Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-03-29@01:36:13 GMT

بیماری کواشیورکور چیست؟

تاریخ انتشار: ۱۱ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۴۸۳۷۰۸

بیماری کواشیورکور نوعی سوء تغذیه حاد می باشد که ناشی از عدم دریافت پروتئین رخ می دهد. کواشیورکور یک بیماری جدی است و زمانی اتفاق می افتد که فرد پروتئین کافی مصرف نمی کند. کمبود شدید پروتئین می تواند منجر به احتباس مایعات و در نتیجه ورم و باد کردن شکم شود. ناطقان: بیماری کواشیورکور نوعی سوء تغذیه حاد می باشد که ناشی از عدم دریافت پروتئین رخ می دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کواشیورکور یک بیماری جدی است و زمانی اتفاق می افتد که فرد پروتئین کافی مصرف نمی کند. کمبود شدید پروتئین می تواند منجر به احتباس مایعات و در نتیجه ورم و باد کردن شکم شود.


شما به کمک این کلینیک به صورت تضمینی میتونید وزن کم کنید. نه نیازی به ورزش های سخت هست نه قرص و داروی خطرناک، خیلی ساده و بدون دردسر فقط با تکنیک های اختصاصی این کلینیک آنلاین.

بیماری كواشيوركور بیشتر در كودكان شايع است، به خصوص اگر از شیر مادر گرفته شده باشند و به مواد غذايي كافي دسترسي نداشته باشند. اگر کودکی به بیماری کواشیورکور مبتلا شود، به مراقبت های فوری پزشکی نیاز دارد.

اصطلاحات دیگری که برای بیماری کواشیورکور استفاده می شود، شامل موارد زیر است:

    سوء تغذیه پروتئین
    سوء تغذیه بدخیم
    سوء تغذیه کالری- پروتئین

در این مقاله به علل، شیوع، تشخیص و درمان بیماری کواشیورکور می پردازیم.
چه عواملی باعث ایجاد بیماری کواشیورکور می شود؟

بیماری کواشیورکور ناشی از سوء تغذیه شدید یا عدم دریافت پروتئین است و با بیماری ماراسموس فرق دارد. ماراسموس نوعی از سوء تغذیه است که به دلیل کمبود کالری ایجاد می شود.

پروتئین ها مسئول حفظ تعادل مایعات در بدن هستند.عدم دریافت پروتئین کافی باعث می شود که مایعات به قسمت هایی از بدن منتقل شوند که نباید در آنجا جمع شوند یعنی در بافت ها. عدم تعادل مایعات در دیواره های مویرگ ها می تواند منجر به نگهداری مایعات و یا ورم شود.

علت دقیق بروز این بیماری مشخص نیست اما کارشناسان آن را با جیره‌های غذایی که عمدتا شامل ذرت، نشاسته کاساوا و  یا برنج هستند مرتبط می‌دانند. کمبود آنتی‌اکسیدان‌ های رژیمی نیز می توانند در این زمینه نقش داشته باشند.

بیماری كواشيوركور معمولا بعد از اینکه كودك از شیر مادر گرفته می شود و قبل از اینکه کودک به سن 4 سالگی برسد، اتفاق می افتد. در این حالت امکان بروز این بیماری وجود دارد زیرا کودک دیگر نمی تواند مواد مغذی و پروتئین های مشابه را از رژیم غذایی خود به دست آورد.

این بیماری در مناطقی که منابع غذایی کم هستند و میزان سوء تغذیه بالایی دارند، بیشتر شایع است.

