Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-04-25@21:14:23 GMT

نشست شورای امنیت به صحنه انزوای آمریکا تبدیل شد

تاریخ انتشار: ۱۱ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۴۸۱۸۰۹

نشست شورای امنیت به صحنه انزوای آمریکا تبدیل شد

نشریه آمریکایی در گزارشی درباره نشست برخط (آنلاین) دیروز شورای امنیت با موضوع ایران نوشت، دوست و دشمن آمریکا را سرزنش کردند و این نشست به صحنه انزوای آمریکا تبدیل شد.

به گزارش مشرق، «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا تلاش کرد بار دیگر نفوذ کم‌رنگ شده کشورش در سطح جهانی را با به چالش کشیدن شورای امنیت سازمان ملل برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران که ماه اکتبر لغو می‌شود، به نمایش بگذارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما به نوشته نشریه آمریکایی «فارین پالیسی»، دیپلمات ارشد این کشور با سرزنش مؤکد دوست و دشمن که از آمریکا به دلیل خروج دو سال پیش از توافق هسته‌ای ایران انتقاد کردند، مواجه شد.

به نوشته این نشریه، در روزی که اتحادیه اروپا آمریکا را از «فهرست ایمن» کشورهایی که شهروندانش اجازه سفر به این بلوک ۲۷ کشوری را دارند، حذف کرد، برخورد سرد با پامپئو، تصویر انزوای روزافزون آمریکا را کامل و احترام ناچیز کشورهای دیگر به دولت ترامپ را که در آستانه رقابت‌های انتخاباتی سختی قرار دارد، نمایان کرد.

بیشتر بخوانید: شکست آمریکا در شورای امنیت نشانه چیست؟ در نشست شورای امنیت درباره ایران چه گذشت؟

آلمان با لحن انتقادی واضحی واشنگتن را به دلیل خروج از توافق هسته‌ای، به نقض قوانین بین‌المللی متهم کرد و در این خصوص که آمریکا هیچ حقی برای بازگرداندن تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران ندارد، با چین همصدا شد.

پیش از سخنرانی نماینده آلمان، نماینده چین گفته بود که آمریکا به دلیل خروج از برجام از هیچ حقی برای استفاده از مکانیسم بازگشت خودکار تحریم‌ها به منظور احیای تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران برخوردار نیست.

نماینده روسیه در سازمان ملل هم تحریم‌های آمریکا علیه ایران را با نحوه قتل «جورج فلوید» شهروند سیاه‌پوست آمریکایی که به دست پلیس این کشور کشته شد و این جنایت اعتراضات نژادپرستی در سراسر آمریکا را در پی داشت، مقایسه کرد و گفت این تحریم‌ها مانند فشار زانو روی گردن هستند.

فارین پالیسی در ادامه نوشت: موضوع نشست برخطِ دیروز شورای امنیت سرنوشت توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ ایران بود که در آستانه نابودی قرار دارد. دولت ترامپ به دنبال نابودی کامل آن تا قبل از انتخابات این کشور است تا در صورتی که دولتی دموکرات در آمریکا روی کار بیاید، نتواند این توافق را احیا کند. اخیراً ماده‌ای در این توافق-انقضای تحریم تسلیحاتی ایران در ماه اکتبر (مهر)- به میدان تقابل جدید تبدیل شده است.

در ابتدای جلسه برخط (مجازی) روز سه‌شنبه شورای امنیت، «رزماری دی‌کارلو»، مقام سابق وزارت خارجه آمریکا و معاون سیاسی دبیرکل سازمان ملل توافق هسته‌ای را «دستاورد مهم دیپلماسی و مذاکره چندجانبه» توصیف کرد و از تصمیم آمریکا مبنی بر خروج از برجام ابراز تاسف و تاکید کرد ایران قبل از این تصمیم ناگهانی آمریکا، به تعهداتش ذیل توافق پایبند بود. او همچنین درباره کاهش تعهدات برجامی ایران از ژوئیه ۲۰۱۹ ابراز تاسف کرد.

