Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-19@21:15:47 GMT

نقش ردیاب خودرو در کاهش تصادفات

تاریخ انتشار: ۱۱ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۴۸۲۵۵۷

نقش ردیاب خودرو در کاهش تصادفات

افزایش روزافزون تخلفات و تصادفات رانندگی جدا از نقدهای مدیریتی کلان درباره ایمنی خودروها و عوامل محیطی جاده‌ها، از فرهنگ و شیوه غلط رانندگی رانندگان حکایت دارد.

به گزارش ایسنا، بنابر اعلام آدورو، متأسفانه به دلیل نداشتن ساز و کارهای نظارتی و آموزشی مناسب، رفتارهای غلط رانندگی تبدیل به عادت‌های رایجی شده که ترک آن بیشتر غلط می‌نمایاند تا عمل به آن.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

استفاده از جی‌پی‌اس خودرو راهکاری است که رانندگان با کمک آن می‌توانند رفتارهای اشتباه خود در رانندگی را شناسایی کرده و در برطرف نمودن آن بکوشند.

در آموزشگاه رانندگی

در یک آموزشگاه رانندگی با قوانین راهنمایی و رانندگی آشنا می‌شویم، عملکرد یک وسیله نقلیه را به صورت کلی می‌آموزیم، و یاد می‌گیریم که چگونه با کمک ابزارهایی مانند فرمان و گاز و کلاچ و ترمز، اتومبیل خود را به حرکت درآورده، در خیابان‌ها آمد و شد کرده و در پایان خودرو را پارک نماییم.

ولی در آن دوره کوتاه‌مدت هرگز به الگوهای رفتاریِ درست در رانندگی و دوری از عادت‌های رایج و رفتارهای پرخطر پی نخواهیم برد.

هنگامی‌ که گواهی‌نامه رانندگی را دریافت می‌کنیم، شادمان از اینکه پلیس مرا دارای صلاحیت در رانندگی می‌داند، پشت فرمان اتومبیل نشسته و شروع به رانندگی می‌کنیم. ولی آیا تاکنون با خود اندیشیده‌ایم که شیوه رانندگی ما در جامعه چقدر مورد تأیید قرار خواهد گرفت؟

عادت‌های رانندگی را جدی بگیرید.

توجه به این نکته ضروری است که رفتار رانندگی ما تحت تأثیر پارامترهای گوناگون و الگوهای رفتاری که از دیگران می‌آموزیم شکل می‌گیرد. بر همین اساس پس از مدتی این رفتارها تبدیل به عادت شده و به صورت ناخودآگاه بروز می‌کنند.

به نمونه زیر توجه کنید:

همانطور که می‌دانید در تقاطع‎ها باید خودرو کامل متوقف شود و پس از نگاه کردن به هر دو سمت خیابان و فراهم بودن شرایط عبور، خودرو به حرکت درآید.

رفتار و عادت درست:

تا رسیدن به تقاطع سرعت خودرو آرام‌آرام کاهش یابد، تا با کمترین ترمز خودرو متوقف شود.

عادت غلط:

تا رسیدن به تقاطع پا را از روی گاز برنداریم، به تقاطع که رسیدیم ترمز شد بگیریم تا خودرو متوقف شود.

رفتار نادرست و عادت پرخطر:

خودرو بدون توقف از تقاطع عبور کند.

بدیهی است بی‌توجهی به قوانین و علائم راهنمایی رانندگی و بروز رفتارهای پرخطر شناخته‌شده مانند: استفاده از مشروبات الکی و مواد روان‌گردان، توجه نکردن به جلو، استفاده از تلفن همراه، رانندگی با چراغ خاموش در شب، رعایت نکردن فاصله ایمنی و توجه نکردن به سرعت از عوامل اصلی وقوع تصادفات است.

ولی در کنار این عادات شناخته‌شده، عادت‌هایی وجود دارد که کمتر مورد ارزیابی قرار می‌گیرند. چرا که سازوکاری برای شناسایی و ارزیابی آن‌ها وجود ندارد. برای نمونه به‌کارگیری ترمزهای زیاد و ناگهانی در جاهایی که نیازی به ترمز گرفتن نیست، حرکت‌های پرشتاب، رانندگی نکردن در یک خط مستقیم و تغییر مسیرهای متوالی....

راننده ناشی

بارها تجربه کرده‌ایم که کنار راننده‌ای نشسته‌ایم و از روش رانندگی او احساس ناامنی کرده و آرزو می‌کنیم هر چه زودتر از خودرو پیاده شویم. وقتی هم که از روش رانندگی او انتقاد می‌کنیم، پاسخ می‌دهد: «دیگه عادت کردم، نمی‌تونم درستش کنم» یا «تقصیر من چیه؟ راننده جلویی یهو زد رو ترمز، یا ماشین بغلی یهو پیچید جلوم»  

رانندگی من چگونه است؟

بسیاری از ما نمی‌دانیم که بد رانندگی می‌کنیم. نمی‌دانیم که چه رفتارهای خطرناکی در رانندگی داریم. نمی‌دانیم که داوری دیگران در مورد ما چگونه است. نمی‌دانیم که دلیل فرسوده‌شدن زودهنگام خودروهایمان شیوه غلط رانندگی خودمان است.

