Web Analytics Made Easy - Statcounter

حملات کوچی‌ها به مردم محلی در مناطق مرکزی افغانستان همه ساله تعداد زیادی کشته و زخمی برجا می‌گذارد، حتی شمار زیادی نیز به ترک خانه‌هایشان مجبور می‌شوند اما دولت تاکنون برای بررسی این معضل کاری نکرده است. - اخبار بین الملل -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، گروه‌های مسلح وابسته به کوچی‌ها در ولایت‌های وردک و غزنی همه ساله بطور گروهی به مردم محلی حمله می‌کنند و سبب کشته و زخمی شدن شماری از این مردم می‌شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مردم این مناطق شیعه و از قوم هزاره هستند و همواره به دلیل چراگاه‌های سرسبز مورد تهاجم و حملات کوچی‌ها قرار می‌گیرند.

هرسال علاوه بر تلفات برخاسته از حملات کوچی‌ها، خانواده‌های زیادی نیز به دلیل ناآرامی‌ها مجبور به ترک خانه‌های خود می‌شوند بطوری که براساس گزارش رسانه‌ها در سال گذشته بیش از یکهزار خانوار در پی درگیری‌ها آواره شدند.

پیش از این هر ساله نیروهای امنیتی در فصل بهار در خط فاصل بین مناطق «بهسود» و «دشت گوله» به عنوان حائل امنیتی مستقر می‌شدند تا از هجوم اقوام کوچی به مردم این منطقه جلوگیری کنند اما گفته می‌شود که دولت در سال‌های اخیر از اعزام نیروهای امنیتی به این منطقه خودداری کرده است.

کوچی‌ها و مردم محلی در ولایت‌های وردک و غزنی از دیرباز  بر سر چراگاه‌ها باهم اختلاف دارند اما دولت افغانستان باوجود تاکید قانون اساسی برای اسکان کوچی‌ها برای حل این معضل برنامه‌ریزی نکرده است.

«اطلاعات روز» نوشت که در نزدیک به دو دهه گذشته سیاست دولت مرکزی در این باره بی‌تفاوتی، سکوت و سرپوش‌گذاشتن بر این جنایت بوده است. از این‌رو، این غائله به‌دلیل نبود جدیت و قاطعیت حکومت برای حل آن مانند «آتش زیر خاکستر» باقی مانده است.

گزارش می‌افزاید که یکی از وعده‌های انتخاباتی «اشرف غنی» رئیس جمهور افغانستان در انتخابات 2014 حل بنیادی و دائمی مناقشه کوچی‌ها و مردم محلی از طریق ثبت زمین‌های مورد منازعه دوطرف بود اما در عمل کاری صورت نگرفته است.

«کوچی‌ها» خواستار اسکان دائم و مشارکت در ادارات دولتی افغانستان شدند3 هزار قبضه سلاح در اختیار افراد غیرمسئول، کوچی‌ها در 15 شهرستان هرات مسلح هستندکوچی‌ها امنیت شهرستان «بهسود» ولایت وردک را به خطر انداخته‌اند

مردم محلی می‌گویند که کوچی‌ها با انواع سلاح‌های جنگی مسلح هستند و کارشناسان بر این باورند که از نام کوچی‌ها اهداف دیگری مثل منافع سیاسی و امتیازگیری دنبال می‌شود و سیاست‌مداران از این مناقشه‌ها به عنوان «حربه سیاسی» استفاده می‌کنند، در غیر اینصورت دلیل دیگری برای این همه اهمال و بی‌توجهی نیست.

انتهای پیام/.

R1447/P/S8,87,1413/CT7 بیشتر بخوانید... معاون عبدالله: حمله اقوام کوچی به «بهسود» با تحریک اشرف غنی انجام شد

منبع: تسنیم

کلیدواژه: مردم محلی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۴۸۲۹۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نقش دفتر سیاسی طالبان در قطر برای تعامل کابل با کشورهای جهان

رئیس دفتر سیاسی حکومت طالبان در قطر اظهار داشت این دفتر در دوحه برای هماهنگی و بهبود روابط افغانستان با کشورهای جهان فعالیت می‌کند. - اخبار بین الملل -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، «سهیل شاهین» رئیس دفتر سیاسی حکومت طالبان در دوحه گفت این دفتر سیاسی تلاش می‌کند تا از طریق رسانه‌های بین‌المللی تصویر واقعی افغانستان را به جهان مخابره کند.

وی افزود دفتر دوحه همچنین برای هماهنگی و بهبود روابط افغانستان با کشورهای جهان فعالیت می‌کند.

شاهین به طلوع نیوز گفت این دفتر سیاسی در زمینه فراهم‌آوری گذرنامه‌ها و چاپ پول و انتقال آن به افغانستان نیز نقش سازنده‌ای دارد.

رئیس دفتر سیاسی حکومت طالبان در دوحه اظهار داشت: «این نمایندگی سیاسی در بخش دپلماتیک فعالیت می‌کند و با هیئت‌های کشورهای مختلف درباره مسائل مختلف اقتصادی، سیاسی و آموزش نیز رایزنی می‌شود همچنین برای جلب سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی نیز تلاش می‌شود».

دیدار سفرای اتحادیه اروپا در افغانستان با رئیس دفتر سیاسی طالباندیدار نماینده دبیرکل سازمان ملل با رئیس دفتر سیاسی طالبانحذف تحریم‌ها محور دیدار رئیس دفتر سیاسی طالبان با سفیر آلمان برای افغانستان

سهیل شاهین چندی قبل گفته بود این نمایندگی برای به‌رسمیت شناخته‌شدن حکومت کنونی افغانستان در جامعه بین‌المللی تلاش می‌کند.

دفتر سیاسی طالبان در دوحه در 27 خرداد سلل 1392 گشایش یافت. هدف از آن گفتگوهای صلح و حل مسالمت آمیز مشکلات افغانستان بیان شده بود.

انتهای پیام/.

دیگر خبرها

  • پایان کار داعش در افغانستان
  • افغانستان| فتنه گروه تروریستی داعش پایان یافته است
  • نقش دفتر سیاسی طالبان در قطر برای تعامل کابل با کشورهای جهان
  • حمایت فعالان سیاسی و فرهنگی مهاجرین از عملیات وعده صادق + فیلم
  • ممنوعیت ملاقات‌های جمعی «حکمتیار»
  • مدیران گره‌گشای مشکلات مردم باشند
  • نقوی حسینی: «پشم» مقدرات مجلس آینده را تعیین می‌کند!
  • دیدار مقامات طالبان در ارگ ریاست جمهوری
  • پاکبانان فداکاری می‌کنند اما نتیجه‌ای نمی‌بینند/ ببینید مردم چطور با بی‌توجهی به این قشر آسیب می‌زنند (فیلم)
  • به دنبال افزایش تعامل با کابل هستیم