Web Analytics Made Easy - Statcounter

انفعال وزارت امور خارجه در پیگیری آزادی دبیر سوم سفارت ایران در اتریش سبب شده است که دیپلمات کشورمان همچنان بدون برگزاری دادگاه در زندان بوده و پرونده امنیتی و سیاسی علیه ایران ایجاد شود.

به گزارش مشرق، در حالی امروز دومین سالگرد بازداشت غیرقانونی اسدالله اسدی دبیر سوم سفارت ایران در اتریش در کشور آلمان و استرداد وی به بلژیک بنا به ادعای واهی است که به‌رغم وعده‌های مکرر دستگاه دیپلماسی، هنوز گشایشی در پرونده این دیپلمات کشورمان ایجاد نشده است؛ این در حالی است که این روزها دیپلمات‌های کشورمان موضوع تبادل زندانی با کشورهای غربی را بارها مطرح کرده و در مقابل آزادی همکار خود سکوت کرده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یازدهم تیرماه سال ۱۳۹۷ اسدی درحالی که تعطیلات خود را در کنار خانواده در آلمان می‌گذرانید، دستگیر شد. حکم بازداشت وی را دولت بلژیک صادر کرده بود و بر اساس قوانین اتحادیه اروپا، این حکم در تمامی کشورهای عضو این اتحادیه لازم الاجرا بود.

بیشتر بخوانید: دیپلماسی ناکارآمد درباره دیپلمات ایرانی از یاد رفته

دادستانی آلمان بعد از ۹ روز و در بیستم تیرماه مدعی شد که اسدی به یک زوج بلژیکی در «آنتورپ» سفارش بمب گذاری در میتینگ سالانه منافقین را داده است. دادستانی آلمان همچنین افزود که این دیپلمات ایرانی به زوج بلژیکی-ایرانی وسیله انفجاری حاوی ۵۰۰ گرم ماده انفجاری «استون پروکسید» داده است! ادعای مضحکی که هیچ سندی تاکنون برای اثبات آن ارائه نشده است.

بازداشت دبیر سوم سفارت ایران در اتریش در حالی انجام گرفت که حسن روحانی رئیس جمهور در آستانه سفر به اروپا و دو کشور اتریش و سوئیس بود ولی در جریان آن سفر رئیس جمهور هیچگونه اظهارنظر، اعتراض یا پیگیری از دولت اتریش نداشت.

اولین واکنش‌های دستگاه دیپلماسی به بازداشت اسدی

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه در واکنش به این موضوع در آن مقطع در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: چقدر جالب؛ همین که ما سفر در سطح رئیس‌جمهور را به اروپا آغاز کردیم، (گزارشی منتشر شد که) ظاهراً عملیاتی ایرانی اتفاق افتاده و توطئه‌گران آن دستگیر شده‌اند. ایران صراحتاً هرگونه خشونت و ترور را در هر جایی که باشد محکوم کرده و آمادگی دارد تا با همه طرف‌های ذینفع برای پرده برداشتن از چیزی که یک طرح شیطانی عملیات فریب است، همکاری کند.

از سوی دیگر نیز بهرام قاسمی سخنگوی وقت وزارت خارجه نیز در همین رابطه عنوان کرد: جمهوری اسلامی موضوع استرداد این دیپلمات خود را دنبال می‌کند. دولت آلمان به واقعیت‌ها وقوف کامل پیدا کند و دیپلمات مزبور تبرئه و به ایران عودت داده شود.

در مقابل اما اتریش با لغو مصونیت سیاسی اسدی عملاً راه را برای استرداد وی از آلمان به بلژیک فراهم کرد و به‌رغم گذشت دو سال، تاکنون حتی یک جلسه دادگاه نیز برای بررسی اتهامات وی تشکیل نشده است و در مقابل جز چند اظهار نظر از سوی سخنگوی وزارت خارجه در این موضوع، دستگاه دیپلماسی اقدام مشخصی در این رابطه نداشته است.

عملکرد پرابهام یک سفیر

در حالی که بهرام قاسمی و سیدعباس موسوی سخنگویان سابق و فعلی وزارت خارجه چندباری در پاسخ به پیگیری رسانه‌ها از وضعیت این دیپلمات کشورمان، از اهتمام دستگاه دیپلماسی برای حل این پرونده سخن گفته‌اند؛ ولی شاهد هستیم که کشورهای دیگر که اتباع آنها به دلایل امنیتی و جاسوسی در ایران بازداشت هستند، از هر فرصتی برای اتهام زنی به کشورمان استفاده کرده و تمامی تلاش خود را برای آزادی آنها به کار می‌گیرند.

این موضوع در حالی است که ابوالفضل حسن بیگی عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس دهم در آبان ۹۷ گفته بود: طبق آخرین اطلاعات اتهامات علیه دیپلمات ایرانی در دادگاه آلمان مورد بررسی قرار گرفته و آقای اسدی تبرئه شده است.

