور در کنوانسیون رامسر گفت: یکی از دلایل اصلی که باعث شد پروژه‌های تالاب بین المللی هامون به تصویب اتحادیه اروپا برسد ثبت این تالاب در کنوانسیون رامسر بود که یک امتیاز مهم تلقی می‌شود و اتحادیه اروپا و برنامه توسعه ملل متحد برای احیای تالاب‌های بین المللی هامون ۱۰ میلیون یورو اختصاص دادند.

لاهیجان زاده به مشکلات تالاب شادگان درخوزستان اشاره کرد و گفت: اگر این تالاب ثبت کنوانسیون رامسر نشده بود تا به امروز به دلایل فعالیت‌های صنعتی و گردشگری از میان رفته بود، وقتی تالابی ثبت کنوانسیون رامسر    می شود نقش یاری دهنده  برای حفاظت از آن در داخل کشور به وجود می‌آید.

وی با توضیح اینکه بیش از دو- سوم مجموعه تالاب هورالعظیم در کشور عراق قرار دارد و این کشور بخش مربوط به خود را درکنوانسیون رامسر به ثبت رسانده است، گفت: لازم است کشور ما نیز به سرعت بخش ایرانی تالاب مزبور را ثبت کند که حدود ۶۰ هزار هکتار است و این محدوده در طول سال همیشه پر از آب است.

منبع: ایلنا

کلیدواژه: تالاب سازمان حفاظت محیط زیست محیط زیست ملل متحد کنوانسیون رامسر سازمان حفاظت محیط زیست کنوانسیون رامسر ثبت تالاب هورالعظیم محیط زیست بین المللی تالاب ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۴۸۱۴۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ثبت تصویر خرس قهوه‌ای در اشترانکوه + فیلم

ایسنا/لرستان محیط‌بانان منطقه حفاظت شده اشترانکوه با حضور موثر و پایش منطقه، موفق به فیلمبرداری از خرس قهوه‌ای در منطقه‌ حفاظت شده اشترانکوه شدند.

محیط‌بانان منطقه حفاظت شده اشترانکوه طبق برنامه‌ریزهای صورت گرفته جهت پایش مناطق در ایام تعطیلات نوروز موفق به ثبت تصاویر خرس قهوه‌ای در منطقه‌ حفاظت شده اشترانکوه شدند.

علی سالاروند مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان در این باره گفت: محیط‌بانان منطقه حفاظت شده اشترانکوه در ایام تعطیلات نوروزی ۱۴۰۳ با حضور موثر و پایش منطقه با استفاده از دوربین‌های جدید و با کیفیت بالای خود که برای پایش منطقه، طی سال گذشته دریافت نموده بودند، موفق به ثبت تصاویری از حضور خرس قهوه‌ای در منطقه حفاظت شده اشترانکوه شدند.

سالاروند افزود: این اولین ثبت تصویر این گونه‌ ارزشمند در سال ۱۴۰۳ در منطقه حفاظت‌شده اشترانکوه می‌باشد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان در ادامه گفت: در سال گذشته نیز تصاویر حضور خرس قهوه‌ای و پلنگ بعنوان گونه‌های شاخص و در خطر انقراض در سایر مناطق طبیعی استان ثبت شده که نشان دهنده‌ پویایی و افزایش جمعیت گونه‌های شاخص حیات وحش در استان بواسطه برنامه‌ریزی و تلاش‌های شبانه روزی همکاران محیط‌بان و زحمتکشان عرصه محیط زیست لرستان و همچنین هوشمندسازی و افزایش تعداد نیروی محیط‌بان در مناطق تحت مدیریت استان طی دو سال گذشته می‌باشد.

وی ابراز امیدواری کرد با ادامه روند فعلی و مشارکت‌های مردمی و کمک‌های دوستدار محیط زیست و حیات‌وحش بتوانیم، شاهد احیا بیش از پیش زیستگاه‌ها و حضور گونه‌های شاخص و ارزشمند حیات‌وحش در طبیعت لرستان باشیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان در پایان ضمن قدردانی از محیط‌بانان خدوم استان از همه دوستداران محیط زیست و حیات وحش استان خواست در صورت ثبت هر گونه‌ تصاویری از حیات وحش استان تصاویر را در اختیار کارشناسان اداره کل حفاظت محیط زیست استان قرار دهند تا اطلاع رسانی لازم با رعایت مسائل حفاظتی و امنیتی برای گونه ثبت شده، صورت گیرد.

خرس‌ها پستانداران بزرگ جثه‌ای هستند که در زمره گونه‌های حمایت شده سازمان حفاظت محیط‌زیست و فهرست سرخ IUCN و ضمیمه II کنوانسیون CITES قرار دارند. حفاظت از آن‌ها یکی از اولویت‌های اساسی در برنامه‌های مدیریتی و حفاظتی در کشور به شمار می‌روند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • هزار و ۲۰۰ گردشگر از تالاب کانی‌برازان مهاباد بازدید کردند
  • تالاب زیبای ایران پس از ۳ سال دوباره زنده شد /عکس‌ها
  • حفاظت از محیط زیست یک تکلیف است
  • وجود ۲۲ سایت زیستگاه گونه‌های مختلف جانوری و پرندگان در پشت سد‌ها و رودخانه‌ها
  • تالاب زیبای ایران پس از ۳ سال دوباره زنده شد | تصاویر
  • پهنه آبی تالاب‌های چالدران افزایش یافت
  • افزایش پهنه آبی تالاب های چالدران
  • اجرای سند الگوی کشت در حوزه‌های تالابی کشور
  • حفاظت از یوزپلنگ با مشارکت مردم/ وزارت راه به تعهدات خود عمل کند
  • ثبت تصویر خرس قهوه‌ای در اشترانکوه + فیلم