دی‌کارلو گفت: «ما همچنین از گام‌هایی که ایران در واکنش به خروج آمریکا از برجام برداشته نگرانیم. در نتیجه این اقدامات، ایران از محدوده‌های تعیین‌شده در برجام در خصوص غنی‌سازی اورانیوم و ذخائر آب سنگین فراتر رفته است. ایران همچنین محدودیت‌های وضع‌شده علیه برنامه تحقیق و توسعه هسته‌ای را زیر پا گذاشته است. امروز ما یکبار دیگر از ایران می‌خواهیم به اجرای کامل این توافق بازگردد.»

بنابر این گزارش، دولت ترامپ در روزهای گذشته پیش‌نویس قطعنامه‌ای را برای تمدید تحریم تسلیحاتی علیه ایران به جریان درآورد اما چین و روسیه که در شورای امنیت حق وتو دارند، اعلام کردند از این طرح آمریکا حمایت نخواهند کرد. قدرت‌های اروپایی هم واکنش سردی نشان دادند و انتظار می‌رود پیشنهاد خود برای تمدید بخش‌هایی از تحریم تسلیحاتی به مدت حداکثر ۶ ماه را مطرح کنند. مشخص نیست که آیا آمریکا از این طرح اروپایی‌ها حمایت خواهد کرد یا خیر.

منبع: فارس

منبع: مشرق

کلیدواژه: کرونا اعتراضات آمریکا سهام عدالت مجلس یازدهم شورای امنیت مایک پامپئو برجام آمریکا جورج فلوید آلمان فارین پالیسی توافق هسته ای ایران تحریم تسلیحاتی توافق هسته ای شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۴۸۱۸۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

احمدیان در سن‌پترزبورگ چه می کند؟

آفتاب‌‌نیوز :

 روز چهارشنبه پنجم اردیبهشت ماه شهر سن‌پترزبورگ روسیه میزبان دوازدهمین نشست امنیتی با حضور نمایندگانی از ۱۰۶ کشور بود و علی‌اکبر احمدیان دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به دعوت نیکلای پاتروشف همتای روس خود و در رأس هیأتی برای شرکت در این نشست و همچنین نشست دبیران شورای امنیت ملی کشور‌های عضو بریکس به سن‌پترزبورگ سفر کرد و در حاشیه آن با تعدادی از همتایان دیدار و درباره مناسبات دوجانبه و اوضاع امنیتی در منطقه و صحنه بین‌المللی به گفتگو پرداخت.

وی روز سه‌شنبه پس از ورود به سن‌پترزبورگ با قاسم الاعرجی مشاور امنیت ملی عراق دیدار و گفتگو کرد. توافقنامه امنیتی ایران و عراق از جمله مباحث مورد گفتگو در این دیدار بود و دو طرف ضمن مرور روند اجرای توافقنامه امنیتی، تصمیماتی درباره کمیته‌های عالی و توافقات گرفتند.

احمدیان چهارشنبه پنجم اردیبهشت ماه روز پرکاری را داشت از شرکت در نشست امنیتی سن‌پترزبورگ تا رایزنی‌های دوجانبه با برخی همتایان.

دبیر شورای عالی امنیت ملی طی سخنانی در نشست سن‌پترزبورگ به کشور‌هایی که اجازه استقرار مراکز امنیت سایبری خود را به رژیم صهیونیستی داده‌اند، هشدار داد با گشودن مرز‌های خود برای این رژیم، زیرساخت بزرگی برای تهدید امنیتی خود ایجاد کرده‌اند که جاسوسی از مردم و مقام‌های‌شان بخش بسیار کوچکی از این خطر است.

 وی عنوان کرد که مشکل بزرگتر در بقا و ثبات این کشور‌ها خواهد بود.

دبیر شورای عالی امنیت ملی همچنین گفت: در مقابل یکجانبه گرایی آمریکا و غرب، سازمان‌های منطقه‌ای همچون شانگ‌های و بریکس باید تلاش کنند تا در عرصه امنیت اطلاعات همکاری‌های خود را گسترش داده و ابزارها، نهاد‌ها و ساختار‌های جدید را خلق کنند تا در برابر این دو نوع تهدید بی دفاع نباشند.

