Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایران اکونومیست- عضو شورای عالی بورس از دلایل تاخیر عرضه سهام دولت در ۴ پالایشگاه (ETF) توضیحاتی را ارائه کرد. حسین سلاح ورزی عضو شورای عالی بورس در پاسخ به این سوال که مزایا و معایب تشکیل بورس املاک و مستغلات چیست, اظهار کرد: در همه بازارهای سرمایه جهان اعم از  معمولی یا پیشرفته علاوه بر بازار های سهام, بازار های کالایی و انرژی، بازاری دیگر هم تحت عنوان املاک و مستغلات  وجود دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


عضو شورای عالی بورس افزود: به نظر می رسد عرضه و تقاضا املاک و مستغلات در بازار بورس می تواند در جهت بهبود و تعادل این بخش از بازار اقتصادی کمک کند. باتوجه به شفافیتی که در  بازار سرمایه دیده می شود در صورت راه افتادن بورس املاک و مستغلات ما می توانیم شاهد معاملات شفاف و رقابتی در این بخش از بازار اقتصادی  باشیم.
او تاکید کرد: در ادامه باید به این مسئله اشاره کرد از آنجایی که خیلی از دستگاه ها، نهاد های دولتی, شرکت های عمومی و حتی بخش خصوصی هم املاکی را در دست دارند و می خواهند این ها را به فروش برسانند به نظر می رسد که این امر می تواند با در نظر گرفتن یک ساز و کار نظام مند به درستی صورت گیرد. برنامه ویژه ی وزارت اقتصاد برای عرضه ی ETF پالایشگاه ها در بازار
سلاح ورزی در پاسخ به این سوال که  هم اکنون روند عرضه سهام های ETF در بازار بورس چگونه است؟ بیان کرد: در مرحله  اول عرضه صندوق های قابل معامله  نتیجه نسبتا خوبی را به دنبال داشت به همین علت دولت تدبیری را اندیشید که روند معاملات بهتر شود. در ادامه باید اشاره کرد مجموع سهام شرکت های دولتی که در حال حاضر دولت آن را در بازار بورس عرضه می کند به نحوی است که همه ی افراد می توانند در آن سرمایه گذاری کنند.
عضو شورای عالی بورس بیان کرد: انتقادی که به این نوع از عرضه سهام از اول وارد شد این مسئله بود که باید دولت هم زمان با فروش این سهام ها مدیریت آن ها را واگذار می کرد. ما امیدوار هستیم که طبق گفته های دولت این واگذاری مدیریتی تا سال دیگر صورت گیرد.
او در پاسخ به این سوال که علت تاخیر در عرضه ی سهام های ETF شرکت های  پالایشگاه در بازار سهام چیست؟ تصریح کرد: این امر علت خاصی داشته باشد تنها دلیل می تواند طی کردن مراحل اداری باشد اما با توجه به اطلاعاتی که به دستم رسیده است وزارت اقتصاد در خصوص عرضه این سهام پتروشیمی ها برنامه‌ی مخصوصی را ترتیب داده است.   باشگاه خبرنگاران جوان

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: عضو شورای عالی بورس املاک و مستغلات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۴۸۲۸۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واگذاری حداکثری سهام سرخ آبی‌ها به دو کنسرسیوم بانکی و پتروشیمی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، آقای ابراهیم بازیان، معاون وزیر اقتصاد و رئیس سازمان خصوصی سازی با حضور در استودیو شبکه خبر و آقای علی رغبتی، مشاور وزیر ورزش و جوانان در ورزش قهرمانی و حرفه‌ای در گفتگوی تلفنی درباره واگذاری سهام دو باشگاه استقلال و پرسپولیس در برنامه گفتگوی ویژه توضیحاتی ارائه کردند. در این برنامه آقای پیمان حداد، عضو هیات مدیره باشگاه پرسپولیس نیز در ارتباط تلفنی به برخی سوالها پاسخ داد.

واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس در فرابورس انجام شد، خریداران مشخص شدند. در گفتگوی امشب می‌خواهیم راجع به  خط پایان واگذاری سرخ‌آبی‌ها صحبت کنیم، بپرسیم که این واگذاری چه مزیتی دارد و البته چقدر می‌تواند به مدیریت حرفه‌ای این دو باشگاه کمک کند؟ و سؤالاتی که در حوزه خصوصی سازی و واگذاری این دو باشگاه مطرح کشورمان در عرصه ورزش و فوتبال مطرح است.

