Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-04-25@00:55:21 GMT

پیش بینی آینده معاملات بازار بورس

تاریخ انتشار: ۱۱ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۴۸۱۶۲۷

یک اقتصاددان ضمن بررسی وضعیت اقتصادی کشور، با تاکید بر اینکه رشد اقتصاد در ایران منفی است، اظهار کرد: با توجه به این رشد منفی، رونق بازار سرمایه و ارزش معاملاتی آن که روزانه به بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان می‌رسد، باید حبابی باشد. اگر این چنین نبود رشد اقتصادی منفی نداشتیم. یکی از دلایلی که این بازار فعلا مورد توجه دولت قرار دارد، این است که از این بابت مالیات می گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

درواقع دولت از هر معامله‌ای در بازار سهام نیم درصد مالیات می‌گیرد. ناطقان: محمود جام ساز  با تاکید بر اینکه بازار سرمایه در کشورهای پیشرفته وظیفه مهمی را در توسعه اقتصادی بر عهده دارد، اظهار کرد: به این صورت که زمانی که شرکت‌ها طبق مقررات خاصی در بورس پذیرش می‌شوند یا عرضه اولیه دارند، این سهام  به خرید ماشین آلات، تجهیزات مورد نیاز برای تولید، کشاورزی و... اختصاص داده و در نهایت به ایجاد اشتغال و افزایش تولید داخلی منجر می‌شود.

وی با بیان اینکه ایران در سال‌های قبل یک کشور بانک محور بوده و به بازار سرمایه توجهی نداشته است، گفت: منظور از کشور بانک محور این است که همه موسسات تولیدی، کشاورزی، خدماتی، کسب و کارها، بنگاه های کوچک و متوسط و...، بخشی از سرمایه گذاری را از بانک‌ها به صورت تسهیلات بلند مدت دریافت می‌کنند و درمورد سرمایه در گردش هم  از کمک تسهیلاتی بانک‌ها بی‌بهره نیستند.

بررسی عملکرد بانک‌ها در کشور

این اقتصاددان ادامه داد: در این شرایط بانک‌ها نقش بسیار مهمی را در افزایش تولید ناخالص داخلی ایجاد می‌کنند. درواقع هدف از جمع آوری سپرده‌های خرد مردمی و پرداخت بهره به این سپرده‌ها، تجمیع این سپرده‌ها برای اعطای اعتبارات تولیدی، تجاری و ... است تا آن‌ها نقش اساسی خود را برای تزریق سرمایه که یکی از مهم‌ترین عوامل تولید است، ایفا کنند.

جام‌ساز با بیان اینکه بانک‌ها در ایران به دو دسته  تجاری و تخصصی تقسیم شده‌اند، توضیح داد: بانک‌های تجاری وام‌ها را برای امور تجاری، بازرگانی، صادرات و واردات و بانک‌های تخصصی نیز، مانند بانک‌های مسکن و کشاورزی و... وام‌ها را به امور مربوط به رشته تخصصی خودشان اختصاص می‌دهند.

وی با تاکید بر اینکه بانک‌های کشور هیچ زمانی وظیفه مذکور را به طور کامل انجام نداده‌اند، گفت: فسادی که در بخشی از بانک‌ها حاکم است باعث شد منافع خرد مردمی که به عنوان سپرده جمع آوری کردند، در اعطای تسهیلات تحت سلطه عوال رانتی قرار بگیرد، از سوی دیگر بانک‌ها مبادرت به ایجاد شرکت‌ها و موسساتی کنند که به طور غیر مستقیم با آن‌ها در ارتباط هستند و یا همه سپرده های مردمی را به تعداد خاصی از افراد اختصاص دادند.

