Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-23@19:16:01 GMT

روحانی: ایران به حمایت خود از سوریه ادامه می‌دهد

تاریخ انتشار: ۱۱ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۴۸۷۹۲۰

روحانی: ایران به حمایت خود از سوریه ادامه می‌دهد

رئیس جمهور، احترام به حاکمیت ملی و استقلال سوریه را اصلی خدشه‌ناپذیر دانست و با بیان اینکه حضور نامشروع نیروهای اشغالگر رژیم آمریکا در خاک سوریه به عاملی بی‌ثبات‌کننده برای سوریه و کل منطقه تبدیل شده، گفت: ضروری است هر چه سریع‌تر نیروهای تروریست آمریکایی از کل منطقه به ویژه سوریه خارج شوند.

به گزارش ایمنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی رئیس جمهور، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی امروز چهارشنبه در نشست مجازی سران کشورهای ضامن عضو روند آستانه خطاب به رؤسای جمهوری ترکیه و روسیه گفت: از دیدار شما دوستان عزیز بسیار خرسندم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شیوع ویروس کرونا منجر به تأخیر برگزاری اجلاس سران سه کشور گردیده و در این مدت تحولات زیادی در صحنه سوریه رخ داده است. به همین دلیل تصمیم گرفتیم اجلاس سران سه کشور را به صورت مجازی برگزار کنیم. ان‌شاءالله در اولین فرصت جلسه حضوری را به میزبانی جمهوری اسلامی ایران برگزار خواهیم کرد.

وی افزود: معتقدم روند آستانه به عنوان تنها روند موفق در کمک به حل و فصل مسالمت‌آمیز بحران سوریه، دستاوردهای بسیاری کسب نموده که حفظ و توسعه آن وظیفه ما سه کشور دوست و همسایه به عنوان ضامنان آن می‌باشد.

رئیس جمهور گفت: مایلم در ابتدا بر اصول اساسی و تغییرناپذیر مشترکمان در موضوع سوریه یعنی لزوم حفظ یکپارچگی و تمامیت ارضی، احترام به حاکمیت ملی و استقلال سوریه و تعیین سرنوشت این کشور تنها به دست مردم آن از طریق گفت وگوهای سوری- سوری و بدون مداخله خارجی تاکید کنم.

روحانی یادآور شد: امروز در حالی اجلاس مجازی سران روند آستانه را برگزار می‌کنیم که جهان با معضلی به نام پاندمی ویروس کرونا مواجه است و مردم سوریه نیز از این بیماری مستثنی نیستند. در شرایط شیوع این ویروس که مشکلات بهداشتی و اقتصادی گسترده‌ای را در این کشور ایجاد نموده و در نتیجه نیاز به دسترسی‌های بشردوستانه از جمله اقلام پزشکی و دارویی به منظور مقابله با این پاندمی و تسکین آلام مردم سوریه را ضروری می‌نماید، رژیم آمریکا در ادامه تحریم‌های گذشته و تلاش‌های مذبوحانه خود برای فشار بر مردم سوریه تحریم‌های یکجانبه و غیرانسانی تازه‌ای موسوم به سزار را با هدف رسیدن به امیال نامشروع سیاسی خود تحمیل نموده است.

وی تصریح کرد: این اقدام رژیم آمریکا، تروریسم اقتصادی است که ناقض حقوق بین‌الملل، حقوق بشر، حقوق بشردوستانه بین‌الملل و حاکمیت ملت‌هاست.

رئیس جمهور افزود: جمهوری اسلامی ایران ضمن محکوم نمودن هرگونه تحریم علیه ملت‌ها در جهان خصوصاً سوریه، تاکید می‌کند که به حمایت‌های خود از مردم و دولت مشروع سوریه با قدرت بیشتری ادامه خواهد داد و این اقدامات نامشروع و غیرانسانی رژیم آمریکا هیچ‌گونه خللی در اراده کشورهای دوست و متحد سوریه ایجاد نخواهد کرد.

روحانی گفت: آمریکا مطمئن باشد که آنچه از طریق فشار نظامی و توسل به گروه‌های تروریستی به دست نیاورده را نمی‌تواند از طریق ابزار فشار اقتصادی و مجازات مردم سوریه به دست آورد.

وی اضافه کرد: مساله آوارگان داخلی و پناه‌جویان سوری نیز موضوع بسیار مهمی است، ما و جامعه جهانی می‌بایست به بازگشت آوارگان به خانه و کاشانه خود کمک کنیم. این هم یک موضوع انسانی است وهم به بازگشت صلح و ثبات و اعتمادسازی میان مردم سوریه کمک خواهد کرد.

