Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرکل تجاری‌سازی و تشکل‌های وزارت راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه جریان تضعیف کننده ترانزیت یا نادان و یا خیانتکار است، گفت: انتظار می‌رود با توجه به موقعیت ژئوپلتیک کشور، ترانزیت تقویت شود.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از وزارت راه و شهرسازی، «امین ترفع» در میزگردی که با حضور فعالان حمل و نقل بین‌المللی و مدیران دولتی ترانزیت با موضوع قاچاق کالا در اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی تهران برگزار شد، ضمن اشاره به قانون حمل‌و‌نقل و عبور کالای خارجی از قلمروی جمهوری اسلامی، گفت: ترانزیت موضوع مهمی در کشور ما به شمار می‌رود و تضعیف آن به هر دلیلی و ارتباط دادن آن با قاچاق کالا، مغایر با اهداف نظام است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرکل تجاری‌سازی و تشکل‌های وزارت راه و شهرسازی تصریح کرد: هر جریانی که به نحوی موجب تضعیف ترانزیت در کشور شود و یا به آن شبهه وارد کند عملا مسیرهای کشورهای رقیب را تقویت می‌کند.  افرادی که در این مسیر ناصواب گام برمی‌دارند یا نادان و یا خیانتکار به مملکت هستند.

ترفع توضیح داد: در حال حاضر، جریانی بدون شواهد، مدارک و اسناد، اتهاماتی را به وضعیت ترانزیت وارد می‌کند. در حالیکه ترانزیت موضوع مهمی بوده و به امنیت ملی، گره خورده است. انتظار می‌رود با توجه به موقعیت ژئوپلتیک کشور، ترانزیت تقویت شود. چنانچه ترانزیت تقویت نشود، سود حاصل از ترانزیت به کشورهای منطقه واریز می‌شود.

وی تاکید کرد: ترانزیت برای کشور و اقتصاد کشور حائز اهمیت است و باید اقدامی بایسته انجام شود تا این فرصت و مزیت را از دست ندهیم و آن را تقویت کنیم.

ترفع یادآور شد: در سال ۹۷، حدود یک میلیون تن، ترانزیت ریلی در کشور به ثبت رسید. در عین حال، مجموع ترانزتی کشور در سال ۹۷، ۱۰.۶ میلیون تن بوده که این میزان در سال ۹۸، با ۳۰ درصد کاهش مواجه شد و پیش بینی می‌شود که این میزان، در سال جاری نیز با کاهش همراه باشد. به همین دلیل ضرورت دارد تا در جهت تقویت ترانزیت گام برداریم.  

مدیرکل دفتر تجاری‌سازی و تشکل‌های وزارت راه و شهرسازی در عین حال، گفت: در قانون حمل و نقل و عبور کالای خارجی از قلمرو جمهوری اسلامی به صراحت اعلام شده است که عبور کالای خارجی از قلمروی جمهوری اسلامی ایران، منوط به سپردن وجه‌الضمان است.

وی بر استفاده شرکت‌های حمل و نقلی بر بن بیمه تاکید کرد و آن را یک حق برای شرکت‌های حمل و نقل برشمرد.

در این نشست همچنین، مصطفی آیتی با بیان اینکه " امروز بعید است شرکتی تن به قاچاق دهد، به جرات می‌توانم بگویم شرکت‌های حمل و نقل ۱۰ درصد هم مقصر نبوده‌اند" اظهار کرد: آمار قاچاق ترانزیت از سال ۹۱ تاکنون به ۲۰۰ مورد هم نمی‌رسد. همچنین میانگین کامیون‌های ترانزیتی که با اتهام قاچاق متوقف شده‌اند سالانه به ۲۵ تا ۳۰ مورد هم نمی‌رسد و در این موارد با حداکثر قاطعیت برخورد می شود. این آمار آماری نیست که بخواهیم روی آن مانور دهیم و فضاسازی کنیم.

وی تصریح کرد: توسعه ترانزیت همواره از سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری بوده است و ما نیز باید بدون چون و چرا به این سمت حرکت کنیم. هر کس نیز مخالف این خواست باشد بر ضد ولایت فقیه حرکت کرده است. در موضوع ترانزیت، اهداف قطعا فراتر از بعد اقتصادی است.

وی با قدردانی از تلاش‌های فعالان بخش خصوصی، ترانزیت امروز را موجودی در حال احتضار خواند و گفت: آمار دوماهه اخیر ترانزیت در کشور کاهش فاحشی را نشان می‌دهد. بیمار در حال احتضار را یا باید به حال خود واگذاشت و یا باید دست همت داد و او را نجات داد. منطق امر و مصالح نظام می‌گوید بخش خصوصی و دولتی باید ورای هیاهوی منفعت‌طلبان دست‌به‌دست هم دهند و مشکل را حل کند.

مدیرکل نظارت بر ترانزیت گمرک ایران، یادآور شد: در قانون امور گمرکی سال ۱۳۵۰ و آیین‌نامه آن، تنها دو ماده وجود داشت و تلاش برای تدوین قانون امور گمرکی و آیین‌نامه آن به‌خاطر اهمیتی است که ترانزیت در ارکان نظام ما دارد و هر اقدامی که ما در جهت تضعیف ترانزیت انجام می دهیم آب ریختن به آسیاب دشمن است. در شرایطی که دشمن به دنبال بستن مسیرهای ترانزیتی ایران است و اگر نتوانیم در بخش خدمات توسعه بین‌المللی نقشی داشته باشیم باید این حوزه را کنار بگذاریم.