این موضوع نشان می‌دهد که در آن مقطع زمانی اگرچه اسدی در دادگاه تبرئه شده بود، اما آزادی کامل وی منوط به پیگیری مجدانه موضوع خصوصاً از طریق «سفارت ایران در آلمان» بود که گویا تحقق پیدا نکرد.

آنچه گمانه کوتاهی دستگاه دیپلماسی و در رأس آن سفارت ایران در آلمان را تقویت می‌کند مواضع «علی ماجدی» سفیر وقت ایران در آلمان است که با قانون بازنشستگی مجبور به ترک سفارت تهران در برلین شد. او اندکی پس از بازگشت در مصاحبه‌ای که بعدها از روی سایت مصاحبه کننده حذف شد، گفت: " اروپایی‌ها با یک دوگانگی در سیاست ایران مواجه شده‌اند. ما در داخل کشور با موضوعی همچون “عملیات خودسرانه” مواجه هستیم، آیا می‌توانیم منکر شویم که در خارج از کشور نیز نمونه‌ای از این اتفاقات رخ نمی‌دهد؟ " بیان این سخنان عجیب، بی منطق و غیرعاقلانه از زبان شخصی که سال‌ها نمایندگی ملت ایران در کرسی‌های بین المللی و از جمله چندین دوره سفارت را داشته است، حکایت از آن دارد که اساساً نفر اول متولی پرونده در میدان (دادگاه آلمان) در فضای دیگری سیر می‌کند و انگیزه‌ای برای دنبال کردن این موضوع و اعاده حیثیت کشورمان ندارد. البته در کارنامه ماجدی عضویت در کارگروه اقتصادی پشتیبان هیئت مذاکره کننده هسته‌ای ایران هم دیده می‌شود که به برجامی منتهی شد که به بیان ولی الله سیف رئیس وقت بانک مرکزی هیچ دستاوردی برای ایران نداشت.

پشت صحنه پرونده اسدی؛ ائتلاف رژیم صهیونیستی و منافقین

با توجه به اینکه خود اروپایی‌ها نیز به صراحت اعلام کرده‌اند که اطلاعاتی که منجر به بازداشت غیرقانونی اسدالله اسدی شده را رژیم صهیونیستی در اختیار آنها گذاشته و اطلاعات به دست آمده نشان می‌دهد که زوج بازداشت شده نیز در ارتباط با منافقین بوده‌اند، دستگاه دیپلماسی و شخص ماجدی سفیر ایران در آلمان باید اهتمام جدی نسبت به آزادی دیپلمات کشورمان به خرج می‌دادند تا این پرونده به یک پرونده امنیتی-سیاسی علیه ایران تبدیل نشود تا از قِبَل آن منافع ملی کشور مورد تعرض آنها قرار بگیرد.

در دومین سالگرد بازداشت این دیپلمات ایرانی، خبرنگاری در نشست خبری سخنگوی وزارت امور خارجه آخرین وضعیت وی را دنبال کرد و سیدعباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه درباره عدم پیگیری دستگاه دیپلماسی در مورد پیگیری پرونده اسدی گفت: این پرونده در دستور پیگیری است و وکلای خوبی در حال کار روی موضوع هستند. ما برخی مسائل را علنی نمی‌کنیم چرا که می‌تواند در روند دادرسی اخلال ایجاد کند. ما پیگیر این موضوع هستیم و در تلاشیم که همه شهروندان ایرانی ازجمله دیپلمات کشورمان آزاد شوند.

با این حال باید گفت که وزارت امور خارجه در قبال موضوع دستگیری این دیپلمات ارشد کشورش تنها «گفتار درمانی» داشته و با بیان کلی‌گویی‌های مکرر و اعلام وعده‌های تکراری در مورد آزادی اسدی، عملاً سبب شده است تا گذر زمان علیه این دیپلمات باسابقه کشورمان به پیش رود و وی همچنان بدون مدرک و برگزاری دادگاه، در زندان باشد.

محمد حسن آصفری نماینده مجلس اظهار داشت: بازداشت یک دیپلمات ایرانی توسط اروپایی‌ها هیچ توجیهی ندارد، چراکه دیپلمات‌ها با داشتن پاسپورت دیپلماتیک دارای آزادی عمل هستند. یادمان نرود چند سال پیش که یک دیپلمات خارجی در تهران و در یک تصادف باعث مرگ یک هموطن ما شد، ما اجازه دادیم او به کشورش بازگردد تا دولت آن کشور با آن دیپلمات برخورد کند.

این نماینده مجلس تاکید کرد: اینکه دیپلمات ایرانی را بدون هیچ دلیلی در اروپا دستگیر می‌کنند و در این رابطه هیچ گونه توضیحی داده نمی‌شود؛ وزارت امور خارجه باید پیگیر باشد. کمیسیون امنیت ملی مجلس نسبت به این موضوع ورود خواهد کرد و پیگیری لازم را انجام می‌دهد و دستگاه دیپلماسی نیز باید به مجلس در این رابطه پاسخگو باشد.