مواردی از بیماری کواشیورکور ناشی از اختلالات خوردن مانند بی اشتهایی در افراد بزرگسال است. طبق گفته دانشگاه بهداشت فلوریدا، بسیاری از افرادی که در خانه‌ های سالمندان به سر می برند، با کمبود پروتئین در رژیم غذایی خود مواجه هستند.
بیماری کواشیورکور بیشتر در کجا رایج است؟

این بیماری در ایالات ‌متحده آمریکا، به ندرت اتفاق می افتد. شیوع این بیماری در مناطق زیر بسیار زیاد است:

    جنوب شرقی آسیا
    آمریکای مرکزی
    کنگو
    پورتوریکو
    جامائیکا
    آفریقای جنوبی
    اوگاندا

بیماری کواشیورکور در مناطقی ممکن است رخ دهد که در آن مناطق، منابع غذایی کم و محدود هستند و یا سطح آموزش درباره مقوله تغذیه پائین است.

این بیماری در مناطقی که امنیت غذایی پایینی را تجربه می‌کنند، رایج ‌تر است و آن هم به احتمال زیاد به خاطر بروز یک بلای طبیعی، خشکسالی، جنگ و یا فعالیت اقتصادی پائین است.

بیماری کواشیورکور
علائم بیماری کواشیورکور

کودکان مبتلا به بیماری کواشیورکور اغلب چربی بدن بسیار کمی دارند و لاغر هستند، اما نه همیشه.

گاهی ورم ناشی از بیماری کواشیورکور می‌تواند وزن کم و لاغری کودک را پنهان کند. ممکن است این طور به نظر برسد که کودک وزن نرمالی دارد یا حتی چاق و فربه است ، اما این به خاطر تورم ناشی از جمع شدن مایعات است نه وجود چربی یا عضله.

علائم ممکن است شامل موارد زیر باشند:

    بی اشتهایی
    تغییر رنگ مو که ممکن است زرد یا نارنجی به نظر برسد
    از دست دادن آب بدن
    ادم یا تورم که اغلب بر روی ساق پا و پاها دیده می شود و جای انگشت با فشار دادن باقی می ماند
    کاهش بافت چربی و عضلانی
    بی حالی و کج خلقی
    درماتوزیس یا ضایعات پوستی که باعث ترک برداشتن پوست، پوسته پوسته شدن پوست، لکه شدن پوست، کاهش رنگدانه های پوست و یا ترکیبی از این خصوصیات می شود
    عفونت های مکرر در زخم های پوستی و یا بهبودی تدریجی و آرام زخم ها

تشخیص

در زمان تشخیص بیماری کواشیورکور در یک کودک، پزشکان با گرفتن شرح حال و انجام معاینه فیزیکی، درمان را شروع می‌کنند.

پزشکان به دنبال زخم ‌های پوستی، راش، تورم ساق پا، پاها و گاهی صورت و بازوها خواهند بود. آنها همچنین نسبت وزن کودک به قد را نیز اندازه‌گیری می‌کنند.

در برخی موارد، پزشک ممکن است دستور آزمایش خون برای میزان الکترولیت ها، کراتینین، کل پروتئین و پره آلبومین را صادر کند.

با این حال، به طور کلی از روی ویژگی های فیزیکی و رژیم غذایی کودک، می توان بیماری کواشیورکور را تشخیص داد.

کودکان مبتلا به بیماری کواشیورکور،سطح قند خون و همچنین پروتئین ، سدیم ، روی و منیزیم پائینی دارند.
کواشیورکور و ماراسموس

سه فرم از سوء تغذیه حاد وجود دارد که شامل موارد زیر هستند:

    ماراسموس: کاهش شدید وزن و ضعف عضلانی به دلیل کمبود مواد مغذی و کالری
    کواشیورکور: تورم یا ادم به دلیل تجمع آب ناشی از کمبود پروتئین
    ماراسمیک کواشیورکور: ترکیبی از ضعف عضلانی و ادم دو طرفه

طبق گزارشات سازمان یونیسف در سراسر جهان، شایع ترین فرم سوء تغذیه حاد، ماراسموس می باشد که ناشی از کمبود مواد غذایی است. ماراسموس علاوه بر کودکان، بزرگسالان را نیز تحت تاثیر قرار می دهد.

