Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، نشر اختران سومین چاپ کتاب «اقتصاد را تسخیر کنید! به چالش کشیدن نظام سرمایه‌داری» ریچارد ولف در گفت‌وگو با دیوید بارسامیان، ترجمه مهرداد (خلیل) شهابی و میرمحمود نبوی را با شمارگان ۳۰۰ نسخه، ۱۹۲ صفحه و بهای ۲۸ هزار تومان منتشر کرد. چاپ نخست این کتاب سال ۹۴ با شمارگان هزار نسخه و بهای ۱۴ هزار تومان و چاپ دوم آن سال گذشته (۱۳۹۸) با شمارگان ۲۵۰ نسخه و بهای ۲۴ هزار تومان عرضه شده بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کتاب سه فصل دارد با این عناوین: «دلمشغولی‌ها»، «جنبش تسخیر و بحران اقتصادی» و «اقتصاد را تسخیر کنید». پیوست کتاب نیز «مرامنامه دموکراسی اقتصادی و عقلانیت زیست‌بومی» نام دارد.

هرچند که تاکیدی بر عدم نقد نمی‌شود، اما نقد سرمایه‌داری یکی از خط قرمزها در جامعه به ظاهر آزاد آمریکاست. این حاشیه امنیت مقابل نقد و بحث به محرک‌ها و گرایش‌های منفی نظام سرمایه‌داری در ایالات متحده پروبال داده است. این امر به‌طور جدی بعد از «جنبش تسخیر» پا گرفت. اگرچه منتقدان سرمایه‌داری نتوانستند همچون جریان رقیب عمل کنند، متفکران رادیکال آمریکایی بعد از بحران سال ٢٠٠٨، خاصه از اواخر سال ٢٠١١ به صورت جدی به تحلیل و بحث درباره نظام سرمایه‌داری پرداختند. ازجمله متفکران آمریکایی که در این سال‌ها علیه سرمایه‌داری نوشته و راه‌های خروج از آن را تحلیل کرده، ریچارد ولف است.

کتاب «اقتصاد را تسخیر کنید» حاصل گفت‌وگوی ریچارد ولف با دیوید بارسامیان، خبرنگار فعال اقتصادی است که از مشکلات اقتصاد امروز در سطح جهانی و اهمیت جنبش تسخیر وال‌استریت می‌گوید. ولف با زبانی ساده مهم‌ترین وجوه عملکرد نظام اقتصادی آمریکا را توضیح می‌دهد. در این کتاب تلاش شده تصویر روشن‌تری از فرایندهای جاری اقتصادی و سیاسی آمریکا و جهان مبتنی‌بر حاکمیت مطلق سرمایه انحصاری ارائه شود که کلید درک دنیای امروز است. ولف در این کتاب بحران‌های پیاپی نظام سرمایه‌داری و وجود نهایت فقر و ثروت در جوامع انسانی را برجسته می‌کند و از جایگاه نامشخص طبقه متوسط آمریکا می‌گوید.

پاسخ‌های ولف در کتاب حاضر نشان می‌دهد ناکامی ضابطه‌گذاری‌های دولتی، نابرابری‌های فزاینده در درآمد و ثروت، حذف اصلاحات نوین روزولت که پس از جنگ جهانی دوم اعمال شد و به موازات آن تحمیل برنامه‌های ریاضت جمعی از سوی دولت‌های اروپایی و ایالات متحده و بسیاری جنبه‌های دیگر بحران سال ٢٠٠٧ ماحصل این یا آن رویداد مشخص تاریخی یا نتیجه عمل این یا آن کنش‌گر اقتصادی نیست، بلکه ناشی از نحوه کار نظام سرمایه‌داری است. ولف در کتاب حاضر نشان می‌دهد چگونه نظام سرمایه‌داری تولید را به‌نحو بسیار ویژه‌ای سازمان‌دهی می‌کند: «سودهای بنگاه‌ها که دیگران می‌برند و استفاده می‌کنند دسترنج توده‌های زحمتکش است.»

کتاب حاضر با بررسی ریشه‌های نابرابری چهل سال گذشته آمریکا، به تأثیرات بحران اقتصادی بر ساختار خانواده و ورود ضربه‌های روانی سنگین به افراد و گروه‌های پایین‌دست جامعه می‌پردازد و نشان می‌دهد بدون وجود یک جنبش مطالباتی پیگیر، هیچ دورنمایی برای خلاصی از بحران وجود ندارد. همچنین ولف در پاسخ به پرسش‌های خبرنگار توضیح می‌دهد چطور این بحران ظرف چندساعت قاره‌ها را می‌پیماید و چگونه ورشکستگی این بنگاه یا آن بانک که آغازگر سلسله‌فروپاشی‌های سیستم مالی جهانی بوده اهمیت خود را از دست می‌دهد. ولف از این طریق جنبه‌های دیگری از جنبش تسخیر را برجسته می‌کند که در نظرش نقطه پایانی بود بر عذر و بهانه‌های نظام سرمایه‌داری. او تأکید دارد انتظار کمک از بالا به پایین در دوران تمرکز گسترده ثروت در دست اقلیت یک‌درصدی بی‌فایده است. ولف راه چاره را در دموکراسی اقتصادی و بازسازماندهی محیط کار می‌داند.