این اقتصاددان ادامه داد: برخی تسهیلات چند میلیاردی یا چند هزار میلیاردی را فقط به برخی افراد خاص می‌دهند درصورتی که این تسهیلات می‌تواند بین صدها موسسه بخش خصوصی، واحدهای بزرگ و متوسط و کسب و کارها به طور عادلانه توزیع شود و در بخش واقعی اقتصاد(بخش خصوصی) که موتور محرکه اقتصاد است، تحرکی ایجاد شود. البته بانک‌ها درحال حاضر از منابع تهی هستند. درواقع برای بخش خصوصی واقعی منابعی ندارند.

جام ساز با بیان اینکه در کنار بانک‌ها بازار سرمایه هم راه اندازی شد، اظهرا کرد: البته بازار سرمایه در ابتدا ضعیف عمل کرد و در سال ۱۳۸۴ شاهد ترکیدن حباب این بازار به دلیل اطلاعات نامتقارن و مدیریت ناصحیح و اعمال قدرت صاحبان اصلی سهام بودیم و تا مدتی بازار سرمایه کشور آنچنان از توجه و رونق برخوردار نبود. گرچه تعداد زیادی از موسسات دولتی و خصوصی بورسی شده بودند  اما مردم به دلیل عدم شناخت بازار سرمایه و همچنین عملکرد گذشته این بازار، رغبت نمی‌کردند که با سپرده‌های بانکی خودشان سهم بخرند.

وی با اشاره کسری بودجه، گفت: کسری بودجه بالا است. زمانی که تولید ناخالص داخلی منفی باشد، یعنی سرمایه گذاری در بخش مولد صورت نمی‌گیرد. زیرا یکی از عوامل مهم افزایش تولید ناخالص داخلی سرمایه گذاری است. رشد اقتصادی در سال‌های ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸، منفی بوده و اقتصاد کشور مجموعا در این دو سال، ۱۴ درصد کوچک‌تر شده است. زیرا سرمایه گذاری صورت نگرفته است، تولید تحلیل رفته و اشتغال هم کاهش یافته است.

رونق حبابی بازار سرمایه

این اقتصاددان افزود: اگر بازار سرمایه یک بازار سرمایه عمیق بود و وظایف اصلی بازار سرمایه را انجام می‌داد، پول سهامی که توسط مردم خریداری می‌شد، باید توسط شرکت‌ها در تولید کارخانه‌ها و بنگاه‌ها هزینه می‌شد. در این شرایط تولید افزایش و در نتیجه تولید ناخالص داخلی افزایش می‌یابد. بنابراین زمانی که با رشد اقتصادی منفی رو به رو هستیم یعنی سرمایه‌هایی که در بورس جمع می‌شود به سمت تولید هدایت نمی‌شود و به بخش‌هایی مانند طلا و دلار می‌رود یا اینکه در بورس به صورت قمارگونه می‌چرخد. بنابراین بازده سهام در پایان سال منفی خواهد بود.

جام‌ساز با بیان اینکه زمانی که سهام‌دار وارد بورس می‌شود، از دو جهت انتظار دارد که سودآوری داشته باشد، توضیح داد: نخست سودآوری به دلیل بازده سهام در پایان سال است. هرچه سهام مثبت‌تر باشد، باید ارزش اسمی در بورس بالا رود. دوم از جهت خرید و فروش سهام به ارزش اسمی آن.

وی با تاکید بر اینکه رشد اقتصاد در ایران منفی است، اظهار کرد: با توجه به این رشد منفی، رونق بازار سرمایه و ارزش معاملاتی آن که روزانه به بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان می‌رسد، باید حبابی باشد. اگر این چنین نبود رشد اقتصادی منفی نداشتیم. یکی از دلایلی که این بازار فعلا مورد توجه دولت است و از یک طرف تبلیغات زیادی برای جذب سپرده‌ها انجام می‌دهد و از طرف دیگر سپرده‌های بانکی را کاهش داده است، سهام عدالت را آزاد کرده و سهام شستا که متعلق به تامین اجتماعی است را عرضه کرده است، این است که از این بابت مالیات می گیرد. درواقع دولت از هر معامله‌ای نیم درصد مالیات می‌گیرد و درآمد کسب می‌کند. یکی از علل مهم قدرت گرفتن بورس همین مساله است.