این شرایط، انواع شدید سوء تغذیه هستند که نیازمند درمان فوری می باشند.

بیماری کواشیورکور
درمان بیماری کواشیورکور

اگرچه بیماری کواشیورکور با سوء تغذیه مرتبط است، اما تنها با تغذیه کودک یا افراد بزرگسال نمی توان تمام اختلالات و اثرات آن را بهبود بخشید.

چنانچه کودکی به مدت طولانی از پروتئین های مناسب و مواد مغذی کافی استفاده نکرده باشد ، مصرف مواد غذایی می تواند با مشکل مواجه شود. بنابراین باید معرفی مواد غذایی به درستی و با دقت صورت بگیرد تا از بروز سندرم تغذیه مجدد جلوگیری شود.

سندرم تغذیه مجدد شامل بروز تغییراتی در الکترولیت ها و مایعات بدن است که با تغذیه مجدد و سریع افرادی که دچار سوء تغذیه هستند، اتفاق می افتد و می تواند خطر ناک و تهدید کننده زندگی فرد باشد.

بیشتر کودکان مبتلا به بیماری کواشیورکور، نسبت به لاکتوز مقاومت نشان می دهند. در نتیجه شاید نیاز باشد تا از مصرف فرآورده های لبنی پرهیز کنند و یا آنزیم هایی برای کنترل شیر مصرف کنند.

پزشکان معالج ابتدا کربوهیدرات ها و سپس پروتئین ها، ویتامین ها و مواد معدنی را پیشنهاد می دهند.معرفی مجدد مواد غذایی می تواند  یک هفته و یا بیشتر طول بکشد.

علاوه بر این، وضعیت کودک در موارد خیلی پیشرفته می تواند باعث بروز شوک، کاهش فشار خون و ضربان قلب بالا شود و ممکن است نیاز به مصرف دارو برای کنترل فشار خون باشد.
عوارض این بیماری

عدم درمان بیماری كواشيوركور مي تواند منجر به عوارض زير شود:

    مشکلات قلبی عروقی
    عفونت مجاری ادراری
    مشکلات دستگاه گوارش
    بزرگ شدن کبد که با عنوان هپاتومگالی نیز شناخته می شود
    از دست دادن عملکرد سیستم ایمنی بدن
    اختلال در عملکرد سلول
    عدم تعادل الکترولیت ها

كودكان مبتلا به بیماری كواشيوركور ممكن است به دلیل سوء تغذيه در سنین خردسالی، به میزان قدی که مورد انتظار است، نرسند

این بیماری علاوه بر اینکه باعث ضعیف شدن سیستم ایمنی فرد می شود، ممکن است فرد را در برابر عفونت ها آسیب پذیرتر کند که می تواند منجر به بروز عوارض تهدید کننده زندگی شود. تشخیص و درمان زود هنگام، باعث بهتر شدن دیدگاه فرد شود.

چکیده مطلب

بیماری کواشیورکور نوعی سوء تغذیه حاد است که بیشتر در کودکان اتفاق می افتد. این بیماری به خاطر کمبود پروتئین در رژیم غذایی است که می تواند تعادل و پخش شدن مایعات در بدن را تحت ‌تاثیر قرار ‌دهد و اغلب منجر به ورم شکم می‌شود .

درمان موثر معمولا می تواند بسیاری از علائم و نشانه های بیماری کواشیورکور را برعکس کند. مهم است که معرفی مجدد مواد غذایی به تدریج و با دقت انجام گیرد تا از بروز سندرم تغذیه مجدد پیشگیری شود.
برچسب ها: بیماری ، درمان ، کواشیورکور ، ناطقان

منبع: ناطقان

کلیدواژه: بیماری درمان ناطقان تواند منجر مبتلا به بیماری سوء تغذیه حاد اتفاق می افتد تغذیه مجدد مواد غذایی پروتئین ها رژیم غذایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۴۸۳۷۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مکملی که ریه‌هایتان را تقویت می‌کند

«پاتریشیا کاسانو»، مدیر بخش علوم تغذیه در دانشگاه کرنل و یکی از نویسندگان این مقاله، گفت: «ما چیز‌های زیادی در مورد نقش رژیم غذایی در سرطان و بیماری‌های قلبی عروقی می‌دانیم، اما نقش رژیم غذایی در بیماری مزمن ریوی کمتر مورد مطالعه قرار گرفته است.»