سوال: واگذاری سرخابی‌ها در فرابورس و آن‌چه که در سوم اردبیهشت سال ۱۴۰۳ اتفاق افتاد، یک مروری داشته باشیم از حدود ۲۰ سال پیش در واگذاری دو باشگاه مطرح کشورمان؛ استقلال و پرسپولیس که در مقاطع زمانی مختلف واگذاری آنها با چالش‌های مختلفی روبرو می‌شد و حالا اتفاق افتاد.

بازیان: اتفاق خوبی که امروز به تاریخ سوم اردیبهشت ۱۴۰۳ رقم خورد، انتظاری بیش از دو دهه برای واگذاری سهام دو باشگاه مهم در عرصه ورزش به ویژه فوتبال کشور بود که در ادوار مختلف مورد توجه، اهتمام و تصمیم دولت‌ها بوده است.

سؤال: فکر می‌کنم از مصوبه ۸۴ آغاز شد، درست است؟

بازیان: اگر این روند ۲۰ ساله را  به چهار دوره تقسیم کنیم، دوره اول از سال ۸۴ با مصوبه هیأت وزیران درباره واگذاری این دو باشگاه اهتمام شد و با یک دوره فَترت در سال ۸۸ بر اساس قانون سیاست اصل ۴۴ قانون اساسی جان تازه‌ای گرفت واگذاری، این دو مجموعه در لیست واگذاری شرکت‌های دولتی قرار گرفتند که در مقطع سوم در آن دوره، چهار بار عرضه شد سهام این دو باشگاه، اما بنا به دلایلی موفق نبود و به نتیجه نرسید؟

سؤال: چرا؟ چون می‌خواهیم موانع را بررسی کنیم.

بازیان: اقتضائات ناظر به یافتن شرکای راهبردی و استراتژیک در این حوزه به اضافه ملاحظاتی که خریداران یا بعضاً طرف فروش داشت، با وجود این که مزایده عمومی انجام شد، اما به نتیجه نرسید. دوره سوم واگذاری با پذیرش این دو باشگاه بزرگ در بازار سرمایه؛ در فرابورس و درج نماد این دو باشگاه آغاز شد و وارد مرحله سوم واگذاری شدیم که در این مرحله هم سه بار ۵۱ درصد، البته در مرحله اول بلافاصله  بعد از درج نماد در سال ۱۴۰۱ ده درصد هر کدام از این نماد‌ها به مرحله عرضه گذاشته شد که پنج درصد از سهام هم پرسپولیس و پنج درصد از سهام استقلال قرار بود که در قالب سهام ترجیحی به کارکنان و به نوعی مستخدمین دو باشگاه واگذار شود، همچنین در عرضه اول؛ ۱۰ درصد هر کدام از باشگاه‌ها در فرابورس به مردم عرضه عمومی و انجام شد. در این مرحله چهارم که شامل برگزاری...

سؤال: وضعیت آن پنج درصد که اشاره کردید، انجام شد؟

بازیان: از صد درصد سهام؛ ۱۰ درصد که در بازار فرابورس عرضه عمومی شد و سهام‌داران هم مردم بودند، بنا بر این شد که ۵۱ درصد این دو باشگاه در مزایده مرحله چهارم یا گام چهارم عرضه شود که قبل از عید؛ یعنی ماقبل این مزایده‌ای که همین امروز برگزار شد، ۵۱ درصد دو باشگاه عرضه شد، اما به جهت پاره‌ای مشکلات و مسائل، هیأت دولت مصمم بودند، به جهت هم سیاست‌های مردمی دولت سیزدهم در واگذاری‌ها، حساسیت‌هایی که واگذاری این دو باشگاه داشتند، همچنین AFC که به نوعی ضرب‌الاجل زمانی را برای خروج مدیریت دولتی در باشگاه پرسپولیس را داشتند، مناسبت این را ایجاد کرد که ما بتوانیم مدیریت زمان کنیم و اقتضائات و شرایطی را تنظیم کنیم در واگذاری که به هر حال به نقطه موفقیت برسیم.