این اقتصاددان ادامه داد: با توجه به اینکه دولت کسری بودجه دارد، درامد نفت محدود است و پیش بینی شده امسال به دو میلیارد دلار خواهد رسید، درامدهای مالیاتی را هم نمی‌تواند به خاطر کاهش رشد اقتصادی  وصول کند، هم اوراق بدهی منتشر و هم از بورس استفاده می‌کند و هدف این است حدود ۳۰ هزار تا ۵۰ هزار میلیارد تومان از بورس درآمد کسب کند.

وی با تاکید بر اینکه روند بورس در آینده افزایشی نخواهد بود، اظهار کرد: در چند روز اخیر ارزش معاملاتی بورس در یک روز به ۲۵ هزار میلیارد تومان هم رسید اما باز به ۱۲ هزار میلیارد تومان برگشت. زیرا قیمت دلار بالا رفت و مردم بخشی از سرمایه خود را به دلار تبدیل کردند.
منبع: ایسنا برچسب ها: بازار ، بورس ، پیش بینی ، ناطقان

منبع: ناطقان

کلیدواژه: بازار بورس پیش بینی ناطقان تولید ناخالص داخلی هزار میلیارد تومان مالیات می گیرد سرمایه گذاری بازار سرمایه رشد اقتصادی رشد اقتصاد سپرده ها بانک ها جام ساز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۴۸۱۶۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش‌بینی بورس فردا سه شنبه ۴ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳

به گزارش صدای ایران،اکو ایران نوشت: در جریان معاملات روز جاری در بازار بورس اوراق بهادار تهران در شاخص کل با رشد ۳۹۰۰ واحدی در محدوده ۲ میلیون و ۳۱۶ هزار واحدی ایستاد تا خود را در کانال جدید تثبیت کرده باشد.

ارزش بازار نیز بعد از مدت‌ها به کانال ۸ هزار همتی رسید، اما ارزش معاملاتی همچنان در محدوده‌های ۵ هزار میلیارد تومانی قرار دارد که خیلی برای اهالی بازار سرمایه امیدوار کننده نیست، اما به هر حال شاخص در مسیر صعودی گام برداشته است.

نماد بوعلی و فملی بیشتری تاثیر مثبت را بر بازار روز جاری داشتند و نماد فولاد پس از رشد در دو روز اخیر کمی عقب نشست و حتی بار منفی را بر روی شاخص کل ایجاد کرد.

فلزات اساسی برترین گروه بازار روز جاری در ارزش معاملات بودند و بیش از ۳۷۷ میلیارد تومان ارزش معاملاتی را به خود اختصاص دادند. گروه خودرویی نیز ۲۹۷ میلیارد تومان ارزش معاملاتی را برای روز جاری ثبت کرد تا در جایگاه دوم قرار داشته باشد و شیمیایی‌ها نیز در جایگاه سوم بماند. ارزش معاملاتی انجام شده در گروه شیمیایی در بازار امروز بورس تهران رقم ۲۶۴ میلیارد تومان ثبت شده است.

خبر‌هایی از مجلس برای بازار سرمایه امروز مخابره شد که نشان می‌داد یک فوریت طرح اصلاح بند س تبصره ۶ قانون بودجه ۱۴۰۳ در مجلس به تصویب رسیده است و گفته می‌شود که این موضوع در دستور کار روز‌های آینده مجلسی باشد.

همچنین گفته می‌شود در این روز‌ها بیش از ۱۲ شرکت تامین سرمایه به وزیر اقتصاد در خصوص بند س بوجه ۱۴۰۳ اعتراض کردند و پیامد‌های زیان‌بار این بند را به این وزارتخانه اعلام کرده‌اند.

سخنگوی کمیسون اقتصادی مجلس در مجلس یازدهم این طور عنوان کره است که بند قانون بودجه را به نحوی اصلاح کنیم که در عمل مانع سرمایه‌گذاری‌های افراد در بازار سرمایه به‌خصوص شرکت‌ها و صندوق‌ها با درآمد ثابت نشویم.