آیتی گفت:‌ امروز در سامانه‌های گمرک ساعت دقیق خروج کامیون از گمرکات ورودی ثبت می‌شود؛ وزن و نوع کالا مشخص است، اما مسیر تحت پوشش گمرک نیست. با این حال شرایطی را فراهم کرده‌ایم که کسی به راحتی نمی‌تواند قاچاق کند./

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: وزارت راه و شهرسازی وزارت راه وزارت راه و شهرسازی حمل و نقل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۴۸۲۷۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازدارندگی آمریکا در مقابل ایران تضعیف شده است

موسسه «چتم هاوس» به صورت تلویحی به شکست سیاست بازدارندگی ایالات متحده در مقابل ایران اذعان و تصریح کرد که تهران قادر است تا بین آمریکا و شرکای خاورمیانه‌ای آن شکاف ایجاد کند.

به گزارش مشرق، اتاق فکر انگلیسی «چتم هاوس» چندی قبل در تحلیلی عنوان داشت که بازدارندگی آمریکا در مقابل ایران به دلیل حملات انصارالله در دریای سرخ و باب المندب دچار نقص شده است. همین امر تلاش واشنگتن برای اتخاذ یک رویکرد نظامی قهرآمیز را به دنبال داشته است. با این حال سیاستمداران آمریکایی نباید چنین تلقی کنند که این حملات نظامی به تنهایی می‌تواند مشکل ایران و گروه‌های نزدیک به آن را برای کاخ سفید رفع کند.

این موسسه افزود: مقامات وزارت دفاع و همچنین افسران ارشد ایالات متحده در مورد واکنش توام با ترس ارتش این کشور به حملات حوثی‌ها، ابراز نگرانی کرده‌اند.

این گزارش با بیان اینکه سناتور «تام کاتن» و «تیم اسکاتبر» موضوع فوق را به شدت دنبال می‌کنند، افزود: درخواست‌ها برای پاسخ عملی علیه ایران حکایت از آن دارد که بازدارندگی ایالات متحده در مقابل ایران نه تنها به طرز تاسف‌باری ناکافی بوده بلکه به بیان دقیق تر تضعیف شده است.

«بلال صاب» تحلیلگر چتم هاوس انگیزه و منافع اصلی آمریکا در خاورمیانه را حفظ آزادی تجارت و دریانوردی عنوان کرد زیرا خاورمیانه سرشار از منابع طبیعی استراتژیک است و همچنین نقشی حیاتی را در ترانزیت و تجارت جهانی دارد. اما حملات انصارالله یمن این منافع مهم را به چالش کشیده و موجب افزایش حق بیمه بابت خطر جنگ برای مسیرهای تجاری در دریای سرخ و همچنین هزینه حمل و نقل شده است.

این اندیشکده مستقر در لندن با بیان اینکه تهدید انصارالله باید جدی گرفته شود، افزود: با اینحال نیازی به واکنش بیش از حد نیست زیرا شرایط نشان دهنده یک بحران بزرگ نمی‌باشد.

نویسنده گزارش مدعی شد که ایران سال‌ها است از طریق نیروهای نزدیک به خود تلاش می‌کند تا ایالات متحده و منافع آن را در سراسر منطقه تضعیف کند. در همین چارچوب، نیروهای انصارالله بر بخش وسیعی از شمال یمن و دیگر مراکز بزرگ جمعیتی آن کشور حضور دارند. شبه نظامیان شیعه در عراق نیز سیاست و منابع را کنترل می‌کنند. در سوریه هم «بشار اسد» در کل متحد نزدیک به تهران به شمار می‌رود. علاوه بر این در لبنان و فلسطین نیز حزب الله و حماس به صورت مستقیم با اسرائیل درگیر هستند.

این گزارش تاکید دارد: ایران قادر شده است تا شرکای کلیدی ایالات متحده را تحت فشار قرار دهد و از این جهت در مسیر ایجاد شکاف بین واشنگتن و متحدانش در منطقه حرکت کرده و حتی در برخی سطوح، موفق نیز شده است. هم سعودی‌ها و هم اماراتی‌ها به دنبال این بوده‌اند تا توافق‌های عادی‌سازی روابط با تهران را عملیاتی کنند.

در حالیکه بسیاری از نهادهای اطلاعاتی آمریکایی، ایران را در بحران اخیر غزه دخیل ندانسته اند اما این اتاق فکر انگلیسی ادعا دارد: ایران از طریق حملات حماس در ۷ اکتبر قادر شد تا تحولی را که می‌توانست یک رویداد دگرگون‌کننده برای خاورمیانه باشد یعنی توافق عادی‌سازی بین عربستان سعودی و اسرائیل با میانجیگری آمریکا را از مسیر خود خارج کند.

دیگر خبرها

  • فنلاند: معاهده دفاعی با آمریکا حاکمیت ما را تضعیف خواهد کرد
  • اعلام آمادگی ایران برای میزبانی از همایش اقتصادی کشورهای ساحلی خزر
  • اقدامات دولت در توجه به راه‌آهن و ترانزیت بی‌سابقه بوده است
  • بازدارندگی آمریکا در مقابل ایران تضعیف شده است
  • عراق همچنان «خویشاوند» ایران / روابط تهران- بغداد در ۱۴۰۲
  • وقتی ۱۵۰ سال قبل برداشتن حجاب اعدام داشت! / مجازات عجیب مردان چشم چران!
  • افزایش ۵۰ درصدی صادرات از گمرکات آذربایجان غربی
  • سند برش استان خوزستان رونمایی شد
  • ◄ داروهای ممنوعه برای رانندگان کامیون ترانزیت کدامند؟ + جزئیات
  • صدور ۵ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار کالا از گمرکات آذربایجان‌غربی