سؤال: با این واگذاری‌ها مشکلات AFC برطرف می‌شود؟

بازیان: نه تنها مشکلات AFC برطرف می‌شود، بلکه ما در این عرضه پایانی که امروز انجام شد، چند اتفاق متفاوت را شاهد بودیم، اولاً این که ۱۰ درصد دو باشگاه که عرضه شده بود، امروز ۸۵ درصد سهام یعنی همه آن چه که سهام دولت بود منهای پنج درصدی که باقی می‌ماند برای آن سهام ترجیحی که برای کارکنان و مستخدمین مجموعه منظور شده که واگذار شود بر اساس قیمت تابلوی بازار در زمان مناسب خودش.

به نظرم موفقیت بزرگی است و یک نشانه خوبی است که دولت از اکثریت سهام خود یعنی منهای آن پنج درصد، تمام سهام خودش کناره گیری کرد در این واگذاری و این دو باشگاه دولتی را بعد از سالیانی چند با نگاه مردمی‌سازی اقتصاد که خوب است عرض کنم؛ امسال سال جهش تولید و مشارکت مردم است. طبیعتاً به تعبیر فرمایش حضرت آقا، اراده مردم، سرمایه مردم و مدیریت مردم ناظر به توانمندی‌های بخش مردم در شئون مختلف وقتی پای کار می‌آید، طبیعتاً یک شرایط متفاوتی ایجاد خواهد کرد و قطعاً عرصه اقتصاد در تولیت مردم، ره‌آوردش؛ موفقیت‌ها، بهره‌وری‌های خیلی بیشتر، توفیقات متفاوت را دنبال خواهد کرد، فلذا این عرضه‌ای که امروز انجام شد، این تفاوت را داشت که ما ۸۵ درصد را از دو باشگاه عرضه کردیم، در یک عرصه رقابتی عرضه شد، کاملاً شفاف و در جریان بازار سرمایه حتی بالاتر از قیمت پایه‌ای که اعلام شده بود، اعداد متفاوتی را ما داشتیم که خریداران قیمت دادند برای خرید این دو باشگاه.

سؤال: بحث‌هایی که مطرح می‌شد که با خریداران توافق شده بود و یک صحبت‌های  اولیه شده بود...؟

بازیان: سازمان خصوصی سازی به عنوان متولی واگذاری، یکی از وظایفش بازاریابی است و مذاکره با مشتریان راهبردی استراتژیک است که اتفاقاً نکته عزیمت موفقیت ما در این مرحله پایانی همین بود. ناظر به مشتریانی که هم مناسبت می‌توانند ایجاد کنند در مالکیت و مدیریت، هم دغدغه‌هایی که در جامعه ما در بخش هواداران، مدیران، بخش‌های فعال در ورزشگاه داشتند تا حدودی رفع و رجوع کنند.

یک قدم ما امروز از دولتی بودن اینها فاصله گرفتیم و با این نگاه واگذاری حداکثری سهام دولت به دو کنسرسیوم؛ یک کنسرسیوم بانکی و یک کنسرسیوم پتروشیمی که هر دو مناسبت‌های خود را دارند و به هر ترتیب با اقبال و استقبال اینها، علیرغم مذاکراتی که شد، این مزایده یک مرحله قبل از عید برگزار شد، اما ما مشتری نداشتیم. طبیعتاً یک چالش جدی برای بازاریابی انجام شد و نکته قابل توجه این است که در کنسرسیوم بانکی، یکی از بانک‌های کاملاً غیردولتی یعنی بانک شهر پا به میدان گذاشتند.

بانک شهر؛ سهام‌دار اصلی آن، شهرداری تهران است و به نوعی شهرداری یک نهاد امور دولتی است و زیرساخت‌هایی که در امکان دستگاه مدیریت شهری است، خودش یکی از فرصت‌هایی است که می‌تواند در شکوفایی فعالیت‌های ورزشی این تیم بزرگ و نام‌آور ایفای نقش کند. همچنین در حوزه خریدار باشگاه استقلال می‌بینیم که یک مجموعه نفتی موفق که با یک کنسرسیوم شرکت‌های وابسته خود پا  به میدان گذاشت، کاملاً با یک نگاه امید به آینده و با یک نگاه کاملاً متفاوت در مقایسه با گذشته، ما امروز شاهد دو مشتری راهبردی در حوزه تنظیم قرارداد و به عنوان خریدار داریم که امیدواریم ان‌شاءالله ظرف فردا و پس فردا که مراسم امضای قرارداد‌های واگذاری خواهد بود، شاهد این تحول تاریخی در واگذاری این دو باشگاه بزرگ و نام آور کشور باشیم.