لزوم خروج از انفعال برای تأمین منافع ملی

برای فهم بهتر کوتاهی متولیان این پرونده بهتر است مقایسه‌ای با وضعیت پیگیری برخی جاسوسان خارجی که اکثر آنها ایرانی بوده و صرفاً تابعیت مضاعف خارجی داشته اند نگاهی بیاندازیم؛ نام بردن مکرر از انها در سخنرانی مقامات مختلف کشورشان و پیگیری آزادی آنها (علی رغم اینکه برای انها دادگاه در ایران برگزار شده و محکوم شده اند) در مذاکرات حضوری و تلفنی با مقامات ایرانی و پرداختن بسیار زیاد رسانه‌ها به آنها در حالیکه رئیس جمهور ایران یا هیئت همراه وی نه تنها در سفر به اتریش (محل مأموریت اسدی) آنهم دو روز پس از دستگیری غیرقانونی وی نامی از او نبردند بلکه در هیچ سطحی حاضر نشدند به ملاقات خانواده وی بروند.

به اعتقاد بسیاری از صاحبنظران سیاسی، انفعال و وادادگی دیپلماتیک ایران در قبال اقدامات تخاصم آمیز اروپاییان باعث شده است که رفتار اروپایی‌ها علیه کشورمان مدام تهاجمی‌تر شود و نمونه اخیر آن را در صدور قطعنامه شورای حکام سازمان انرژی اتمی آنهم پس از ۸ سال شاهد بودیم.

انتظار می‌رود با آغاز مجلس جدید و فعالیت نمایندگان انقلابی که فهم درستی از مسائل بین المللی و اصول سیاست خارجی کشورمان دارند، خانه ملت اقدام جدی و عاجلی برای وادار کردن دستگاه‌های متولی پیگیری پرونده تا حصول آزادی اسدی و جبران خسارات وارده به اعتبار ملت ایران در افکار عمومی جهانیان به عمل بیاورد.

منبع: مهر

منبع: مشرق

کلیدواژه: کرونا اعتراضات آمریکا سهام عدالت مجلس یازدهم بانک مرکزی سازمان انرژی اتمی سید عباس موسوی اتحادیه اروپا رژیم صهیونیستی اروپا وزارت امور خارجه دستگاه دیپلماسی دیپلمات کشورمان دیپلمات ایرانی سفارت ایران ایران در آلمان امور خارجه اروپایی ها رئیس جمهور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۴۸۶۰۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۲ محکوم در استان سمنان سال گذشته از قصاص نفس رهایی یافتند

عبدالهی روز دوشنبه اظهار کرد: موضوع صلح و سازش در دستگاه قضایی استان سمنان به یک باور تبدیل شده و تمام کارکنان قضایی و اداری، اعضاء شوراهای حل اختلاف، صلح یاران و کارکنان سازمان زندان‌ها سعی دارند ابعاد ارزشمند بخشش و مصالحه را به اصحاب پرونده‌ها معرفی کنند.

وی ادامه داد: دستگاه قضایی با سرلوحه قرار دادن اهداف مدون برنامه عملیاتی و تلاش مستمر و روزافزون، گام‌های بلندی در راستای خدمت به مردم استان سمنان در سال گذشته برداشت و در سال جدید نیز در پویش‌های مختلف به‌ویژه در این ایّام در پویش «به حرمت امام علی (ع) می‌بخشم» تلاش‌های مضاعف ادامه خواهد داشت.

وی بیان کرد: ۴۳ درصد از پرونده‌های قابل مصالحه در مجتمع‌های شورای حل اختلاف از فرودین تا پایان بهمن ۱۴۰۲ منتهی به سازش شد و امید می‌رود در سال جدید اصحاب پرونده‌ها همراه و همسو با سیاست‌های راهبردی دستگاه قضایی، اصلاح ذات‌البیّن را مهم و ضروری بدانند و حل و فصل نزاع‌ها حاصل شود.

رییس کل دادگستری استان سمنان گفت: ترویج و نهادینه کردن فرهنگ صلح و سازش در جامعه موجب ارتقای آرامش، امنیت و پایداری سلامت ارکان جامعه می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان سمنان سمنان

دیگر خبرها

  • خصوصی‌ها، کم‌کاری دو خودروساز بزرگ را جبران کردند...
  • ۵۰۰۰ میلیارد ریال برای جبران سیل سیستان و بلوچستان اختصاص داده شد
  • دیپلماسی ارزی فرزین بی سابقه بود
  • «جهش تولید با مشارکت مردم» منشور عملی ملت ایران است
  • شکایت از باشگاه پرسپولیس به AFC | ستاره رقیب دست به کار شد
  • رضا اسدی از پرسپوليس به AFC شکایت کرد
  • پرونده بابک زنجانی در سال ۱۴۰۲ به سرانجام رسید
  • جمهوری آذربایجان آمادگی دارد تا دیپلمات‌های خود را به ایران اعزام کند
  • بخش بین الملل نمایشگاه قرآن
  • ۱۲ محکوم در استان سمنان سال گذشته از قصاص نفس رهایی یافتند