Web Analytics Made Easy - Statcounter

جلسه تلاوت و تفسیر قرآن کریم با محوریت قرائت و تفسیر آیات اول تا پانزدهم سوره مبارکه اِسراء با حضور معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت برگزار شد.

​به گزارش خبرگزاری شبستان، به نقل از مفدا، در پی تأکیدات سیماسادات لاری، معاون فرهنگی و دانشجویی وزیر بهداشت مبنی بر توجه به قرآن کریم با محوریت آموزش، ترویج، قرائت و تفسیر قرآن در فضای اداری و محیط کار، سومین جلسه تلاوت و تفسیر قرآن دوشنبه، نهم تیرماه با حضور معاون وزیر بهداشت، مدیران و کارکنان این معاونت برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

در بخشی از این جلسه که با تلاوت‌ ۱۵ آیه ابتدایی سوره اسرا همراه بود، محمدمهدی بحرالعلوم، رئیس مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت با بیان این ‌که برخی سوره‌های قرآنی با عنوان «مسبِّحات» معرفی می‌شوند، بیان کرد: مسبحات سوره‌هایی از قرآن هستند که با تسبیح خداوند و با یکی از مشتقات سبح آغاز می‌شوند، مانند «سُبْحَانَ الَّذِی أَسْرَیٰ بِعَبْدِهِ لَیْلًا مِنَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ إِلَی الْمَسْجِدِ الْأَقْصَی الَّذِی بَارَکْنَا حَوْلَهُ لِنُرِیَهُ مِنْ آیَاتِنَا ۚ إِنَّهُ هُوَ السَّمِیعُ الْبَصِیرُ» در سوره اسرا، «سَبَّحَ لِلَّهِ مَا فِی السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ ۖ وَهُوَ الْعَزِیزُ الْحَکِیمُ» در سوره حدید، «یُسَبِّحُ لِلَّهِ مَا فِی السَّمَاوَاتِ وَمَا فِی الْأَرْضِ الْمَلِکِ الْقُدُّوسِ الْعَزِیزِ الْحَکِیمِ» در سوره جمعه و ...که به دلیل این‌که با تسبیح خداوند آغاز می‌شوند نام مسبحات را به خود گرفته‌اند.

 

وی ادامه داد: در این ۱۵ آیه، مفاهیم متعددی در تفسیر و مفاهیم وجود دارد که من یک موضوع را به صورت خاص بیشتر شرح خواهم داد، در ابتدای این سوره صحبت از موضوع معراج پیامبر(ص) و سیر ایشان است، اسم سوره اِسراء از همین جا گرفته شده است، اِسراء به معنای «حرکت شبانه» است و تلفظ نام این سوره به این شکل صحیح است، زیرا اِسراء مصدر و اسم است، این نکته قابل توجه است که بدانیم در قرآن کریم اسم سوره‌ها به جزء دو سوره «تبت» و «عبس» اسم است.

 

رئیس مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت با بیان اینکه سیر شبانه پیامبر گرامی اسلام(ص) از مسجدالحرام آغاز شد و تا مسجد الاقصی ادامه داشت، گفت: مسجد الحرام در مکه قرار دارد و محیطی بیشتر از کعبه است، حضرت علی (ع) بر اساس نقل احادیث معتبر، در این مسجد متولد شدند. مسجد الاقصی نیز در بیت المقدس قرار دارد و برخلاف تصویر رایجی که از این مسجد در رسانه‌ها منتشر می‌شود، مسجد الاقصی مسجدی کوچکتر در کنار مسجدی است که به عنوان نماد مسجد الاقصی در رسانه‌ها شهرت یافته است. این سرزمین برای یهودیان، مسلمانان و مسیحیان مورد توجه است که در این میان یهودیان بیش از همه این مکان را بر اساس سوابق از آن خود می‌دانند.

