Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، عدد پایان‌نامه‌های مرتبط با صنعت ناچیز و کوچک است. این در حالی است که هر سال تعداد بالایی از پایان‌نامه‌های دانشجویی در کشور تولید می‌شود. این موضوع ستاد توسعه اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی و فناوری را به صرافت انداخت تا از این اندوخته بزرگ و ارزشمند علمی در کشور برای توسعه زیست‌بوم فناوری و نوآوری اقتصاد دیجیتال کمک بگیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هر یک از این پایان‌نامه‌های خاک گرفته و فراموش شده شاید  بتواند گره‌ای هرچند کوچک از صنایع را باز کند.

بر اساس گزارشی ملی درصد تعداد پایان‌نامه‌های مرتبط با صنعت به تعداد کل پایان‌نامه‌های تحصیلات تکمیلی تا سال ۹۴ به یک درصد هم نمی‌رسید اما پس از آن، این موضوع روندی افزایشی یافت و با یک جهش ۳ درصدی به دو دهم رسید. البته این میزان هم در مقایسه با کل پایان‌نامه‌ها همچنان ناچیز است و نشان از آن دارد که همچنان با مشکل کاربردی بودن پایان‌نامه‌ها مواجه هستیم.

اگر مسیر درستی برای بهره بردن از این ذخیره علمی که حاصل تلاشی علمی و مبتنی بر پژوهش‌های دانشجویی است تعریف شود، این منابع تخصصی می‌تواند نقشی تاثیرگذار در توسعه زیست‌بوم فناوری و نوآوری کشور داشته باشد.

براین اساس معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از روزهای آغازین فعالیت خود در تلاش بود تا از این ظرفیت علمی استفاده کند و با کاربردی کردن این پایان‌نامه‌ها، دانشجویان و دانشگاه‌ها را به صنعت متصل کند. اتصالی که منافع آن برای جامعه علمی، مردم و صنایع کشور است.

از این رو ستاد توسعه فناوری‌های اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز، برای توسعه اقتصاد دیجیتال در کشور در تلاش است تا پایان‌نامه‌های دانشجویی را به سمت تعریف موضوعاتی مرتبط با رفع نیازهای فناورانه این صنعت سوق دهد. با این کار هم دانشجویان با این زیست‌بوم و خلاهای آن آشنا شده و هم صنعت اقتصاد دیجیتال از این دستاوردهای علمی منتفع می شود.

این برنامه شامل حمایت از پژوهش‌های دانشگاهی در حوزه‌های فناوری محور اولویت دار ستاد توسعه فناوری‌های اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری می‌شود.

قرار بر این است که با اجرای این برنامه، پایان‌نامه‌های دانشجویی در سطح تحصیلات تکمیلی به یاری صنعت اقتصاد دیجیتال بیایند و نیازهای فناورانه این حوزه را رفع کنند.

کد خبر 4963399 معصومه بخشی پور

منبع: مهر

کلیدواژه: پایان نامه طرح های پژوهشی اقتصاد دیجیتالی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ویروس کرونا معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تحقیقات علمی شرکت دانش بنیان نوآوری فناوری فضایی ناسا امنیت اطلاعات فیس بوک فناوری نانو شرکت هواوی اکتشافات فضایی امنیت سایبری ایالات متحده آمریکا معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اقتصاد دیجیتال پایان نامه پایان نامه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۴۸۵۸۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

موشک‌های دوربرد ایران حاصل جهاد علمی دانشمندان / دانشگاهیان برای همکاری در صنعت نظامی تمایل دارند

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز؛ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در عملیاتی با عنوان وعده صادق نیمه شب ۲۵ فروردین ۱۴۰۳ یا ۱۳ آوریل ۲۰۲۴ با استفاده از موشک و پهپاد پاسخ حمله رژیم صهیونیست به سفارت کشورمان در سوریه را داد.

بیشتر بخوانید: بیانیه جمعی از تشکل‌های دانشجویی در حمایت از پاسخ مقتدرانه سپاه به رژیم صهیونیستی

در این رابطه با جهانبخش حامدی عضو هیت علمی گروه مکانیک دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکزی گفت‌وگوی تفصیلی انجام داده‌ایم که در ادامه شرح آن را مطالعه می‌کنید:

فناوری ساخت موشک و توان دفاعی ایران چه سود و فایده‌ای دارد؟

خوشبختانه کشور ما به دستاوردهای بسیار مهمی در حوزه موشکی، دفاعی و پدافند هوایی دست یافته است. به طور قطع این موضوع حاصل جهاد علمی استادان، دانشمندان و متخصصان بومی کشورمان بوده است. من گمان می‌کنم هم اکنون به جایگاهی رسیده‌ایم که بتوانیم از خودمان دفاع کنیم. البته تاکید می‌کنم ما هیچ زمانی به دنبال آغاز جنگ نبوده‌ایم؛ بلکه قصد داریم تا توان دفاعی خود را افزایش دهیم.