در نظر او مهم‌تر از برنامه اشتغال باید بنگاه‌ها را دموکراتیزه کرد تا از این طریق بر نظامی اقتصادی که در آن همه بنگاه‌های تأمین‌کننده کالاها و خدمات مورد نیاز جامعه غیردموکراتیک سازماندهی می‌شوند نقطه پایان گذاشت. مرکز بحث او در غلبه سرمایه‌داری بر دموکراسی است. او ریشه همه مشکلات را در این می‌بیند که اکثریت مردم باید با پیامدهای تصمیمی سر کنند که هیچ مشارکتی در آنها نداشته‌اند. به همین دلیل بر ضرورت گام‌هایی علمی و فوری در راه تحقق دموکراسی اقتصادی تأکید دارد. او معتقد است برای مقابله با بیکاری و فقر گسترده، پراتلاف و بی‌رحمانه باید محیط‌های کار را سازماندهی دموکراتیک کرد.

کد خبر 4962878 محمد آسیابانی

منبع: مهر

کلیدواژه: سرمایه داری اقتصاد بازار نشر تازه های نشر رایزنی فرهنگی ویروس کرونا تازه های نشر ادبیات جهان کتاب و کتابخوانی ترجمه مرکز فرهنگی شهر کتاب خبرگزاری مهر ادبیات داستانی گردشگری بازار نشر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان معرفی کتاب رمان ایرانی نظام سرمایه داری اقتصاد را تسخیر جنبش تسخیر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۴۸۶۶۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راه‌اندازی ۲ بخش بیمارستانی به ظرفیت ۲۱ تخت در صورت وجود بحران

به گزارش خبرگزاری مهر، به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، منوچهر کمالی گفت: با توجه به اینکه طبق اعلام هواشناسی احتمال بارش باران همراه با رعد و برق، وزش باد شدید در استان وجود دارد، به تمامی مراکز درمانی و اورژانس‌ها اعلام شده است تا تمهیدات لازم جهت خدمت رسانی را انجام دهند.

وی افزود: در همین راستا بازدید از بخش اورژانس بیمارستان پیامبر اعظم (ص) انجام و در بیمارستان جلسه‌ای تحت عنوان کمیته مدیریت بحران برگزار شد.

کمالی خاطرنشان‌کرد: در کمیته برای تعیین تکلیف ۴۴ بیمار بستری در اورژانس زیر ۶ ساعت تصمیم‌گیری شد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر مجموعه درمانی بندرعباس ۲۸ تخت خالی دارد، تصریح‌کرد: آمادگی راه اندازی ۲ بخش به ظرفیت ۲۱ تخت در صورت بحران کمبود تخت وجود دارد.

کد خبر 6080004

دیگر خبرها

  • بزرگ‌ترین ریسک اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۳؛ تورم‌های بزرگتر در راه است؟
  • بزرگ‌ترین ریسک اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۳/ تورم‌های سهمگین در راه است؟
  • چرا آثار رشد اقتصادی در زندگی مردم ملموس نیست؟
  • تاجران پول در نظام سرمایه داری همان بانک‌ها هستند
  • محسن اراکی: در نظام اقتصادی باید طلا و نقره واسطه معامله باشند/ خیانتی که به سرمایه‌های این مملکت می‌شود ضرب سکه‌های طلا است/ یک تکه کاغذ در هر کشور قدرت ارزش متفاوتی دارد؛ این بزرگ‌ترین دزدی است که در آمریکا رقم می‌خورد
  • تضمین رشد اقتصاد در سایه سرمایه‌گذاری شرکت‌های جوان دانش‌ محور
  • افتتاح دفتر حمایت از تولید و سرمایه گذاری در دادگستری
  • مسئولان به جای صندلی «مداخله‌جویی» روی صندلی «حکمرانی» بنشینند
  • نفع نوسان نرخ ارز برای دولت چیست؟/ روایت جدید وزیر اقتصاد را بخوانید
  • راه‌اندازی ۲ بخش بیمارستانی به ظرفیت ۲۱ تخت در صورت وجود بحران