اما امروز نمایندگان مجلس بحث‌های دیگری در مورد بازار سرمایه داشتند و موضع واگذاری استقلال به هلدینگ خلیج فارس هم مطرح شد. نمایندگان مجلس از واگذاری سهام تیم استقلال به هلدینگ خلیج فارس گله کردند و این اقدام را غیرقانونی عنوان کردند و درخواست خود را به رییس جمهور برای جلوی گیری از این اقدام اعلام کردند.

اما روی تابلوی معاملاتی نماد استقلال خریداران صف نشینی کردند و بلوک استقلال و پرسپولیس در روز جاری معامله شدند تا تیتر واگذاری دستور روی رسانه‌های خبری بازار سرمایه درج شود.

اما مجلس امروز باز هم حال و هوای بازار سرمایه را داشت و پورابراهیمی به فرزین هشدار داد. رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در صحن علنی مجلس به رییس بانک مرکزی این طور هشدار داده است که اگر با سیاست‌هایی که بانک مرکزی در قبال مسئله ارز اتخاذ کرده پیش برویم، نگرانی ما برای افزایش التهابات ارزی به مراتب بیشتر خواهد شد. امیدواریم راهکار‌های لازم جهت بهبود بازار ارز که در نامه کمیسیون اقتصادی به رئیس جمهور بود، اجرایی و عملیاتی شود.

اما شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه اعلام کرده است که در هفته چهارم فروردین ماه، بیش از ۹۴۱ میلیارد تومان سود جاری، سنواتی و حق تقدم از طریق اطلاعات سامانه جامع اطلاعات مشتریان (سجام) واریز شد.

بررسی تکنیکالی شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران
بعد از رشد شارپی شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در روز‌های ابتدای در هفته جاری شاخص کل به محدوده‌های رسیده است که تکنیکالیست‌ها این انتظار را دارند کمی از سرعت شاخص کل کند شود چرا که باز هم یکی از نمایندگان مجلس با ارسال مطلبی در صفحه شخصی خود این نگرانی را ایجاد کرده است که احتمالا این موضع درگیری‌های سیاسی در منطقه همچنان ادامه‌دار است. جواد کریمی قدوسی تلویحاً نوشته که فاصله ایران با بمب هسته‌ای در صورت اِذن رهبری فقط یک هفته است. این در حالی است که کمی قبل از پاسخ ایران به حمله اسرائیل به کنسولگری کشورمان در سوریه با توئیت دیگری از جواد کریمی شاهد واکنش‌هایی در فضای مجازی بودیم.

اما به هر حال آن چه در بحث تکنیکالی شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران وجود دارد این موضوع است که شاخص در حال واکنش به سقف کانال صعودی است که مدت‌ها است آن را ترسیم کرده‌ایم و این محدوده با واکنش‌هایی در طول یک سال و نیم گذشته همراه بوده است و نظر می‌رسد شاخص برای شکست این مقاومت کمی تردید دارد!

دیگر خبرها

  • بورس سبزپوش شد؛ رشد مناسب بازار در هفته اول اردیبهشت
  • مسکن پس از ماه سرگیجه؛ پیش‌بینی وضعیت آینده بازار
  • صندوق‌های املاک و مستغلات بورس، مسیری برای کمک به بانک‌ها جهت رهایی از بنگاهداری
  • پیش‌بینی بورس چهارشنبه ۵ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳
  • پیش بینی بورس چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳/ افت بازار سهام، سیگنال فرصت خرید است؟
  • سقف معافیت مالی؛ داغ همیشگی بر پیشانی بورس!
  •  پیش‌بینی بورس فردا ۴ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳
  • پیش‌بینی بورس فردا سه شنبه ۴ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳
  • ورود ۴۲ میلیارد تومانی نقدینگی حقیقی‌ها به بازار سهام در روز سبز شاخص کل بورس
  • رشد اندک بورس در سومین روز اردیبهشت