اگر ایران به دنبال دستیابی به فناوری‌های نوین نظامی است، صرفا به علت دفاع از کشور و مرزهای جغرافیایی خواهد بود. همچنین این فناوری را می‌توان جهت رسیدن به اهداف علمی کشور استفاده کنیم.

اگر بخواهیم توان علمی ساخت تجهیزات نظامی ایران را با سایر کشورها قیاس کنیم، به عقیده شما ایران از چه رتبه علمی و نظامی در منطقه یا جهان برخودار است؟

من تصور می‌کنم اگر بخواهیم ایران را بین کشورهای دنیا جایگاه یا رتبه بندی کنیم، به طور قطع بین ۱۰ کشور پیشرفته در زمینه ساخت موشک‌های قاره پیما تا مافوق صوت و صنایع دفاعی قرار می‌گیرد. البته شاید بتوان در ۵ کشور دنیا نیز قرار داد.

در شرایط فعلی و با این وضعیت در مسیر پیشرفت حرکت می‌کنیم، امیدوارم در آینده جایگاه بالاتری را کسب خواهیم کرد و بتوانیم جزء قدرت‌های برتر دنیا باشیم.

در دوران جنگ تحمیلی، تجهیزات نظامی به ایران فروخته نمی‌شد. در این راستا نیز موضوع بومی سازی علم، ساخت موشک و پهپاد تبدیل به یک سیاست پایدار در کشور شد. به نظر شما این بومی‌سازی و حفظ دانش تا چه میزان می‌تواند در دست‌یابی به دستاوردهای موشکی و صنایع دفاعی تاثیر گذار باشد؟

بنده در دوران جنگ تحمیلی از نزدیک شاهد کمبود یا نبود برخی از تجهیزات نظامی بودم. ایران در آن زمان، توان نظامی امروز را نداشت. با این تفاسیر توانستیم آن دوران را به خوبی سپری و پشت سر بگذاریم.

بومی‌سازی علم می‌تواند در پیشرفت‌های کشور بسیار مثمر ثمر باشد؛ چرا که آن علم در اخیتار خودمان باقی می‌ماند. این موضوع که ما وابستگی داشته باشیم به یک کشور یا گروه خاصی یا اینکه از فناوری آنها استفاده کنیم، در اصل استقلال لازم را نخواهیم داشت. این بومی سازی در علم منجر به استقلال کشور می‌شود.

بنده اطلاع دارم که بسیاری از متخصصان حوزه‌های مختلف مانند رشته‌های مهندسی از جمله مهندسی مکانیک علاقمند و دغدغه مند این موضوع هستند. برای این همکاری نیز تمایل دارند. زمانیکه فردی برای پیشرفت کشورش تلاش می‌کند و به وطنش ارق دارد، پیشرفت کشور هر چه سریعتر صورت گیرد. زمانیکه علم در اختیار خودمان باشد؛ دیگر نیازی به وابستگی علمی به سایر کشورها و قدرت‌ها نیست. بومی سازی از پایه در اختیار خودمان باشد. با این روندی که در پیش گرفته‌ایم به نظرم در آینده بسیار نزدیک می‌توانیم در بسیاری از حوزه‌های صنایع دفاعی به صورت صد در صد بومی سازی علوم را در اختیار داشته باشیم.

به عنوان یک استاد دانشگاه به نظرتون همکاران یا دانشجویان تا چه میزان تمایل به همکاری و فعالیت برای بومی سازی فناوری ساخت موشک و پهپاد دارند؟

من با توجه به ارتباطی که با اساتید گروه مکانیک و اساتید سایر رشته‌های دانشگاهی دارم، قطعا آنان تمایل به همکاری و فعالیت در این حوزه دارند.

استادان یا دانشجویان دوست دارند در حوزه‌ای فعالیت کنند که در آینده نتیجه آن را مشاهده کنند در عین حال نیز بتوانند از خاک کشورشان دفاع کنند. در این رابطه هم قدرت دفاعی ایران گسترش یابد. به عقیده بنده؛ اغلب جامعه دانشگاهی تمایل به فعالیت در این حوزه را دارند.