سؤال: ارزش سهام این دو باشگاه چقدر بود، روندی که ارزش گذاری شد چطور بود؟ یک پولی این جا رد و بدل می‌شود، صرف چه اموراتی می‌شود؟ هزینه‌کرد‌ها قرار است به چه صورتی باشد؟

بازیان: هر گونه واگذاری سهام دولت باید واریز به خزانه شود. قیمت گذاری روند خود را بر  اساس شرایط حاکم بر بازار سرمایه داشت و همان طور که در رسانه‌ها اعلام شد، باشگاه پرسپولیس هر سهمش در روز قبل از عرضه؛ قیمت پایه‌اش سه هزار و ۵۷۰ ریال اعلام شد که این سهم در روز عرضه با یک عدد قابل توجه افزایش؛ سه هزار و ۵۸۰ ریال عرضه شد، یعنی تقریباً حدود ۹ میلیارد تومان بالاتر از قیمت پایه آگهی و رقم واگذاری آن؛ سه هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان انجام شد، البته با توجه به این که در شرایط واگذاری؛ ما ۱۰ درصد حِصه نقدی را فردا دریافت می‌کنیم، مابقی را در ۱۲ قسط شش ماهه، شش ساله خواهیم داشت که رقم نهایی این باشگاه به پنج هزار و ۷۷۰ میلیارد تومان خواهد رسید.

باشگاه استقلال هم به ازای هر سهم قیمت روز عرضه که سه هزار و ۴۶ ریال است، دو  هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان امروز عرضه شد که با آن احتساب دوره پرداخت اقساط؛ پنج هزار و ۳۸ میلیارد تومان قیمت آن خواهد بود. با این حساب، ما تقریباً نزدیک ۱۱ همت یا ۱۱ هزار میلیارد تومان؛ این دو باشگاه را در روز نهایی دریافت اقساط محاسبه می‌کنیم و دریافت خواهیم کرد که ۱۰ درصد  این، نقدی است که فردا واریز می‌شود و مابقی بایستی در یک دوره زمانی شش ساله انجام شود.

نکته مهم این است که رویکرد جدی ما در دوره اخیر در سازمان خصوصی سازی؛ این است که ما یک اقداماتی قبل از واگذاری داشتیم که منجر به این واگذاری شد. حین واگذاری که بالأخره این فرایند باید مدیریت شود و به قرارداد ختم شود و بعد از واگذاری، دوره نظارت شش ساله خواهیم داشت در تصمیمات اساسی راجع به پیشبرد اهداف بنگاه. یک بحث؛ مالکیت اینها بود که تقریباً منتقل می‌شود با این عرضه، یک بحث؛ مدیریت اینهاست که در یک مرحله؛ بررسی اهلیت و صلاحیت آن هم در سازمان، در کمیته تخصصی با حضور دستگاه‌های مرتبط، هم در سازمان‌های فرابورس مورد بررسی قرار گرفت به لحاظ کفایت مالی و بحث‌های مربوط به صلاحیت‌های حوزه موضوع بررسی سازمان فرابورس.

دوره مدیریت این مجموعه؛ وارد یک عرصه جدیدی خواهد شد که شاید کلی از موضوعات و مسائل، ناظر به دوره مدیریت خواهد بود که طبیعتاً هم حوزه ورزش و مجموعه وزارت ورزش تکالیف قانونی خود را در نظارت بر این حوزه خواهد داشت، هم ما به عنوان سازمان واگذار کننده تا پایان دوره اقساط این نظارت را باید انجام دهیم.