رئیس جمهور تصریح کرد: هرگونه مشروط نمودن کمک‌های انسانی به تحقق اهداف سیاسی، این روند را مختل خواهد کرد.

روحانی ادامه داد: امروز با گذشت بیش از ۹ سال از آغاز بحران سوریه، جمهوری اسلامی ایران همچنان معتقد است تنها راه حل بحران سوریه سیاسی بوده و راه حل نظامی ندارد. ما به عنوان کشورهای ضامن روند آستانه، همواره از گفت وگوهای سوری- سوری در چارچوب توافقات ایجاد شده در روند آستانه حمایت نموده و بر عزم خود برای مبارزه با تروریسم داعش و القاعده و تمامی مجموعه‌های ذیل آن در تمامی منطقه از جمله سوریه تاکید می‌نمائیم.

وی گفت: امروز در شرایطی با افتخار از مبارزه با تروریسم سخن می‌گوئیم که فداکاری‌های زیادی در این راه صورت گرفته است.

رئیس جمهور افزود: لازم می‌دانم از تمامی شهدای مبارزه با تروریسم به ویژه در رأس آنها شهید سپهبد قاسم سلیمانی یاد کنم کسی که ادعای مبارزه با تروریسم را دارد قهرمان مبارزه با تروریسم در منطقه و همراهانش را به شهادت می‌رساند و این نشانه ادعای دروغین رژیم آمریکا در مبارزه با تروریسم است.

روحانی با تاکید بر اینکه مبارزه با تروریسم تا محو کامل آن از سوریه و به طور کلی منطقه ادامه خواهد داشت، گفت: در این راه در حالی که نباید امنیت و جان غیرنظامیان در خطر افتد، نمی‌بایست اجازه داد تا تروریست‌ها از مردم به عنوان سپر انسانی استفاده کنند.

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: در حالی که سخن از مبارزه با تروریسم زده می‌شود، اما احترام به حاکمیت ملی و استقلال سوریه نیز اصلی خدشه‌ناپذیر است. سوریه‌ای متحد، مستقل و بدون حضور نامشروع خارجی نه تنها منجر به بازگشت آرامش به این کشور پس از سال‌های طولانی رنج مردم این کشور می‌گردد، بلکه به ثبات و امنیت همسایگان آن نیز کمک خواهد نمود.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: حضور نامشروع نیروهای اشغالگر رژیم آمریکا در خاک سوریه به عاملی بی‌ثبات‌کننده برای سوریه و کل منطقه تبدیل شده و در کنار آن با افزایش پایگاه‌های نظامی غیرقانونی در مناطق نفت‌خیز سوریه در شرق فرات، در حال غارت منابع طبیعی این کشور می‌باشد.

روحانی تاکید کرد: ضروری است هر چه سریع‌تر نیروهای تروریست آمریکایی از کل منطقه به ویژه سوریه خارج شوند و حاکمیت دولت سوریه در تمامی سرزمین آن گسترش یابد.

وی با اشاره به افزایش دامنه تجاوزات رژیم صهیونیستی به خاک سوریه، این قبیل اقدامات تجاوزگرانه را شدیداً محکوم کرد و گفت: اقدامات رژیم صهیونیستی در کنار اشغال منطقه جولان علاوه بر نقض حاکمیت سوریه، به عنوان عامل بی‌ثباتی و تهدیدکننده صلح و امنیت منطقه بوده و پیامدهای آن متوجه این رژیم اشغالگر خواهد شد.

کد خبر 431610

منبع: ایمنا

کلیدواژه: حسن روحانی رئیس جمهور نشست آستانه روسیه ترکیه تحریم تروریسم اقتصادی شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق مبارزه با تروریسم رژیم آمریکا روند آستانه مردم سوریه رئیس جمهور کل منطقه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۴۸۷۹۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

"وعده صادق" آرزوی مسلمانان را محقق کرد/ جدا بودن شیعه و اهل سنت را دشمنان اسلام ایجاد کردند

"مرتضی محمود وند" عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه واژگانی چون شیعه و سنی در هویت اسلامی وجود ندارد و این ما هستیم که این واژگان را به دین تحمیل کرده‌ایم، به خبرنگار حوزه پارلمانی خبرگزاری تقریب  یادآوری کرد: جدا بودن شیعه و اهل سنت را دشمنان اسلام ایجاد کردند  چرا که تمامی ائمه‌ و پیامبران خود را مسلمان می‌دانستند.
 