برخی مردم همواره در موضوعات مختلف و پیشرفت‌های کشور نوعی ناباوری و مقاومت برای پذیرش دارند. به عقیده شما چرا برخی از مردم به صورت ۱۰۰ درصد نمی‌توانند، پیشرفت‌های کشور را باور داشته باشند؟ به عنوان مثال برخی از آنان در موضوع پاسخ پهپادی سپاه پاسداران به رژیم صهیونیست از طولانی بودن زمان رسیدن پهپادها به مناطق هدف انتقاد کردند.

گمان می‌کنم که مهمترین عامل نبود اطلاع رسانی مناسب و گسترده توسط رسانه‌های داخلی است. اگر ما بتوانیم ارتباط رسانه‌ها با مردم را قوی کنیم و مردم به این رسانه‌ها اعتماد پیدا کنند، این ناباوری‌ها کم‌رنگ خواهد شد.

در حال حاضر هجمه‌ای که از سوی رسانه‌های بیگانه وجود دارد، باور مردم به پیشرفت‌های ایران را نشانه قرار داده است. زمانیکه از سوی رسانه‌های داخلی در این باره کم کاری صورت گیرد، آنان نیز هجمه را شدیدتر خواهند کرد.

آیا قابلیت انتقال تکنولوژی و فناوری‌های نوین ساخت موشک و پهپاد به عرصه‌های دیگر داخل کشور وجود دارد؟

بله؛ به صورت ۱۰۰ درصد قابل انتقال است. مجموعه صنعتی را برای فعالیت یا ماموریت خاصی احداث یا آماده می‌شود، به موزات آن باید در صنعت دیگر نیز قابل استفاده است. یعنی به این صورت نیست یک تجهیزاتی فراهم شود و صرفا در یک صنعت خاص مورد استفاه قرار گیرد.

در این راستا همزمان با موفقیت‌های موشکی در صنایع دیگر نیز مورد استفاده قرار گیرد. به این معنا که بازدهی آن دانش یا فناوری را افرایش دهیم.

به عنوان مثال زمانیکه یک صنعت موشکی را در نظر بگیریم، یک ساختار مکانیکی، الکترونیکی و آیرو الکترونیکی دارد که می‌توان آنها را در صنعت ماشین سازی و خودرو سازی استفاده شود. چرا که ارتباطی که آنان با یکدیگر دارند بسیار نزدیک و در هم تنیده است. در حال حاضر علوم نوینی که برای ساخت تجهیزاتی که لازمه صنایع موشکی و فضایی است، برای سایر علوم و حوزه‌ها نیز امکان پذیر نیز قابل است.

هم اکنون توان علمی کشور برای توسعه فناوری ساخت موشک به چه میزان است؟ چه میزان ظرفیت موجود است تا به جایگاه بالاتری دست پیدا کنیم؟

همیشه ایران از نظر علمی جایگاه خوبی داشته است. خوشبختانه ایران از نظر علمی بسیار توانایی بالایی دارد. قطعا ما می‌توانیم از لحاظ علمی به قله فناوری ساخت موشک برسیم. البته در این میان نکته‌ای وجود دارد که آن این است که باید تلاش شود این متخصصان و نخبگان را در کشور حفظ کنیم.

استفاده از روش‌های مختلفی که وجود دارد که متاسفانه بسیاری از کشورها برخی از دانشجویان و نخبگان و توانمند در حوزه علمی هستند را به سادگی جذب کرده و از کشور خارج می‌کنند.

مسئولان باید بیشتر به فکر حل این مشکل و بها دادن به این جوانان باشد. آنان باید راهکارهایی را ارائه دهند تا دانشجویان در کشور باقی بمانند و از توانایی علمی آنان در کشور خودمان استفاده کنیم.

با توجه به پتانسیل علمی که از جوانان و متخصصان کشورمان سراغ دارم، 100 درصد پیشرفت علمی ایران در حوزه نظامی در آینده امکان پذیر است که ایران جزء برترین‌های علمی دنیا باشد.

ارتباط با همکاران و دانشجویان آینده سازان کشور هستند، آن چیزی که احساس می‌شود این است که زمینه و بستر لازم برای اشتغال آنان فراهم شود. به این معنا که ما بتوانیم این افرادی که جزو نخبگان محسوب می‌شود را نظر آینده کاری اقتصادی تامین کنیم. در چنین شرایطی فرد احساس نیاز به مهاجرت به کشور دیگر را احساس نخواهد کرد. زمانیکه فردی محیط کاری و اقتصادی را در کشورش در حد معقول داشته باشد، هیچ دلیلی برای مهاجرت ندارد.