سؤال: چون نظارت را مطرح کردید، می‌خواهم راجع به بحث فنی هم بپرسم. آقای رغبتی؛ مشاور وزیر ورزش و جوانان در ورزش قهرمانی و حرفه‌ای آمدند پشت خط ارتباطی ما. آقای رغبتی یک موضوعی که مطرح است در این واگذاری ۸۵ درصد سهام دولتی دو باشگاه استقلال و پرسپولیس؛ بحث هیأت مدیره‌های وزارت ورزش و جوانان است، این که برکنار می‌شوند یا نمی‌شوند؟ و این که وزارت ورزش در مجمع دو تیم استقلال و پرسپولیس حضور خواهد داشت، ندارد یا اجازه نظارت بر عملکرد از این پس با واگذاری‌ها چطور می‌شود؟ اول راجع به هیأت مدیره‌های وزارت ورزش بپرسیم که وضعیت‌شان در دو تیم استقلال و پرسپولیس بعد از این واگذاری چطور می‌شود؟

رغبتی: طبعا وقتی که یک مجموعه واگذار می‌شود، این مالکین هستند که در مورد نحوه اداره اش تصمیم می‌گیرند، در حقیقت کسی هم نباید از برکناری استفاده کند، دوره ماموریتی شان ممکن است تمام شود و ممکن است تمدید شود و در نهایت تصمیم را باید مالکین سهام بگیرند و البته اگر وزارت ورزش هم هر نوع همکاری و مشورتی بخواهند، ما در خدمت شان هستیم.

سوال: وزارت ورزش بعد از واگذاری حضور پیدا خواهد کرد؟

رغبتی: نه دیگر، ترکیب سهام داران مجموعه را تشکیل می‌دهد،  منتها ما از بعد نظارتی به هر حال می‌دانید؛ باشگاه‌های ورزشی پروانه اش را از وزارت ورزش و کل تابعه می‌گیرند و یک سری قوانین و مقرراتی وجود دارد که ناظر هست بر عملکرد باشگاه ها، در عین حال باشگاه غیر از آن قوانین عام، برای فعالیت در حوزه، هر حوزه ورزشی نیازمند رعایت استاندارد‌های فدراسیون مربوطه هستند که مشخصا باشگاه پرسپولیس و استقلال تیم‌های فوتبال، تیم‌های اول شان هستند و استاندارد‌هایی که فدراسیون فوتبال ما دارد و در حوزه‌های مدیریتی و مدیرانی که انتخاب می‌کنند و نحوه عملکردشان را رعایت کنند، از این بعد نظارت، نظارت وزارت ورزش و جوانان باقی است.

سوال: حالا که توضیحات آقای بازیان را شنیدیم راجع به واگذاری و مراحلی که طی شده است، فکر می‌کنید این روند واگذاری تا این جا چقدر موفقیت آمیز بوده است؟

رغبتی: ۴۵ سال است که وضعیت مالکیتی این دو تا باشگاه دستخوش خیلی تغییرات مختلفی شده بود و حالا توی این ۱۰ – ۱۲ سال اخیر به این نتیجه رسیده بودند که باید واگذار شوند، چیزی که از همه مشهود است اراده مجموع دولت و آقای رئیس جمهور  است که واقعا کار به بخش غیردولتی سپرده شود، من ۲۴ -۲۳  سال است کار‌های این دو باشگاه را در وزارت مربوطه دنبال می‌کردم، واقعا باید در این مرحله باید تشکر ویژه از دولت و در راس آن از آقای رئیس جمهور داشته باشیم.

بزرگترین دغدغه‌ای که در این سال‌ها داشتیم بحث واگذاری نبود بلکه بحث ادامه حیات این باشگاه‌ها بود، این که به چه شخصی بدهیم، این‌ها هیچ کدام برای ما مسئله اساسی نبود، مسئله اساسی این بود که بعد از واگذاری چطور ادامه حیات بدهند، به هر حال از مسیری که عبور کرد و فرآیندی که از فرابورس شد و بعد قوانین و مقررات و بعد از آن مسیری که دنبال شد و سازمان خصوصی سازی و وزارت دارایی بسیار زحمت کشیدند و تلاش کردند، الان بزرگترین خوشحالی ما این است که مجموعه‌هایی مالکیت باشگاه را در اختیار گرفتند که از توان و تجربه اقتصادی و مدیریتی در سطوح بالا برخوردار هستند. یعنی نقطه ضعفی که صنعت ورزش به ویژه فوتبال داشت این بود که پیوند بین اقتصاد و ورزش را نمی‌توانست برقرار کند

به هر حال بیشتر جنبه‌های ورزشی حاکم بود، الان این امیدواری هست، مجموعه‌های معتبر و با تجربه‌ای که مالکیت را در اختیار گرفتند، بتوانند برای ادامه حیاتش براساس برنامه، نه صرفا تزریق پول، براساس برنامه تبدیل شان کنند به بنگاه‌هایی که در صنعت ورزش، خدمات ورزشی ارائه می‌دهند در عین حال به سوددهی هم برسند.