 

بحرالعلوم افزود: در آیه اول سوره اِسراء آمده است، «الَّذِی بَارَکْنَا حَوْلَهُ» یعنی بیت المقدس شهر بسیار مبارکی است و از نظر مادی، معنوی، سوق الجیشی و کشاورزی دارای برکات و در موقعیت بسیار خوبی قرار دارد. در چند آیه بعد از این سوره، صحبت در مورد یهودیان است. در قرآن خداوند در مورد دو گروه صحبت فراوانی کرده است یکی از این دو گروه منافقان و دیگری بنی اسرائیل است، به همین دلیل نام حضرت موسی(ع) در قرآن ۱۳۶ بار تکرار شده است و خداوند در کتاب خود داستان‌های مختلفی از این قوم را مورد اشاره قرار می‌دهد.

 

رئیس مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت با بیان این که دو دلیل عمده در خصوص این تکرار نام از یهودیان در قرآن وجود دارد، گفت: سرنوشت مسلمانان بعد از پیامبر(ص) بسیار به سرنوشت یهودیان نزدیک بوده است و یهودیان با مسلمانان در بسیاری از جریانات تاریخ تا به امروز در مقابله هستند، نکته دوم اینکه یهودیان در کتاب مقدس خود از آمدن پیامبری در آخرالزمان خبر داده و از این موضوع مطلع بودند و حتی انتظار دیدن ایشان را می‌کشیدند، اما در نهایت روش و سیره پیامبر خاتم(ص) را به نفع خود ندیدند و به دشمنی با ایشان برخاستند.

 

وی گفت: در قرآن آمده است که بنی‌اسرائیل دوبار در طول تاریخ به شدت منکوب می‌شوند که در خصوص این دو تاریخ اختلاف نظر بسیاری از سوی صاحب نظران و مفسران وجود دارد. برخی اعتقاد دارند مرتبه دوم هنوز نیامده است و مرتبه اول گذشته است. بر این اساس مرتبه اول در زمان بخت النصر بوده است که حدود ۱۰۰ سال یهودیان نتوانستند هیچ یک از مناسک مذهبی خود را انجام دهند و حتی تورات را نیز نمی‌توانستند بخوانند، یکی از دلایل تحریف تورات نیز شرایط یهودیان در این ۱۰۰ سال عنوان شده که باعث شد بعد از این ۱۰۰ سال تورات بازنویسی شود.

 

رئیس مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت با بیان اینکه نکته مهم در این ۱۵ آیه موضوع مسئولیت‌پذیری است، بیان کرد: حکم کلی این آیات این است که اگر خوبی کنید به خود کردید و اگر بدی کنید، علیه خودتان است، یعنی انسان باید مسئولیت خود را بپذیرد، قرآن می‌فرماید اگر برگردید ما نیز برمی‌گردیم؛ یعنی کار این دنیا بازتاب کار خودمان است. اگر خداوند را یاد کنیم او ما را یاد می‌کند، یاری‌اش کنیم او ما را یاری می‌دهد و از او راضی باشیم او از ما راضی خواهد بود، مفهوم این آیات یعنی رابطه شما با خداوند است که رابطه خداوند با شما را تعریف می‌کند.

 

بر اساس این گزارش در ابتدای این نشست، مسعود وادی‌پور، رئیس اداره نماز و امر به معروف مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت در خصوص نحوه تلاوت و صحیح خواندن قرآن با آموزش قرائت حروف «ح و ع» پرداخت.

 

پایان پیام/47

منبع: شبستان

کلیدواژه: مفدا تلاوت و تفسیر قرآن وزارت بهداشت رئیس مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت تفسیر قرآن مسجد الاقصی سوره ا ا سراء

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۴۸۲۲۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری ۸۵۰ جلسه جزءخوانی قرآن در ماه رمضان در خوزستان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان،  حجت‌الاسلام سعید حردانیان با اشاره به طرح «ستاره‌های زمین» که در سال گذشته همزمان با ماه رمضان در استان اجرا شد، گفت: این طرح به نسبت استان‌های دیگر به خوبی در استان اجرا و به خوبی از آن استقبال شد.