به گزارش مهر، کاسانو گفت: «این مطالعه به شواهد فزاینده‌ای اضافه می‌کند که اسید‌های چرب امگا ۳، که بخشی از یک رژیم غذایی سالم هستند، ممکن است برای سلامت ریه نیز مهم باشند.»

مطالعات گذشته نشان داده است که اسید‌های چرب امگا ۳ ممکن است به حفظ سلامت ریه‌ها به دلیل اثر ضد التهابی ثابت شده شأن کمک کند.

برای درک بهتر این موضوع، محققان یک مطالعه دو قسمتی را انجام دادند.

بخش اول یک مطالعه شامل بیش از ۱۵۰۰۰ آمریکایی از مطالعه انستیتوی ملی قلب، ریه و خون بود. این مجموعه بزرگ به محققان کمک می‌کند تا عوامل تعیین کننده خطر شخصی برای بیماری مزمن ریوی، مانند آسم و بیماری انسدادی مزمن ریه را بررسی کنند.

شرکت کنندگان در زمان شروع مطالعه عموماً سالم و بدون شواهدی از بیماری مزمن ریوی بودند. محققان شرکت کنندگان را به طور متوسط هفت سال دنبال کردند.

این مطالعه نشان داد که سطوح بالاتر اسید‌های چرب امگا ۳ در خون با کاهش سرعت کاهش عملکرد ریه مرتبط است. قوی‌ترین پیوند‌ها در اسید دوکوزاهگزانوئیک (DHA) مشاهده شد که می‌توان آن را در ماهی سالمون، ماهی تن و ساردین یافت.

بخش دوم این تحقیق شامل تجزیه و تحلیل داده‌های ژنتیکی از مطالعه بیش از ۵۰۰۰۰۰ بیمار اروپایی از بریتانیا بود. محققان برخی از نشانگر‌های ژنتیکی در خون به عنوان معیار غیرمستقیم سطح اسید چرب امگا ۳ در رژیم غذایی بررسی کردند. هدف این بود که ببینیم چگونه آن‌ها با سلامت ریه ارتباط دارند.

تحقیق نشان داد که سطوح بالاتر اسید‌های چرب امگا ۳، از جمله DHA، با عملکرد بهتر ریه مرتبط است.

دستورالعمل‌های غذایی فعلی وزارت کشاورزی آمریکا توصیه می‌کند که مردم حداقل دو وعده ماهی در هفته بخورند. سایر منابع اسید‌های چرب امگا ۳ عبارتند از آجیل و دانه‌ها، روغن‌های گیاهی، غذا‌های غنی شده و مکمل‌های غذایی.

دیگر خبرها

  • توصیه‌های تغذیه‌ای برای کودکان در معرض اضافه وزن و چاقی
  • نفخ زیاد نشانه کدام بیماری هاست؟
  • مکملی که ریه‌هایتان را تقویت می‌کند
  • تغذیه صحیح به هنگام سحر و افطار
  • آیا تغذیه با التهاب مفاصل مرتبط است؟
  • چرا ایرانیان بدترین روش پخت غذا را دارند؟
  • چرا ایرانیان بدترین روش برای پخت غذا را دارتد؟
  • خوردن یک وعده این غذا ۳۶ دقیقه از طول عمر را کم می‌کند!
  • تغذیه سالم در سفر‌های نوروزی
  • توصیه‌هایی برای جلوگیری از مسمومیت کودکان در سفر