یکی از بهترین روش‌هایی که می‌توان پی برد چگونه رانندگی می‌کنیم، نشستن و همراهی یک راننده‌ی با تجربه که هم به جاده و فرمان مسلط است و هم به شرایط فنی خودرو آگاهی دارد در کنار ماست. ولی همانطور که می‌دانید این روش همیشه امکان‌پذیر نیست. بنابراین به سازوکاری نیاز است که بتواند ضمن همراهی دایم با راننده تمام جزئیات سفر و نحوه رانندگی او را نمایش دهد.

ردیاب ماشین آدورو مانند آینه به شما نشان می‌دهد که چگونه رانندگی می‌کنید.

چه باید کرد؟

وقتی از فروش GPS سخن به میان می‌آید، نخستین چیزی که به ذهن خطور می‌کند امنیت خودرو است. در حالی‌ که امروزه از ردیاب خودرو استفاده‌های گوناگون دیگری می‌شود که ردیابی خودرو دزدیده‌شده یکی از آن‌هاست.

جی‌پی‌اس خودرو آدورو ابزاری است که با کمک آن می‌توان شیوه رانندگی خود را تحلیل و برای ارتقاء آن کوشید.

ردیاب خودرو آدورو همانند یک آینه رفتارهای ما را بازتاب می‌کند. به ما هشدار می‌دهد که کجاها ترمز سخت و شتاب‌های ناگهانی داشته‌ایم، یا چه مدت خودرو در حالت توقف روشن بوده و چه مقدار سوخت مصرف کرده است.

با داشتن چنین اطلاعاتی، عادت‌های رانندگان در هنگام رانندگی آشکار می‌شود. با آشکارسازیِ عادت‌ها و آگاهی از روش رانندگی افراد، هم راننده و هم صاحبان وسایل نقلیه و مدیران ناوگان این امکان را خواهند داشت که شیوه رانندگی خود یا رانندگان ناوگان را ارزیابی و در جهت اصلاح آن تصمیمات مناسبی بگیرند.

اتومبیل خود را به راننده خوش‌رفتار امانت دهید.

هنگامی‌ که دوستی برای امانت گرفتن خودرویتان به شما مراجعه می‌کند، یا قرار است راننده‌ای را برای ناوگان خود استخدام نمایید، چنانچه راننده بداند که شما ردیاب ماشین را در آن نصب کرده‌اید، همه حواسش را جمع می‌کند که درست رانندگی کند، از ترمزهای سخت و شتاب‌های ناگهانی دوری کند، در خیابان حرکت‌های مارپیچ انجام ندهد و از همه مهم‌تر با سرعت مجاز براند. چرا که "شما به خودرو متصل هستید" و با کمک جی‌پی‌اس خودرو رفتار او را زیر نظر دارید.

ماشین موجود زنده است

ردیاب ماشین آدورو به ما یادآوری می‌کند که با خودرو همانند یک موجود زنده رفتار کنیم. او به ما می‌گوید: زمان سرویس‌های دوره‌ای است. یا وقت تعویض روغن‌موتور، روغن‌ترمز، تسمه‌تایم، لنت و ترموستات فرارسیده است.

انتهای رپرتاژ آگهی

منبع: ایسنا

کلیدواژه: خرید ردیاب خودرو عادت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۴۸۲۵۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف محموله میلیاردی تنباکوی قاچاق در بستک

سردار علی اکبر جاویدان فرمانده انتظامی هرمزگان گفت: ماموران انتظامی شهرستان بستک در راستای مقابله با ورود کالای قاچاق، حین کنترل خودرو‌های عبوری به یک دستگاه خودرو نیسان مشکوک شده و دستور توقف دادند.

وی افزود: راننده خودرو به ایست ماموران توجهی ننموده که با همکاری ماموران بندرلنگه در محور لمزان به سمت ایست و بازرسی پاسگاه انتظامی مهران بستک، خودرو پس از تیر اندازی ماموران متوقف و راننده به ناچار از محل متواری شد.

سردار جاویدان گفت: در بازرسی از این خودرو، ۲۴ هزار تنباکوی قاچاق به ارزش ۱۲ میلیارد ریال کشف شد.

فرمانده انتظامی استان افزود: پیگیری برای دستگیری متهم ادامه دارد.

باشگاه خبرنگاران جوان هرمزگان بندرعباس

دیگر خبرها

  • کشف محموله میلیاردی تنباکوی قاچاق در بستک
  • اگر ترمز خودرو برید این گونه متوقفش کنید (فیلم)
  • راهنمای خرید انواع لنت ترمز + نکات مهم و ضروری
  • یک عادت مهم برای کاهش تاثیر استرس بر قلب
  • راننده پرخطر رنو کشنده به دام قانون افتاد
  • ترمز قیمت طلا کشیده شد
  • نکات نگهداری از گیربکس دستی خودرو
  • نداشتن رانندگی قابل پیش‌بینی، زمینه‌ساز تصادفات است
  • توقیف محترمانه خودرو یک خانم راننده توسط پلیس + فیلم
  • تجربه‌ای موفق برای حل یک معضل ترافیکی در قم/ دوربین‌هایی که جان مردم را نجات می‌دهند