احمدیان همچنین در این نشست یک بسته پیشنهادی درباره امنیت اطلاعات با پنج بند زیر ارائه کرد.

۱- همکاری‌های دوجانبه و چندجانبه بین‌المللی با موضوع امنیت اطلاعات بر مبنای نظریه و رویکرد جمهوری اسلامی ایران به امنیت اطلاعات

۲- چندجانبه کردن نهاد‌ها و ساختار‌های بین المللی در حوزه امنیت اطلاعات و سایبر و خارج کردن آن از انحصار یک کشور و یک قطب

۳- همکاری برای تدوین قوانین و مقررا ت مرتبط با امنیت اطلاعات و امنیت سایبری جهانی (دیپلماسی سایبری) در ابعاد مختلف و دفاع هماهنگ از آن‌ها در مجامع بین المللی از قبیل ITU و مقابله با یکجانبه گرایی آمریکا در فضای سایبر

۴- تشکیل ائتلاف‌های ضد تحریمی و استفاده از سامانه‌ها و سکو‌های غیرآمریکایی تحریم ناپذیر برای تبادلات مالی و اقتصادی و اداری بین اعضا با یکدیگر

۵- تقسیم کار بین کشور‌های مستقل برای تولید سخت افزارها، نرم افزارها، دیتاسنتر‌ها و سکو‌های مستقل.

وی همچنین گفت که جمهوری اسلامی ایران همچون گذشته آمادگی دارد در عرصه تامین صلح و امنیت پایدار بین‌المللی خصوصاً در عرصه مقابله با تهدیدات تروریستی و افراط گرایی با دیگر کشور‌ها در سطح جهان و منطقه همکاری کند.

احمدیان همچنین در حاشیه این نشست با چن ون چینگ دبیر کمیته سیاسی و حقوقی دفتر مرکزی حزب کمونیست چین، سلسو آموریم مشاور امنیت ملی برزیل، نیکلای پاتروشف دبیر شورای امنیت ملی فدراسیون روسیه و خانم بام مدیر آژانس امنیت دولتی آفریقای جنوبی دیدار و گفتگو کرد.

بازدید از نمایشگاه محصولات نظامی روسیه از دیگر برنامه‌های دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران در روز چهارشنبه در سن‌پترزبورگ بود.

احمدیان همچنین به همراه نیکلای پاتروشف یادداشت تفاهم امنیتی ایران و روسیه را امضا کردند. بر اساس این یادداشت تفاهم، سطح مناسبات و همکاری‌های دو کشور در حوزه‌های مختلف راهبردی افزایش خواهد یافت.

منبع: خبرگزاری فارس

دیگر خبرها

  • احمدیان در سن‌پترزبورگ چه می کند؟
  • فضاسازی تبلیغی پارلمان اروپا علیه عملیات «وعده صادق»
  • جزئیاتی از حمله به سایت اتمی ایران و کنسولگری ایران در سوریه از زبان دبیر شورای عالی امنیت /۵ پیشنهاد به نشست سن پترزبورگ
  • توافق مهم امنیتی ایران و عراق (+جزئیات)
  • آمریکا: مذاکره مستقیم برجامی با ایران نداریم
  • آمریکا : مذاکره مستقیم برجامی با ایران نداریم؛ نه در نیویورک و نه در هیچ کجای دیگر / درباره روش‌های ارتباطمان با ایران نظری نمی‌دهیم
  • واکنش رسمی آمریکا در خصوص مذکرات احیای برجام | مذاکره مستقیم در حال انجام است؟
  • توافق الاعرجی با احمدیان درباره توافقنامه امنیتی ایران و عراق
  • توافق مهم امنیتی ایران و عراق + جزئیات
  • توافق آمریکا برای خرید نفت ایران / بازار انرژی شگفت زده شد!