سوال: مباحث هم دیگری در خصوص این واگذاری و همچنین وضعیت دو تا تیم مطرح کشورمان در فوتبال بعد از این واگذاری‌ها از شما خواهم پرسید، آقای بازیان یک نکته راجع به اهلیت خریداران هست، هم از آقای رغبتی می‌پرسم و هم نکات شما را بگیرم، چطور ارزیابی شد، به جز کنسرسیوم بانکی و هلدینگ خلیج فارس و پتروشیمی ما، خریداران دیگری هم حضور داشتند؟

بازیان: سوال مهمی را اشاره کردید، حقیقت این است که یک مرحله از بررسی اهلیت داوطلبین برای در واقع احراز مالکیت در سازمان خصوصی سازی انجام می‌شود و ما دراین مرحله ناظر به بررسی شرایط به مدیریتی و فنی این مجموعه‌هایی که اعلام آمادگی می‌کنند، اظهار نظر می‌کنیم و بخشی از این اهلیت را به لحاظ بحث‌های مالی، سازمان فرابورس انجام می‌دهد، که برای این دو تا کنسرسیوم انجام شد.

در عین حال بخشی از اهلیت‌ها ناظر به مدیریت این باشگاه خواهد بود. مالکیت و سرمایه گذاری بیشتر ناظر به توانمندی در حوزه بنگاه داری و در حوزه مباحث اقتصادی، مدیریتی و به هر حال تجربه برخورد با یک سرمایه عظیم ملی در این سطح و سو هست که الحمدالله این‌ها احصا شد و مورد بررسی قرار گرفت و اظهارنظر مثبت شد.

اما خوب به اعتقاد ما، اهلیت اصلی ناظر به مدیریتی خواهد بود که اشاره کردند آقای رغبتی، جا دارد تشکر کنیم از یک هماهنگی بسیار خوب در ارکان دولت، در وزارت ورزش، در حوزه وزارت اقتصاد و دارایی و شخص وزیر محترم آقای خاندوزی، آقای هاشمی، وزیرمحترم ورزش و هماهنگی‌هایی که برای واگذاری این امر مهم در این مقطع با این ویژگی‌هایی که من عرض کردم، ۸۵ درصد از سهام واگذار می‌شود به مجموعه‌هایی که یک امید و نشاطی را ایجاد می‌کنند.

هواداران پرسپولیس و استقلال یک نگاه امیدوارانه به آینده این دو باشگاه دارند و در این مدت، قبل از واگذاری و حتی امروز هم اگر رسانه‌ها را یک ملاحظه‌ای می‌کردیم کاملا این فضای امید و امیدواری برای واگذاری و برای مدیریت بعد از این، ایجاد شده است و لازم هست ضمن تبریک، تشکر کنیم که فضای رسانه‌ای هم خوب همراهی کرد، چون یکی از مشکلاتی که سرکارعالی سوال فرمودید، چرا در دوره‌های قبلی واگذار نمی‌شد، چالش‌های ناظر به افکار عمومی و بعضا رسانه‌ای  که ابهاماتی و اشکالاتی و یک خوف و رجائی را ایجاد می‌کرد، اما به هر حال، چون دولت عزم واگذاری داشت، دولت سیزدهم، دولت تمام کنندگی هاست، یک پروژه‌ای نیمه تمام ۲۰ ساله را امروز دولت محترم و سازمان خصوصی سازی به نمایندگی از مجموعه دولت انجام داد.

دولت سیزدهم ادعا می‌کند و افتخار می‌کند که پروژه‌های نیمه تمام را تمام می‌کند، ما در سازمان خصوصی سازی هم در حوزه واگذاری پروژه‌های نیمه تمامی که واگذاری شان در مسیر است، امروز با این واگذاری امروز اعلام کردیم که دولت یک برگ برنده‌ای را در حوزه واگذاری‌ها امروز دستش گرفت.