وی ادامه داد: شیعه و اهل سنت با یکدیگر جنگ ندارند بله ما با تکفیری‌ها، سلفی‌ها و جریانات الحادی و تند رو چون داعش جنگ داریم و حتی اهل سنت هم با این گروه ها و طیف های فکری غلطی که وارد دین شده اند موافق نیستند. در این بین باید مسلمانان حواس خود را جمع کرده تا فریب رسانه های بیگانه را نخورده و وحدت خود را همچنان نگه دارند.
 
نماینده مردم خرم‌آباد در مجلس با بیان اینکه جمهوری اسلامی با ایستادگی در کنار مردم مظلوم فلسطین ثابت کرد که شیعه و اهل سنت دشمن یکدیگر نیستند  بلکه حامی هم هستند، خاطر نشان کرد: تمامی دنیا مشاهده کرد ایران در حمایت از سوریه سنگ تمام گذاشت و امروز هم می‌بینیم با حمایت از مردم غزه ثابت کرد که وحدت بین مسلمانان همچنان برقرار است و حتی اگر غیر مسلمان هم نیاز به کمک داشته باشد ایران حامی آنان نیز خواهد بود.
 
محمود وند با یادآوری خوشحالی مردم منطقه بعد از عملیات وعده صادق بیان داشت: بعد از دفاع مشروع ایران در برابر رژیم غاصب اسرائیل حمایت فزاینده جهان عرب و مسلمانان از ایران و سیاست های آن علیه استکبار جهانی و رژیم صهیونیستی چند برابر شد چرا که وعده صادق برای مسلمانان و عرب‌های منطقه آرزو بود.
 
عضو کمیسیون امنیت ملی  در ادامه افزود: تمامی مردم مسلمان و حتی غیر مسلمان اعلام کردند که زمان رهایی از رژیم صهیونیستی فرا رسیده است و این رژیم غاصب باید تاوان جنایاتش را در غزه  و فلسطین بپردازد.
 
وی با بیان اینکه طوفان الاقصی تحول جدی در دیدگاه کشور‌های عربی ایجاد کرد و جایگاه این رژیم را به پایین‌ترین سطح در میان دولت‌ها و افکار عمومی منطقه تنزل داد، گفت: مقام معظم رهبری در 7 اکتبر موضعی را مبنی بر "لزوم پایان بمباران غزه" مطرح کردند و اقدامات رژیم غاصب اسرائیل علیه مردم غزه را "نسل‌کشی" خواندند که دیدیدم بازتاب بسیار گسترده‌ای در جهان عرب داشت؛ موضع‌گیری که دیدگاه بسیاری از مردم کشور‌های جهان را نسبت به جمهوری اسلامی تغییر داد.
 
این نماینده دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی در پایان تاکید کرد: این عملیات باعث شد ایران جایگاهش را به عنوان پرچمدار و محور ظلم ستیزی در منطقه مستحکم‌تر کند و شکست هیمنه آمریکا و رژیم اسرائیل مهمترین نتیجه عملیات وعده صادق بود.
 
انتهای پیام/
 

دیگر خبرها

  • انصارالله یمن: توحش آمریکایی علیه غزه، شکست می‌خورد
  • حمایت مردم ترکیه از پاسخ موشکی ایران به رژیم اسرائیل
  • رئیس جمهور: ایران و پاکستان سطح روابط اقتصادی تجاری را ارتقا بخشند / مواضع دو کشور در مبارزه با تروریسم یکسان است + فیلم
  • بشار اسد : گاهی دیدارهایی با آمریکایی ها داریم
  • رئیس جمهور: ایران و پاکستان سطح روابط اقتصادی تجاری خود را ارتقا بخشند / مواضع دو کشور در مبارزه با تروریسم یکسان است + فیلم
  • حمایت مردم ترکیه از پاسخ نظامی ایران به رژیم صهیونیستی + فیلم
  • راهبرد آمریکا در غرب آسیا چرا و چگونه شکست خورد؟
  • "وعده صادق" آرزوی مسلمانان را محقق کرد/ جدا بودن شیعه و اهل سنت را دشمنان اسلام ایجاد کردند
  • تایم‌لاین تقابل ایران و اسرائیل
  • کنعانی: دفاع از اصول، ارزش‌ها و ارکان انقلاب و نظام با صلابت ادامه خواهد یافت