وی اظهار کرد: مبنای طرح ستاره‌های زمین، روایتی از پیامبر اکرم (ص) بود که فرمودند: «خانه‌هایی که در آنها قرآن تلاوت می‌شود، مانند ستاره برای اهل آسمان می‌درخشند.» امسال این طرح ادامه دارد و همچنان پرچم متبرک حرم مطهر آستان قدس رضوی و حرم مطهر حضرت معصومه (س) به جلسات خانگی قرآن مستمر اهدا می‌شود.

حردانیان با بیان اینکه از سال گذشته تا کنون حدود ۱۰۰ پرچم به جلسات قرآنی استان اهدا شد، افزود: حدود ۳۰۰ جلسه خانگی در استان به ثبت رسیده است. تعداد جلسات خانگی قرآن در استان ما بیش از این تعداد است و از همه عزیزانی که جلسات خانگی قرآن مستمر دارند خواهش می‌کنم که با مراجعه به سامانه ثبت جلسات خانگی، جلسه قرآنی خود را ثبت کنند.

بنابراین، پویش ستاره‌های زمین ادامه دارد. علاقه‌مندان می‌توانند عدد ۱ را به سامانه پیامکی ۳۰۰۰۱۴۴۲ ارسال و در این پویش شرکت کنند.

وی با بیان اینکه استان خوزستان ظرفیت قرآنی بالایی دارد، درباره محافل ترتیل خوانی قرآن استان در ماه مبارک رمضان گفت: حدود ۸۵۰ جلسه جزءخوانی قرآن کریم در استان در ماه مبارک رمضان در حال برگزاری است و اکثر این جلسات، خودجوش و مردمی است.

حردانیان همچنین اظهار کرد: امسال کار خوبی برای جمع‌آوری مصاحف فرسوده صورت گرفت و حدود پنج هزار مصحف فرسوده در استان جمع‌آوری شد. درخواست قرآن زیاد است.

برای سازماندهی کار، مصاحف فرسوده جمع‌آوری شد تا آن دسته که قابل تعمیر هستند، تعمیر شوند و آن دسته که قابل ترمیم نیست با رعایت موازین شرعی خمیر شوند. تعویض این مصاحف در حال انجام است.

رئیس اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی خوزستان ادامه داد: محافل روستایی و شهری نیز در ماه مبارک در حال برگزاری است که اکثراً با توان خود مردم در حال انجام است.

وی با اشاره به اجرای طرح «زندگی با آیه‌ها» گفت: قرآن کریم، نامه و پیامی از جانب خداوند متعال به انسان است. همه ما ایرانیان، قرآن را مقدس می‌شماریم و آن را تکریم می‌کنیم، اما این کافی نیست. طرح «زندگی با آیه‌ها» برای این است که این پیام‌ها را باز کنیم، با آنها انس برقرار کنیم، با آنها زندگی کنیم و به آنها عمل کنیم.

حردانیان گفت: به فرموده روایات در هنگام بروز فتنه‌ها باید به قرآن رجوع کنیم. «زندگی با آیه‌ها» تمرکز روی بخشی از آیات قرآن است. مسابقات و برنامه‌های متنوعی درباره آن در نظر گرفته شده است. در نیمه ماه مبارک رمضان جشن بزرگی برای اهدای جوایز به شرکت‌کنندگان این طرح در استان برگزار می‌شود.

دیگر خبرها

  • شروع صبح با قرآن کریم؛ صفحه ۲۰۱+صوت
  • برگزاری محفل انس با قرآن در مسجد شریعت آباد مراغه
  • ماه مهمانی خدا و تلاوت قرآن در مساجد استان همدان
  • در قرآن ۷ مورد از نمونه‌های احیای مردگان در همین دنیا داریم
  • برپایی محفل اُنس با قرآن همزمان با شب میلاد امام مجتبی (ع) در حرم رضوی
  • برگزاری مسابقه حفظ جز سی‌ام قرآن کریم ویژه سوادآموزان کردستان
  • برگزاری ۸۵۰ جلسه جزءخوانی قرآن در ماه رمضان در خوزستان
  • برگزاری ۸۵۰ جلسه جزءخوانی قرآن در خوزستان
  • آیه‌ای که سند مشروعیت جلسات و محافل مذهبی است
  • برگزاری مسابقات قرآنی بخاطر عمل به آیات الهی است