سوال: پس سال ۱۴۰۳ باید منتظر خبر‌های بیشتری از واگذاری و تحقق اصل خصوصی سازی باشیم؟

بازیان: حتما این طور خواهد بود.

سوال: حتما راجع به آن از شما می‌پرسم. آقای حداد، عضو هیئت مدیره باشگاه پرسپولیس به جمع ما اضافه شدند، آقای رغبتی گفتند که با این واگذاری شاهد تقویت مدیریت در بخش ورزش و مخصوصا فوتبال خواهیم بود، فکر می‌کنید ما چقدر در در دو باشگاه  مطرح کشورمان یعنی استقلال و پرسپولیس برویم به سمت مدیریت حرفه ای؟

حداد: عرض تبریک دارم بابت این اتفاق تاریخی خصوصی سازی واقعی که برای هر دو شرکت استقلال و پرسپولیس اتفاق افتاد، همان طور که آقای رغبتی فرمودند؛ با توجه به کنسرسیوم بانکی که سهام دار شرکت بزرگ و مردمی پرسپولیس شد، از آن جایی که بانک‌ها پیشران اقتصاد کشور هستند و زمینه‌های مختلفی مدیریت می‌کنند از جمله بازار پول و بازار سرمایه و سایر فعالیت‌هایی که در کشور هست، به نظر می‌رسد که ما می‌توانیم آینده روشنی را برای شرکت بزرگ پرسپولیس متصور باشیم.

به هر حال با توجه به بسیار مثبتی که در این شش بانک هست باید به فال نیک بگیریم که به جای یک بانک، شش بانک سهام دار باشگاه پرسپولیس شدند و شرکت پرسپولیس می‌تواند از خدمات و پتانسیل شش بانک به جای یک بانک استفاده کند، حتما در زمینه‌های زیرساختی، در زمینه‌های توسعه، باشگاه پرسپولیس و ....

سوال: سوال بعدی من را هم دارید پاسخ می‌دهید هم توسعه و بهبود تیم‌های پایه، مزیت‌های دیگر این واگذاری است.

حداد: قطعا به عنوان مثال بانک شهر که آقای دکتر فرمودند؛ شهرداری تهران یکی از سهام داران اصلی است، در سال‌های گذشته شهرداری تهران در بحث زیرساخت ها، همین مجموعه ورزشی شهید کاظمی که الان در اختیار باشگاه پرسپولیس است برای تمرین تیم بزرگسالان، خدمات شایانی به باشگاه پرسپولیس داشتند و استفاده از پتانسیل شهرداری به زیرساخت‌های باشگاه قطعا می‌تواند کمک کند.

به هر حال در بحث اقتصاد دیجیتال که این روز‌ها در جهان مثمرثمر است و می‌دانیم مجموعه بانک ملت دارای یک شرکت بسیار قوی در بحث اقتصاد دیجیتال و انفورماتیک هست، یا سایر مجموعه ها، مثلا بانک رفاه، قطعا با هماهنگی که با شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی یا همان شصتا داشته باشند، از خدمات بسیار شایسته‌ای ما می‌توانیم بهره‌مند شویم، الخصوص در بحث توسعه تیم‌های آکادمی باشگاه پرسپولیس که به هر حال ما می‌توانیم از همین سنین کم،   همین سیاستی که در یکی دو سالی که در باشگاه پرسپولیس داشتیم، بتوانیم نوجوانان و جوانان را پرورش دهیم.

ما می‌دانیم که در بحث منابع مالی هر فعالیت نیاز به تامین منابع مالی دارد، یا باید سراغ بازار سرمایه برود یا باید سراغ بانک‌ها برود، هم بانک‌ها و هم شرکت‌های زیرمجموعه بانک‌ها قطعا می‌توانند به روش‌های مختلفی به پرسپولیس کمک کنند و این را باید هواداران به عنوان مالکان اصلی و ابدی باشگاه توجه داشته باشند که می‌بایستی برای هر تغییری صبور باشیم و بگذاریم، زود تصمیم نگیریم و با گذر زمان اثرات مثبت این واگذاری را ما حتما خواهیم دید.