اگر دل گرمی بیشتری از سوی مسئولان کشوری و وزارتخانه‌های صورت گیرد و دغدغه‌های آنان را گوش دهند. البته بیشتر خواسته‌های آنان درباره در کشورشان موضوعات شغلی و اقتصادی است. در چنین شرایطی افراد بیشتر در کشور باقی می‌مانند و نرخ پیشرفت در حوزه‌های مختلف، افزایش چشمگیری خواهد داشت.

به نظر شما بزرگترین دستاورد حمله ایران به رژیم صهیونیست چیست؟

ایران در جایگاهی قرار دارد که باید بتواند به درستی از خود دفاع کند. فاصله جغرافیایی و مکانی ما با دشمنان(کشورهایی که با ایران خصومت دارند) زیاد است. پدافندهای کشورمان خوشبختانه برد مورد نیاز را در اختیار دارند و تا هزاران کیلومتر را پوشش دهند. بنابراین دفاع از کشور به درستی انجام می‌شود.

اینکه دنیا متوجه شد که ما می‌توانیم موشک‌های خود را تا ۲ هزار یا ۳ هزار کیلومتر فراتر از مرزهای خودمان پرتاب کنیم، دستاورد بسیاری خوبی بود. جهانیان توانمندی پدافندهای ایران در دفاع از مرزها را دیده‌اند و کسی حتی فکر حمله را نمی‌کند، دیگر چه برسد به حمله.

درباره میزان پیشرفته بودن موشک‌های استفاده شده توسط ایران در این حمله بفرمایید؟

خوشبختانه ما از سال‌های گذشته تا کنون پیشرفت‌های بسیار خوبی در حوزه ساخت موشک داشته‌ایم. در حال حاضر نیز موشک‌های بسیار متنوعی در اختیار داریم که شامل موشک‌هایی با بردهای کوتاه و بردهای طولانی است. همچنین استفاده از سوخت جامد در موشک‌های استفاده شده نیز اهمیت دارد. چراکه می‌توانند به دلیل وزن کم و برد مناسب در موشک‌ها با برد طولانی استفاده شود. این فناوری جایگزین فناوری سوخت مایع شد و این موضوع توانست کمک کننده در ساخت موشک با برد زیاد باشد.

البته درباره طولانی بودن زمان رسیدن پهپادها به مقاصد و اهداف از پیش تعیین شده باید گفت که سرعت حرکت پهپاد نسبت به موشک تفاوت است. با توجه مسافت و فاصله موجود، طبیعی بود که این زمان طولانی سپری شود. از سوی دیگر این اولین اقدامی بود که ایران به صورت جدی در مواجهه با دشمنان انجام داد. اطلاع رسانی در این باره به صورت کامل انجام نشد و این ذهنیت را بین مردم ایجاد کرد که این فاصله زمانی بسیار طولانی است. در حالیکه این پهپادها توانایی خود را اثبات و در مسیر از پیش تعیین شده حرکت کردند.

در نهایت می‌توانم بیان کنم، هر فردی که به کشورش علاقمند و نسبت به وطنش غیرت داشته باشد، این پاسخ سپاه به رژیم صهیونیست را بسیار مناسب می‌داند و خوشحال است.

انتهای پیام/

مریم شمسایی نیا کد خبر: 1227771 برچسب‌ها پهپاد

دیگر خبرها

  • جهش تولید را در حوزه های مختلف اقتصادی باید دنبال کرد
  • دانشگاه صنعت ماشین‌سازی تاسیس می‌شود
  • توسعه علمی، سکوی جهش تولید
  • شناسایی و توسعه فناوری شرکت‌های دانش‌بنیان در سطوح علمی و اقتصادی
  • حمایت پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران از پایان نامه‌های تحصیلات تکمیلی دانشگاه بیرجند
  • حمایت معاونت علمی از انعکاس دستاورد‌های امیدآفرین دانش‌بنیان
  • حمایت معاونت علمی از انعکاس دستاورد‌های امیدآفرین دانش‌بنیان توسط دستگاه‌های اجرایی
  • رئیس دانشگاه علم و صنعت تغییر کرد/حکم سرپرستی برای یونسیان
  • موشک‌های دوربرد ایران حاصل جهاد علمی دانشمندان / دانشگاهیان برای همکاری در صنعت نظامی تمایل دارند
  • سرپرست دانشگاه علم و صنعت ایران منصوب شد