سوال: دوستان تلاش کردند برای این که نماینده باشگاه استقلال در گفتگوی ویژه خبری حاضر شوند، آقای رغبتی راجع به این واگذاری نکات مهمی برای بازگو دارید که بفرمایید؟

رغبتی: ببینید در مورد اهلیت شما سوال کردید، ما اگر فقط صرفا بازی و ورزش را نگاه کنیم، شاخص‌های مان فرق می‌کند، اما این مسئله واگذاری شاید مربوط به یک حوزه ورزش نیست، الان تمام باشگاه‌های بزرگ اروپا را ببینید مالکین شان در حوزه ورزش سبقه‌ای نداشتند، اما سرمایه گذاری هوشمندانه‌ای آن جا انجام داده اند و طبیعتا برای اداره آن مجموعه شان از افراد متخصص در حوزه ورزش هم بهره مند می‌شوند که ما خوشبختانه در مجموعه‌ای از پیشکسوتان و مدیران قبلی و مدیران فعلی که دست بانک‌ها برای مدیریت حوزه ورزش و همین طور هلدینگ خلیج فارس را باز می‌گذارد که از این مجموعه استفاده کنند و در عین حال پشتوانه بسیار تجربی و مالی در مورد توانمندی اقتصادی هر دو مجموعه که وجود دارد، همین طور که آقای حداد گفتند این فرصت را می‌دهد که این دو باشگاه از زیر بار روزمره گی و فشار را بیایند بیرون و هر کدام دو تا مجموعه خیلی خوب در اختیار دارند.

سوال: زمان ما محدود است، فقط یک سوال، با این واگذاری مشکل‌ای اف سی کامل برطرف می‌شود، مشکل مالک واحد بود یا مالکیت دولتی؟

رغبتی: اول این بزرگ ترینش مالکیت مشترک بود که خوشبختانه حل شد و طبیعتا با واگذاری اش به بخش غیر دولتی، ابهام در مورد مالکیت دولتی هم برطرف شد، هر چند در سال گذشته مالکیت دولتی، چون یک تیم ما شرکت کرده بود مشکلی ایجاد نکرد.

سوال: نکته‌ای اگر هست آقای بازیان بفرمایید؟

بازیان: من متشکر هستم، این نگاه امیدوارانه‌ای که هم بر باشگاه پرسپولیس و استقلال ایجاد شده است و هم در فضای مدیریت ورزش کشور و هم حقیقتا ناظر به تدابیری که دراین مدت انجام شد، امیدوار هستیم که در آینده اخبار خوبی را به جهت این اتفاق مهم ما هم از حوزه ورزش، هم از حوزه مجموعه مالکین جدید این مجموعه‌ها داشته باشیم.

شما مستحضر هستید، چون اشاره به بحث اقتصاد ورزش کردند، این باشگاه‌ها اگر مقایسه بکنیم با باشگاه‌های کشور‌های توسعه یافته و سایر کشورها، خوب این‌ها در تولید برنامه‌ها و تولید محتوا سهم عمده‌ای دارند، حق پخشی که وزیر محترم مطرح کردند با این واگذاری یک جان تازه‌ای بگیرد و لذا من در جمله پایانی عرض می‌کنم که ان شاءالله بعد از این مدت، این روز را به عنوان یک روز تاریخی در کشور و واگذاری این دو باشگاه مهم خواهیم داشت و این امکان پذیر نبود جز در یک تعامل همه جانبه و هم سو در جهت انجام یک اقدام بزرگ مردمی.

دیگر خبرها

  • توضیح بانک صادرات درباره دلایل خرید بخشی از سهام پرسپولیس
  • سقف معافیت مالی؛ داغ همیشگی بر پیشانی بورس!
  • واگذاری حداکثری سهام سرخ آبی‌ها به دو کنسرسیوم بانکی و پتروشیمی
  • ورود ۴۲ میلیارد تومانی نقدینگی حقیقی‌ها به بازار سهام در روز سبز شاخص کل بورس
  • بورس به مدار برگشت؟
  • صعود شاخص بورس به بالای دو میلیون و ۳۰۰ هزار واحد
  • صعود انفجاری بورس ، سقوط دلار | وقت خرید کدام سهم است؟
  • تغییر زمین بورس بازان
  • صعود بورس از منطقه امن
  • عرضه شفاف فرآورده های نفتی پالایشگاه ستاره خلیج فارس در بورس انرژی